Author |
Topic |
Nicks
Member
1942 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 19:14:33
|
Jag gjorde ett litet minitest idag och bytte ut min uråldriga Technics CD mot en inte lika uråldrig... men dock gammal!
Och se... Per du hade helt rätt!!
Cd bytet gjorde underverk för de skrikiga rösterna!
Tackar för tipset! |
Hihi. :)
|
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 22:42:57
|
quote: Diskanterna kanske det finns något bättre än de ca 10kronors som sitter idag men som sagt var döm aldrig hunden efter håren.
Så dyra var dom inte
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 23:18:05
|
quote: Också kom ni inte hit era drullar
EAR; Det går fler tåg väl
quote: Cd bytet gjorde underverk för de skrikiga rösterna!
Skulle vara kul att testa med en riktigt bra CD och försteg. Tex EAR |
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2006/05/03 : 16:48:16
|
quote: Jag gjorde ett litet minitest idag och bytte ut min uråldriga Technics CD mot en inte lika uråldrig... men dock gammal!
Och se... Per du hade helt rätt!!
Cd bytet gjorde underverk för de skrikiga rösterna!
Tur att man iallfall kunde bistå med något |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2006/05/03 : 16:55:16
|
Nästa gång så tycker jag reportaget fortsätter hos EAR. Samt hos PG. Men de har ju Quad båda två så det kanske räcker med att besöka en av dem |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2006/05/03 : 18:16:49
|
quote: Nästa gång så tycker jag reportaget fortsätter hos EAR. Samt hos PG. Men de har ju Quad båda två så det kanske räcker med att besöka en av dem
Per, jag har något som inte EAR har , å andra sidan så har han rör till sina Quadar. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2006/05/03 : 18:54:10
|
Säkrast att ta båda.P-G har dipolbasar och jag har rör som sagt och ett bättre rum(intweakat)Men P-G har rör i försteget och bättre CD P-G tycker kanske annorlunda |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2006/05/03 : 19:00:20
|
Mats, jag tycker att det låter hyfsat, både hos dig och mig, men annorlunda |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
EAR
3863 Posts |
Posted - 2006/05/03 : 19:13:26
|
Förslag?? Träff med början P-G och därefter Ystad med ev grillning och så |
|
|
|
Nicks
Member
1942 Posts |
Posted - 2006/05/03 : 23:50:00
|
Bira, bira, bira, bärs, bärs, bärs!! |
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/05/04 : 00:13:58
|
Jag och Kris69 stack emellan här idag och lyssnade på denna:
En integrerad Octave V70 |
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/05/04 : 00:17:35
|
Kringutrustningen var den hos mig, en Walker skivspelare och Silverline LaFolia mm:
Av med locket och släck lampan:
Inte speciellt klyddig fjärr:
|
|
|
EAR
3863 Posts |
Posted - 2006/05/04 : 05:43:26
|
Det var säkert mumma |
|
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2006/05/04 : 07:17:10
|
Ja en resa till ystadtrakterna med efterföljande grillning skall bli kul. Vi får PMa om detta.
Sen vill jag gärna se mer än bilder av Ovtave V70. Några lyssningskommentarer.. |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2006/05/04 : 09:15:11
|
Herregud vilka fina bilder |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/05/04 : 10:01:05
|
Jag vill också se lite om hur det lät....
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2006/05/04 : 10:09:14
|
De vill ja me !!
Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
kris69
Member
538 Posts |
Posted - 2006/05/04 : 17:39:36
|
Tja nu är ju det mitt senaste förvärv på förstärkarsidan och kanke är det också lite snabbt att komma med definitiva uttalanden. Trots det skall jag lite kort försöka att återge mina första intryck.
Sedan femton år har det funnits ett antal förstärkare i mitt hem tillsammans med diverse högtalare och signalkällor. Dessa ligger ju någonstans som referens i bakhuvudet och påverkar trots att vårat ljudminne tydligen skall vara lika klent utrustat som närminnet hos en guldfisk. Exempel på tidigvarande stärkare är Accuphase, Lavardin, Bat och Prima Luna.
Vi började så smått att varva intrycken mellan vinyl (Walker?) och Opera 2.2 ref. Kablaget för kvällen var Signal Cable Silver Resulution för högtalarna och strömmmen. Signalkabeln var en Oelbach rca med Furutech-kontakter signerad alá Wolfgang (Creative Audio).
I min upplevelse behöver Octave´n en timme eller två innan den sjungit upp sig. För att vara en rörstärkare så låter den inte som en typisk sådan. Kanske är det jag som trots att jag ägt ett par stycken fortfarande har en fördom/föreställning om att det skall låta på ett visst sätt, men men....
Drivrören består av KT-88 från Electro Harmonix och med viss rätt förväntar jag mig punch och auktoritet vilket också infrias. Här finns det både snärt och finess. Upplösningen är på riktigt hög nivå och den som uppskattar detaljer kommer inte att söka förgäves. Kanske är det just i mellanbasen och mellanregistret som Octave har sin starkaste sida. Detta dock utan att det blir påtagligt eller sticker ut och blockerar helheten. Helheten är ett nyckelord i denna beskrivning då det just är balansen mellan registrena som är det fina. Ordet "organiskt" ligger rätt i munnen för att beskriva denna ljudbild som naturligtvis påverkas av de övriga komponenterna också.
Calle plockar fram ännu mera vinyl och lägger på Pink Floyd och vi spelar låten "Money" från det hyfsat välkända albumet "Dark Side of the moon". Denna låt har jag hört fler gånger än jag kan räkna och denna gång tillåts man att komma förvånansvärt djupt in i ljudbilden. För att förhålla sig till något kanske jag skall nämna vad jag ofta upplever som störande vid musiklyssningar dvs de tillkortakommanden som jag finner det svårt att leva med. Det ena är en ljudbild som är snålt tilltagen vilket man brukar försöka kompensera med att vrida upp volymen, vilket bara leder till att det låter jobbigt och grällt. Det andra är när högtalare låter låda och man blir pinsamt medveten om att konserten inte är här och absolut inte nu. Ni vet kanske vad jag menar - när man sitter och tänker att det där är två burkar som släpper ifrån sig ljud. Det sista jag nämner i detta sammanhang är när toner inte får spela färdigt på ett naturligt sätt och klinga av. Att LaFolia spelar bra har jag redan skrivit om långt tidigare i denna tråd, men tycke gentemot Octaven uppstår och det är ett skönt "häng" i tonerna, utan tendenser till att klippa eller att bli skrikigt. Istället är det ett lugn och en viss värme och fyllighet som ligger som ett fundament i ljudbilden.
Kanske skulle man kunna säga att Octaven är riktigt bra på alla parametrar men att ingenting sticker ut egentligen. Snarare är det så att helheten hålls ihop på ett levande och musikaliskt sätt.
Det är inte en maskin som man blir omedelbart imponerad av för någonting särskilt. Det är ingen hit på det sättet utan mera av en "evergreen" som växer fram till ens gillande.
+ Bra på det mesta. Bra svärta och tystnad i bakgrunden med låg eller ingen noterbar brusnivå. Bra fart och auktoritet med fyllighet i mellanpartiet. Den spelar klart och rent och är föjsam. Mycket bra upplösning på också låga volymer. Mycket bra balans mellan fyllighet och detaljrikedom.
? Det som kvarstår som undran är förmåga att återge den djupaste basinformationen. Den kanske skulle kunna skjuta ifrån lite bättre. Inte för att detta på något vis är ett stort problem som jag inte skulle kunna leva med, utan mera av en observation som jag skall undersöka närmare. Det finns eventuellt också lösingar till detta i form av en extern black box som går att komplettera med för ökad strömförsörjning. Om jag skaffar en sådan längre fram vet jag inte ännu.
Detta är en förstärkare som borde kunna tilltala såväl rörnissar som transistoranhängare då den faktiskt har egenskaper från båda dessa världar. Jag gick och lade mig senare på kvällen med känslan av Maria McKee´s viskande närvaro. Nackhåren reste sig och till skillnad från min katt är jag inte arg när detta sker
Jag återkommer i detta spörsmål när jag lyssnat mera på hemtam utrustning. Dock kan jag säga att det känns som en väldigt bra start och att det är en riktigt kompetent maskin för lätta och medelsvåra laster.
Ps: Calle - du kan väl fylla på om du tycker att jag glömt eller missat något.
Edit: Stavfel och ofullständiga meningar.
|
" Vi borde prata mera om våra öron" |
Edited by - kris69 on 2006/05/04 19:20:30 |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/05/04 : 18:21:45
|
quote: du kan väl fylla på om du tycker att jag glömt eller missat något
Skulle inte tro det, det var en perfekt beskrivning som jag aldrig skulle kunna redogöra för själv.
OK en sak då; Många rörförstärkare har en tendens att antingen tappa signal eller bli allmänt spretiga/stirriga när man drar på volym. Octave hade inte sådana bekymmer med LaFolia, åtminstone inte till de ljudtryck vi spelade. Jag lyssnade speciellt efter detta i snabba låtar såsom Vivaldis Vintern.
En teknisk detalj - det var Oehlbach XXL Series 100 till vinyl och Audioquest Amazon till CD. Oehlbach-kabeln är riktigt bra måste jag säga. Jag kan framförallt rekommendera den till ett system med ljus karaktär eftersom den speciellt framhäver basregistret. |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/05/13 : 17:35:59
|
Då var det dax igen!
Är vi tjatiga
|
|
|
Nicks
Member
1942 Posts |
Posted - 2006/05/13 : 17:39:32
|
Nej, ös på!! :) |
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/05/13 : 17:51:44
|
Såhär såg det ut innan vi startade:
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/05/13 : 17:57:08
|
Per100, ARCshark, Kris69 och Hannes kom med glatt humör och lite elektronik:
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/05/13 : 18:01:35
|
Vi började med Walker CJ/TA58 och Octave V70:
Det tog alltså inte många minuter förrän det såg ut som en hifibutik igen. |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/05/13 : 18:35:29
|
Växlade mellan Consonance CD 2.2/II och Jolida Music Van samt mellan Octave V70 och Denon PRA-2000 försteg + Cayin 860 monoblock:
Kristians Audio Agile Line med två uttag för digitala komponenter kom väl till pass. |
Edited by - calle_jr on 2006/05/14 11:31:13 |
|
|
Topic |
|