Author |
Topic |
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2006/02/04 : 23:02:29
|
Ännu ett budgetbygge gjort av delar från junkboxen + lagerhyllan.
Behövde en PreAmp till mina DOZ-monoblock, så tänkte prova denna
koppling:
Någon som ser vad det är!?
/R
|
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2006/02/05 : 07:42:05
|
Bride Of Zen? |
Signatur.. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/02/05 : 09:30:03
|
Hmmm, ja inte var det många förstärkande steg i den... |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2006/02/05 : 10:13:11
|
PAC: -Nej, så mycket enklare än så här kan det inte vara! Zei: -Helt rätt! Det är en Bride Of Zen.
Har provat med lite olika MosFetar som jag hade hemma, men just nu sitter det IRF540 i den. Skall inhandla ett antal IRF610 vid tillfälle och prova. Dessa har betydligt lägre ´transductance' vilket skall ge bättre diskant.
Spänningsmatningen är 2x15V 2.3VA trafos seriekopplade för ~42-44V DC ut. Regleras ner till 39V via en LM317T. Egentligen lite för hög utspänning för att regulatorn skall ha lite marginaler, men det verkar att funka! Tomgångsströmmen satt till ~30mA/sida.
/R
|
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2006/02/05 : 16:32:37
|
Kul! Har precis ritat kort till en BOZ själv så jag kände igen delarna omedelbart.. Antagligen enda gången det kommer hända.
En följdfråga blir såklart.... Hur låter den?
Vad kör du med för volumpot?
/Z |
Signatur.. |
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2006/02/05 : 19:26:28
|
Mmm.. kollat noggrant på ditt kort och jämfört med mitt
Ser att du har 2 st trimpottar per kanal... vad är nr 2 till för? Om jag tolkat Schemat rätt ( vill poängtera att jag är en rookie i ämnet) så är trimpot nr2 (P101, P201) själva volymkontrollen....?? Är jag helt ute och cyklar..?
Den finns med i själva schemat och sitter på utgången men i komponent diagrammet från Passdiy finns den inte med....
Enlighten me...
Bra att veta eftersom jag hoppade över den på mina PCB.er ....
/Z |
Signatur.. |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2006/02/05 : 20:23:29
|
Hej Zei, Jo, den låter riktigt trevligt! Mest hjälper den i det lägre registret och gör basen mer fyllig och "fast". Har provat med mina DOZ och även med en GainClone (LM3875) och hörlursförstärkare (2xIRF540) med mer eller mindre samma resultat. Jag har satt en 5k pot på ingången till varje steg (poten med pil i vänsterdelen av bilden). Detta är gjort för att kunna ställa ner nivån när preampen används för att driva hörlursförstärkare (två små damer i hushållet som gillar att vrida volymkontroller i botten = garanterad hörselskada om man inte är observant). En annan fördel är att eventuella skillnader i förstärkning mellan kanalerna, delvis kan kompenseras. Poten som sitter i nu, är en 2x10k/log, okänt märke. Verkar fungera ganska bra, men skall prova med en av bättre kvalitet när tillfälle ges!
/R
|
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2006/02/06 : 10:27:38
|
Byggde min med original PCB-layout från Pass hemsida. Byggde helt enligt rekommendation bortsett från att jag körde en annan trafo(dock fortfarande +60V). Reagerade bra på byte av utgångskondensatorer. Lite svårt att trimma in utgångsnivån men sen blev det bra.
Lät faktiskt bättre än min GGP(innan GGPn var inspelad). |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2006/02/06 : 15:57:03
|
Har fått för mig att det kan vara svårt att få tag i en TIP29 (Q1 i schemat) Använde ni den eller ersatte ni den med något som vara lättare att komma över.
Har läst någonstans att den inte görs längre..
/Z |
Signatur.. |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2006/02/06 : 22:51:16
|
Zei: Jag hade inga trafos som kunde leverera 60V+ likriktat, så jag kör med en egen nätdel. 2x15V AC => ~39V DC efter en LM317T, verkar dock funka ganska bra!
/R |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2006/02/07 : 13:24:17
|
Har för mig att jag använde TIP42A.
/Per |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
|
Topic |
|