HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Mickes kompakt högtalare - kommentar om rörsteg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/15 :  20:12:18  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Finns det möjlighet att få se hela systemet på samma bild från sweetspot

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/01/15 :  20:38:27  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
I helgen har jag haft förmånen att att ha dessa kultklassiker hemma för en liten test.

och den här

Bernt - dra in tungan nu

Det var Robban på Audio Consept som varit snäll och låtit mig testa dom här OTL slutstegen.

Rent rent rent

Atma-Sphere S30 är otroligt rena i sitt ljud helt utan hint av motståndarna till rör brukar säga att rör låter som. Här finns djup bas och skiraste diskant men helt utan någon kornighet eller gryn mellan dig och musiken. Jag upplever ljudet som nära, som om man flyttat fram några rader närmare scenen vilket också för med sig att fler detaljer av inspelningen framträder. Det blir tydligare hur den är gjord och det blir t.ex. busenkelt att skilja inspelat eko från konstgjort.

Ljudscenen bakre del blir bättre upplyst och djupet blir därför tydligare än med andra förstärkare jag hört. Det sker utan att bredden tappar det minsta utan all instrument är placerade framför utan att jag behöver anstränga mig det minsta. Jag slappnar av mer och det blir mer vilsamt att lyssna långa stunder.

En kompis rekommenderade an skiva från bolaget ECM av Arvo Pärt – Te Deum och den har gått en hel del den senaste tiden. Det är ett verk för orkester och kör med en inspelningskvalitet som inte lämnar något att klaga på. Stycket har en stämning som är lite dov och laddad med en del mäktiga transienter i. Atma-Sphere steget förmedlar detta så intimt och naket som det bara går. Jag är nära musiken så att man nästan kan inbilla sig att man sitter i lokalen. Helt otroligt.

Robban var mån om att jag skulle få höra det drivet av ett balanserat försteg så jag fick låna hans MP3 försteg. Jag verkligen gillar det här försteget, bara funktion och användarvänlighet. Ljudskillnaden var nu inte dramatisk mot mitt eget Morrison variant när det drev Atma-sphere S30 så det var väl hugget som stucket där.
men
Jag kopplade in det sedan till min Zapzolute och då hände det grejor! Nu fick ljudet en betydligt större bredd och var mer spänstigt och dynamiskt. Mer liv helt enkelt.

I mitt system har inget försteg presterat bättre. Det samma gäller S30 slutsteget. Samtidigt vore det väl tjänstefel att inte testa några olika alternativ innan man bestämmer sig, så det tänker jag göra. Det är trots allt en del pengar det gäller och man vill ju vara säker.

Just nu är Atma-sphere på en ohotad 1 plats.

Handhavandet är busenkelt och funktionellt till tusen, till och med jag fattar utan någon manual eller en massa beskrivningar.

Man bara måste kommentera utseendet för de här prylarna för de är så härligt. Bilder gör de inte rättvisa för fem öre. de ser mycket bättre och tuffare ut i verkligheten. Nu råkar jag vara en person som gillar den lite halv militära look så för mig blir det topp poäng, både funktion och cool image.

Micke

(edit förtydligande/rättning svenska)

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2006/01/17 09:11:16
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/01/15 :  20:39:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Snoop (ooupps!!! edit felstavning)

skall fixa det men tyvärr har jag ingen egen kamera så det kan ta lite tid.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top

Edited by - Micke Y on 2006/01/16 09:14:30
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2006/01/15 :  20:44:40  Show Profile Send nahoj a Private Message  Reply
Du mena snoop va
men det va rätt kul

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/15 :  20:56:25  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/16 :  13:37:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Oj, det hade jag velat höra! Jag har ju aldrig hört Atma-Sphere.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2006/01/17 :  09:21:04  Show Profile Send Sanoj a Private Message  Reply
Varför sitter kontakterna på framsidan på rörhäcken

// Jonas

.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/01/17 :  14:47:06  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Inressanta ord om Atma-shpere, Mike Y.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/01/20 :  22:17:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
Varför sitter kontakterna på framsidan på rörhäcken

Varför inte?

Nu är du allt bakåtsträvande Sanoj

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/21 :  00:26:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det är ju bra att ha kontakterna fram för då ser man ju de fina kablarna
Det blir ju enkelt att koppla om till nya kablar hela tiden också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2006/01/25 :  13:05:39  Show Profile Send bfjohansson a Private Message  Reply
Även på Lamms ML serie sitter ju ingångarna i framändan (fast på sidan). Ett rimligt antagande är väl att man vill ha ingången nära ingångsrören? Finns väl ingen större anledning att transportera signalen längr än nödvändigt internt.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2679 Posts

Posted - 2006/02/11 :  03:18:24  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
????
Går signalen längre väg på insidan än på utsidan
Det är iallafall praktiskt ur byggnadshänseende att ha
terminalerna på framsidan nära ingången. Kul steg?
Dom värmer i vinterkylan. Jag hade en Lodström OTL hemma
i många år. Den spelade MUSIK, men det var 10st 6080 som gav
ca 2x5W 8ohm till högtalarna och ca 500W värme till rummet.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/02/11 :  08:51:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jaså, gick Lodströms OTL i klass A? Ganska opraktiskt. Min OTL drar också 500W men ligger på ungefär 2x100W i AB. (Atma-Sphere hävdar att de kör i klass A också men det är inget annat än AB.)

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/11 :  09:56:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Atma-Sphere S30 är otroligt rena i sitt ljud helt utan hint av motståndarna till rör brukar säga att rör låter som. Här finns djup bas och skiraste diskant men helt utan någon kornighet eller gryn mellan dig och musiken. Jag upplever ljudet som nära, som om man flyttat fram några rader närmare scenen vilket också för med sig att fler detaljer av inspelningen framträder. Det blir tydligare hur den är gjord och det blir t.ex. busenkelt att skilja inspelat eko från konstgjort.

Ljudscenen bakre del blir bättre upplyst och djupet blir därför tydligare än med andra förstärkare jag hört. Det sker utan att bredden tappar det minsta utan all instrument är placerade framför utan att jag behöver anstränga mig det minsta. Jag slappnar av mer och det blir mer vilsamt att lyssna långa stunder.

En kompis rekommenderade an skiva från bolaget ECM av Arvo Pärt – Te Deum och den har gått en hel del den senaste tiden. Det är ett verk för orkester och kör med en inspelningskvalitet som inte lämnar något att klaga på. Stycket har en stämning som är lite dov och laddad med en del mäktiga transienter i. Atma-Sphere steget förmedlar detta så intimt och naket som det bara går. Jag är nära musiken så att man nästan kan inbilla sig att man sitter i lokalen. Helt otroligt.

Robban var mån om att jag skulle få höra det drivet av ett balanserat försteg så jag fick låna hans MP3 försteg. Jag verkligen gillar det här försteget, bara funktion och användarvänlighet. Ljudskillnaden var nu inte dramatisk mot mitt eget Morrison variant när det drev Atma-sphere S30 så det var väl hugget som stucket där.
men
Jag kopplade in det sedan till min Zapzolute och då hände det grejor! Nu fick ljudet en betydligt större bredd och var mer spänstigt och dynamiskt. Mer liv helt enkelt.

I mitt system har inget försteg presterat bättre. Det samma gäller S30 slutsteget. Samtidigt vore det väl tjänstefel att inte testa några olika alternativ innan man bestämmer sig, så det tänker jag göra. Det är trots allt en del pengar det gäller och man vill ju vara säker.

Just nu är Atma-sphere på en ohotad 1 plats.

Handhavandet är busenkelt och funktionellt till tusen, till och med jag fattar utan någon manual eller en massa beskrivningar.

Man bara måste kommentera utseendet för de här prylarna för de är så härligt. Bilder gör de inte rättvisa för fem öre. de ser mycket bättre och tuffare ut i verkligheten. Nu råkar jag vara en person som gillar den lite halv militära look så för mig blir det topp poäng, både funktion och cool image.

Detta är den grövsta hårdporr på Forumet på länge!
Cirklotron förstärkare och Tannoy coax högtalare!!!! MER MER MER!!!!!!!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/02/11 :  21:11:42  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Circlomanen

Är det verkligen cirlotronkoppling i Atma-Sphere? Han brukar ju säga att det är något annat på något sätt?

Det var verkligen en upplevelse det kan jag lova. Du får väl ta med dig något under armen och masa dig hit vid tillfälle så du får höra. Det finns risker med det, dels kan du bli beroende, dels är de förstoringsglas in i allt som ligger föra så de avslöjar alla delars eventuella brister obönhörligt.

Micke

Edited by - Micke Y on 2006/02/11 21:14:45
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000