HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Bilder på insidan Copland CDA 288
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2005/12/18 :  00:41:43  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message  Reply
Härom dagen började släden till min Copland CDA 288 olyckligtvis hacka sig fram, istället för att tyst och smidigt glida. Liknande problem har jag kunnat åtgärda förr, så jag tänkte (mot allas inrådan) öppna spelaren för att se om det skulle gå med denna. Tyvärr verkar det inte särskilt lätt, då det kugghjul som bråkar sitter mer eller mindre gömt under transporten. Jag passade i alla fall på att ta lite bilder, som jag nu delar med mig av till er.

Naturligtvis är det mest luft i den stora lådan, men det som är i den ser ut att vara riktigt fint byggt. Snyggt och prydligt, separat strömförsörjning för analoga och digitala delar, rejäla transformatorer och rätt kraftig avstörning på inkommande ström, och dessutom skärmat här och var. Jag gissar att dac-chipsen kör i differentiellt läge, men någon som faktiskt kan sånt här får gärna säga hur det ligger till.

Inledningsvis en översiktsbild på insidan av spelaren. (Bonuspoäng till den som känner igen den andra hifi-komponenten på bilden.)



Fyra regulatorer med rejäla kylflänsar.



TEACs underbara VRDS-drive.



De fyra dac-chipsen.



Vet någon förresten vilket ställe i Stockholm som vore bra att lämna in spelaren på? Det vore också intressant med en uppskattning på vad det skulle kosta. Tack på förhand.

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/12/18 :  01:14:04  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Aaahhh!!!
Hifiporr!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/12/18 :  01:19:54  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
I'm cumming,....

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2005/12/18 :  19:26:22  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
Bra bilder oscar-ja, har själv denna spelare,
har aldrig öppnat locket på den så det var
intressant att se hur den ser ut inuti.




Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/12/18 :  20:15:27  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Jag kan också bidra med några bilder från insidan från min nu sålda CDA 288.



CDA 288 kom faktisk i en Mk2 utgåva också. Den var ju först toppmodellen, sedan kom CDA 277 och presterade lika bra eller kanske t.o.m bättre än CDA 288 Man var naturligtvis tvungen att åtgärda detta från coplands sidan och gjorde en ny analogdel. Inget berättades till kunderna eller stod på utsidan. Men om man öppnar locket och tittar på sitt analogdel så står det "288DAC - 2" på den nya utgåvan. Ordningen i hierarkin var återställd.



Att byta kondensatorerna i signalvägen kan göra en avsevärt förbättring, ett tweaktips. Rent generellt så är detta ett makalöst trevligt bygge.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/12/18 :  20:45:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


VRDS-driven i CDA288 är en rejäl och robust sak. Jag bytte laser på en CDA266 en gång i tiden. Den har samma drive och den satt med några få skruvar så det var riktigt lätt att lyfta ur den.

Jag tror att jag flyttar denna tråden till bidreportage-delen.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/12/21 :  12:26:22  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
jäklar vad komponenter det var i denna.. lite skillnad mot en denver spelare

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000