Author |
Topic |
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/31 : 15:35:29
|
En oktave tror jag. inte helt säker.. Men tror det ... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2005/12/31 : 16:38:06
|
Eller också har han skaffat en så'n här:
Tror det är det den är till för - nödsituationer
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/31 : 16:54:53
|
Per100ás "Amazon" signalis var en trevlig bekantskap får man nog säga... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
kris69
Member
538 Posts |
Posted - 2005/12/31 : 17:22:50
|
Tack till Mayro och alla hans flickor för en riktigt trevlig dag. Jag räknade ganska tidigt ut att min bat inte skulle få plats i bilen på vägen tillbaka. Den står bra där den står för tillfället då jag väntar på att min cd skall bli tillfixad.
Silverline smakade verkligen gott i öronen måste jag säga. Avgrundsdjup bas och toppar skurna i siden. Dem klarade allt från tunga trummor till Lalehs ljusa stämma på ett förträffligt sätt. Själv är jag ganska känslig för vassa diskanter och det fanns inga tendenser till detta trots att vi stundvis spelade på Mayro-volym. Vi spelade nonstop i sex timmar utan minsta tendens till lyssningströtthet.
Tillsammans med Per 100´s signalsnoddar lät denna setup riktigt bra. Audioquests amazon låter så bra att man får lust att stjäla dem varje gång man hör dem och de är som klippt och skurna för att spela med Baten.
Detta var ju första gången jag hade möjlighet att höra Baten sida vid sida med Lavardin IT och det som förvånade mig mest var de många tonala likheter som påvisades. De spelar med samma mjuka lätthet och upplösning. Möjligen är Lavardinen något ljusare och har lite bättre separation vid riktigt låga volymer. Kanske målar baten upp ljudbilden med något bredare pensel också. Om man som jag är en musikalisk allätare dvs smaklös och spelar allt mellan Clash och Dvorak så tycker jag att baten är bättre rustad för alla typer av musik. Likaså blir man som batman mindre begränsad när man väljer högtalare, då den klämmer ur sig 150 w i 8 ohm och dubblar vid 4 ohm. Tekniskt sett så är de också diametrala motsatser då Lavardinen är en minimalistisk konstruktion med enkom musikupplevelsen i fokus.
Baten är ju en verkligt balanserad konstruktion med olika inställningsmöjligheter för varje kanal och en funktionell men sparsmakad fjärkontroll därtill.
Som summering i denna setup tycker jag att Lavardinen förmedlar en elegant och välupplöst ljudbild där ljudet inte kan beskrivas som färgat åt något håll. Det där obegripliga ordet "neutralt" kommer till mig i skrivande stund. Nu använder jag det - Lavardinen låter neutralt.
Baten då?. Tja den låter faktiskt också rätt elegant men lite mustigare och har fördelen att den kan spela såpass högt att den framkallar ett leende hos självaste greven af Jämshög.
Metaforen då om jag skall vara lite "Tellig".
Om Lavardinen är en delikat förrätt så är Baten en mustig varmrätt med smak av Amerika.
Gott nytt år på er alla. Mvh Kristian
|
" Vi borde prata mera om våra öron" |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2005/12/31 : 17:46:55
|
Jasså, du har vaknat nu Kristian!
Ja, ibland är ju förrätten så god att man önskar man fick mer och kunde äta sig mätt på bara den..
CD:n på verkstad - då förstår jag att B.A.T:en kan få vara hemifrån ett tag... En sådan och en större mage - jag menar ett större rum - vore inte fel..., men under rådande förhållanden "får Lavardinen duga"..
Gott nytt år / Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/01/01 : 12:54:52
|
Jag har hittat min normaloptik nu, så här kommer lite fler bilder på Infinity RS4.5:
En fråga kvarstår obesvarad: skall switchen på filtret stå i läge "in" eller "out" när man kör bi-amp
PS Per, Tobbe, Kristian: Objektivet hade gömt sig på ett lustigt ställe i en väska. Hittade det nu på morgonen
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
Edited by - calle_jr on 2006/01/01 13:15:55 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/01/01 : 13:37:14
|
Du bör ha switchen i läget där du kan påverka ljudet via filtret..
Så har jag trivts bäst i varje fall... Den rasslar lite då man rör den.. tror det går spruta rengöring utifrån.. Men rör den nåra ggr så blir det bra.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
kris69
Member
538 Posts |
Posted - 2006/01/01 : 16:34:57
|
Kanske skulle denna tråd kunna handla lite mera om det vi lyssnade på dvs silverline.
Infinityn fick jag bara ont i ryggen av |
" Vi borde prata mera om våra öron" |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/01/01 : 18:33:25
|
Sorry, men jag har inte fler bilder på Silverline
Du gav själv en mycket bra beskrivning av hur de lät: quote: Avgrundsdjup bas och toppar skurna i siden. Dem klarade allt från tunga trummor till Lalehs ljusa stämma på ett förträffligt sätt. Själv är jag ganska känslig för vassa diskanter och det fanns inga tendenser till detta trots att vi stundvis spelade på Mayro-volym. Vi spelade nonstop i sex timmar utan minsta tendens till lyssningströtthet.
BTW fick jag idag igång T-amp med en 15V/1A nätadapter. Det var batterierna som var för svaga i torsdags.
Denna lilla sak skrattar man inte åt - jag är helt förbluffad. Jag förstår alla som är skeptiska innan man hört den. Det är extremt undermålig låda, terminaler, nätanslutning och reglage. Men chippet betraktar jag som en sensation i hifi-världen.
Jag tycker det är lite synd att vi inte fick prova den med Lua + Silverline.
|
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2006/01/01 : 19:39:09
|
Å nu ser jag att det står CIA 007 på Volvobilden |
Vänligen Johan Linnarsson |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/01/01 : 20:38:03
|
quote: Jag tycker det är lite synd att vi inte fick prova den med Lua + Silverline
Det finna snart tillfälle att prova igen.... Man vart ju nyfiken själv också... fast den inte har kylflänsar ens.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/01/01 : 21:47:05
|
En intresant notering som per100 sa var att han tyckte Silverline gav en del "känsla" av att lira som dipoler... Jag har ju själv skrivit detta o sagt i tel osv då man talat med folk ... Så det va skoj att se en till notera just detta..
Och att dom gör det utan bakåtriktad diskant. Det är nog därför jag klarar detta byte till lådor.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mikethebike
Member
305 Posts |
Posted - 2006/01/02 : 19:35:34
|
Ang. Sonic Impact ...
Du/ni kommer att tappa hakan ... jag lovar! Gissningsvis en tiopotens eller två starkare reaktion än för Denver! |
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/01/03 : 13:27:47
|
Synd ni inte va här nu i helgen som kommer.. Ni förstår snart varför...
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/01/03 13:37:17 |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/01/03 : 15:17:53
|
Hur snart? |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/01/03 : 23:06:59
|
Jag har nu hämtat "lite prylar" som ska vara här på träffen... Så det står o "kokar in" nu lite i rummet...
Edit. Kommer en egen minibildtråd om denna miniresa jag o Lena varit på idag... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/01/03 23:08:19 |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/01/03 : 23:48:11
|
Det verkar nästan som om batman ska få en konkurrent
|
|
|
Nicks
Member
1942 Posts |
Posted - 2006/01/04 : 00:31:54
|
Kom igen Mayro!! Mer, mer!
Bilder alltså! |
Hihi. :)
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/01/04 : 00:32:40
|
Batman har fått en liten konkurent.. japp... Men lite orättvist mot den "lilla konkurenten" kan man säga.. Batman är mer än dubbelt så "stor"...
Fast en sak kan jag redan nu säga.. första dagen.. första timmarna... Denna "lilla konkurent" är inte en leksak...Tror den får mången stärkare o cd kombo att svettas ymnigt...För det är båda delarna jag värmer upp..Så detta är oinspelat rakt igenom.. Samt kablat med Cardas golden raference.
Och jag skojar inte nu.. Jag menar svettas ymnigt..Lena är så kär så hon har redan bett mig släcka ner så hon o julio får va ifred...
Men men. Batman är som sagt mer än dubbelt så stor.. Så batman behöver ju bara konstatera att det finns "puttar" där ute som "moppsar upp sig"..
Jag skulle lätt kunna leva med dessa båda stärkare helt rakt av.. Jag skulle kunna köra "ap lap sa" o ta den jag fick. Och inte gråta för det blev den ena eller den andra..
Men som sagt.. NU skall det värmas upp lite också... Så det är inspelat o klart till träffen. Samlingen har nu börjat av grejorna
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/01/04 : 00:59:06
|
Nyp mig i armen!
VAD kan det vara för nåt mayro syftar på....?
Ord som nyyyfiken räcker inte riktigt till... |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/01/04 : 01:11:35
|
Detta är uppvärmningen till träffen som har börjat... Så inget annat..
Allt är helt nyligen uppgraderat till senaste uppgradering. Så därför är systemen just nu spridda för inkokande...Och jag fick hit ett system för uppvämning.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2006/01/04 : 01:18:55
|
Ayre och artistry? |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/01/04 : 01:30:15
|
Inte AA i alla fall just nu... För att driva det systemet krävs 4 st stora stärkare.. Och dom finns långt uppe i umeå för inspelande efter uppgradering. Så det systemet blir det sista som plockas ihop veckan innan träffen Snoop..
Men mer om "arret" senare då mer är klart.. Nu börjar vi med en sk teaser bara.... Men det är skoj ändå att få visa. Det blev ju lite hux flux detta att jag fick hit dessa "småsaker" redan nu... Som sagt. Kl 12 idag visste jag inget alls om detta.. Så det va en rejäl överaskning kan man säga.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2006/01/04 : 01:34:55
|
Kom igen nu, fram med tråden nu innan ja går å lägger mig.
|
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/01/04 : 01:39:36
|
Kan inte.. måste ju fota lite mer.. Min kamera behöver lite stöd i ljuset ju...Så får vänta till daxljus hjälper till lite... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Topic |
|