HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Slanka, kurviga italienskor-Cremona Auditor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/12/13 :  13:41:27  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag har varit sugen på att testa något nytt, spännande ett tag.
I brist på Norsekablar tänkte jag ge mig i kast med ett par slanka, kurviga italienskor. Hoppas mina egna lite fylligare dito inte blir svartis.

Så stod de där uppackade, iklädda läder och string(ar). Läckra och nätta. Deras lackoläder-försedda kusiner stod och bligde med visst förakt på de nyinkomna.

Cremona auditor behöver väl ingen närmre presentation här på forumet så vi går rakt på sak.
Finish är ju något som är synonymt med Sonusfaber just dessa hade förärats med den grafitgrå betsningen... vackert!
Stativen är ju också något i särklass.

Hur låter underverken då? Jo bra, man skulle ju kunna sluta här men vän av ordning vill ju ha lite mer konkreta beskrivningar..so here it comes. Det första som slår en är renheten i den romantiska klangen, det finns mer air än med SFGPH. Dom går imponerande djupt med ruskig kontroll tyvärr är den medaljens baksida att området från 70-170hz är lite tillbakahållet vilket ger ett ljusare intryck men en frånvaro av kraft på tex elbas.
Efter att ha flyttat runt dom ett tag hade jag en ok position i mitt rum ca 120cm från bakvägg och 1m från sidoväggarna en koll på huneke.de så visade det sig att denna pos var lämpligast för just dessa högtalare i mitt rum, dessvärre kunde jag vid simuleringar inte komma ifrån en sänkning på ca 6db i området mellan 70-170 där jag uppnåde jämnast kurva.

För akustisk musik, blues och klassik musik, företrädesvis kammarorkester presterar dessa högtalare som bäst. Jazz och elektronisk musik går med bravur det som inte faller inanför ramarna är rock, missförstå mig rätt det låter inte illa men det saknas driv jämfört med SFGPH.
När de får spela stränginstrument som luta och gitarr spelar dom så ilusionen blir total, träblås tex blockflöjt låter fantastiskt.
Piano och ståbas spelar faktiskt SFGPH mer övertygande.
Det är inga jätteskilnader på dessa kusiner det hörs tydligt att Sonusfaber har klart för sig vilket ljudideal som ska råda bland deras högtalare.
Något som slog mig var att det var större ljudskilnad mellan min tidigare McCormackstärkar-combo och Krell KAV400xi än vad det var mellan dessa högtalare.
SFGPH är helt klart mer allround och den är lättare att driva, Cremona A är lite mer kräsen med musikval.
Blir det ett byte....nej. Jag inser att det kommer kosta mucho för att få till SFljud av högre kaliber än den jag redan har, jag är faktiskt mycket nöjd. Om jag fick byta jämt, ja då vore saken en annan då ombyte förnöjer. Jag skulle lätt kunna leva med dessa högtalare, fantastisk air runt röster och instrument. Akilleshälen är midbasen, Billy Idol lät lite matt och trött nästan lite PK, kankse är det krellen som inte orkar, skulle dock förvåna mig lite.

Nästa gång blir det lite Norse sedan stora Cremona om jag törs...

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/12/14 :  10:54:20  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Läckert!!

Läste i annan test att dom är lite kinkiga med elektronik och att de kräver sin stärkare för att spela ut fullt.. Kanske det som gör att du upplever den lite tillbakadragen i mellanregistret/mellanbasen!

Själv har jag sneglat länge med drömska blickar på SFCA faktiskt.. Klart vacker högtalare. Har tyvärr inte haft tillfälle att lyssna men skulle gärna göra det i hemmet med mina mono block och S1:a..

Frågan är bara om man kan lära sig leva utan den värme och det otroliga mellanregister och bas jag har i Vienna idag??

Den som lever får se! :)

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/14 :  13:11:14  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
quote:
Frågan är bara om man kan lära sig leva utan den värme och det otroliga mellanregister och bas jag har i Vienna idag


Mahler: SF ska väl också spela med värme? Har ej hört dem så mycket men det är vad jag läst mig till. Hur dem är gällande mellanregister och bas vet jag då heller inte..

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/12/15 :  13:13:03  Show Profile Send sker a Private Message  Reply
Intressant läsning Adagio.

Jag testade dessa högtalare för ett par år sen då jag var lite sugen på att höra vad de kunde ge i jämförelse med mina EA2. Det som slog mig var kontrollen dessa högtalare hade, dock så tror jag att de behöver sin förstärkare för att nå ditt. Möjligt att Krellen inte orkar? Vi testade först med MF NuVista och då var basen något okontrollerad och lite blöt, allt kändes inte 100%. Med nästa förstärkare, MF TriVista så var dessa problem borta. Här fick högtalaren ett otroligt grepp om musiken. Detta var väl den största skillnaden mellan Cremona A och EA2, EA2 hann inte riktigt med i svängarna och hade inte heller samma detaljupplösning i det övre registret.

Min pappa köpte ett par Cremona(golv) efter att GP(mk1) hade gett ett antal år av njutning. I jämförelse med EA2 och GP så tycker jag att Cremona högtalarna är mer neutrala över hela registret, de två tidigare tycker jag har ett något mer utmärkande mellanregister, både på gott och ont.

Hur som helst så tror jag du gör rätt i att inte byta från GP till Cremona A. Cremona A gör ett antal saker bättre än GP men är ingen värdig ersättare om man vill ha samma djup och kropp som GP har. Cremona golv är en helt annan sak, om du testar dom så finns de ingen återvändo För min egen del så tycker jag att de pengar jag skulle behöva läga i mellan var mer än det smakade.

Har du lyssnat något på Grand Piano Domus?

MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/12/15 :  14:09:08  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jo Domus GP har jag hört, också mycket bra, på en minimässa med ca 20 pers. Jag var imponerad, men främst av domus consertino. Så mycket för så lite. Men det känns lite märkligt att byta innom samma pris-segment när man ändå ska byta så ska det vara rejält. Jag är ju faktiskt riktigt nöjd med vad SFGPH presterar.
Verkningsgraden på CA var endast 88db vilket märktes, volymen var uppskruvad med 10 steg på krellen för att nå samma nivå. Alla högtalare har sina begränsningar och jag tror att denna, CA, har sin begränsning i just rock, denna återhålsamhet kunde inte spåras vid vare sig bues eller club/synthmusik. En annan sak var att vissa inspelningar (av hög kvalitet) medgav ökad närvaro och bättre ljud medans mediokra inspelningar lät ungeför som på SFGPH, det fanns tydligen inte så mycket mer att avslöja på dessa inspelningar. Det är nog första gången jag upptäcker denna effekt.
Vackra och förföriska är de i alla fall... man skulle ju vilja, men...

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/12/15 :  15:28:32  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Tack Adagio! då kan man luta sig tillbaka och njuta mao bra för plånboken

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/12/15 :  21:27:18  Show Profile Send sker a Private Message  Reply
quote:
Men det känns lite märkligt att byta innom samma pris-segment när man ändå ska byta så ska det vara rejält.


Jo det kan jag hålla med om, känns ju lite som man gör en dålig affär, mycket pengar i mellan och kanske inte så jätte stort lyft i ljudet.

quote:
En annan sak var att vissa inspelningar (av hög kvalitet) medgav ökad närvaro och bättre ljud medans mediokra inspelningar lät ungeför som på SFGPH, det fanns tydligen inte så mycket mer att avslöja på dessa inspelningar.


Kan nog ha med diskanten att göra, det finns så mycket mer information i toppen så att dåliga inspelningar blir riktigt dåliga. Själv har jag haft lite svårt att vänja mig vid diskanten hos Cremonan, i bland är det svårt att skilja mellan en diskant som ger mycket information och en som ger för mycket.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/12/15 :  23:33:02  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Trevlig läsning Adagio! Jag har också lyssnat på nya Domus serien och Cremona, och SFGPH är den mest prisvärda SF högtalarn av alla tycker jag.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/12/16 :  08:11:51  Show Profile Send sker a Private Message  Reply
Angående GP, är det någon som testat GP(mk1) mot GPH?

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/12/17 :  12:36:13  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Nej men det vore kul att lyssna till "orginalet". SFGPH ska enl Urban på Esoterisk hifi vara en mer "färdig" och "större" högtalare.
Men den lär låta Sonusfaber (givitvis) även den kanske mer "old school SFsound" vad nu det är?
Själv har jag suktat efter att få lyssna till SonusFaber sen mitten av 90-talet då jag såg och läste om Extrema och Grand piano, var en gång i Kalmar och trodde då att jag skulle få lyssna till ett par GP, men Dennis hade nog en dålig dag, han kände inte för att packa upp ett par! Jag minns faktiskt inte om jag fick lyssna på någon SF den dan, fick nog nöja mig med att titta.
Det är längesen, nu. Mer än tio år?
Har nu besök av ett par högtalarkablar i form av Nordost Heimdal
Ska inte avslöja för mycket, det kommer en tråd, men.....AAARGHH!!!
Initialt kan jag säga att helheten med Heimdal+GPH gör sig bättre än CA+Red dawn rev2. Det ni!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/12/19 :  15:56:42  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
heimdal!!!! Äntligen en som lyssnat. Har red dawn mk2 precis som du.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000