HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Ino Audio
 lite "bas" konfunderad
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/11/21 :  20:53:02  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Eftersom jag är sugen på att köpa ett kit från Ino, piP eller pi60, har jag läst så mycket jag kan om dessa modeller, men blir konfunderad över en sak.
Allt som oftast hyllas piP och dess basförmåga. Många vittnar om att det låter som en betydligt större högtalare och kan fylla rum upp till 20m2 utan som helst problem.
När man sen läser om pi60 så är det ytterst sällan någon kommenterar att den går djupt, snarare tvärtom att väldigt många har kompletterat med bas stöd eller står i begrepp att göra det!

Hur hänger detta ihop?

Jag menar, bredvid varandra med samma förutsättningar måste väl ett par pi60 gå betydligt djupare än piP???

Med risk för lite upprepning.....hur kan så många piP ägare vara helt nöjda med dynamiken och så många pi60 ägare vilja komplettera med bas stöd? Ingen annan som funderat över detta?

Artphotography

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/11/21 :  20:57:38  Show Profile Send markih a Private Message  Reply
basstöd är en 'akustisk' förbättring, inte för att gå djupare.

markih
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/11/21 :  21:22:50  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
hade jag ingen aning om. Det låter ju på namnet - bas stöd - som om det hade att göra med djupare bas att göra....

Artphotography
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/21 :  22:42:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Känslan jag har fått är att de flesta pi60 ägare så småning om tittar efter nåt basstöd.

Dan: Om du ine har nöjlighet att dämpa upp bakvägg enl Ino Audios rekommendationer, så skulle jag nog satsa på pi60.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/11/21 :  23:01:50  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Basstöd köper man til pi60(samt s) just för att man kan
Dom finns bara som alternativ till pi60 och pi60s och är ett klart billigare alternativ än basmoduler.

klipper och klistrar lite om ingen misstycker(?):

quote:

Fasegenskaper
Överföringsfunktionen från både pi60 och pi60s är av minimumfastyp ned till 0 Hz – detta gäller även med insats av basstöden bs60. Fasgången för det kompletta systemet blir extremt rak i örats faskänsliga område och oväxlat (inom ± 90 grader) inom frekvensområdet 26 - 21 000 Hz (24 - 22 000 Hz för pi60s). Fasgången bibehålls alltså helt intakt då bs60 adderas till musikanläggningen.

Distorsion och effekttålighet
När man kompletterar sina pi60 eller pi60s med bs60 (eller bs60-X), och justerar kontrollboxen för rak tonkurva, så minskar man, trots oförändrad akustisk uteffekt, ineffekten till pi60/pi60s med tre fjärdedelar, alltså till ¼ av den effekt som krävdes innan bs60 kopplades in. Detta gäller vid alla frekvenser under 150 Hz.
Den reducerade ineffekten till pi60/pi60s för tre goda ting med sig:
1. Effektförstärkaren har fyra gånger så mycket att ge och verkar alltså vara fyra gånger större,
2. Den termiska kompressionen i högtalaren minskar till ¼, och
3. Högtalarnas överstyrningsmarginal ökar dramatiskt (membranutslagen minskar till hälften) för ett givet ljudtryck.

Ino™ bs60 botar problem från dåliga rum och hjälper huvudhögtalarna (pi60 eller pi60s) att smälta in i alla tänkbara lyssningsmiljöer genom att reducera störande reflektioner, främst från golv och väggen bakom högtalarna. Effekten är omöjlig att uppnå med konventionella högtalare (oavsett om det är punktljudkällor, linjekällor, bipoler, dipoler, hornsystem eller några andra traditionella typer av högtalare).
Basstöden kan anpassas till olika lyssningsmiljöer och förbättrar undantagslöst såväl tonkurva och upplösning som dynamik i basområdet. De medger även användning under mera frifältsliknande betingelser, utomhus och i mycket stora lokaler eller i lokaler med akustiskt transparanta, mjuka, eftergivliga väggar.
Även om bs60 bäst installeras med hjälp av mätinstrument till formidabelt resultat, kan det även ske tumregelmässigt med mycket gott resultat. Det finns inget hokus pokus i fysiken bakom deras arbetsprinciper. Egentligen ogillar jag ju tumregler, eftersom de tenderar att lura de som brukar dem, till att tro att verkligheten är enklare än den är, men i detta fall klarar man sig långt med dem, men kom ihåg att tumregler är tumregler, och inte mer.



Får fö. själv hem det sista som behövs för att kunna börja använda mina BS60

Mvh / Christian


Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/11/21 :  23:57:00  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
aha....jag förstår lite bättre nu. Tack för hjälpen.

Artphotography
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/11/22 :  12:40:52  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Zalve:
Det här med dämpad framvägg är inte något som är unikt för piP. Man bör göra samma sak med pi60 om den ska stå nära bakväggen(annars också iof) liksom alla andra högtalare(för alla lider väl av den tråkiga interferens som framväggen bidrar med)

Dan:
Det är inte något fel på pi60 basförmåga bara att den är lite mer väntad eftersom högtalaren är ganska stor. piP spelar dock nästan lika djupt skulle jag gissa(det skiljer väl inte mer än än en 5hz), den stora skillnaden är att man kan spela riktigt högt med pi60 (även med jobbigt programmatrial)

I övrigt:
Dessuotm får man en fin tonkontroll iom bs60. Dessutom sänker bs60-X den undre gränsfrekvensen något.

Edited by - olof on 2005/11/22 12:44:13
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/22 :  12:45:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Olof, kanske inte unik för pIP, men desto viktigare för pIP.
Jag har fått förklaringen att pi60 inte behöver den dämpningen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2005/11/22 :  13:12:23  Show Profile Send daja a Private Message  Reply
Vilken högtalere som helst behöver dämpning av vägg om den står för nära. piP är konstruerad för att stå nära vägg, därför ska man ha det.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/11/22 :  15:40:01  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Jag har beslutsångest. Jag vänder på steken och berättar förutsättningarna:
Det kommer bli ett väl dämpat rum (vi flyttar in i mellandagarna) där jag kan/får (!) sätta anläggningen optimalt. Kortsidan är 4.6 meter bred, här ska anläggningen vara. Längden är 5.1 meter, dvs lite drygt 23m2. (kanske för lite rektangulärt för att vara optimalt?) Soffans placering kommer att ingå i så bra ljudåtergivning som möjligt!
Detta rum blir vårt "bibliotek" (frun har 2500 titlar...hu...) men min gissning är att detta per automatik blir suverän dämpning.
Vidare ska jag även elaborera med dämpplatta bakom varje högtalare.
Bakom soffan är en dubbeldörr som alltid kommer stå öppen intill huvud vardagsrummet.

Ska jag tänka så här istället: Jag bygger ett par piP och gör det bästa jag kan med placeringar osv, sedan om jag fortfarande tycker det fattas "kropp" så kompletterar jag med en seriös sub? Eller? ....fan va svårt...

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/11/22 :  15:45:55  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Såg förresten någonstans en modell som heter piPs. Är detta "värstingmodell" av vanliga piP (med tanke på pi60 & pi60s)?

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/11/22 :  15:54:44  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
jo förresten, jag sa ju att rummet är 4.6 x 5.1 meter = 23m2, men jag glömde att säga att det är högt till tak, är inte helt säker men förmodligen 3 meter högt, så det är ju klart betydligt mer volym än ett "vanligt" 23m2 rum...

Artphotography
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/11/22 :  16:28:26  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Det är trevligt med ett bra rum! Jag tror att det så pass stort att pi60 gör sig kanon där. Jag hade nog placerat stereon på bredden istället för att lättare kunna få 46 graders vinkel mellan högtalarna och samtidigt stå på rumsellipsen.
piPs kan man läsa om i det senaste manifestet från ino som jag skulle kunna skicka till dig om du ger mig din mejl. I övrigt tycker jag att du ska ringa till den geonomtrevlige Ingvar och fråga vad konstruktören själv tycker i frågan. Vill du inte ringa så kan iaf dra iväg ett mejl till ino så får du säkert ett utförligt svar.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/11/22 :  16:40:51  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Tack Olof! Jag läser gärna senaste manifestet från ino. Kanon. Det hade varit hygglo att skicka det till: image@danlindberg.com
Jag skickade faktiskt ett mail för första gången till Ino igår, men frågade bara om aktuell prislista.
Spontant är det mer logiskt med placering så som jag beskrev och eftersom det inte skiljer mer än en halv meter i vägglängd så kan det väl inte vara avgörande...

Artphotography
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/11/22 :  17:28:23  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
skickat!
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/11/22 :  18:26:31  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
Dan, FWIW så skulle jag definitivt välja ett par pi60 om plånboken räcker till. piP är fantastiskt bra men inte i samma dimension som pi60. Köper du dem i råmdf & monteringssats kommer du relativt billigt undan och får dessutom snabb leverans.

Basstöden brukar man komplettera med antingen för att få bukt med baspucklar i rummet eller för att kunna spela ännu starkare med bibehållen låg distorsion.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/11/22 :  18:36:41  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Finns ju ett par pi60 på blocket för 15 pannor som är i nått fult rött faner men vad gör väl det när dom låter så bra
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/11/22 :  19:27:34  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
patrik: såg att du skriver rå mdf, är det rå mdf man ska ha när man vill ha metallic billack? Såg någonstans att man kan få lådorna i industrilack också, är det annars en bättre utgångspunkt för lackering?
olof: har sett dem och för det första gillade jag inte finishen och för det andra tycker jag det skulle vara kul att bygga något själv - jag har aldrig gjort det förut...

Artphotography
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/11/22 :  19:39:03  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
Anledningen att jag föreslår rå-mdf är för att det vet jag kan köpas just nu (Ingvar har försäljningsstopp pga för högt tryck på de flesta alternativ) och det är möjligt att fanerade lådor har mycket lång väntetid. Skall du lacka dem är det förstås också helt onödigt med fanering.

De bör förstås grundas på lämpligt sett och kan sedan lackas.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/11/22 :  22:32:30  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Måste flika in här och säga att efter att ha lyssnat ett par timmar med mina nya basstöd så är jag skitnöjd

Det är mycket större skillnad än vad jag kunde föreställa mig, mina hemska rumsresonanser är som bortblåsta och basen är samtidigt grymt mycket mer nyanserad än tidigare.
Fantastiskt bra "akustikinvestering"

Och jag som tyckte det lät bra innan förutom dom spåren som satte igån rummet som värst...

Mvh / Christian


Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/11/22 :  23:01:29  Show Profile Send PeterL a Private Message  Reply
Lyllos dig Baltazar, en annan väntar o väntar på Pi60 o BS60X.
Har du provat ösa på ordentligt? Mer lyssningsintryck !

PeterL
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/11/23 :  17:51:19  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Det här basstödet heter ju BS60, men ibland ser man ett X efter som du har skrivit PeterL. Vad betyder det?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/11/23 :  17:55:08  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Det betyder att lådan har samma volym som profundusX(ca:10 ltier större än vanligt) vilket gör att man inte behöver byta låda om man vill gå över till ett delat system.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/11/23 :  18:00:24  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Tack för den förklaringen Baltazar.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/12/21 :  21:04:37  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
totalt oaktuellt eftersom tråden varit död ett tag men jag har inte funderat på det så mycket innan

quote:
Olof, kanske inte unik för pIP, men desto viktigare för pIP.
Jag har fått förklaringen att pi60 inte behöver den dämpningen.


Jag har för mig att konstruktören fick frågan på faktiskt.se vilken högtalare piP eller pi60s(eller var det pi60) som han helst undvarade dämpningen på(framväggen alltså) och svaret var att han hellre lyssande på piP utan dämpning än pi60(s).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000