Här är bilder från senaste testobjektet. En 1545 DAC från diyparadise.com En batteridriven NonosDAC med omklockning.
Här testas råvaran. Det låter helt OK. Men det riktiga djupet i musiken finns inte. Det sitter inte helt optimala kablar original. (röda o svarta). Kablarna på utgången är här utbytta mot silver i bommull (vita o svarta)
I detta skedet sitter det ytterligare lite nya komponenter under locket. I serie med utgångskondingarna sitter det större drosslar på 1000uH. Detta tog ner bakgrundsbruset en hel del. det om verkligen fick det att släppa var att koppla ett par små Wima parallellt med BlackGate kondingarna på utgången.
Fler moddningar var planerade men det har bara spelats musik. Ljudet skiljer sig en del från Pioneer PD-S06. Även om den är moddad. Ljudet blir mer följsamt o analogt öronvänligt. Volymen tenderar att åka upp ett par snäpp för mycket.
Blir mer o mer nöjd med DACen. Kan det vara att den spelar in sig? Den låter bäst om den varit på en halvtimme o blivit varm o gosig.
Har funderingar om man kan göra något på utgången.
Första tanken är bättre utgångskondensatorer. Undrar vilka sorter som passar bäst?????
I databladet används OP-förstärkare. Då kan man höja outputen lite. men har en känsla av att det är svårt att få det att låta lika mjukt o frisläppt som det gör nu.
Transformatorer kan ersätta kondingarna. Men biaseringen av dacen påverkas säkert av spolens motstånd. Verkar knepigt??
Rör är alltid trevligt. Känns som man behöver större låda då. Det finns rör gjorda för batterimatning! Någon som provat??
Det ser ut att kunna bli en trevlig sak det där Har du tagit mitt batteri för mitt har försvunit Skojjade bara' Att hitta lösningar som går att matas med batteri är ju klockrent och underbart, vad kostade DACen??
Är du nöjd med ljudet Bardis? När jag tittade med oscilloskop på utsignalen och det såg inget vidare ut, väldigt hackigt. Med din tillåtelse kan jag posta en bild på hur det såg ut. MVH Marcus
Jag kan med rätt stor säkerhet säga att det nog gör ljudet sämre än bättre. Ska du filtrera och få "snygga" signaler så är oversampling ett mycket bättre sätt att nå det.
Nu ser det ut som skåpet inte har triggat ordentligt men ja det ska se ut så. Filtrerar du bort alla övertoner så kommer du få en sinuston. Det är inte svårare än så