HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Mickes kompakt högtalare - kommentar om rörsteg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/06 :  12:36:14  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


va sjutton.. öppnar dom inte dörren snart för er det ser ju kallt ut ju...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2005/12/06 :  12:40:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
...små kompakt högtalare på bild och ni vet hur svårt det att bedömma storlek när det inte finns något att jämföra med.



He, he, he, he; vilken överraskning du måste ha fått!!!





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/12/06 :  13:19:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nä, jag blev inte överraskad jag hade ju fått måtten långt i förväg och t.o.m. hyrt bil därefter. Det var bara en rökridå för att lura er andra lite.

De har stått i flera år oanvända så de behövde spelas in lite och det var det vi hörde ut på utsidan. Storleken gör dock att det är helt omöjligt att flytta dom om man inte är 3 att hjälpas åt.

Vad vi ser är alltså en riktig tvåvägare såsom de skall göras. Den är byggd kring ett Tannoy 3808 koaxialelement på 15 tum. För Er som inte är så vana vid storleken så är elementet 38 cm kondiameter. Lådan är 57x55x110 cm



I rummet drevs de av ett litet 10W rörsteg till "hyffsad" nivå.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2005/12/06 13:21:23
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/06 :  13:27:44  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
wow..

ska detta monster stå i din källare

får du ens ner dom i trappan? eller "bet" ulf´s o mitt snack om ditt stooooora stereorum på övervåningen

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/06 :  13:34:45  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Å jisses vilka lådor..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/12/06 :  13:51:20  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Jäklar vad fina de är!!!
Sjukt snygga tycker jag.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/12/06 :  14:05:09  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det är faktiskt 2 cm luft på var sida i trappan så vi var mycket optimistiska innan...

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/12/06 :  14:25:18  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vi har alltså kommit hem till Time och i den här tråden kan du se många bilder på hans system.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33512&SearchTerms=time

Tyvärr började Ola´s kamera att strejka lite så våra bilder är mörka från Time så kolla igenom bilderna för de är de värda.

Time´s system spelar på ett sätt som jag verkligen skulle önska att fler här på forumet skulle kunna få höra. Massor av nya ämnen skulle komma upp och vissa skulle verkligen te sig lite småaktiga. Här finns en dynamisk realism och ett sätt att presentera ljudet med en kropp tillsammans med detaljer i massor. Det går att spela löjligt högt med en dist som är så låg att alla andra typer av system verkar trasiga.
De flesta dynamiska högtalare kan helt enkelt inte mäta sig med det här.

Time bjöd både på lunch och fika medan vi spelade lite på hans system och gick en husesyn. Här finns massor av JBL och andra (mest amerikanska)element i alla varianter, rör i massor och rörsteg i alla konfigurationer och kopplingar. Helt sanslösa mängder av varianter av allt.

Ola, som är en rörfantask själv, frågade och Time hade alltid svar och oftast ett bygge eller ett element som visade hur det funkade. För mig som inte är så insatt var det helt facinerande att höra dessa två samtala om Altec tillverkade xyz elementet 1968 med Alnico eller vanliga magneter, eller om 6550 verkligen är vettigt för pursh-pull kopplingar.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/12/06 :  15:35:09  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Tack för det !
Hoppas du blir nöjd med Kompakterna, problemet är bara som du säkert lade märke till, att det ger mersmak...
Välkommen i träsket..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/06 :  15:43:58  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
jahaja.. då var man tvungen att tigga till sig ett nytt besök då man är uppe i Sthlm nästa gång...
vilka bestar.. Jag kan se framför mig då dom baxades ner för din trappa...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/12/06 :  15:44:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jisses vilka fina små monitor högtalare!!!!!!!
Massor av "villha"!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/12/06 :  15:52:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Då är vi packade och skall åka hem. Vi hade sådan tur att de fick plats stående vilket underlättade in och ut ur bilen.

Som ni ser är inte vädret det bästa även om själen är varm.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2005/12/06 15:53:29
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/12/06 :  15:53:58  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Micke: När vill du ha besök
Får väl samtidigt ta o passapå o hälsa på Ola o se om han har hittat på något kul sedan sist..





Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/06 :  15:55:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Fin beskrivning av ljudet hos Time. Håller med till 100%.

Och Micke är självskriven besökskandidat vid nästa Stockholmsbesök.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2005/12/06 :  16:00:53  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Är det fortfarande Zachary förtärkaren som driver Imperialerna, tyckte dom inte riktigt kunde hålla koll på konerna när det spelades väääldigt högt :)

I övrigt en strålande anläggning som jag gärna skulle ha ståendes på övervåningen.

Time: Är det inte dags att testa driva basarna med ICE ??

Micke Y: Vad ska du driva Tannoyerna med ?

Mvh

Edited by - Guru on 2005/12/06 16:01:55
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/12/06 :  17:46:20  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Guru, nej det är ett Hypexsteg HC 500 nånting just nu men varför inte ? Jag provar gärna ICE...
Även fast grejorna är lättdrivna blir det en fastare bas med lite mer effekt, tror Micke Y kommer att vilja ha ett stort rörsteg innan månaden är slut.....

Lämnat forumet
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/12/06 :  19:01:03  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Dom demades inne i "hörnet" ser jag.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/12/06 :  19:48:47  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Ok nu har jag just avnjutit "Shine on your crazy dimond" och jag kan lova att det är en glad Micke som skriver. Ljudet är verkligen något extra från dessa kompakt monitorer. flög i mig och Ramstein åkte in i CD´n - det tog 15 sekunder innan hela familjen kom rusande ner för trappan undrande vad som hänt - de kan spela ganska högt.

Distorsionen är verkligen låg med dom högtalarna, Tannoy´s spec börjar vid 95 dB när de flesta stativare har lagt av för länge sedan. Då talar vi HELA frekvensområdet de täcker.

En lite storleks jämförelse Gradient Evidience mot Tannoy monitorerna.



Den berömda trappan var som sagt ett svårt hinder på vägen till rummet och det tog väl en halvtimme och Ola´s rygg att få ner dom.

Ola´s blixt har svåra problem att orka så den är mörk men kanske förmedlar hur trångt det var.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2005/12/06 19:57:15
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/12/06 :  20:09:40  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
grattis till denna fina monitorspelar skjortan av de mesta
tänkte komma på söndagen till time orken tröt

18 ska de va.
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2005/12/06 :  20:11:40  Show Profile Send OlaH a Private Message  Reply
Ja du Micke,tungt var det, inte lätt med 65kg i den trappan, är ju ganska bra lutning också,
och sedan att försöka svänga vid trappans slut krävde sina män.
Tror nog att Micke behåller dom här länge,inte bara för att dom låter bättre än det mesta (undantaget
Times system).Nej nu är det bara att börja bygga med Tannoy eller Altec 15 tums coaxelement,
så att man slipper Mickes fåniga flin varje morgon på pendeltåget.(vadå jag avundsjuk ?).


ola
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/12/06 :  21:05:23  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Om det är någon som kanske vill veta mer om Tannoy högtalare så kan ni börja läsa här:

http://www.hilberink.nl/speaker.htm

http://www.users.bigpond.com/tunnelgap/Tannoy/Tannoy1.html

Det är verkligen något att gräva sig ner i och inte är det säskilt dyrt heller.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/08 :  02:05:39  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
vi tycker det var lite dåligt av er att inte ta bilder då ni var i trappan så man såg.. mickeY kunde ju hålla emot neranför en stund ju.. detta lilla kraftprov va väl inget....

hade ni ångest då första va nere o ni insåg.. " en kvar"


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/12/08 :  14:58:18  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Ja det var lite svettigt att få ner båda men vi var ju motiverade båda två så det gick bra.

Måste säga att det är ett mysterium att ingen köpt de här före mig för de var verkligen inte dyra och de presterar ett ljud som mycket få högtalare kan mäta sig med.

Trots att man spelar på viskningsvolymer så är det uppenbart att upplösningen är i särklass och mer musik når öronen. Vid lite högre volymer så undrar man att inte fler står i kö för att bygga sånt här.

Jag håller fortfarande på att väcka upp elementkanterna så att basen kommer fram mer och de flyttas ut från väggen några cm per tillfälle. De har ju stått oanvända ett tag så det är en process som säkert tar någon vecka eller så.

Här är de sista bilderna för den här gången.



Lådan bakom högtalarna är mina membranabsorbenter för bas ner till c:a 25Hz.

Den lilla lådan som högtalarkablarna ansluter till är delningsfiltret som är externt med komponeneter som är värda en separat tråd bara de.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/12/08 :  15:13:23  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Wow, grattis till nya högtalare, Micke Y. Ser inte ut att vara några högtalare som man joglerar med Det skulle vara intressant och kul att få lyssna på Vad ligger frekvensomfånget och känslighet på?

Mvh Cyber

Edited by - Cyber on 2005/12/08 15:31:29
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/12/08 :  16:24:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Frekvensomfånget? jag skulle gissa att de rullar av ganska snällt från c:a 50-60 Hz men jag har inte kollat närmare eftersom de fortfarande mjukas upp.

Känsligheten ligger på 94 dB för ett element och det borde göra kring 96-97 dB för paret högtalare. De kommer att kunna spelar skadligt högt med min lilla 80 Wattare.

Det är dock mycket stor skillnad på hur de här spelar jämfört med andra känsliga men små högtalare spelar. Dom flyttar luft så att ett slag på en puka inte bara hörs utan även känns som ett slag på kroppen . Vivaldis fyra årstiderna från BIS (köp den) och Ramstein har aldrig låtit så bra.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000