Author |
Topic |
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 14:31:21
|
För dom som inte körde men ändå ville åka med fanns botemedel...
Nu när alla mysbilder är avklarade får vi rätt på systemet!
Med riktigt skarpa ögon kan man se att transporten är en Cambridge, moddad så att fronten är blank och fin!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 16:17:41
|
quote: Nu när alla mysbilder är avklarade
Nja.... inte riktigt alla.
|
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 19:25:58
|
Och hur lät det? Hur lät Cambridge i sig själv och med Behringern som dac? Hur lät med med och utan rumskorrigering? Jag VET också att det fotades mer på slutsteget, även insidan, kan vi också få se |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
XizzeriA
Member
108 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 19:32:51
|
Jag är också intresserad av hur transporten uppfattades, är det inte en Cambridge Discmagic? Innebär det att ni körde balanserat mellan den och Behringern?
Jag gillar den blanka framsidan om inte annat.
Vi väntar med spänning |
XizzeriA
|
|
|
Gus
3570 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 19:40:00
|
Hur det lät får kritikergänget avgöra,själv är jag partisk i detta sammanhang och dessutom var jag synnerligen förvirrad vid denna träff. Hade bara kopplat och donat samt lyssnat efter fel den senaste tiden så hur det egentligen spelade musik..... Ang.Cambridgen så vet jag inte dess beteckning,(bortpolerad)köpt beg.för 1500:- och enligt mig själv kan det inte bli bättre,eller,nja,kanske....men vadå för någon sort...hrmm. |
Edited by - Gus on 2005/11/28 21:33:34 |
|
|
Gus
3570 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 19:55:31
|
quote: Innebär det att ni körde balanserat mellan den och Behringern?
Den körs balanserat via AES-utgången och nu dök plötsligt namet upp i min skalle,Discmagic-1 är det mycket riktigt. Signalen går därefter in på Ultracurvens digitalansl. Ultracurven kördes endast som dac. Jag använder vid sällsynta tillfällen även eq´n men eftersom mitt rum låter bra med hjälp av dämpvägg så behövs ingen korrektion.
|
|
|
Gus
3570 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 21:14:11
|
Insides reportage av ProArt-steget eferlystes och här är en en vy rakt uppifrån.
En liten bild som visar att det finns mycket koppartråd under locket.
Nästa bild gjorde mig lite konfunderad,vad står det egentligen på sluttrissan där nere till vänster
En närmare titt visar att där står/ Toshiba 2SC 5200. Inga konstigheter men inte är dom Kinesiska,Japan är alltså inblandat även här.
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 00:36:41
|
Maffigt värre !
Hur spelar det ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 01:28:01
|
Ja nu är man en i gänget. Bra invigning hos/av Gus.
Angående stegen så var jag till en början lite skeptisk. Visst, mycket pulver men det var lite väl mycket ljudvägg över det hela. Allt ljud kom som en vägg mot en, det var inte olika instrument och röster utan en enda stor ljudvåg. Men vad tiden gick , värmen smög sig ner i stegen och jag fick möjlighet att sitta i sweetspot så började det hända grejer. I med mina egna skivor och visst, där lät det ju helt annorlunda än från läktarplats vid långsidan. Med andra ord tror jag det var en bra investering.
Och som vi sade under träffen, några timmar till med stegen så är de snart inspelade... |
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
|
|
Gus
3570 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 02:07:03
|
quote: Maffigt värre !
Hur spelar det ?
Hur jag tycker att det spelar kan kortfattat besvaras med,Bra! Men för att göra en kort historia lite längre så börjar jag från första provlyssningen. Direkt ur kartong och inkoppling för att se om prylarna fungerade, det gjorde dom men huvva vad ilsket det lät. Jag blev lite orolig för mina fönster och annat ömtåligt,lät som att man kunde skära glas med det ljudet Tänkte då att detta är totalt meningslöst att slösa ström på,dom stegen kan aldrig mjukna så pass att dom blir användbara till musiklyssning. Stenhårt mellanregister var det också,basen var mycket stram och det var väl i.o.f.s.inte så fel Hur som helst så har dom nu gått lite drygt hundra timmar och nu händer det saker från ena dagen till den andra,ljudet är nu fullt njutbart och verkar bara bli bättre för varje lyssning. Vansinnigt vassa esssljud som var där i begynnelsen,speciellt på hög volym,har nu lugnat ner sig till en nivå som inte stör allt för mycket men som sagt,det blir hela tiden bättre Efter att jag fick kopplat in mitt nya försteg,Xindak XA-3200 MK2 så styrde signalerna upp sig som dom skulle. Allting föll på plats kan man kanske säga,helt plötsligt spelar det musik. Nu är det hög stampatakten-faktor och välbalanserat ljud,kommer inte att byta ut dessa steg inom överskådlig tid känns det som just nu. Detta är mitt partiska tyckande vad nu det kan vara värt quote: Angående stegen så var jag till en början lite skeptisk. Visst, mycket pulver men det var lite väl mycket ljudvägg över det hela. Allt ljud kom som en vägg mot en,
Jo du wallraff,att ljudet är stort och obekant för många beror även på det Amerikanska soundet från Thilarna,Stort och maffigt ska det vara Men visst är stegen lite brutala i sin framtoning,ännu så länge...
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 08:30:59
|
Partisk eller inte man litar ju på sina öron eller hur. Det e kul när man hittar dom där klippen. O din resa var minst sagt lite speciell |
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 09:06:12
|
Ljudet var bra. Jag tycker om stora högtalare före små dito och Thiel 3.6 är stora! Mina omdömmen rör ju hela anläggningen då individuella bidrag är omöjligt att sia om. Det enda vi testade var mellan ICEpower och Kina-stegen. Vi gjorde det bara i början och kommentarerna haglade om basåtergivning, röståtergivningen, mm. Nått konsensus uppfattade inte jag att vi nådde.
Min känsla för ljudet hos Gus innehåller en nypa salt också. Främst rör det övre mellanregistret och diskanten som jag upplevde som väl klinisk, kall eller "utan kött". I och med denna egenskap presenteras inte röster med samma fyllighet som jag är van vid samtidigt som high hat's låter lite tunna, överdrivet etsiga. Basen har sina kvaliteer i att den är stor och mäktig. Gus hade på sin EQ en inställning som jag tror inte bara lyfte det jag menar med bas utan även en bit upp i mid-basen. Inte helt i enligthet med mina öron - men det är ju Gus öron som skall tillfredställas. Med denna tsk salt vill jag åter säga att det låter bra, stort, och faktiskt med en grym pinpoint av bl.a. röster som står otroligt skarpt avtecknademitt mellan högtalarna!
När Gus sen dukade för middag var det inte annat än att man kunde le. Ett gäng "kalla" lyftes fram och här ses tillhörande glas:
I grytan puttrade en härlig anrättning som smakade otroligt gott!
Skall vi sätta oss tillbords?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
Edited by - EngelholmAudio on 2005/11/29 09:07:04 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 12:41:28
|
Varsågoda å börja!
Musikaliskt bjöds det på Kents senaste på vinyl. Walraff hade en del intressant musik. Från Jonas (som ej närvarade) kom det med Eldkvarns senaste (?). Den lät fruktansvärt dåligt, ljudligt, och alla rynkade på näsan. Vad jag förstod var detta ändå en åtråvärd inspelningsteknik/studio! Usch vad ledsamt!
Själv bidag jag med Patricia Barbers fantastiska tolkning av Beatles Norweigan Wood. Robert Crays Fender fick också underhålla. Självklart kunde jag heller inte låta bli Katie Meluha's senaste; spår 6 är härligt och textraden "The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind..." Även Ben Harper kom med på ett hörn, i detta fall tillsammans med Blind boys of Alabama (heter dom väl?). Ben's speciella, karakteristiska, röst är verkligen en frisk fläkt!
|
|
Edited by - EngelholmAudio on 2005/11/29 12:45:06 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 13:15:28
|
Vi kör väl en profil på undertecknad också! Tror att det är fotograf DoubleA som varit framme...eller om det var erixon som tafsade på min kamera!
|
|
|
|
Gus
3570 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 14:54:12
|
quote: Gus hade på sin EQ en inställning...o.s.v.
Som jag nämde i något tidigare inlägg så var eq´n inte inkopplad. ultracurven kördes endast som dac. För övrigt håller jag med dig i ditt saltande,men från början var det ettersalt kanske man kan säga. Ang.Eldkvarn så spelade jag som sagt några korta avsnitt direkt följt av en 128-kb mp3 och den sistnämda vann
|
Edited by - Gus on 2005/11/29 14:55:35 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 15:48:40
|
vilket spännande repotage... Blir stegen varma?? snygga samt välbyggda ser dom då ut i alla fall..
Dessa Kineser.. Dom tar helt över hela hifi fabrikationen snart ju.... Även dyra saker börjar få det jobbigt mot dom..För många av dom låter fasiken inte dåligt heller.....
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 15:58:37
|
Jag vill oxå stämma in och tacka Gus med fru för en mycket trevlig eftermiddag/kväll.
Detta var andra gången som vi var hemma hos Gus och förra träffen finns kvar i bakhuvudet pga av det roliga upplägget - Vintagehifi kontra mer moderna grejer... Hur kul som helst! Bildreportage från den träffen hittar ni Här!!!
Denna gången hade träffen föregåtts av en del mailväxling och inlägg i vår klubbstuga - angående dessa nya Kineser. Gus hade inte precis låtit nöjd, utan hade snarare haft stora problem med att få till ljudet - detta orsakade naturligtvis en viss skeptisism hos mig.
Gus började dessutom att spela på det Ice slutsteg han hade på förra träffen - det lät helt ok, när han sedan bytte så var det faktiskt svårt att höra några jättestora skillnader - någon tyckte att basen var fastare, någon annan pratade om mer eller mindre värme. Efter 2 - 3 låter var det ingen som brydde sig om Icesteget längre, vi bara lyssnade på musiken.
Detta är en anläggning som är mycket musikalisk, det svänger rejält, det finns ett basfundament som gör det lätt att sitta och stampa takten. Visst basen kanske är lite flirtig ibland och visst ljudbilden är stor och maffig - men herrejössus vad kul det är att lyssna
På ett par spår kunde diskantåtergivningen tendera att bli lite vass, men på huvudsaken av materialet lät det bara detaljerat och trevligt - helt övertygad om att slutstegen kommer att bli ännu bättre och samtidigt snällare i diskanten med mer inspelningstid.
Mellanregistret finns det inte mycket att anmärka på - röster är naturliga och tydliga, alla perspektiv sitter där dom ska (även om djup och storlek kan vara lite generösa ibland).
Tyvärr så hade Gus ordinarie vinylspelare gett upp för dagen (pickupproblem) och ersättaren var nog inte riktigt i fas den heller - detta gjorde tyvärr att vinylen lät betydligt sämre än sist - kan nog inte skylla Kent för den ljusa och distade återgivningen (även om de flest nog gärna gör det ).
Sammanfattningsvis tyckte jag att anläggningen denna gången lät mycket bra, betydligt bättre än sist, vad nu det kan ha att göra med - personligen har jag ju aldrig gillat Ice, så jag tippar på Kineserna
Tack än en gång för trevligt umgänge, bra musik, god mat och dryck
Mvh Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
Edited by - drkim on 2005/11/29 20:39:51 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 16:28:02
|
quote: Som jag nämde i något tidigare inlägg så var eq´n inte inkopplad. ultracurven kördes endast som dac. För övrigt håller jag med dig i ditt saltande,men från början var det ettersalt kanske man kan säga. Ang.Eldkvarn så spelade jag som sagt några korta avsnitt direkt följt av en 128-kb mp3 och den sistnämda vann
My bad! Ja jag skulla allt ha justerat lite på EQ'n...du sa ju själv att du hade nån kurva som du lyssnat fram - jag får väll lyssna på den nån gång framöver!
|
|
|
|
geldis
fd. klubbmästare i ASO
1266 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 17:26:18
|
Jag gillade åxå ljudet och tycker att drkim:s beskrivning stämmer med min uppfattning. Det fanns vid vissa tillfällen (under vissa låtar) lite hårdhet och skarphet i ljudet som jag reagerade på men som föll bort i nästa låt som spelades och den kritiken föll då bort. Upplevde åxå att ljudet blev bättre under eftermiddagen vilket jag tolkar att stegen blev varmare och varmare och därmed lät allt bättre. Förmodar att dessa slutsteg tjänar på att ständigt stå "på" OCH spelas in i ytterligare några hundra timmar?
I övrigt stort och mäktigt "amerikanskt" fysiskt ljud vilket jag gillar, har något liknande själv. Du har fått till dämpväggarna fanstasiskt bra Gus och det gick att spela rejält högt utan rumsproblem. Snygga väggar dessutom och dessa märks inte för otränade ögon. En kanonträff i övrigt! mvh |
geldis |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 17:33:14
|
Som sagt. thil är små godingar med en del hyss för sig OM dom matas det minsta fel..
Därför läser jag dessa ord ni skriver som snudd enbart kanonberömm för stegen... Dom tycks gjort en bedrift fast dom är långt ifrån inspelade ens...
Edit
blir stegen varma????
Edit igen.. tredje gången gillt.. BLIR DOM VARMA STEGEN??Menar så här. Går dom högt i Klass A eller är det rena AB steg? |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/11/29 18:34:26 |
|
|
Gus
3570 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 18:44:47
|
Oj... Här var det mycket beröm,tackar så mycket
Mayro,dina åsikter om Thiel tycker jag stämmer väldigt bra,kan vara lite knepiga att få till. Tillsammans med försteget från Xindak (XA-3200 MK2) verkar jag ha hittat en bra kombination. Om Kineserna blir varma ? Jag vet inte några exakta temperaturer men jämfört med klass A så är dom kalla inga extrema gradtal alls,verkar vara väl kylda. Jag har inte några data om i vilken klass dom jobbar,AB är det förstås men om klass A är inblandad kan jag inte svara på. Jag får väl byta batterierna i min "fjärrtermometer" så jag kan kolla tempen på dom. ----------------- Några fler bilder på innanmätet kanske kan intressera.
|
Edited by - Gus on 2005/11/29 18:48:36 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 18:53:06
|
Kylytan ser ju ut som rätt liten iofs.. Så borde kunnat se detta själv om man bara använde hjärnan. Menar att det mer är AB steg ju.
Men välbyggt o fint...
Ja thile är knepiga.. Men oj så bra då man väl "jobbat in dom" så att säga...
Men så är i stort väl alla högpresterande burkar.. Dom enklaste brukar ju endast bli "bra".. Dom knepigare tar en eller två nivåer till då det väl "sitter" där.. fast det kan vara en frustrerande resa innan man är framme..
Fast det är en del av tjusningen med hobbyn också..Att man får "bängla" lite under resan... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 20:19:14
|
Med tanke på att där inte är några ventilationshål så är det tveksamt att den går långt upp i klass A |
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 21:23:02
|
jo.. Man frågade ju före man tittade o använde hjärnan ju
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/11/29 : 22:36:14
|
En sista bild på maten bara!
Nej stegen går inte i hög klass A. Dom har relativt små kylmöjligheter men ger ändå rätt mycket effekt! Omöjligt i Klass A utan kylflänsar stora som ladugårdsväggar!
|
|
Edited by - EngelholmAudio on 2005/11/29 22:36:51 |
|
|
Topic |
|