HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Säg till så tänder jag lödkolven- EoJeud Statement
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/05/13 :  18:38:44  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Vilken apparat är det som gäller

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/05/13 :  19:55:03  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Koncentration:

Ett axplock av vad som spelades:

Vaya con Dios, Monika Z, Lindsey Buckingham, Jose Feliciano, Maria McGee, Amazing Rythm Aces, Eddy Grant, Al di Meola, John McLaughlin, Paco de Lucia, Pink Floyd, John Lee Hooker, Willy DeVille, Warren Zevon, Kate Bush, Peder af Ugglas, Keb Mo, Lizz Wright...

Inte så många bilder denna gång, men vi håller kontinuitakten och det kommer mera vad det lider...

Tack för titten!

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2006/05/13 21:38:34
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/05/13 :  21:38:16  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Verkar minst sagt väldigt trevligt

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/05/16 :  08:55:42  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
.....å hur lät de olika apparaterna då , om man jämför...

Kom igen med kommentarer !

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/05/16 :  09:30:14  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Octave V70 var denna gången min favorit rent njutningsmässigt. Hörde ju deras största monoblock med tillhörande försteg förra året och var därför extra nyfiken på hur den mindre Octaven påminner om den betydligt kostsammare kombinationen (ca 40' kr mot ca 200'kr).

V70 påminner om det där lilla extra som den största modellen erbjuder. Men för att kunna jämföra rättvist så behövs givetvis samma förutsättningar i form av det allra bästa som en digital signalkälla har att erbjuda - Teac Esoteric UX-1

Ordet organiskt som Kris använder är ytterst träffande. Musiken andas och låter naturligt.

Cayin monoblocken fick det svettigt mot Octaven på framförallt medelhöga volymer. Höjer man något så tar kraften i Cayin monoblocken ut sin rätt. Kontroll är trevligt! Men för mig som tycker kvalitet går före kvantitet så kan det dels erkännas att Octave ligger närmast mitt ljudideal, men att Caiyn ändå är ett par mycket trevliga monoblock och jag vet att de kan bättre, det har jag hört innan. Monoblocken behöver ett riktigt bra försteg för att kunna tävla med Octave och så länge man tankar fel oktan så skall man inte bedömma alltför hårt. Denon försteget är riktigt bra men det finns givetvis ännu bättre försteg på marknaden och här blir det säkert en del haksläpp framöver hos Calle om ryktet stämmer..

Om vi sen övergår till de två olika RIAA som kopplades. Först ett Aquovox och sedan det inbyggda riiat i Denon försteget.
När Aquovox kopplades till denon försteget så användes Adioquest Amazon signalkablage. Denna extra signalkabel slapp vi ju när vi använde denonförstegets inbyggda riia. En extra signalkabel är aldrig bra men här snackar vi om en riktig toppkabel så det borde ändå vara nästintill optimala förutsättningar.

Slutsatsen för min del är att Denon förstegets riia är oerhört bra. Så bra att det nu måste utredas hur man kan koppla Aquovox till just calles pickup. Gjordes det några fel i inställningen av detta? Är det adaptrar (calle använde rca-xlr adapter) och kablar som spökar? Att experimentera och jämföra är enda vägen framåt!

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/05/16 :  22:56:21  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

De där billigare RCA-XLR-adaptrarna ska man undvika. Första gången jag kopplade in dem fungerade det utmärkt bra, men de är oerhört känsliga vilket försämrar signalen till RIAAt. Vi tog oss inte tid att använda RCA-ingångarna och ställa in RIAAt manuellt.

Synd att inte ARCshark hittat till denna tråd, det skulle vara kul att höra lite av hans intryck...

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/05/17 :  00:09:04  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Manuell inställning funkar utmärkt Calle!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/05/18 :  19:10:58  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Min del hos calle jr var att försöka förstå vilken cd-spelare som skulle passa bäst hemma hos mig.Det blev Operan!Men det kunde lika bra ha blivit Jolidan.Ögonen fick bestämma
Att jämföra ljud hemma hos Calle jr var inte lätt med så många nya intryck.Med väljud i överflöd kom jag på mig själv med att lyssna på La Folia om och om igen.
Dom andra grejorna lät fantastiskt dom med
Väl hemma i min miljö med mina grejor fick jag rätsida på vilken cd jag ville ha?
Jolidans starka sida är basen.Upplöst med rejäl pondus.Där spela den lite bättre än Operan tycker jag.Trots att den är ny!Skillnaderna var mm små.
Operan ser ut som en bakelse och låter lite GÖTTIGARE

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2006/05/25 20:18:54
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000