HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 ASO träff hos Gus!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/27 :  22:03:48  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Gammal är äldst!

ASO är äldst bland audiogrupperna, men Gus är äldst i ASO!


Häng med på ASO-träff!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/27 :  22:07:02  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hösten faktiskt första ASO-träff...och vilken höst till att vara vinter sen!




Gus började med att bjuda på fika; vi fick kaffe och kakor. Mums för min mage som var riktigt hungrig...Bilden ovan visar Gus och Double A.

Erixon och Geldis är inte sena på lite kaffe...




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/27 :  22:11:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Berättelsen kring denna anläggning kommer jag inte göra försök att återberätta utan säger delger istället kvällen citat (som får stå som förklaring till hur saker gått till):
quote:
-Äh va faan. Jag tänkte det; Jag har ju inte spelat så mycket i mitt liv och därför inte förlorat så mycket pengar. Så jag satte in pengarna på kontot!
Nejdå - det handlar inte om några olagligheter. Snarare lite språkförbistring och härliga chanstagningar!

Även Jocke hade tagit sig ner. Med bakhjulsdrift, 245 breda sulor och en hel del "spis" i bilen!



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2005/11/27 :  22:35:55  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Rätt kul det där att skriva till företaget på engelska och få svar på kinesiska! Men det kanske är så att vi måste lära oss kinesiska i framtiden vare sig vi vill eller inte....
mvh

geldis
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/11/27 :  22:59:39  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Ser fram emot en fortsättning :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/11/27 :  23:05:47  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
quote:
-Äh va faan. Jag tänkte det; Jag har ju inte spelat så mycket i mitt liv och därför inte förlorat så mycket pengar. Så jag satte in pengarna på kontot!

Citatets innebörd är att jag inte spelat bort några större summor i mitt liv,dags att chansa lite nu och sätta in några tusenlappar på ett mystiskt Kinesiskt konto.
quote:
Rätt kul det där att skriva till företaget på engelska och få svar på kinesiska!

Hrmmm...tyckte inte jag just då,blev ju dock en bra "historia" på flera sätt i slutänden.

Forts.följer men först en liten bild på församlade genier med fotograf
Engelholm i bakgrunden.



Edited by - Gus on 2005/11/27 23:14:07
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2005/11/27 :  23:15:42  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
Jag blir imponerad av dig Gus att du tar dig tid och mod att slutföra detta spektakel. Många hade lagt ner redan vid första mailsvaret på kinesiska och att över huvudtaget ge sig på att beställa saker på I-bäj från ett företag i England, som visar sig vara i Kina är häftigt!

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/28 :  00:18:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Att börja med fika är ett nytt grepp jag vill se apparater !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/11/28 :  00:46:00  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Fortsättningen/
Bakgrund till det Kinesiska äventyret.
Jag har ett par Thiel 3.6 dom kräver massor med effekt för att blomma ut som dom ska.
Effekt är dyrt.
Var hitta mest effekt per krona undrade nyfikna jag och började dammsuga internets alla
tänkbara försäljningskanaler.
----------------------------------------
Själva äventyret.

Hittade till slut en handlare på E-bay i England som sålde ett fullständigt okänt märke,tillverkat
i Thaiwan.
Slutsteg på 250 -W som kunde bryggas och då påstås ge 550-W.
Vikten på dessa pjäser var tjugoåtta kilo så det fanns nog mycket koppartråd i dom tänkte kloka jag och
beställde två st.
Verifiering kom i vanlig ordning från E-bay,så långt var det lugnt.
Nästa meddelande som kom från säljaren var på Kinesiska-----
Försökte BabelFischa men då blev det Grekisk Kinesiska eller något annat lustigt,hrmmm.Fattade noll.
Skickade retur med tillägget att jag måste ha svar på Engelska.
Fick svar.......på......Kinesiska,en liten rad var det på Engelska som sa att om jag postade pengar ? så
skulle jag sända kvittot i en mail till....ja vadå...Babelfisch.
Skickade ett nytt svara mig på Engelska-meddelande.....tystnad....mera tystnad...sedan fick jag se att
jag fått positivt omdöme av säljaren på E-bay.
Ha! han gav upp före mig,affären avslutad således och detta med hedern i behåll,vill ju inte ha negativt omdöme på E-bay.
Ca.två veckor efter detta kom ett mail från en trevlig dam som kunde detta med Engelska så pass att jag fattade noll igen.
Hon skrev i säljarens namn men från ett annat företag tyckte jag mig förstå,mmmmm...ska jag bli lurad nu eller....
Klockrent affärsspråk använde hon sig av,inget fel i det men jag förstod inte så mycket av alla förkortningar som där var.
Ut på nätet och lära sig alltså.
Listade ut vad hon ville efter ytterligare ett par mail fram och tillbaka,sedan var det dags att bestämma sig.
Ähh, va f.. osv.
Skickade pengarna via PayPals mailbetalninsservice eller vad det kallas.
Kineserna kan tydligen inte ha ett vanligt PayPal-konto om jag förstått det hela rätt.
Prylarna skulle skickas inom fem dagar och jag skulle få ett nummer från snälla damen så att jag kunde spåra mina
dyrgripar.
Fem dagar gick och ingenting hände,dags för en stor stark eller ännu starkare,nerverna behövde lugnas medan jag
tänkte ut mitt lite smågriniga mail som skulle skickas inom kort.
Sjätte dagen ringer telefonen.
Hej,det är från Arlanda,du har saker att förtulla.....
End of Story.

Fabrikat kanske ni undrar.
ProArt förstås.
Pris kanske ni också undrar.
2750:- Svenska kronor per st.i Thaiwan.Med frakt,tull å moms 4500:- Totalt 9000:-
Hej å hå.









Edited by - Gus on 2005/11/28 03:01:59
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2005/11/28 :  03:13:22  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Ni verkar ha haft en mycket lyckad träff. Det känns lite tråkigt att man inte kunde vara med. Här uppe händer det tyvärr inte så mycket på hifi-fronten.

Kul att någon vågat vända blicken mot öst hur som helst. Det är väl där vi alla hamnar inom en inte allför avlägsen framtid.

Take care!
/Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Fideljr
Member

263 Posts

Posted - 2005/11/28 :  07:52:20  Show Profile  Visit Fideljr's Homepage Send Fideljr a Private Message  Reply

When you listen to the music, don't listen to the sound!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/28 :  09:13:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Vi börjar veckan med en smygisbild på lite av anläggningen:


Att börja med fika är inte alls dumt! Alla får prata av sig och presentationen av anläggningen sker i en bättre miljö. Geni-drag av Gus eller bara turaktig slump - spelar det nån roll?

Suddigheten kom sig av kameran och inte erixon him self!
I förgrunden ser vi Fonz! Undrar om han fastnade på nån rolig, bra, bild!??


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/11/28 09:14:38
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/28 :  09:29:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
The Fonz!


Tittar vi närmre på anläggningen finner vi bland mycket annat denna maskin:



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/11/28 :  09:58:56  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Tycker mig kunna skymta Behringer grejer, 2 st? DAC och eq eller rumskorrigering? Xindakförsteg Två ProArt slutsteg. Ser framemot att se högtalarna, jag är lite svag för Thielhögtalare.

Fick lite ”off the record” info om att Erixon var väldigt avundsjuk på din kamera Engelholm. En sådan stod visst högt på önskelistan

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/28 :  10:49:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Kameran funkar finfint! Jag har ett nytt objektiv på gång (lite vidvinkel). Alla bilder är av mig tagna utan blixt och dom flesta på frihand! Det är en Canon EOS 350D med fast 50/1,8.

Xindaken funkade fint, Stefan! Gainet var för högt ut från den, men det går väl sänka ner kan jag tänka mig?

Behringer borde inte vara svårt att gissa! Det är Ultracurve, vill jag minnas som används främst som DAC men även lite EQ nyttjas.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/28 :  10:56:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Under demo't spelade Gus på en vinylspelare! Även Kent's vinyl avnjöts (harkel) via denna svarv. När vinylen funkade svängde det bra!
Tyvärr valde min kamera att fokusera på Gus armbåde istället för spelaren.




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/11/28 10:57:15
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/11/28 :  11:10:44  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Oftast fixar den automatiska fokuseringen skivan, men efter ett tag vill man styra det själv så man kör över till fokusering på en mindre yta och efter det är klart så arrangerar man bilden i displayen under tiden knappen är halvt nertryckt.

Imponerande att alla bilder är utan blixt, ett bra ljusstarkt objektiv är guld.

Spelade Taiwan stegen bra då, ihop med Thiel?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/28 :  11:18:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Bosse. Ett bra STATIV är GULD värt!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/11/28 :  11:26:03  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Zalve: Sant, men med stativ missar du många bilder om du har ett ljussvagt objektiv och saknar blixt. Men låt oss ta denna diskussion nån annanstans.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/28 :  11:59:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ja det är inte lätt att ta bra bilder snabbt i mörkret utan blixt. Så jag han inte fippla till focusen och ville heller inte arrangera bilden (sånt gör man väl bara på släktmiddagar?
Jag har ett stativ som funkar fint. 400kr på Expert.

Kina-stegen presterade finfint! Våra öron sa oss att det lät bättre efter nån timma då både stegen blivit lite varmare men säkert att våra öron aklimatiserats ett uns.

Vuxna män gör det tillsamman?



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/28 :  12:29:54  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Hur kan man skriva att "Jocke" tagit sig dit med 245ór på bilen o bra spis utan att visa vad han åker.. Eller i alla fall TALA OM vad detta är för ekipage...

NI ska även tänka på oss med "Splittade" intressen mellan motor o stereo..



Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/11/28 :  12:56:08  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
mayro!

Lugn och fin Jag kör inte Amerikanskt så du kan vara lugn...
Fordonet i fråga finns Här!

Till saken hör att dagen innan träffen, så la en sensor till min ABS och kombinerade diffbrom/antislirskydd av = 13 X 2 mycket spännande mil

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2005/11/28 12:56:57
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/28 :  13:00:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Här ses Frips och Walraff! Walraff till höger!


Detta var första träffen för Walraff och jag tror inte att Gus skrämde bort honom. Snarare skämde bort!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

fonz
Member

518 Posts

Posted - 2005/11/28 :  13:01:54  Show Profile Send fonz a Private Message  Reply
NEJ BUU! En totalt värdelös kamera Pär! Så kan man ju bara inte se ut! Eller kan det kanske vara så att kameran är alldeles förträfflig och den avslöjar den rena rama sanningen...

Nåväl och hursomhelst, bra pics förövrigt, och ett kanontrevligt meeting i vanlig ASO-anda. Å tack till Gus o Mia än en gång.
Ni har verkligen fått till det. Både på det kulinariska och musikaliska planet.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/28 :  14:06:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Håller med dig Fonz - men jag har ju köpt nytt objektiv så det blir nog bättre bilder på dig nästa ASO-träff!

ASO's klubbmästare, Geldis, är glad över kaffet och kakorna!



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/28 :  14:27:44  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
motorintresset går utanför USAbilar faktiskt... en fin "badermainhofwagen" kan även den ge rysningar ju....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000