HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 DAC 1545 "Monica 2"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2007/05/23 :  11:39:54  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
Tar förstärkaren hand om filtreringen då? Detta är ju vad Dacen skickar ut..
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/23 :  16:26:56  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Delvis. Förstärkarna klarar oftast inte över 100khz. Sen sköter högtalarna och öronen den sista biten.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2007/05/23 :  16:55:10  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
Ok, det låter rimligt.

Jag undrar dock vad det är som är så revolutionerande med denna dac. De flesta som testat den tycker att den låter jättebra. Personligen hör jag ingen skillnad alls. Jag trodde den skulle göra underverk på en 499:- DVD spelare från Lidl men den föll sig platt även där.
Hur kommer det sig att denna dac uppfattas så välljudande?
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/24 :  11:27:17  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
din 499:- dvd kanske är en denver?(sök på forumet om du missat det)
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2007/05/24 :  11:51:57  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
Nejdå, jag känner till tråden om "Köp-en-billig-DVD-och-byt-ut-alla-komponenter-och-så-låter-den-helt-oförklarligt-bra". Lite "pimp my ride" om man säger så..

Åter till ämnet.
Vilka förutom mig och Bardis är det som hört Monica?
Jag är uppenbarligen inte entusiatisk över min Monica, den enda skillnaden jag märkte var lägre output. Den gör varken från eller till för min del. Vad tycker ni andra?

Bardis, flagga om du tycker att jag sabbar din tråd!


Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/24 :  11:58:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Är det så att Denvern lämnar en dålig digital-signal ifrån dig? Hur är synkningen mellan drive och dac?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/05/24 :  12:47:25  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
har inte hört den då min inte fungerade
Så nu är den skickad till Yeo gör yeonomgång

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/05/24 :  13:32:32  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Resonans: Kör hårt! All fakta i ämnet är intressant.
Dina lyssningsintryck sabbar ju inte mina.
Kommer vi fram till vad som påverkar kan vi göra något bättre!!!!!!!!!!!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2007/05/24 :  14:08:07  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
Engelholm: I´m lost. Vet ingenting om det du nämner. Oscilloskopbilderna är från Monica som var kopplad till coax-utgången på en NAD C542.

Bardis: bra att du uppfattar det så
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/05/24 :  14:27:28  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Det ska bli intressant att höra den till en vettig drive, tyvärr fick jag TVÅ defekta Monicas som skickats tillbaks till Yeo för genomgång.
Tidigare har jag provat NOS i två olika modeller och bägge var väldigt avslappade och lättlyssnade till karaktären ( 1541 och 1545)

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/05/24 :  14:42:01  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Appropå Enelholms inlägg om synkningen så har jag bara provat Monican på spelare med utbytt LC-audioklocka. Så synkningen borde bli mindre känslig.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/05/24 :  14:43:51  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Kom på att de senare modellerna av LC-Audios klockor har två utgångar för klocksignalen. Kan man inte utnyttja detta för att synka drive och DAC? Hur görs detta smidigast?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/24 :  15:01:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Digitalkabeln håller rekommenderade 75 ohm?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2007/05/24 :  15:09:23  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
Engelholm: Njet, där har jag fuskat. Skall prova med en riktig kabel och se om jag får en annan skopbild.

Vad anser vi förresten om oscilloskopbilderna jag postade? Ponera att de stämmer, är signalens utseende då helt orelevant i detta sammanhang? Det är lätt att bli avskräckt när man ser ett sådant resultat, men om det inte påverkar ljudet på något sätt så...
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/05/24 :  15:15:51  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Det ser inte helt snällt ut att skicka in det där i förstärkaren det ser ju ut som en 5 bitars pwm'ad sak.
Kan nog vara väldigt olika hur bra det där funkar i olika förstärkar/högtalar kombinationer.

Testa med ett enkelt första ordningens filter från 2x kHz kanske ?

Skulle vara kul att se signalen på andra sidan förstärkaren :)
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/05/24 :  15:17:03  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Det är väl kanske så att vi SER stegen i kurvan, de måste ju finnas där i andra spelare med ? (16 bitar) kanske det är mer ärligt...
En mer komplex signal kan ge andra resultat, hur ser distortionen ut ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/24 :  15:18:08  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
peg: skulle tippa på att det är ett sånt redan på utgången. Ser ut att vara det med elektroyterna precis vid utgångarna. En bättre högupplöst bild så kan vi nog se det bättre.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/05/24 :  16:53:44  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
time: 16 bitar ger ju 65536 steg det är över 100 steg per bildpunkt i den bilden om det är full amplitud. Det ska vi nog inte ha en chans att se.

Det vi ser är någon form av helt eller delvis ofiltrerad delta sigma omvandlare. De är helt normalt att det är byggt så men det ska nog helst vara filtrerat och se ut som NADen innan det lämnar kortet. En multibit nonosdac skulle tex inte se ut så här.

Lovan: Kan stämma. Det kanske inte blir mer filtrerat än så med ett första ordningens filter ? Helst skulle man väl ha ett filter som plockar hela 16 bits dynamiken mellan typ 22khz och den där frekvensen. Det blir säkert något i stil 48db per oktav eller något om man tänker lite (aj) och luskar ut vad det är för frekvens.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2007/05/24 :  17:06:47  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
quote:
Skulle vara kul att se signalen på andra sidan förstärkaren :)


Taget! Ska testa det imorgon.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/05/24 :  17:30:55  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Just ja... så fel det kan bli. Kan det vara fel på den ? Yeo verkar ju inte ha den allra bästa kvalitetskollen ?
Även om man inte översamplar borde det ju inte se ut sådär ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/24 :  17:49:39  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Det där har inget med bitdjupet att göra utan det är pga samplingsfrekvensen enbart. Höj den så kommer den se bättre ut. Eller kör med oversampling så kommer du ifrån det. Sluta oroa er över oscilloskåpsbilden, den ska se ut sådär
Tilläggas är väl att om ni hade tillräckligt bra upplösning på oscilloskåpet skulle ni kunna se delar av trappstegsformen på nad-ens utgångar också.
Go to Top of Page

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2007/05/24 :  18:41:16  Show Profile Send dmr a Private Message  Reply
Jag hade en hemma en dryg månad och jag tyckte den lät utmärkt.
Testade den mot inbyggda DACen i Nufoce AVP16 (hembioförsteg) och
Monica lät i mina öron bättre. Matade den växelvis från en Philips DVD 963SA och en Squeezebox. Ingen större skillnad mellan
"transporterna" tyckte jag. Naturligtvis fick 963SA vara med och
leka på analogutgångarna, men där fick den så mycket stryk att den
inte varit inkopplad analogt sedan dess

Jag kommer att beställa 2st för eget bruk inom kort.

Edit: Monica kördes på batteri...

Edited by - dmr on 2007/05/24 18:42:11
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/05/24 :  18:45:06  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Med så mycket "speglingsinformation" kvar som oscilloskopbilden visar är det nog väldigt stor skillnad på resultatet beroende på efterföljande steg. Skall bli intressant att se hur det blir på andra sidan förstärkaren.

Jag skulle aldrig acceptera en så ofiltrerad NOS-signal själv och jag är en stoor anhängare av principen.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/05/26 :  14:24:13  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Det här kanske är av intresse för för er med Monica,s ..
http://www.diyhifi.org/forums/viewtopic.php?f=2&t=1216


/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/05/27 :  10:24:33  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
I diyhifi artickeln blev Monican rejält sågad pga div konstruktionslösningar. Men under vissa förhållanden låter Monican bra. Så det borde gå att förbättra den. Några förslag?
Ett I/V utgånssteg med tex trissor. Helst med 12V batterimatning vore kul att testa. Borde finnas förlagor på nätet man kan kopiera. Men var?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000