HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Ino Audio
 Är det bara hos Öhman som piP/Pi60 låter bra ?!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/24 :  19:31:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Peter. Varför skulle jag behöva ställa frågan på Faktiskt? Skulle ägarna till piP på HiFiForum.nu vara dumma eller så ??? Det tror jag inte,, De kan svara på frågan lika bra som nån på Faktiskt. För det är ju hur DE har det hemma och hur de har fått till det...

Frågan är ju inte ställd till konstruktören, utan till de ägarna som har KÖPT piP. Såna finns det här på forumet!


Ett sidospår: Ang Länken. Om inte konstruktören förstår varför nån vill lyssna i en vanlig miljö, samt att inte önskad högtalare fanns att provlyssna, så är det ingen ide att gå vidare med det. Så vi kan lämna det spåret.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2005/11/24 :  20:25:48  Show Profile Send daja a Private Message  Reply
Hos Öhman låter piP verkligen snorbra! I de två rum jag har hör piP har det inte låtit fullt lika bra men det är ju inte så att det låter illa direkt. Verkligen inte! Själv har jag ingen dämpvägg ännu men det ska jag fixa efter flytt. Nu står dom både för lågt och säkert för långt i från väggen men jag lider inte för det. Låter åndå bättre än mina förra högtalare (ProAc klon). Har iofs bara haft dom färdiga sen i morse : )

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/11/24 :  20:48:15  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Jag har alltid föreställt mig att piP är enklare att placera än "vanliga" högtalare eftersom de just ska stå just mot väggen. Ser bara fördelar faktiskt (mina pi60 ska stå direkt mot bakvägg om en ca 2 veckor)
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/11/24 :  20:56:16  Show Profile Send Patrik B a Private Message  Reply
Jag håller med Daja. Hos Öhman så presterar piP fantastiskt bra om man tar med pris och storlek i beaktning.(Jag säger inte att det är världens bästa högtalare).

Hemma hos mig låter det riktigt bra. Mina högtalare står på ett par köksstolar ca 45cm över golvet. Främre delen utav rummet fram till soffan är täckt till 80% utav en ullmatta. Vid "finlyssning" så kan jag ställa lite kuddar och filtar vid sidan av piP för att få en tydligare stereobild.


jos: Hur många högtalare får spela under korrekta förutsättningar? Få tror jag. Är då dom flesta högtalarna felkonstruerade?
Personligen tycker jag att det är fel att säga att högtalaren är felkonstruerad om den inte klarar av att placeras på alla möjliga och omöjliga sätt. När man köper piP så är man medveten om hur den skall placeras. Det är just placeringen som är en del utav hemligheten med högtalarens prestanda. Det finns andra modeller som klarar en friare placering men då till ett högre pris.
Skillnaden mot andra högtalare är:
a) kunden måste lyssna hos Öhman innan köp och får därmed veta vad högtaren kan prestera under rätt förhållanden.
b) rekommendationen rörande placeringen utav högtalaren är synnerligen tydlig.

Om punkterna ovan skulle vara giltiga för någon annan högtalarproducent så tror jag att samma problem med "ooptimalt" ljud i förhållanden till referensen skulle vara väldigt vanligt pga oförmåga att placera högtalarna korrekt.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/11/24 :  21:06:24  Show Profile Send Patrik B a Private Message  Reply
jos: en sak till angående till inlägg.
quote:
Är det inte märkligt att ingen köpare fått den att prestera lika bra som den gör hos "handlarn"?


Den jämförelsen är inte riktigt rättvis. Det borde ha varit: Är det inte märkligt att ingen köpare fått den att prestera lika bra som den gör hos "konstruktören"?

Personligen så tror jag att få handlare utav andra högtalarmärken får högtalarna att prestera lika bra som hos konstruktören vilket gör det omöjligt för kunden att få veta högtalarens fulla potential. Att få det att prestera lika bra eller bättre i hemmet jämfört mot en ordinär hifi-butik är oftast inte omöjligt.

Så möjligheten att lyssna hos konstruktören är en stor förmån/fördel då nu vet jag faktiskt hur fantastiskt högtalarna kan spela.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/11/24 :  21:11:26  Show Profile Send markih a Private Message  Reply
Jos m fl!

Av rätt många inlägg i denna tråd och andra, tycker jag att 'svaren' av någon anledning återigen inte har gått fram.

Citat Jos: "Enligt flera inlägg i debatten beskrivs piP som en högtalare som nästan aldrig spelar upp sin fulla potential eftersom den ofta inte ges rätt förutsättningar.

Men är den då rätt konstruerad? Jag menar, en högtalare ska väl inte vara så jäkla svårplacerad? Många har nog inte en väl dämpad bakvägg, flera absorbenter samt möjlighet att ställa högtalarna på det precisa sätt som konstruktören tänkt sig, - uppenbarligen!

Är det inte märkligt att ingen köpare fått den att prestera lika bra som den gör hos "handlarn"?"


Igen: Begreppet skillnadsutjämning kan ge en viktig förklaring!

Förenklad liknelse: En högtalare som presterar 80% av fullgod återgivning drabbas naturligtvis hårdare av andra begränsningar såsom de som rum, inspelningar och övrig anläggning bidrar med, än en högtalare som presterar 40%. En högtalare som inte låter alls, - 0%, drabbas inte alls av övriga begränsningar.

Ytterligare en liknelse: En högtalare som inte återger djupbas kan naturligvis inte drabbas av problem i djupbasområdet från t ex rum.

Ännu en: En högtalare som har liten vertikalspridning drabbas inte i samma utsträckning av golv och takreflex, som en med mer vertikalspridning. Betyder detta då att liten vertikalspridning är bra? Ja om man har problem med dessa reflexer och vill minska påverkan kan man tycka att det är bra. Men ur andra återgivningssynvinklar kanske det inte är bra och man har då kanske åtgärdat problemet på fel ställe.
Ett extremt exempel är att säga att 'eftersom alla rum påverkar, skit i högtalare och köp hörlurar istället'...samt 'jag förstår inte varför någon försöker göra högtalare öht, när det inte går att placera dem så att rummet inte påverkar, förutom utomhus?' Det finns ju en del som tror/tycker att utomhus är bästa placeringen och jämfört med ett dåligt rum kanske det är så, men jämfört med ett bra rum och bra högtalare anpassade för ett bra rum kanske det inte är så. Det beror på hur djupt man tittar.

Summa summarum: Det lönar sig att sätta sig in i återgivningsbegreppet och försöka förstå sammanhang och följder. Framförallt hur olika delar samverkar.


Generellt och inte riktat mot Jos:

Jag tycker att jag och flera andra har skrivit detta förr. Jag tycker att det dessutom att förståelse angående skillnadsutjämning är en grund gällande återgivning. Läser folk inte, eller försöker folk inte ta svaren till sig? Om (?) sistnämnda fallet gäller, tycker jag att det är respektlöst.


markih

Edited by - markih on 2005/11/24 21:13:19
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/11/24 :  23:41:05  Show Profile Send PeterL a Private Message  Reply
Zalve: Det är ingen som har sagt att ägarna till piP på detta forum skulle vara dumma. Istället för att komma med sådant strunt kan du väl samla mod och lägga ut samma fråga på faktiskt, det kostar ju inget. Om du är seriöst intresserad så tror jag du kan få mer feedback eftersom det är väldigt många på faktiskt som har piP.
Kom igen nu Zalve, vi vet att du törs och vi håller tummarna för dig!

Det här med vanliga rum och ICKE dedikerade rum, kan du utveckla det?
När övergår ett vanligt rum till att bli ett dedikerat rum?
Vad i Öhmans lyssningsrum är det som gör det till ett dedikerat lyssningsrum? Har du överhuvudtaget varit hos Öhman?

PeterL
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/25 :  00:43:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
VARFÖR skulle jag lägga ut den på Faktiskt, när jag har ställt frågan här?


Ett deikerat rum, i mitt tycke är ett rum som enbart är avsett för ett endamål, i detta fall musik/hembio.
Det finns att läsa ovan, var jag har lyssnat på piP. Öhmans rum är inte uppräknat.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/11/25 :  00:58:41  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
De främsta fördelarna som Ino har jämfört med hemma hos mig är:

otroligt tyst lyssningsmiljö - störande ljud från omgivningen är närmast helt försumbara.

Jämn och fin frekvensrespons även ner i lägsta basområdet.

Mindre reflektioner från rummet.

Trots detta låter ändå piP väldigt bra hos mig tycker jag, även om basåtergivningen (pga. rummet) inte är så bra som den skulle kunna vara under mer optimala förhållanden.

Ljudbilden är kanon, musikerna och instrumenten placeras ut med väldigt fin precision och exakthet. Basåtergivningen är (trots rummets destruktiva inverkan) väldigt god. Tycker piP är extremt bra på att återge basen, utom extrem lågbas då förstås.
Dynamikförmågan är sanslös och trots sina lilla storlek klarar de av att spela ganska högt med hedern i behåll, det klarar inte många stativare som jag har hört av. Cymbaler och hi-hat låter som de är gjorda av metall och inte som ett skrynkle aluminiumfolie. Diskantåtergivningen är utan tvekan mycket god. Totalt sett låter piP väldigt rent och högupplöst med mycket god tonal balans.

Det är kul att lyssna på musik genom piP helt enkelt!

En nackdel är dock att piP inte kan spela extremt dynamiskt omfångsrika inspelningar på riktigt stark volym (men här har ju folk olika behov/krav) och att bas under 30 hz inte kan återges. Men jag har verkligt svårt att hitta några större invändningar mot dem om man ser till helheten. Jag är mycket nöjd med piP i mitt rum trots att jag inte har lika goda akustiska förutsättningar som Ino.

Edited by - hifirocker on 2005/11/25 13:23:50
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/11/25 :  08:52:22  Show Profile Send Dimitri a Private Message  Reply
Håller med Zalve, det finns ju ingen anledning att gå till Faktiskt. HF har en Ino avdelning, de som känner sig manade, svarar.
När väl detta är sagt så finns det nyanser förstås:
En Faktisktmedlem som undrar över HFLS-1 skulle nog fråga på HF eftersom man har chans att få flest och bäst svar där (oaktat att en av konstruktorerna finns på faktiskt). Det kanske också känns lite annorlunda för en moderator vs vanlig HF medlem.

Hursomhaver: Det jag har lärt mig av tråden är att piParna låter som bäst med uppställning som förljer konstruktörens instruktioner. Det blir dock aldrig helt lika. Själv skulle jag aldrig lägga en heltäckningsmatta. Sedan hatar jag sk dedicerade rum. Min stereo finns i vardagsrummet. Alltså, hade jag piP så hade det av nöd blitt en kompromiss, precis som det är idag fast med andra högtalare.

Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/11/25 :  12:03:44  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Är Pi60 gjord att stå vid väggen?
Och i så fall, har även dessa behov av dämpad vägg för att riktigt blomma ut?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/11/25 :  12:37:23  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Ska pi60 stå mot vägg ska den vara dämpad(mina paneler är 1m breda och 2.4m höga och ca 20cm djupa. Reflexiviteten reduceras till ett par ynka procent över 100hz). Den är inte i behov av framväggens stöd(på det sättet som piP är) för att spela korrekt
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/11/25 :  13:13:47  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
...och panelerna ska optimalt stå... var? Direkt bakom högtalarna eller någonstans i mitten?
Jag letar efter olika varianter av högtalare till min stereo/hemmabio, och tänkte i så fall att ställa upp dem som frontar, på var sin sida om en stor TV. På grund av att rummet inte kommer att vara ett dedikerat ljud-rum utan vara vardagsrum, behöver de stå ganska nära väggen. Detta är ju inte idealt för varken mina Quad12L eller HFLS-1, men här ser det ut som om Öhman-högtalare fungerar bättre (har ju även sneglat på ett par Infinity Reneisance90 med det är en annan historia).

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/11/25 :  14:59:53  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Är du verkligen intresserad och nyfiken så är det nog bättre att Ingvar svarar på de frågorna(tel eller mail) då jag bara förmedlar vad jag fått förklarat för mig. Risken att jag missuppfattat finns ju (är lite rädd att jag ska säga något som sedan inte stämmer)
Men som jag förstod det så skulle de sitta rakt bakom högtalarna.
Jag kan tänka mig att samma knep funkar på de andra högtalarna du nämnt också. Alltså att det inte på något sätt är unikt för pi60 att den kan ställas mot bakväggen och prestera fullgott ifall den är dämpad. Anledningen till att man flyttar ut en högtalare i rummet är väl att man ska kunna separerar efterklangen(ju längre ifrån desto större tidsrum mellan reflex och direktljud) från framvägg och direktljud från högtalare

Edited by - olof on 2005/11/25 15:00:46
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2005/11/28 :  11:45:29  Show Profile Send jos a Private Message  Reply
quote:
jos: en sak till angående till inlägg.

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Är det inte märkligt att ingen köpare fått den att prestera lika bra som den gör hos "handlarn"?
--------------------------------------------------------------------------------



Den jämförelsen är inte riktigt rättvis. Det borde ha varit: Är det inte märkligt att ingen köpare fått den att prestera lika bra som den gör hos "konstruktören"?

Personligen så tror jag att få handlare utav andra högtalarmärken får högtalarna att prestera lika bra som hos konstruktören vilket gör det omöjligt för kunden att få veta högtalarens fulla potential. Att få det att prestera lika bra eller bättre i hemmet jämfört mot en ordinär hifi-butik är oftast inte omöjligt.

Så möjligheten att lyssna hos konstruktören är en stor förmån/fördel då nu vet jag faktiskt hur fantastiskt högtalarna kan spela.


Varför är det orättvist? Är man inte även en handlare om man tillverkar och säljer produkter till privatpersoner? Även om försäljningen sker från det egna hemmet? Varför jag skrev det som "handlaren" berodde mer på att jag inte tyckte att han kanske var en handlare i traditionell bemärkelse, typ ljudmakarn mfl.

Känns lite overkill att anmärka på mitt ordval. Taggarna utåt i försvarsställning typ...

Övriga som svarat: Ok, jag tar till mig. Förstår vad ni menar. Det kanske är så att de flesta högtalare i affärerna bara når upp till kanske 50% av sin fulla potential och det därför inte blir så svårt att få dem att låta lika bra eller bättre hemma. Medan högtalarna i det här fallet kanske presterar, säg 80% av sin potential hemma hos tillverkaren och som köpare kanske man bara får till 60-70% hemma utan större åtgärder/ingrepp i hemmiljön.
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/11/28 :  13:56:36  Show Profile Send Patrik B a Private Message  Reply
Oj, du får ursäkta mig jos. Nu när jag läser mitt inlägg igen så inser jag att tonen i inlägget inte blev riktigt som jag hade tänkt mig.


Tanken var att försöka framföra åsikten som du har sammanfattat i detta stycke:
quote:
Det kanske är så att de flesta högtalare i affärerna bara når upp till kanske 50% av sin fulla potential och det därför inte blir så svårt att få dem att låta lika bra eller bättre hemma. Medan högtalarna i det här fallet kanske presterar, säg 80% av sin potential hemma hos tillverkaren och som köpare kanske man bara får till 60-70% hemma utan större åtgärder/ingrepp i hemmiljön

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/11/28 :  20:31:11  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
Personligen har jag en lite annan inställning till piP än vad andra piP-användare här verkar ha. Jag ser mer piP som en liten bra extrahögtalare. Till en sådan bygger man naturligtvis inte ett akustiskt optimerat rum. Och bygger man ett lyssningsrum, så skaffar man garanterat andra högtalare (d.v.s. större!). Därför blir (för mig alltså) användningsområdet för piP mer som passande:

- I köket som köksstereo (och vem fixar med rumsakustiken i köket? Nä, just det! Man vill bara ha lite juste ljud.) Att avnjuta en high-endespresso tillsammans med Eros Ramazotti, perfa!

- Till datorn som närfältsmonitorer. Här kan jag tänka mig att placera dem precis enligt tillverkarens rekommendationer.

- Extrahögtalare att ställa på landet.

- Små lätta bärbara monitorredskap när man ska göra egna inspelningar som behöver monitorering.

- Högtalare för flickvännen, perfa! Små och har ändå bas, och mycket bättre än Bosejunket. Hos min tjej är det rummet som är det som förstör ljudkvaliteten mest, på grund av för lite möblemang. Därför blir det inget bra ljud oavsett vilka högtalare man skulle ställa dit. piP funkar dock ganska bra, trots placering i fönsternischen (huvaligen!).

- Högtalare för Mormor så hon kan spela sina gamla LP-skivor. (sant i mitt fall) Hon vill gärna kunna lyssna på sina stenkakor också, men där har avspelningsutrustningen pajat!

- Högtalare för jobbet (Teracom). Vi köpte in en hel drös med piP ämnade för DAB "digitalradiodemostationer" i Teracoms blåa färg (100% cyan!). Har använts för partaj också och de tålde tyvärr inte ett fall från 2 meters höjd. Nu används även 12 st Ambiens1 tillsammans med en subbwåffer i vårt finfika (njae, inte riktigt skulle jag vilja påstå) för att skapa ett ljudfält från digitalradio och digital-tv som ger ljud överallt i rummet som är för övrigt är u-format. I DTTV-labbet används även pr18 för enklare monitoreringsbruk (d.v.s. ej för ljudkvalitetskontroll, till det är miljön alldeles för bullrig i detta fall).

- Ett projekt för min firma som jag hade på gång som tyvärr inte blev av. Det skulle vara högtalare för inbyggnad i ett badrum. piP med vattentäta element införskaffades och vars filter var kompenserat för oändlig baffel. Hade varit skoj att se förverkligat.


Ska man ha finljud för sitt ego, och tänker leva med dessa seriöst ett bra tag, så tycker jag att man bör skaffa sig större mer ljudtryckskapabla högtalare (och därmed normalt även mer lågdistande vid motsvarande ljudnivåer).

Personligen skulle jag även kunna tänka mig Ampion (som redan nämnts) eller några NHT. Revel M20 (som redan nämnts) tycker jag är ganska hyfsade, men distorderar lite för mycket för min smak och har en lite "matt" klang.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/29 :  15:56:21  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Knoppen



hahaha va jag garvade..kanoninlägg helt enkelt...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/29 :  16:10:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Kanske det, men det rörde inte vid Trådens rubrik och innehåll speciellt mycket.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/29 :  16:13:41  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
det var humorn jag komenterade endast.. inget annat..

Speciellt detta

quote:
Högtalare för Mormor så hon kan spela sina gamla LP-skivor. (sant i mitt fall) Hon vill gärna kunna lyssna på sina stenkakor också, men där har avspelningsutrustningen pajat!



Man kan ju bara skratta då man läser dessa goa ord...Mormor lirar stenkakor via pip...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/11/29 :  18:51:06  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Visst var det ett kul inlägg Hade jag skrivit detta som Knoppen gjorde så hade jag bokstavligen halshuggits här, men nu var det Knoppen
Ps. kan tillägga att jag tycker att piP är värt ett mycket bättre öde än att bara vara extra högtalare.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2005/11/29 23:37:59
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2005/11/30 :  11:08:12  Show Profile Send Conan a Private Message  Reply
Jo jo, men Knoppen skriver ju att det är hans personliga inställning till hur *han* skulle kunna tänka sig att använda piP. *Han* har möjlighet att ha ett stort sido-/basmodul-system i vardagsrummet och *han* har krav på ljudtryckskapacitet och "rumslämplighet" som gör att *han* inte skulle kunna tänka sig piP som en högtalare för långvarig finlyssning.

Jag spelar på ett par piP (med Dialog1 och Ambiens1:or för multikanal) och tycker de låter aldeles förträffligt, men håller ändå med Knoppen i sak. PiP är en högtalare utvecklad som närfältsmonitor och har sina begränsningar vad gäller rumsanpassning och ljudtryckskapacitet. För ett större (+20m2 eller så) rum och om man har budgeten och sambons åsikter med på tåget, finns bättre högtalare att tillgå än ett par piP.

Det är bara det att dessa "bättre högtalare" inte finns strödda i varje hifi-butik i landet =0). Hemma hos oss ersatte piP:arna ett par Dynaudio 1.3SE och det finns inget i återgivningen jag tycker 1.3:orna gjorde lika bra eller bättre än piP.

För att återknyta lite till trådens ämne: jag har piP dikt an mot bakväggen, invinklade diekt mot lyssningscentrum. bakom vardera högtalaren sitter 1x1 m akustikpaneler från Sonex. Jag sitter f.ö. något lite längre bort än 46 gradaren (1,18 x bredden mellan högtalarna). Rummet i sig är ett ordinärt vardagsrum på ca 19m2. Bakom lyssningsplatsen finns 30cm inget och sedan en bokhylla (IKEA Billysar) med böcker.

Jag tycker det låter aldeles utmärkt som sagt. Rummet funkar relativt bra med kunde varit bättre främst på två punkter:

1. Det finns ingen heltäckningsmatta på golvet. Jag har försökt deala med sambon men utan resultat. Nu ska det i alla fall till en extra matta på golvet framför högtalarna...

2. Rummet är delvis (halva ena sidoväggen ungefär) öppet ut till hallen och trappan till övervåningen. Bidrar definitivt inte positivt till basens kvalitet och störnivån från övriga huset.

PiP är för mig i dagsläget den optimala högtalaren. Jag har ett prismässigt överkomligt och väldigt välljudande 7.1-system som även spelar 2-kanal i samma division som de bästa på marknaden IMHO.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/30 :  12:43:26  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply



quote:
PiP är för mig i dagsläget den optimala högtalaren. Jag har ett prismässigt överkomligt och väldigt välljudande 7.1-system som även spelar 2-kanal i samma division som de bästa på marknaden IMHO.



Om du läser länken här så finner du nog en aning knepigt resultat av dina ord att dina pip är i samma nivå som det "bästa på marknaden".

Det är sådana påstående tex som jag gissar zalve startade denna trådtopicen om. DVS att man säger som du gör.. Inte exakt lika. Men ändå.. Jag "tror" personligen ditt påstående är relativt "ej seriöst genomtänkt" om du tänker efter en sekund.. Du kanske har ok ljud osv.. Men att jämföra med det "bästa på marknaden" är nog rätt stora "överord" som knappas ens jag tror någon skulle dela med dig..

jag vet att systemet på länken inte ens är som "det bästa på marknaden".. Men det är en mycket mycket hög nivå. Samt tusentals mil över ett pipsystem

Som sagt. Man går lätt till stora överdrifter i inoskaran. Ofta o många gör detta.. Väldigt trist då just det skapar så många konstiga jämförelser helt enkelt..

Jag har hört pip hos tillverkaren o handlaren IÖ.. Och dom är väldigt bra högtalare. och för paket 15000 så var systemet en ren bomb.. Men därmed slutar alla jämförelser med riktiga highendsystem anser jag.. En bra volvo är i alla fall endast en bra volvo. Inte en ferarri eller liknade.. Möjligen är den lite trimmad så den är aningen snabbare än gemena volvon på gatan.. Men det finns flera som trimmar sina volvosar än endast en enda volvoåkande...Om du / Ni förstår liknelsen här..

Men läs länken som jag la in här.. Och tänkt till en stund innan du går in med arga komentarer..



http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41682

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/11/30 :  14:20:50  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
quote:
Man går lätt till stora överdrifter i inoskaran


quote:
jag vet att systemet på länken inte ens är som "det bästa på marknaden".. Men det är en mycket mycket hög nivå. Samt tusentals mil över ett pipsystem


På tal om överdrifter(fetstil). Jag är nyfiken, hur vet du att det systemet är så mycket bättre(i all välmening)


//Olof (som nog tycker att piP är mer komplett än ML Summit iaf)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/30 :  15:09:55  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

olof... Därför jag ägt ML .. Och därför jag anser mer pip såsom bra burkar en bra bit över det systempris dom kostade då jag besökte Iö.. DVS sveriges bästa lyssningsplats som jag förstår det..

därav anser jag det..

Men OK. Jag kan ändra till mer normal benämning eftersom du har en poäng i att jag överdrev själva sättet att ta i med kraftutrycket "tusentals mil"..

Då kommer en mer rättvis bedömmning..

Jag skulle 365 dagar om året hellre lira ML en månad o va utan musik resterade 11 månader än att ha pip året om.. Så.. nu underdrev jag nästan här också olof..

edit.
Men olof.. Vi ska inte kanske gå mer ot här nu. Zalve brukar vara rätt "sur" då man lånar hans trådar...Sorry zalve ör sista ot´t här...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/11/30 15:16:26
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000