Author |
Topic |
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/30 : 19:02:57
|
4 emit.. en bak också.. Så tre fram o en bak.. Alles tio element i varje burk.. 20 tillsammans... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2005/12/30 : 19:07:08
|
|
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/12/30 : 19:09:04
|
Infinity 4.5, de är nästan i samma division som ESL63+dipolbasar, att så gamla högisar kan prestera ett sådant välljud visar bara att det inte händer så förbannat mycket när det högtalarutveckling.
Per, du har väl mina Adcomsteg, det är bara att köra så det ryker .
Från högtalarna då givetvis, inget rykande från stegen |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/30 : 19:37:56
|
per.. Du hörde inte 4,5 med Accuphase väl?... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/12/30 : 19:55:38
|
Näää, det gjorde jag inte, men det ska väl gå att göra hos per100.
Misstänker att det kommer att låta bra |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
ArtSound
Member
170 Posts |
Posted - 2005/12/30 : 20:41:57
|
Der er noget jeg pludselig ser:
Er ham her:
ikke den samme som ham her:
det er da uhyggeligt det her
|
www.artsound.dk |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/12/30 : 21:01:17
|
Jag trodde bara att Tobbe klippt sig och skaffat ett jobb
Men Hannibal lookalike, nääää |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2005/12/30 : 21:22:09
|
Säg inte det... ....efter att ha haft några GODA kamrater till lunch, så.....
|
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
DIESEL
Member
953 Posts |
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2005/12/30 : 23:41:35
|
quote: Då du sätter dit riktiga terminaler i bak
wbt polskruvar har Per redan fixat. Lite annat smått & gott kommer åtgärdas. Mer om det kommer här nästa år
De ska ju stå här ett tag är det tänkt, och Ulfs tips att se det som en energisparåtgärd är inte fel. Detta skulle dock innebära att jag fick släcka de primärenergislukande monoblocken (hemska tanke) före så "drastiska" åtgärder är jag rädd.
Argumentet att de sjunger väl är ju logiskt, men det kommer studsa direkt. Jag har ingen aning om vad motargumentet blir, men jag lovar att skriva det här.
Jag får nog räkna med någon mer rejäl eftergift, såsom en hund eller nåt i den stilen. Fler tips välkomnas.
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2005/12/31 : 00:09:01
|
Jag vill avsluta dygnet med ett stort TACK till Tobbe och Lena för att vi fick besöka er denna vintriga torsdag.
Det ska bli spännande att följa vad som ska få Silverline att spela framöver...
ps Tobbe; jag har studerat kontakterna på högtalaren, så det ska nog bli rätt nu när du varnat oss. Men, vad i helskotta använder man för hgt-kablage till filtret
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/31 : 08:18:35
|
Hur menar du nu? ska det bytas kablar i internkablaget? I så fall skulle jag logga in på infinity site o fråga VAD exakt som brukar bli bäst..
Har sett en del använder monster kablage vid moddar...
Om du menar kablage till signal kablar så skulle jag som första lösning ta vanliga clicktronics... RCA så systemet går igång... Låna per g jeppsons adcomgrejor så det är exakt samma steg i botten som toppen..
Så skulle jag börja.. Och sedan därifrån byta o prova lite mer efter hand... Men det är ett bra sätt att bekanta sig med en för er ovan högis.... Sedan kan ni alltid ringa mig o fråga om det är nåt ni undrar utöver...
Men igen.
Var extra noga hela tiden så INGET misstag sker med filtret.. Speciellt med knappen för biamp!!!! Och överspela inte till klippning. Så diskanterna bränns.. Var alltid mycket noga o kolla volymknappar osv..
Inställningen som start av plats är.. ut ifrån bakvägg.. Rikta dom så INSIDORNA syns på båda högisarna.. Men inte mer... bara så ni ser insidan då ni sitter i sweetspot o vickar lite på huvudet..
Där har ni en bra ungefär inställning att börja med.. 1 m från bakvägg till bak kant...ca 2,2-2,5 m isär.. Dom kan spela upp till 3 m brett dessa bestar.... Ställ in så diskant o mellanreg spelar som bäst.. bas justeras in via filtret... Så här maximerar man topp o mid före bas..
Så har ni lite "starter" tips....... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2005/12/31 : 09:32:54
|
quote: Hur menar du nu?
Skumplasten på fronten skulle iaf jag byta och spela utan skydd. En hyfsat enkel och billig ansiktslyftning. Sen tror jag det blir bättre att sätta terminalerna på en plåt som skruvas i lådan och tätas.
Det var obekant för mig att ha en RCA-terminering mot filtret och bananer mot högtalaren. Har aldrig sett det tror jag.
Internkablaget ser ut att vara helt oskadat utan oxidering och så, så precis som du säger ev byte av det bör avvaktas eller skippas.
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/31 : 09:59:17
|
RCA från filtret skall gå till förstärkare.. Inte till högisarna.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2005/12/31 : 10:12:53
|
Det förklarar saken Det blir ju faktiskt riktigt bra isf med en biampsetup. Jag har haft ett sådant filter en gång, men det var högnivå vill jag minnas.
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/31 : 10:30:54
|
Men åk över till per100 o hämta Per G Jeppsons Adcomsteg så ni spelar med samma steg på toppar som botten...
Tror det skulle lira kanon..
Men INNAN ..Se till att INTE GLÖMMA KNAPPEN OM BIAMP ELLER SINGEL AMP!!!!!!!!!!!!!!! Så den står rätt på båda högisarna.... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/12/31 : 12:38:57
|
Den där knappen, är det den som sitter bakpå högtalaren och har texten mode: singelamp , biamp?
Vad är det för knapp bakpå filtret: in - bypass - out Samt RCA bakpå märkt input, är det där förstäkaringången finns, men då borde det ju finnas två sådana vid biamp? Samt de två RCA paren längst till höger bakpå filtret, är det outputs till högtalaren bas resp high?
Samt framtill på filtret: "mode" (näst längst till höger), vad är detta?
Vad är vippströmbrytarana längst till vänster bakpå högtalaren, är det nivå på bas res tweeter? Är det inte via filtret i första hand detta ställs.
Ja många frågor. Har faktiskt ingen aningen om hur allt detta skall kopplas. Famförallt tycket jag det borde finnas två par ingångar till filtert vid biamp samt två par utgångar, men totalt finns det ju bara tre par??? |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/12/31 : 12:39:47
|
Calle_jr, sitter just nu och spisar Lizz Wright - en härlig platta! |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2005/12/31 : 13:28:53
|
quote: Calle_jr, sitter just nu och spisar Lizz Wright - en härlig platta!
På jättebamsehögtalarna (utan filter)?? |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2005/12/31 : 13:47:41
|
quote: Den där knappen, är det den som sitter bakpå högtalaren och har texten mode: singelamp , biamp?
Ja, den går ej att missa. På fotot står den i läge bi-amp.
quote: Vad är det för knapp bakpå filtret: in - bypass - out
bypass är ju logiskt, då används inte filtret. Men in/out vet jag ej.
quote: Samt RCA bakpå märkt input, är det där förstäkaringången finns, men då borde det ju finnas två sådana vid biamp? Samt de två RCA paren längst till höger bakpå filtret, är det outputs till högtalaren bas resp high?
Nej, jag har rätt säkert fattat nu. En ingång från försteget, en utgång till basstegen och en till topparna.
quote: Samt framtill på filtret: "mode" (näst längst till höger), vad är detta?
En switch som troligtvis bestämmer hur filtret används, lägena är bi-ch eller EQ.
quote: Vad är vippströmbrytarana längst till vänster bakpå högtalaren, är det nivå på bas res tweeter? Är det inte via filtret i första hand detta ställs.
De kan man nog mixtra en hel del med de också, hehe. Det står "refer to owners manual". Lägena är "flat" och "cut" för basen, "increase", "flat" och "decrease" för diskant samt steglöst för mellanregister.
Nej Ulf, de står här hos mig |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/31 : 14:09:44
|
Om du spelar med en stärkare så ställer du filtret på eq.. Då lirar det "fylligare" i mellanreg o kompenserar för det annars lite tunna ljudet..
Men som tidigare sagt. Hämta adcomstegen så du har två lika steg.. Det är alltid bäst. Och dom driver bra...
Dra en RCA till inputt.. Och sedan två par RCA till vardera steg från out exakt som du säger...
Sedan spelar du genom filtret och inte via by pass.. Detta så du kan reglera in exakt som du sedan vill ha det... Eq skall vara av vid biamp med två stärkare.. Men detta fattar du nog då du hör.. regleringen sköter du ju via nivåerna på filtret...
Lira flat på tiltvolymen...Delningen bör stå på 212 hz på bas.. Detta kan du öka då du lirar rock så basen går högre.. Men driv helst inte mellan ner mer än 212 hz.. Det kan då bli ringningar i banden.. Men värst är nog risken att överanstränga dom..
Ska jag säga... Som över som fasiken jämt... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2005/12/31 : 14:21:20
|
okokok, jag får väl fråga om vi får prova med adcom
I torsdags när vi skulle koppla in batten upptäckte mayro till sin förskräckelse att B.A.T hade satt nätbrunnen alldeles intill vänster hgt-terminaler. Han svor en del över detta, vilket fick Bubbel att föreslå att han skulle tända lödkolven. Man såg hur Kristian stelnade till och verkade inte alls inställd på en dylik modd med hans fina förstärkare. Bubbel är av uppfattningen att det mesta på marknaden är halvfabrikat, och det ligger mycket i det tycker jag.
Nåväl, därav reportagets titel.
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/31 : 14:34:46
|
Jo. Där har Batfolket inte tänkt till.. Dom har dessutom satt terminalerna ovanpå varann. Vilket är rätt korkat på en intigrerad som oftast står högre än til exempel slutsteg gör.. Högtalarkablarna blir ju hängande väldigt knäppt.. Fast dom är inte ensamma om sådana missar som sagt..
Men annars så kan jag bara säga så här..
MER BAT TILL FOLKET!!!!!
Det är en ruskigt fin stärkare ..Stabil, fin ljudbild. Separation bas o allt i ordning... Jag hissade just ZZ top här nyss så huset skakade. Och den kan spela fint även vid lite volym på..
Så Bat är en trevlig bekantskap.. En av dom trevligare stärkare jag bekantat mig med faktiskt..Så den går lätt in på en tio i topp lista här..
Lite får jag just nu nöja mig med att säga "tio i topp lista" eftersom jag inte har en bra cd just nu som matchar denna ypperliga stärkare..
Men den gör inte bort sig troligen i någon "set up" där man vill ha en klar ren ljudbild med ändå stabilitet o fyllighet..
Jäkla kul att få "leva med" denna ett tag!! Tack "Kris69" för detta.. |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/12/31 14:37:11 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/31 : 14:39:49
|
glömde ju.. Då ni var o bar så östes det trummsolo här inne...
Bat o Silverline sträckte ut rätt ok faktiskt...Dom verkade rent av lite i varann då.... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2005/12/31 : 14:56:20
|
Men.... ....vad förstärker Kris69 med hemma nu då..??
/ "Allvarligt bekymrad" |
Edited by - ulfsan on 2005/12/31 14:57:42 |
|
|
Topic |
|