HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Mattiasa's system (Uppdateringar 2007-09-05)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2006/12/31 :  12:13:31  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Nu har jag spelat med Benchmarken i fyra dagar, och jag kan glatt erkänna att detta antagligen är nästa inköp. Dock kommer det nog inte bli något inköp förräns till våren, så man hinner kanske prova lite andr varianter också, vem vet?
Om jag skall försöka ge ett utlåtande om hur den lät, så kan jag väl bara säga neutralt, precis som jag vill ha det. jag håller dock inte med om att den skulle vara kylig eller kall, snarare tvärtom men det är helt klart subjektivt & jämfört med hur det lät innan hemma hos mig.

Tack Joakim99 för att jag fick låna din DAC i några dagar...
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/02/03 :  14:47:49  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Det har hänt något....



Hmmm....



Min Squeezebox har förpassats till köket....
Hur kommer det här sig då?

Edited by - mattiasa on 2007/02/03 14:51:56
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/02/03 :  15:01:51  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Svaret är inte särskilt svårt. "I've been intrigued by the Dark Side of streaming"....



För att se vad som skiljer denna Squeezeboxen från min gamla (förutom färgen då) får man titta på baksidan:



En WBT kontakt på digitalutgången är inte standard på den här apparaten. Min box har varit en sväng förbi www.boldercables.com och fått sig en vitaminkick. Så här skriver de själva om modden:

"The SB3 digital only mod has many of the main input power supply capacitors and the digital buffer's power supply capacitor replaced with higher value, low ESR versions. BlackGate NX caps are used throughout the circuits.

Our latest version of the SB mod now includes changes to the internal switching supply that provides voltage to the display. In the past, this supply has added quite a bit of noise to the positive voltage and ground paths. We have changed the circuit to reduce this noise. This results in a quieter "Blacker" background

The power supply cap to the digital buffer chip is replaced by a BlackGate NX. The signal path to the digital output jack is rerouted. The digital output jack is replaced with a 75 ohm, WBT NextGen, gold plated, copper RCA."


Vi får se om det gör någon nytta. Givetvis så måste jag skaffa mig en DAC för att få någon nytta av detta, så inom en nära framtid så skall två DACar provas, PS Audios Digital link III samt Lavry 10.
Go to Top of Page

JesperB
Member

57 Posts

Posted - 2007/02/03 :  19:24:02  Show Profile Send JesperB a Private Message  Reply
Fint system, inte alls avundsjuk. Blir intressant att höra vad du tycker om den förändrade Squeezebox?

Go och glad kex choklad
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/02/03 :  23:08:19  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Tack Jesper, det var snällt sagt. Ja det skall bli intressant att jämföra den moddade SB:n mot den gamla. Förhoppningsvis så blir det inte sämre iaf....
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/02/18 :  11:56:07  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Vad har vi här då?



En gardin..... Men vad är det som syns uppe i bilden?
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/02/18 :  11:59:35  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply

Jojo, det är Mr. Molton som är på besök...



Tanken är att han skall få hjälpa mig lite med både akustik och mörkläggning...



Nu skall jag iväg och kika på ett par färggladare gardiner... Hejs Svejs!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/02/19 :  21:22:49  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Molton är finfint, lyfter vilket rum som helst !

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/02/20 :  09:55:50  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
ja det var ett ganska tungt tyg. Har inte hunnit sitta ner och lyssna någonting, men hoppas kunna göra det i helgen som kommer. Har även hittat nya gardiner som skall hänga framför, även de var lite tyngre.
Jag skulle tippa på att jag har en efterklang i området runt 1 sekund pga av mina härliga betongväggar samt för lite grejer på väggarna. Jobbar för fullt på detta...
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/02/22 :  19:22:30  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
Backdrop.... Härligt att se att någon annan kör med samma "gardiner" som jag gör
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/02/22 :  20:28:27  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Hehe, ja det stämmer Merkurius. Det var faktiskt efter att du köpte Molton som jag fick upp ögonen för detta. Docks så har jag valt att inte använda lika mycket...

Måste ta mig förbi och lyssna på din anläggning ngn dag....
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/02/22 :  21:38:27  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
Ja, rätt placerad har backdropen mycket god verkan (vilket du säkerligen kommer att få höra här). Hör av dig när lusten faller på.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/02/22 :  21:39:26  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
var det svårt att sy i den?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/02/22 :  23:06:15  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Det får jag fråga svärmor, Asimov...

Det verkade dock inte vara någon större skillnad mot nåt annat tyg. Dock så märkte vi att tyget "fäller" lite.... men inte mycket...
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/02/22 :  23:12:39  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jasså, kan vara bra att veta tack för det. har du nummert till svärmor ;-P *lol*

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/02/22 :  23:13:24  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jag och (min svärmor:), valde att inte sy...av hänsyn till symaskinen och att det var ganska rejäla stycken. Istället strök vi fållarna med Strykjärn och sk. viledonband..? Moltontyp repar sig inte så mycket så det låter sig göras...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/02/22 :  23:20:29  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
a nu vet jag vad du menar sådana band som smälter ihop som klister ungefär, ja det var verkligen smart det. jag funderar på öljetter jag.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/02/25 :  09:24:46  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Första intrycken är att soundstage känns lugnare nu. Men efterklangen är fortfarande väldigt besvärlig i rummet. Har några ideer som ligger och lurar...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/02/25 :  09:48:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Mattias, nu har du fått lite tid med din moddade Squeeze-maskin. Känner du att det finns några skillnader på en Standard SB3'a och din Boulder variant?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/02/25 :  10:34:20  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Tjenare Pac!
Förra SB:n körde jag analogt ner till Denonförstärkaren, medans jag med den nya "moddade" SB:n kör digitalt ner och låter Denon ta hand om DA omvandlingen. Jag tycker att det låter bättre så här, men jag testade aldrig min förra box på det viset tyvärr. Jag har inte lagt ner någon tid på det än, utan tänkte försöka få hem en separat DAC först, och då jämföra boxarna. Målet är att få hem en Lavry 10 samt PS Audio Digital Link och köra en shootout.
Modden gjorde jag mest som en kul grej, när jag ändå köpte boxen därborta.

Edited by - mattiasa on 2007/02/26 13:56:54
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/03/03 :  08:23:35  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Vad gör man en fredagkväll när tjejen jobbar och man har så mycket överskottsenergi att man inte kan sitta still????

Man tar en sväng till garaget så klart....



Bilderna är tagna med min telefon, så det blir vad det blir...
Jag hittade nämligen en Mascot nätdel i garderoben, som saknade lite nätkabel, och jag var inte säker på att den fungerade.



Jag tänkte att jag kan ju iaf testa den och se om den fungerar. Det gjorde den! Perfekt. Ett 2,5mm kontaktstift på ELFA för 6:-




Och Simsalabim så har vi en ny nätdel till min Squeezebox!
Här kan vi se orginal väggbula till vänster...



Jag tog hem den direkt och kopplade in den. Brustaket ligger exakt där det låg innan. Ingen skillnad mellan medföljande eller Mascot nätdelen. Sedan hör jag ett brum från Mascoten, den surrar liksom. Jag är inte helt säker på att den är 100% ändå....
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/03/03 :  09:15:17  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply

Musiklyssning.... Från sweetspot.... Fear & Love med Weeping Willows...



Suck...
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/03/09 :  14:22:58  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
En lite uppdatering, kom ett paket idag med en efterlängtad pryl...





Är ju lite av en skeptiker när det gäller sådana här pryttlar, men så länge konstruktören/tillverkaren förklarar hur de tänkt, så kan jag sträcka ut min hand/plånbok en liten bit iaf....




Och så fick jag chans att prova mitt nya 60mm Macro objektiv också... Kul!
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/03/09 :  14:25:47  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply

Kan också nämna att jag har flyttat högtalarna ytterligare ca 15 cm från bakväggen, och jösses! En helt ny anläggning. Tappade aningens stereoperspektiv, men musiken presenteras på ett helt nytt sätt...
De billigaste tweaksen är de roligaste!!!
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/03/09 :  18:32:04  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Jag fick ett till paket idag. Eftersom jag har flyttat upp till Norge Måndag till Torsdag, så har intresset för portabel Hifi vuxit lite de senaste månaderna. Jag har köpt mig en MP3 spelare, en Iaudio X5. X5 är en Hårddiskbaserad Mp3 Spelare. Jag valde varianten med 30 GB minne. Anledningen att jag valde just denna var att den fått goda vitsord för ljudet, samt att den tar FLAC. Det är ju en fördel då hela min skivsamling är rippad i det formatet...

Dock så var lurarna som medföljde det sämsta i mannaminne. Mina HD600 är inte riktigt lämpade för mobilt bruk, ej heller kontorslandskap, då de är öppna lurar. Så, vad blev det då?

Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000