HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Tivoli modell två eller jakten på dansbandskanalen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/09/29 :  14:32:07  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Det hela började en lördag i januari efter Melodikrysset. Min kära hustru försökte ratta vår gamla radio, och blev mer och mer frustrerad. " den här radion kan man inte få in Favorit (gamla dansbandskanalen i Skåne) och ser gör man inte. Om inte du får in den Mats så kommer jag att sitta i bilen, för där kan jag höra den."



"Förresten Mats, kan inte du fråga om dina hifivänner har kännedom om en bra radio som tar in dansbandskanalen bra?"

"Kära hustru som jag älskar så mycket, om du inte vill se mig förintad, så skall du inte be mig att fråga det angående dansbandskanalen. Jag hade blivit utfryst och Pac hade slängt ut mig från forumet"


Men Mats glömde att fråga medlemmarna på forumet.

Men så dök Audio pros nya skapelse modell One "hm" sa Mats högt när han var på Onoff med sin hustru . "Den där lillstereon låter riktigt bra" "Ja och den är lätt att få in kanalen" sa min hustru "Men den är väldans djup, för att ha i köksbordet". Så det blev inte den.

Men månaderna gick och inget radioinköp blev det. Men i Juni månad så dök Tivoli upp i Mats hjärna och Gummsa (Kristine, Mats hustru) fyller ju år i september. "jag beställer den, så sant som jag är medlem i eojeud"

Mats hade hört mycket positivt om apparaten men sade "Den ser fin ut, men jag tvivlar på att den har en någorlunda bas"

Kristine fyller år och hon får sin radio och blir glad. Nu skall det sägas att innan hon fyllde år så tog jag fram radion för att lyssna. Men jag kunde inte spela så högt (hon kunde ju komma hem närsomhelst) och testa ljudet.

"Äntligen har jag fått min radio, sätt upp den" sa Kristine" Jag satte upp radion i köket




Mats satte ditt gummisakerna bak på radion och dess högtalare, och letade upp Favoritkanalen(dansbands)till min hustru. Hittade kanalen och
, "vad sjutton är detta?" "Var är de stora högtalarna och vilken bas" Mats blev totalt överraskad och överrumplad av det härliga ljudet. Ok han gillar inte dansbandsmusik, men som tur är spelar kanalen annat än dansband numera"

"För fasen Mats, så lätt att se siffrona och så tung men samtidigt lättare att få in mer exakt.



den andra sidan



" vao kolla in baksidan inte dåligt för att vara en radio"




Ja mina vänner så är sagan slut och Kristine lever lycklig med sin nya radio.

Jag själv har haft det dilemmat att jag har velat hört tex Melodikrysset på stereon där uppe, men det blir inte samma sak. För däruppe så får man inte den kaffe och bullkänslan som man får inte i ett kök. Ljudet är ju toppen på stereon, men den där myskaffebullar infinner sig inte.

Så här blev jag verkligen positivt överraskad av Tivoli. Visserligen har jag läst mycket bra om den, men det är ju inte säkert att jag eller min hustru hade gillat den för det. Jag är mest impad av basen och att den låter större än vad den är, vilken spridning, Underbart

Faktum är att jag hörde en hårdrocklåt, och det lät riktigt bra

Ok den är lite dyrare än vad andra radioapparater är. Men de radioapparater jag testlyssnade på, kommer inte upp till fotknölarna till Tivoli. Beaktar vi då priset, så är priset lågt, för den kvalite man får.

Jag har försökt hitta något negativt på denna apparat, men icke. Jo fast det är inte radion utan varför kan inte Svenska kanaler ha bättre sändning. De danska kanalerna får man in mycket lättare.


Min fotosida på flickr

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/09/29 :  14:50:35  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Tivoli kommer att stå på våran ösnkelista till jul , den ska botanisera i våran sovrum som är inrett med just denna finish som tivolin har.

Den är riktigt snygg och den låter gudomligt för att vara så liten.

Hela paketet vill min sambo ha.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/09/29 :  15:04:44  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Vi vill också ha hela paketet, men det blev för dyrt. Därför är det toppen att man kan ta det pö om pö

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/30 :  00:47:13  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
paket? tivoli?? Var snäll o berätta lite mer..tivoli radio har jag sett grabbarna modda.. Men detta är ju en stereo? och sedan paket? länk kanske??

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/30 :  01:29:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
När vi gör om i köket, så kommer det bli en Tivoli som får bo där.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/09/30 :  07:27:34  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
www.tivoliaudio.com

paketet består av 2 högtalare,subwoofer och en cd.

Finns även en version av radio med klocka på också...

Grymt läckert system.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/09/30 :  08:42:26  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Nu förstår jag inte varför man skall modda en bra radio. En lite sådär grej kan jag förstå men. Tror nog herr Kloss har gjort den så bra som möjligt.

men var och en gör som den vill, bara herr Mats som inte förstår, som vanligt

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/09/30 :  09:12:10  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Hade han gjort den "så bra som möjligt" hade du inte haft råd att köpa den.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/09/30 :  09:23:52  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Nej självklart inte, men tillräckligt bra. Men strunt samma, det är en bra apparat och vill någon modda så modda på.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/30 :  10:39:36  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
var kan man se och höra detta fulla system för köket? med subbwoofer o allt...

Och vad kostar det i sverige? Nån som vet?

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/09/30 :  13:33:24  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Det finns ganska många återförsäljare till TivoliAudio...
Här är en länk till Lefflers för att ta en återförsäljare av många:
http://www.lefflers.se/Library/Products/TivoliAudio/TivoliAudio.htm
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/09/30 :  14:23:53  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Hifiklubben har det också, Tobbe. Annars är du välkommen att lyssna hos mig.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/30 :  21:18:15  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
ojoj. den kostar ju hur mycket som helst ju...Näää. det får nog vara för mig. trodde dom kostade nån hundring.. det är väl vad dom kostat då grabbarna köpt o moddat...

Men tusentalt kr?? nej då köper jag en beg radiodel till stereon i stället...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/10/01 :  14:56:39  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Om du menar Tivoli, så tror jag inte grabbarna har köpt den för en hundring. Jag gick i går igen och jämförde med en som kostade nån hundring. Mayro, herregud sicken skillnad. Normalt fall så hade det kanske räckt med en vanlig simpel radio, men eftersom jag ville ha en radio som spelade bra så valde jag denna. Visst kan man köpa en radiodel till sin stereo, men för mig blir det inte samma sak att dricka frukostkaffet i vårt hifi/biorum som i köket.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/10/16 :  20:57:45  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
matså:
quote:
Jag har försökt hitta något negativt på denna apparat, men icke.
Det gjorde jag.

Fast egentligen var det inget fel på radion utan snarare den plats där den skulle placeras

Problemet uppstod när jag fick min Tivoli Model One i födelsedagspresent av min goda och kloka hustru och placerade den på härför avsedd plats på nattduksbordet. Det står i ett hörn och har en relativt tom låda under bordsskivan. Model One har en basport riktad nedåt och det blev bara för mycket bas. Mansröster och musik med bara aningen bas var helt onjutbara att lyssna på

För att lösa problemet och dämpa basen skar jag till en skumplastbit, typ liggunderlag, att användas som sockel för radions botten att vila direkt på. Det var tillräckligt för att jag skulle får det ljud jag förväntar mig av en Tivoli

/Jörgen G

edit: formulering

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/10/18 20:59:27
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/10/17 :  22:41:39  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
KOnstigt, för på model två, så är basporten inte neråt, Ja du ser själv.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

tobiasl
Member

95 Posts

Posted - 2005/10/21 :  14:08:34  Show Profile Send tobiasl a Private Message  Reply
Jag köpte min Tivoli Audio Mod II för två år sedan på esoterisk-hifi.se . Den har sedan dess stått på mitt arbete och är konstant igång. Detta är efter alla dessa timmar en otroligt skön pryl som låter helt underbart. En verklig Linn-faktor finns inbyggd. Lättlyssnad, rytmisk och det viktigaste du blir inte lyssningstrött.

Rekommenderar definitivt denna produkt och ovannämnda butik.


Tobiasl
Mitt system:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34036
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/10/23 :  16:02:36  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Hemma hos mig är det alltid ett jäkla "Tivoli"

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2005/11/23 :  14:29:59  Show Profile Send bfjohansson a Private Message  Reply
Jag köpte en trea häromdagen. Makalöst snygg och bra ljud. Står för närvarande i köket men kommer vid ett senare tillfälle få rumstera i sovrummet. Fast då ska det stå en etta i köket istället...
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2005/11/25 :  19:17:49  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message  Reply
Grattis familjen Matså! :) Tivoliradion är riktigt rolig.

Snoogens
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/11/26 :  03:40:45  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Även min gumma har fått ett/en (hmmmm) Tivoli i present, hon blev mycket nöjd, den lilla apparaten presterar.
Ännu nöjdare blev hon påföljande jul då Tivolin kompletterades med tillhörande CD-spelare och Sub.
En Trevlig liten anläggning, inte billig totalt sett, men snygg, placerbar och med ett riktigt riktigt bra ljud, väl värda sina pengar.

Bravo
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/12/16 :  14:13:04  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Ruggigt snygga och välljudande

Moddad Tivoli? Det är nog denna tråden ni tänker på http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=38683


Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000