HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Ino Audio
 tips om inolyssning..
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/01/10 :  20:01:49  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
quote:
Men är man lite basfreak så är det inget konstigt med att bs60 ligger långt upp på önskelistan både för att då är det klart lättare att få till en "bra" bas även om man skulle ha problem med rummet dvs en jämnare basverkan + att man har möjlighet att justera bas nivån lite med dosan.

Men varför skulle man då föredra pi60s+bs60? Ett klokare val om man tycker om att "cranka" bas är i14+pY2 (eller till och med pY6, där man nog helt kan eleminera rummets inverkan i de lägre oktaverna).

Med D2 är det väl igentligen tvärt om mot hur du beskriver. Har du en stor bild, med brett mellan högtalarna är risken för hål i ljudbilden stor så du kan behöva fylla upp med en center. Jag upplever inte att pi60s ger något behov av en center även om man titar på en 21"-TV.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/01/10 :  20:57:47  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Men varför skulle man då föredra pi60s+bs60? Ett klokare val om man tycker om att "cranka" bas är i14+pY2 (eller till och med pY6, där man nog helt kan eleminera rummets inverkan i de lägre oktaverna).

Med D2 är det väl igentligen tvärt om mot hur du beskriver. Har du en stor bild, med brett mellan högtalarna är risken för hål i ljudbilden stor så du kan behöva fylla upp med en center. Jag upplever inte att pi60s ger något behov av en center även om man titar på en 21"-TV.

Varför? För det första så är jag inte intresserad av pi60s utan av pi60, och pi60+bs60 är billigare än ditt alternativ, (kostnaden har stor betydelse för min del) då man måste ha ett slutsteg till för att driva bas modulerna med. Sedan så "tror" jag att det är enklare att få en jämn basverkan med pi60+bs60 än med i14 + 2 basmoduler.

Noterat din åsikt, men jag föredrar ljud i mitten när man har en liten bildkälla och framför allt att inte behöva sitt precis i mitten för att få bästa ljud.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2006/01/11 :  04:33:40  Show Profile Send JAWEN a Private Message  Reply
Var också hemma hos den förträffligt trevlige Öhman, kan inte säga annat än att ett "riktigt" Hifirum/biorum gör sig allra bäst under jord, knäpptyst i totalt mörker och utan fönster.

Måste kännas otroligt tråkigt att arbeta i, eller för den delen diska, laga mat och kanske t.o.m sova i, men njuta av musik/film med en känsla att man är dom sista på jorden........det går inte av för hackor d'e.

Så tyst och man blir så otroligt medveten om varje liten uns av ström som passerar genom talspolarna, allt blir så deffinerat och totalt.

Att från den tystaste tonen när man nästan undrar om låten är slut, fullständigt bombas av ljud av pukor, stråkar och andra instrument, med en upplösning och dynamik som känns otroligt ärlig, jag är säker på att musiker'n som gjort musiken skulle vara riktigt stolt över resultatet Ingvar levererar genom sin utrustning i detta rum.

Av lyssningen blev jag glad, den levererade massor med känslor....just presic det enda kravet jag har på just ljudåtergivning ( förutom höga volymer ), sedan att redan minsta modellen Pip spelade så oerhört bra till moderata volymer, är för mig en gåta...kan bara grattulera er som bor i lägenhet eller har begränsade ekonomiska möjligheter.

Sedan när Pip60s levererade, då vart allt ännu lite bättre , men framför allt ( som jag uppfattade det )möljigheten att kunna lyssna på högre/starkare volymer/ljudtryck.

Ingvar gör i mina öron mycket potenta högtalare, där ALLA modeller spelar mycket bra, sen är det bara en fråga om hur många db du har som din normala lyssningsvolym, för att sedan välja modell från Pip & ända upp till i68es.

Själv är jag en extrem höglyssnare, och jag funderar allvarligt på att beställa ett par i56s eller kanske t.o.m i64z.
Det jag egentligen inte gillar är användandet av basstöd/subwoofer's, som tyväär krävs i denna uppsättning.
Jag tycker subwoofer's är fula, stora och i vägen, men jag skulle heller ALDRIG kunna acceptera ett ljud som startar vid 35hz eller uppåt, så köper jag INO har jag inget val.

Också roligt att inte alla högtalartillverkare massproducerar, även om väntetiderna hos öhman heller inte är att föredra.

!! FBK, tyckte precis som du ang använda center o.s.v, men har testat lite med att toe-in'a frontarna, och det är konstigt va bra det låter nu utan center, så jag fick en tankeställare.

MvH John
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/01/11 :  10:19:56  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
quote:
Varför? För det första så är jag inte intresserad av pi60s utan av pi60, och pi60+bs60 är billigare än ditt alternativ, (kostnaden har stor betydelse för min del) då man måste ha ett slutsteg till för att driva bas modulerna med. Sedan så "tror" jag att det är enklare att få en jämn basverkan med pi60+bs60 än med i14 + 2 basmoduler.

Noterat din åsikt, men jag föredrar ljud i mitten när man har en liten bildkälla och framför allt att inte behöva sitt precis i mitten för att få bästa ljud.


Ok. Men i14+px2 är cirka 7000:- billigare än pi60+bs60, det får man ganska mycket slutsteg för...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/01/11 :  11:20:04  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Glöm inte delningsfilter för ca: 2k ochså. Utan att kunna justera in basmodulerna med inos cr80 blir nog resultatet inte alls lika bra som pi60+bs60.
Sen är ju dessutom i14 inte alls lika snygga pi60(Jo, dom är snygga!!!)

Dock måste det vara chockartat att lyssna på ett väl intrimmat system bestånde av i14s och pX-2 om dessutom basmodulerna är lite hemligt undangömda

Eller kanske ännu hellre iP + pP-2? Om ni inte sett hur små iP är så kan jag säga att dom är löjligt små

Mvh


Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/01/11 :  12:16:54  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Ok. Men i14+px2 är cirka 7000:- billigare än pi60+bs60, det får man ganska mycket slutsteg för
quote:
Glöm inte delningsfilter för ca: 2k ochså. Utan att kunna justera in basmodulerna med inos cr80 blir nog resultatet inte alls lika bra som pi60+bs60

Min prislista är inte färsk, men i14+px-2 = 30.400kr +cr8 alt.cr80 = ca:3000/6000 Blir ca: 33.400/36.400kr + ett extra slutsteg och stativ till högtalarna blr garanterat mer än pi60+bs60 som kostar 36.200kr.
quote:
Eller kanske ännu hellre iP + pP-2? Om ni inte sett hur små iP är så kan jag säga att dom är löjligt små

Jepp! ip ser ut som rena leksaks högtalarna, nästan som en halv piP såg det ut som.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/01/11 :  22:53:32  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
ProfundusX-2 11 500:-
i14 18 900:-
Ino™ cr80 1 950:-

32 350:-


bs60 13 100:-
pi60 24 200:-

37 300:-

...enligt senaste prislista.
Sedan kommer ju detaljerna till...ska man räkna med stativ får man räkna med SD-fötter, och räknar man med SD-fötter så får man räkna med Aco-grå/röd/blå att dämpa frontväggen med, osv.
Men låt säga 1000:- för ett par stativ så har du ändå 4000:- att köpa slutsteg för. Med uppsättningen med i14+basmoduler har du ett betydligt mer flexibelt och utbyggbart system. Problemet är bara att det tar mer plats, men har du ändå bestämt dig för bs60 så har du förmodligen ändå utrymmet.

Här kan det passa bra med ett citat: (av konstruktören själv)
Basstöd kontra fullfjädrade basmoduler – vad är bäst?
Basstöden kan säkert av många uppfattas som alternativ till några av mina Profundus basmodulsystem, men vad är egentli-gen bäst – är [pi60s + bs60 + kontrollbox + en effektförstärkare] bättre än [i14s(eller pi60s) + profX-2 + cr80 + två effektför-stärkare]?
Min egen uppfattning är att lösningen med basmoduler typiskt är den bättre. Ett väl intrimmat system baserat på pi60s (eller i14s) plus ett par prof.X-2 basmoduler vinner ofta över pi60s kompletterade med bs60 i allt utom möjligen ljudtryck (där faktiskt pi60s + bs60 i vissa delar av frekvensregistret har ett litet övertag eftersom de samarbetar) men skillnaden är för-vånansvärt liten om man ser till den låga kostnaden för bs60.


Angående iP och PP så kan jag bara hålla med. Ett sådant system skulle ju passa in i vilken heminredningstidning som helst. Har stor lust att bygga upp ett sådant i sovrummet...men det blir lite för dyr sovrumstereo tycker jag. Tänk dig iP på ett par av IKEA´s jättesmå stativ (som bara är ett kromat rör). Och så ett par gömda PP...kanonläckert. Både visuellt och ljudligen...eller igentligen mest ljudligen, för det syns ju knappt alls....

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/01/11 :  23:40:36  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Min prislista var visst lite gammal Tack för de nya prisuppgifterna Det var ju lite andra siffror nu... Får fundera lite över detta, jag ska ju först och främst lyssna på ännu ett par pi60 framöver innan några beslut tas. Men när det gäller bs60 så har jag funderat förut på x-versionen för att eventuellt framtidssäkra så att säga. Finns det info om vad bs60x kostar i din prislista Bubben?
quote:
Angående iP och PP så kan jag bara hålla med. Ett sådant system skulle ju passa in i vilken heminredningstidning som helst. Har stor lust att bygga upp ett sådant i sovrummet...men det blir lite för dyr sovrumstereo tycker jag. Tänk dig iP på ett par av IKEA´s jättesmå stativ (som bara är ett kromat rör). Och så ett par gömda PP...kanonläckert. Både visuellt och ljudligen...eller igentligen mest ljudligen, för det syns ju knappt alls....

Som du säger, lite dyrt för sovrum. Men detta system skulle få folk att höja rejält på ögonbrynen om de bara såg iP burkarna mistänker jag

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/01/12 :  00:02:38  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Nej, av någon anledning finns den bara som "ofärdig".
Men använder man prisskillnaden mellan "ofärdig" och färdig bs60 som utgångskalkyl så skulle en färdig bs60-x kosta 13400:-.
Det är altså ett pris som inte är förankrat någonstans förutom i mitt sunda förnuft...det är altså inte förankrat någonstans.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/01/12 :  09:58:27  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Men man måste nästan köpa byggsatserna! Speciellt när man ser prisskilnnaderna mellan färdibgyggda pi60 och byggsatsen. 10 loppor!!!
Finns alltid någon som kan hjälpa till att bygga ihop filter och förborra några hål.

Inte ens hela min anläggning(2105,rb1080,pi60 bs60, pioneer 575) har kostat mig 37k då jag byggt ihop allt själv samt fixat låda till bs60 själv.

Ang. pi60+bs60 vs i14+px2 så har man i det första fallet möjlighet att köpa pi50 först och sedan spara ihop till bs60 efter hand, alt. avgöra om man ens behöver bättre bas.

Köper man i14 så fungerar ju dom inte utan basmoduler.

Jag skulle iaf aldrig välja i14 före pi60. Då betalar jag hellre de få tusenlappar extra pi60-lådan kostar så slipper man köpa stativ till i14(som jag tycker skulle vara en klart mindre snygg lösning).
Det går ju fortfarande att dela en pi60 vid 80hz även om det på nåt sätt känns lite onödigt

En kompis till mig bygger förresten ett par iP-lådor som ska ersätta han piP-lådor. Han har även pP-2 och ytterliggare en byggsats som ska ihop.
Alltså, iP + pP-4
Har man väl hört piP+pP-2 så är det svårt att inte bli impad. Räcker för de flesta(även mig) skulle jag tro.

Mvh / Christian



Edited by - Baltazar on 2006/01/12 09:59:20
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/01/12 :  11:19:40  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
quote:
Ang. pi60+bs60 vs i14+px2 så har man i det första fallet möjlighet att köpa pi50 först och sedan spara ihop till bs60 efter hand, alt. avgöra om man ens behöver bättre bas.

Köper man i14 så fungerar ju dom inte utan basmoduler.


Men hela resonemanget bygger ju på att flera av de som har varit och lyssnat senaste rundan kommer hem och utbrister att pi60 kompletterade med bs60 är den lösning de skulle bli nöjda med. Enbart pi60 är inte aktuellt. Och ingen köper väl en högtalare man "vet" att man kommer att bli missnöjd med, bättre då att spara till den man igentligen vill ha.

quote:
Men man måste nästan köpa byggsatserna! Speciellt när man ser prisskilnnaderna mellan färdibgyggda pi60 och byggsatsen. 10 loppor!!!

10 loppor minus kostnaden för lackering (ca 3000:-), montering och inköp av lödkolv, smältlim osv, om man inte har det hemma. Låt säga kanske 4000:-, lite högt räknat,men så vi inte glömmer något. Slutgiltig prisskillnad 6000:-
quote:
Jag skulle iaf aldrig välja i14 före pi60. Då betalar jag hellre de få tusenlappar extra pi60-lådan kostar så slipper man köpa stativ till i14(som jag tycker skulle vara en klart mindre snygg lösning).

Prisskillnaden här imellan är 5000:-. Är det bara några få extra tusenlappar? Förvånansvärt liten skillnad mot den tidigare nämnda stora summan.

Nej, jag ska inte vara elak. Men man måste vara beredd på att det tillkommer ganska mycket kostnader när man köper ett par högtalare i byggsats. Jag talar av erfarenhet...förhoppningsvis blir de klara snart.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/01/12 :  12:13:55  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
quote:
Men hela resonemanget bygger ju på att flera av de som har varit och lyssnat senaste rundan kommer hem och utbrister att pi60 kompletterade med bs60 är den lösning de skulle bli nöjda med. Enbart pi60 är inte aktuellt. Och ingen köper väl en högtalare man "vet" att man kommer att bli missnöjd med, bättre då att spara till den man igentligen vill ha.


Jo, det har du rätt i. Har man inte ett jobbigt rum så räcker pi60 väldigt långt men med bs60 kan man i princip vara säker på ett bra resultat. Det samma gäller givetvis det delade systemet ochså, att man får ett bra resutlat alltså.


quote:
10 loppor minus kostnaden för lackering (ca 3000:-), montering och inköp av lödkolv, smältlim osv, om man inte har det hemma. Låt säga kanske 4000:-, lite högt räknat,men så vi inte glömmer något. Slutgiltig prisskillnad 6000:-


Ca: 6000:- och typ 18 månader längre väntetid bör väl tilläggas
Ja, nåt åt det hållet om man räknar högt blir det väl(smältlimm + limpistol kostar ju <100:- och en lödkolv kan man ju köpa billigt på Clas Ohlsson)
Man kan även köpa färdiglackerade av I.Ö. Prisskillnaden är ungefär densamma för de båda alternativen.

Jag fick mina lådor 3v efter beställning, skulle ta någon vecka längre om jag ville ha de lackerade svarta eller vita.
Tyckte helsvart var lite tråkigt så jag ordnade lackeringen själv hos en lackfirma.

quote:
Prisskillnaden här imellan är 5000:-. Är det bara några få extra tusenlappar? Förvånansvärt liten skillnad mot den tidigare nämnda stora summan.



5000? Jag vet inte vilken prislista du har men i min står följande:

pi60 byggsats, rå MDF: 13990
i14 byggsats, rå MDF: 11900
skillnad: 2090

pi60 byggsats, industrilackad låda: 15490
i14 byggsats, industrilackad låda: 13100
skillnad: 2390

Jag får det iaf inte till några 5000:-
För det var ju byggsatserna vi(jag) pratade om...

Skillnaden kan ju vara att det blir lite dyrare att lackera pi60 än i14 om man ska lämna bort dom för det. Hos I.Ö är skillnaden bara 390:- för de större lådorna men jag kan tänka mig att skillnaden annars torde vara större om man anlitar egen lackerare.

quote:
Nej, jag ska inte vara elak. Men man måste vara beredd på att det tillkommer ganska mycket kostnader när man köper ett par högtalare i byggsats. Jag talar av erfarenhet...förhoppningsvis blir de klara snart.


Du är inte elak alls

Förutom verktyg och lite tid så blir det ju inte så jäkla dyrt iom att lådorna är färdigbyggda och allt som behövs för montering exkl. verktyg ingår i byggsatserna.
Jag hade ju alla verktyg hemma förutom limpickadollen så det kostade inte många kronor exra i mitt fall.
Somsagt, 500:- borde oftast räcka för täcka ev. materialkostnader för monteringen iaf.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/01/12 :  14:36:16  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Har man inte ett jobbigt rum så räcker pi60 väldigt långt men med bs60 kan man i princip vara säker på ett bra resultat. Det samma gäller givetvis det delade systemet ochså, att man får ett bra resutlat alltså.
Exakt! Om jag ska köpa Ino så vill jag vara säker på att få ett bra resultat, plus att man då har den stora fördelen att kunna justera basen lite grand med den medföljande lådan till bs60.

Sedan så gäller färdiga för min del,(har tummen mitt i handen) skulle aldrig våga mig på att skruva/lima/löda när det är så pass dyra saker som detta handlar om.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/01/12 :  15:22:36  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
quote:
Jag får det iaf inte till några 5000:-
För det var ju byggsatserna vi(jag) pratade om...

Mmm, och jag pratade om de färdiga... pi60 och i14 (24200 respektive 18900).

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2006/01/13 :  08:21:33  Show Profile Send markih a Private Message  Reply
Jag skulle köpt i14+px-2 före pi60 + bs-60. Detta av flera skäl, utrymmes, flexibiltet och kanske även ljudskäl?

Det andra alternativet vore ip+pv-2.

markih

Edited by - markih on 2006/01/13 08:23:53
Go to Top of Page

DAVE_HB
Member

180 Posts

Posted - 2006/01/13 :  12:26:59  Show Profile  Visit DAVE_HB's Homepage Send DAVE_HB a Private Message  Reply
quote:
Jag skulle köpt i14+px-2 före pi60 + bs-60. Detta av flera skäl, utrymmes, flexibiltet och kanske även ljudskäl?


Varför har du då gjort det motsatta?

- Hjälper Holographic Audio, Larsen Hifi samt Bremen
- Admin på Faktiskt.se
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/01/13 :  14:46:01  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Jag skulle köpt i14+px-2 före pi60 + bs-60. Detta av flera skäl, utrymmes, flexibiltet och kanske även ljudskäl?

pi60 ta inte mer golvyta än ett par stativ. Flexibilitet, köper man bs60x så har man flexibilitet att gå vidare med moduler om man vill. Och ljudskäl??
quote:
Varför har du då gjort det motsatta?

Nu är det mycket frågor markih

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/01/13 :  15:18:02  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Ett par delade pi60 med pX-2 låter ju likadant som i14 + pX2.

Och gör man som du föreslår FBK, så är man ju inte låst till bara en av lösningarna. Smart, om man inte vet riktigt vad man helst vill ha vill säga. Dessutom kan man uppgradera med fler moduler till exv. pX-4 vilket kanske kan vara trevligt?

Jag pratade med Öhman om att just komplettera mina pi60 med bs60 eller pX-2 och vad jag minns så spelar pi60 delade vid 80hz + pX-2 högre med bibehållen låg dist än med bs60.

Dock spelar pi60 och bs60 väldigt, väldigt högt enligt mig, utan att låta ansträngt.
Jag lyckades aldrig "bottna" basarna när jag bara körde pi60 drivna av en Rb-1080, utan sänkte för mina örons skull. Grannarna tycker nog man är dum i huvudet vid det här laget...

Jag var till en början själv inne på att köra systemet delat och hade till och med köpt slutsteg för detta men då det inte fanns några cr80 att köpa just då orkade jag inte vänta och köpte istället filterkomponenterna och kontrollboxen till bs60 och har inte ångrat mig en sekund. Vad ska man ha basmodulerna till om man inte kan justera in dom med Inos filter efter det atkuella lyssningsrummet?
Att bara dela dom med exv. min recievers inbyggda filter skulle ju inte göra något åt mina rumsakustiska problem.

Skillnaden att gå från enbart pi60 till att koppla in basstöden var minst sagt enorm i mitt nuvarande vardagsrum. Otroligt mycket mer välartikulerat och nyanserad bas och utan de hemska rumsresonanser jag drogs med tidigare. Senast igår hörde jag basgångar på några skivor jag tidigare inte visste fanns.

För mig räcker min nuvarande konfiguration bra och jag har inga planer på att gå över till ett delat system även om det kanske är en bättre lösning(?).
När jag kan spela så högt att jag tycker det börjar bli obehagligt, utan någon(för mig) hörbar dist, så räcker det rätt bra.

Nästa uppgradering när jag får råd blr 6st A2.

Mvh






Edited by - Baltazar on 2006/01/13 15:23:32
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2006/01/13 :  18:17:50  Show Profile Send markih a Private Message  Reply
DaveHB: "Varför har du då gjort det motsatta? "

Det man inte vet... Skämt åsido, jag ville från början egentligen bara ha fullregisterhögtalare, sedan när jag hade införskaffat sådana blev det inköpt ett par bas-stöd, mest för att prova på. Mitt uttalande skall inte på något vis tolkas som att jag tycker att det är dåligt att välja pi60+Bs60, men så här i efterhand tycker jag att i14+pX-2 på flera sätt verkar vara en väldigt fin pris/prestanda kombo, liksom ip+pP. Jag har själv inte hört just någon av dessa kombinationer men väl de flesta andra av Ino's alla varianter. Delade system gillar jag av många skäl, - främst flexibilitetsskäl och prestandaskäl. Jag tycker också att det känns lite trist att bara utnyttja gissnings ca 35-50% av Bs60's kapacitet då man kör med pi60 som fullregister (pi60s utnyttjar ju Bs60 bättre pga av längre slaglängd hos boomer).

Nä, jag tycker antingen i14(s)+ pX-2, eller (p)iP +pP-2, om man inte bara kör fullregister såsom piP eller pi60(s). Eller varför inte pi18 + pP-2? Är säkerligen en potent och effektiv kombo.
pi60s + Bs60 kan säkerligen utnyttja Bs60's kapacitet mera fullt ut än pi60, men frågan är då om inte i14s+pX-2 är i många fall minst lika bra? Man får helt enkelt ställa sig frågan om man vill låsa sig vid basmoduler!

Edit: Förvisso kan man komplettera pi60 + Bs60 med delningsfilter och förstärkare, men jag gillar litenheten hos i14 bättre. Vid platsbrist kan man sätta dem på väggstativ och sätta upp bra dämpskivor (t ex Ino's) bakom med ett tunt och snyggt tyg som täcker dämpskivorna. pi60 är ganska stora och tar med hyfsat fri placering upp mer golvyta. Att ställa fullregisterhögtalare kloss an mot en vägg blir nog sällan bra, men detta funkar oftast bättre med delade system.

FBK: Om du vet om att du alltid skall använda Bs60 eller pX-2, kör för i14. Om du vill kunna vara utan Bs60 eller pX-2, samt har tänkt att alltid använda fri placering (ca 70cm eller mer ut från högtalarvägg), köp pi60.
Detta är mina synpunkter.

markih

Edited by - markih on 2006/01/13 19:39:29
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/01/14 :  09:49:45  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Detta är mina synpunkter.

Och dem tackar jag så mycket för

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/01/15 :  08:20:50  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Bubben:

Nej det är inte första reflexen som spökar.



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2006/01/26 :  00:27:29  Show Profile Send ulf a Private Message  Reply
Manga X skrev:

"Placeringar av ljud och instrument korvade liksom ihop sig (trängdes) i mitten i den mycket mindre ljudbild som pi60S skapade på samma inspelningar."

Detta var precis så som Mayro och jag tyckte när vi var hos IÖ i somras. Vi framförde kritiken på Faktiskt.se med känt resultat. Vi "idiotförklarades" nästan och IÖ påstod att ljudbilden var helt korrekt i enlighet med hans stora erfarenhet av hur det låter i verkligheten. Jag vill dock påstå att med min erfarenhet av oräkneliga konsertbesök (både rock o klassiskt) under de senaste 35 åren att ljudbilden var felaktig med den största invändningen att allt var hopträngt i mitten.

Som tillägg kan ju oxå upprepas att vi tyckte att PiP för pengarna var en fantastisk högtalare.

Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2006/01/26 :  13:41:56  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message  Reply
Jag TROR att den lilla ljudbilden kan ha att göra med den akustikreglering som finns hos IÖ, jag har inte speciellt väldämpat rum och upplever absolut inte ljudbilden som liten med mina piP. Med ett akustikreglerat rum kan avsaknaden av reflektioner från väggar och golv göra att ljudet upplevs som torrare och förmodligen med en mindre ljudbild.
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2006/01/26 :  14:09:33  Show Profile Send Belindro a Private Message  Reply
"Jag vill dock påstå att med min erfarenhet av oräkneliga konsertbesök (både rock o klassiskt) under de senaste 35 åren att ljudbilden var felaktig med den största invändningen att allt var hopträngt i mitten."

Frågan är om dom skivor du lyssnade på hos Öhman inspelades under en konsert? Om så ej är fallet är kan det förklara varför ljudbilden hos Öhman upplevdes vara annorlunda än på koncerter. Hur är upplever du förresten att ljudbilden är på koncerter (i allmänhet)?

Att saker och ting upplevs vara "...hopträngt i mitten" kan bero på att Öhmans rum inte reflekterar ljudet så mycket som andra rum. Utan massa reflektioner från rummet kan ljudbilden upplevas vara smalare, åtminstone till en början. Efter tag märkar man i regel att ljudbilden är mera (men inte kanske helt) realistisk eftersom den kommer att variera betydligt mer efter det ljudmaterial som spelas genom stereon. I rum som reflekterar kraftigt låter ofta ljudbilden bred avsett vilken skiva man spelar upp, detta påstår jag är en indikation på att något behöver göras med rummet (och/eller får man byta högtalare) eftersom upplösningen uppenbarligen är låg.

Jag tycker inte piP och pi60/s har svårigheter att återskapa en realistisk ljudbild, tvärtom tycker jag att dom är riktigt duktiga på det. Förutsättningen för detta är förstås att inspelningen man spelar upp är gjord så att en realistisk ljudbild kan återskapas.

Vill med detta påminna om att det faktiskt är många faktorer som påverkar hur ljudbilden upplevs vara från högtalarna, det är inte givet att högtalarna är bovarna till att man upplever ljudbilden som smal. Många av oss ljudintresserade känner nog till detta men kanske tenderar vissa att glömma bort det när de bedömmer högtalare?
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2006/01/26 :  14:20:39  Show Profile Send Belindro a Private Message  Reply
Oj, Niklas va snabbare...
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000