HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 mina nya byggen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/01/25 :  23:22:47  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
Ok dags att presentera lite bilder på dom senaste diy projekten. Jag har inte vågat posta innan jag vet att dom fungerar. Som ryssarna och raket uppskutningar.
Det blev en DAC och ett försteg. Gissa villke dac det är..

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2006/01/25 :  23:48:22  Show Profile Send XizzeriA a Private Message  Reply
Jag tror jag vet..

XizzeriA
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/01/25 :  23:57:08  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
jag det gör du. Annars så kan kan kolla på pappret som ligger under, tänkte inte på det.

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/26 :  00:02:58  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Ä det den däringa nonoversampling-DACEN ?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/01/26 :  00:09:22  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
Japp det är DDDAC 1543 från dddac.de
tyvärr den gamla verisionen. Strax efter att Jag beställde så kom MKII "Mutch better" varianten ut. Men den låter ju inte sämre för det=)

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/26 :  01:03:27  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Kan ju inte det där med olika versioner av dacar...men jag vet att naim använde sig av den för många år sedan...då andra tillverkare började gå över till mer "avancerade" DACAR....mmm skall bli ett intressant projekt det här

Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/01/31 :  13:52:07  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
Jag har flyttat i helgen så det tar not ett tag innan man har tid att bygga mer. Sen ska man få årdining på nya lyssnings rummet också.

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/01/31 :  14:11:59  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Är det hemmagjorda kort?
Täntke bygga mig en dylik dac när tid och pengar finns. Hoppas den låter bra. Hur många parallellkopplade dacar skall du ha? ser ut som fyra på bilden stämmer min iaktagelse? :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/01/31 :  18:34:31  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
jag har byggt en sådan, dock har jag inte kommit längre än att jag bestyckat kortet och provlyssnat..hade lite brum, men så blir det ju om man kopplar kråkbo..men det verkar lovande!
Jag skulle nog rekommendera att köra den på blyaccar, biltema har ju billiga sådana 8-)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/02/02 :  12:56:21  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
Jag kör på nätström. Hur har du gjort med kylningen?

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/02/02 :  15:11:28  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
"Som ryssarna och raket uppskutningar."

Som kineser och raket uppskutningar tror
jag du menar.
Ryssar har aldrig hemlighållit uppskutningar.
För övrigt har ryssarna den finaste uppskutnings-
statistiken över lyckade uppskutningar även USA
inräknat.

Lite OT men rätt skall vara rätt!
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/02/03 :  18:10:50  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
gott linnar rätt ska vara rätt.

här kommer lite fler bilder:

en spelande röra

"das DAC"

"die fursteg"

hypexen.

Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2006/02/03 :  20:47:41  Show Profile Send sker a Private Message  Reply
OjOj! Här har det hänt grejer Ser mycket intressant ut, hoppas man snart får lyssna till dessa. Blir det Marantzen som transport eller?

MVH
Johan

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987

Edited by - sker on 2006/02/03 20:48:16
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/03 :  21:30:54  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Snygga lådor

En sak jag hakar upp mig på är dock kretsen famme på förföstärkaren...går det inte lägga den närmare resten av elektroniken?...hur som helst så blir man ju nyfiken på hur det kommer att låta...

Edited by - ohmega on 2006/02/03 21:31:17
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/02/03 :  22:38:32  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
tackar
Lådorna är ganska enkla att bygga man behöver bara en sticksåg borrmaskin en poopnit tång och lite grejer att spänna upp plåten med. Det är 2mm aluminium plåt och trät kommer från en fönsterskiva.

Ni får gärna komma över nån gång men jag ska bara röja upp lite i lägenheten för det ser ut som i en sopp kontainer just nu.

Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/02/03 :  22:47:22  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
Menar du kretskortet som sitter framme vid volym kontrollen? hela försteger sitter där på resten är bara ström försörjning. Men som ni ser så är försteget på prototyp stadiet så det kanske blir ändringar på layouten

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/03 :  23:29:25  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
quote:
hela försteger sitter där på resten är bara ström försörjning.

Jaha..jamen dåså blir det nog bra...jag trodde mer att det var en "delsektion" av förstärkarkretsen..vet inte hur jag fick för mig det..

quote:
Ni får gärna komma över nån gång men jag ska bara röja upp lite i lägenheten för det ser ut som i en sopp kontainer just nu.

Ja men då känner man ju sig som hemma

Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/02/09 :  13:06:14  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
försteget bygger på naqrefs 5 min pre amp konstruktion. men jag har gjort lite ändringar bland annat hel-vågslikriktning. separata operations försterkare. Jag använder orginal potentiometern med det är inget jag rekomenderar. Jag ska byta den mot nåt bättre.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000