HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Väktaren vid Bifrost- Heimdal.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/12/20 :  15:19:22  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Passande nog så är Heimdal, Oden son, varseblivningens gud. Han kan till och med se och höra gräset växa vid världens ände. Det är nog att överdriva en smula om jag skulle påstå att dessa kablar kunde förmedla ljud med samma precision, men det är inte långt ifrån.

Jag har alltså provat högtalarkabeln Heimdal, eftersom jag på en "Norsemässa" upplevde de största lyften när den billigaste högtalarkabeln med Valhallateknologin monofilament introducerades samt när just Valhalla spelade.

Till det yttre är kabeln lite smalare än Red Dawn rev2 (), så den ser lite mesigare ut. Dessutom ser den på håll laxrosa ut.
Den ger ett synintryck av att vara "mattare" men vid en närmare okulär granskning ser man att den är gnistrande polerad.

Monofilament, vet alla vad det är? I korthet så innebär det en reduktion av kontakten med isolationsmatrialet, dielektikumet, med 80% dvs skaplig reduktion av en distortinsfaktor.

Ljudet då, det viktigaste i en recention? Ja efter ett tag av resignation över kablars inverkan, jo visst är jag troende men jag har haft den ståndpunkten att man får mycket större effekter av att placera högtalare rätt och göra rätt akustiska åtgärder så jag var inte mentalt förbered på denna skakande upplevelse.
Visst är ovanstående mycket viktiga parametrar inte minst då man ska bedöma kvaliteter hos övrig utrustning men att en kabel på denna nivå lyfter anlägningen så här pass mycket, och då från en redan bra kabel, RDrev2.
Om man haft Red Rawn rev2 i sitt system, och gillat den, så tror man nog inte att dess tydliga ljudsignatur kan utvecklas ytterligare...FEL! Men Heimdal inkopplad blir allt luftigare snabbare mer dynamiskt, mer precist. Tajming och musikalitet når här till nya höjder. Allt blir bättre, inga småsaker här och där, ALLT!
Jag gillar fortfarande Red Dawn men jag inser att man får mycket för den iofs mycket dyrare Heimdal. Man undrar lite över de övriga Norse men då ska man nog upp på Valhalla för att få samma kick. Man får helt enkelt bestäma sig för vad plånboken tål.

Pop och rock får en rejäl skjuts i dynamik och mäktighet, klassisk musik närmar sig verkligheten på ett skrämmande sätt, svåra verk med många stämmor tex Bethovens 3a med Karajan blir plötsligt överskådliga och alla stämmor och harmonier spelar fritt och lättöverskådligt... fantastiskt. Är jag såld? Ja totalt.

Gillar man Nordostsoundet så är denna kabel sååå rätt.
Nu har jag provat med att ha monofilament från vägutag till högtalare och jag måste tillbaks till detta.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/12/20 :  16:05:20  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Usch vlken dyrbar recension detta ser ut att bli

...
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/12/20 :  16:08:44  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Med vilken utrustning har du testat Heimdall...

..... undrar / Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/12/20 :  16:17:52  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
En vild gissning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13197
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/12/20 :  16:19:48  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Jo, jag kom på samma sak... Stämmer det Adagio?

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/12/20 :  19:07:57  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jo, Krell KAV400xi, Krell KAV280cd, Sonusfaber GP Home, Nordost Quattrofil XLR. Jag måste spara en tid framöver, jag är inte bra på det direkt, fy.
Jag hade bestämt mig för en lite moderatare hålning men det är svårt när man blir så här överaskad.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/12/20 :  20:11:23  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Heimdall högtalarkabel är förmodligen min nästa större satsning. Har avtalat att låna hem en från en handlare här i Malmö snarast; förhoppningsvis i januari. Sen får man se om signalkabel Heimdall och ngn Nordost nätkabel följer under året. Efter hemlån kan jag ju skriva mina intryck här (och kanske Per100 skriver sina - för han lär nog hänga på låset för att få lyssna). Tack för din recension, Adagio...

- Upptäcker att detta nästan låter som ett nyårslöfte .

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2005/12/20 20:12:20
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000