HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Min PD DAC
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/12/18 :  17:19:32  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
När jag var hemma hos Peter Daniel i Toronto och gjorde ett litet "hemma hos" repotage så köpte jag ett par av hans kit. Nu har jag fått klart ett av dem. Det som ingick var ett PCB




Och så en liten hög med komponenter



Denna DAC är baserad på CS8412 och TDA1543 och anses av många vara en riktigt bra kombination rätt implementerad.

Denna design har få komponenter och det tilltalade mig. Så här följer några bilder från bygget.









Och så avslutningsvis en bild på hela härligheten



Phonokontakten tycker jag själv är grymt cool, bara den fick mig att vilja ha detta bygge. Nu har jag ju inte lyssnat på några andra DAC'ar så det är svårt för mig och säga hur denna låter i jämförelse med andra. Det jag däremot kan säga är att den tillför något extra i min anläggning och jag är mycket nöjd med den. Nu skall jag "bara" fundera på hur jag vill boxa in den.

/Anders

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/18 :  17:40:48  Show Profile  Reply
Snyggt! Såg inte alltför dyrt ut heller? Men där kanske jag har fel hehe.
Ser ut lite som något en annan skulle kunna skruva ihop, lite som lego med lödkolv!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/12/18 :  17:52:04  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Dyrt å dyrt, det kostade $240 med trafo och den lite speciella phonokontakten. Det enda som jag hade lite problem var en ytmonterad komponent på undersidan och så de kondingar som löddes direkt på benen på CS8412'an. Men som alltid, tar man sig bara tid och försöker vara nogrann så skall det nog inte vara ett problem.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/18 :  17:53:08  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Jo...det där ser ju inte så svårt ut att montera.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/12/18 :  19:03:47  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Tycker den ska in i en snygg trä-låda,fast polaren bredvid sa nåt om plexiglas...
Han tyckte det skulle passa snyggt iallafall.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/12/18 :  19:06:49  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Peters egen låda ser ut så här



En sådan med plexilock kanske skulle vara nått?

/Anders
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/12/18 :  20:11:25  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
*Aarghh!!* jag vill oxå kunna få tag i frästa aluminiumbitar!!

ruggigt snygga mönsterkort, hade du nåt pris på enbart kortet?

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/12/18 :  21:00:43  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
har för mig att kortet kostade $30

/Anders
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/12/18 :  21:04:20  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Såg väldigt trevligt ut.Går det och beställa hit också
Och har du en adress/webb sida att hänvisa till.
240$ hörs ju inte allt för dyrt om det är med allt inkl Black Gate kondingarna

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/12/18 :  21:36:09  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Jag har köpt två gånger och det funkar utmärkt, ingen tull för han skriver samples på paketen. $240 är ink allt även BG kondingar, tillkommer gör frakt. På hans hemsida, www.audiosector.com kan man däremot inte köpa DAC'en, bara hans gainclones. Men om man skickar mail till honom så säljer han DAC'arna som kit. Detta för att inte konkurrera med det företag som säljer hans DAC'ar monterade(och då kostar de $1100 har jag för mig). Hans mailadress är Peter Daniel och han tar betalt via PayPal på sama adress.

/Anders
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/12/18 :  21:43:53  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Tackar så mycket för infoVerkar kanon
Vad är storleken lite mer exakt på kortet

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/12/19 :  17:41:52  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
68x185

om man vill läsa lite mer om denna DAC så skulle jag skumma igenom denna tråd

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=51381&perpage=10&pagenumber=1

/Anders

Edited by - secanbj on 2005/12/19 17:47:55
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/12/21 :  08:59:57  Show Profile Send denada a Private Message  Reply
hmmmmm jag har tittat på den där dacen och funderat på om man inte skulle sätta i gång...

Men jag har inte kommit till skott... Men detta fick mig ju ett steg till i rätt riktning...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/12/21 :  19:53:18  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har den där dacen omklockning?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/12/21 :  21:20:52  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Bardis: nej.

Jag har nu kört med dacen ett par dagar och jag kan bara säga att i min anläggning så tillför den bättre(tightare) bas och en mer luftigare och klarare diskant. Det känns som den släpper igenom mer ljud om man säger så. Svårt för mig att förklara. Jag har som sagt aldrig lyssnat på någon annan extern dac men denna har i alla fall lyft min anläggning ett steg till

/Anders
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/12/21 :  22:43:17  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message  Reply
quote:
*Aarghh!!* jag vill oxå kunna få tag i frästa aluminiumbitar!!


Vad vill du ha då? Jag går för tillfället en 1-årig svarv/fräs/cnc utbildning Det är inte omöjligt att jag kan göra nått åt dig beroende på vad det är.

Mvh Tobias
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000