HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Ino Audio
 Inkoppling Profundus
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/05/15 :  13:40:11  Show Profile Send Calle G a Private Message  Reply
Jag är lite småsugen på ett par profundus, minsta modellen. Såvitt jag förstår är det en passiv baslåda man köper. Finns det någon form av filter i lådan eller måste man köpa det aktiva delningsfiltret och två slutsteg också?

Finns det något sätt man kan klara sig med bara sitt befintliga slutsteg? Det är kraftfullt så det räcker (NAD 218) och är specat till 2x660W vid 2 ohm, vilket såvitt jag förstår borde räcka - impedansen på en prof-p är 10 ohm, mina stativare har som lägst 3.6 ohm, vilket totalt borde bli en lägsta totalimpedans på 2 ohm.

Någon som har några erfarenheter? :)

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/05/15 :  13:53:54  Show Profile Send soren a Private Message  Reply
I pX-2 finns inget delningsfilter, skulle gissa på att det är likadant med de mindre basarna. Skall du koppla in dem i en hemmabioreciever så funkar dess filter hyffsat. Man missar dock lite av den flexibilitet i inställningarna som Ino delningsfiltret har.

/Sören
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/15 :  14:29:58  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
tveka inte på att köpa...jag har 4sånna element å dom spelar sagolikt

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/05/15 :  17:16:54  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Ett 218 är för kraftigt för pP-2. Det är nog i kraftigaste laget även för pX-2. Det är så jäkla hög verkingsgrad i de lådorna att man inte behöver så extremt mycket effekt.
Till mig rekomenderade I.Ö Nad 216 för pX-2 och ett eller två Zachry D250 till lilla pP-2. Just pP-2 drivna av ett D250 har jag ägt själv och det kunde spela mer än tillräckligt högt

Mvh / Christian


Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/15 :  17:22:48  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
baltazar man är ju inte tvungen att vrida på max

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/05/16 :  07:00:00  Show Profile Send Calle G a Private Message  Reply
OK jag har alltså ingen hemmabioreceiver utan det är frågan om stereo (Musical Fidelity försteg). Finns det någon möjlighet att koppla in ett par profundus utan att köpa aktivt delningsfilter och ett extra slutsteg? Bygga ett eget litet lågpassfilter?

Slutsteget behöver ju vara rackarns kraftfullt om det ska driva både frontar och profundus, det var det jag menade.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/16 :  10:11:19  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
finns ingen möjlighet tyvärr dock så räcker det ju med zachry d250 eller va de heter för 2papp då har du allt du behöver

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/05/16 :  10:19:44  Show Profile Send Calle G a Private Message  Reply
OK.. får finurla lite på det då. :) Tack för hjälpen!
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/05/16 :  11:02:30  Show Profile Send soren a Private Message  Reply

Inos delningsfilter är ju rätt svåra att få tag på för tillfället, men Behringer har ju en del prylar som funkar som delnigsfilter med parametisk EQ mm.. tror det kan fungera MYCKET bra!

Finns nog en hel del trådar om det både på detta forum och www.faktiskt.se


/Sören
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/01/22 :  23:27:41  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Någon som vet hur nivåjusteringen fungerar i Inos filter? Enligt Inos katalog måste locket lyftas för att det ska gå - är det smidigt när man väl lyft på locket?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000