HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Ino Audio
 pi60 + Dialog 2, allmän leverans- & snacktråd!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/04/17 :  10:46:08  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Jag ville bara dela med mig av den goda välljudande nyheten till er alla!
Den "nya" modellen är ytterst nära pi60/S i prestanda nu!!!
Tror att jag beställer i Alm eller kanske Vitek.
Jag beställde dem i rå mdf för fanéring d.v.s. med vassa hörn.

Den nya modellen har basar som avsevärt förbättrade samt pi60s (signature) diskanten!!!
Detta tillsammans med det nya filtret gör dem till otroligt nära pi60s!!!

Jag är så glad!
(Beställda 21/4-06 + A2:or köpta 24/5-06)


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/07/13 18:03:49

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/04/17 :  12:41:35  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
Det låter ju kul Har du någon bild på hur Alm och Viteken ser ut?
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/04/17 :  13:18:15  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Javisst, bilderna lånade från Fanerkompaniet.


Vitek


Alm

Vi letar efter något som dämpar kontrasten mellan elementen och resten av högtalaren.
Dessa skall i framtiden passa in i ett gammalt norrländsk hem med allmoge och dylikt.
Hmmm kanske blir bra det här!


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/04/17 13:19:38
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/04/17 :  13:21:34  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Ingen valnöt?!

aja, almen var ganska fin den också

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/04/17 :  14:16:19  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
He he he Valnöten såg så konstig ut, inte alls som Bosco's modell.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2006/04/17 :  14:28:22  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message  Reply
När det gäller färg/mönster på trä kan det ju variera oerhört mellan samma träslag, lägger man sedan till olika former av ytbehandling stiger ju antalet variabler ännu mer. Det smartaste du kan göra är att visa snickaren en bild på hur du vill ha träet på högtalaren, då är det större chans att du blir nöjd med resultatet.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/04/17 :  14:36:02  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Vad är det för skillnad på "nya" och "gamla" pi60?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/04/17 :  14:43:19  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Det är en ny bas (går djupare och med mindre ännu mindre dist) nu samt en till stor nyhet som jag inte får släppa ännu men den nyheten innebär även ett nyare filter.

Så nu spelar pi60 närmare pi60/S än någonsin!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/04/17 :  15:22:10  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
Jag skulle nog köra på Vitek
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/04/17 :  15:42:08  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Okej!

Undrar hur den ser ut antikbehandlad?


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/04/17 :  16:21:05  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
quote:
Undrar hur den ser ut antikbehandlad?


Antikbehandlad? Hur går den processen till?
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/04/17 :  16:27:32  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Vet ej troligen bets eller något.
Mest intresserad av att se ett färdigt resultat!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/04/17 :  22:32:06  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Antikbehandling brukar användas för att få samma färg på ytträ och ändträ, vilket gör att träet ser ut att ha åldrats jämt på alla ytor.
På fanér (som bara består av ytträ) syns det just ingen skillnad om man inte använder altför olik nyans eller använder kanterna på fanéret.
Antikbehandling betsas på, och kallas även monobets. Vill du verkligen ha det på dina stereohögtalare?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/04/18 :  07:19:32  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply

Den var riktigt bra!

Det solklara svaret är...
- NEJ, det vill jag verkligen inte!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/04/18 :  08:14:14  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
Det går ju att oxidera/bleka träet också. Om man sedan undviker alltför blank lack, borde det smälta in ganska bra.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/04/18 :  09:51:38  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Okej. Det är så det fungerar.

Jag skulle vilja göra "något" med min akommande pi60 som förhindrar att de ändrar färg eller så p.g.a. ålder/solen.

Vad kan man göra åt det?



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/04/18 :  10:57:21  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Att Oxidera tror jag har den effekten du önskar. Jag tror även man kan göra andra behandlignar(kemisk?) som gör att faneret inte förändras med tiden.

Exempel på sånna behandlingar som Ino erbjuder nämns i manifestet har jag för mig, så kika där eller ring Öhman vetja!

Sitter på jobbet så jag kan inte kolla det just nu.

Mvh


Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/04/18 :  13:26:34  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Finns ju Inogloss 90 som är UV-tät, vilket borde förhindra att träet bleker sig.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/04/18 :  14:30:04  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Är den lacken superblank?
Jag vill inte att de blänker utan de ska se levande ut/äkta trä.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/04/18 :  16:07:42  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Från manifestet:
Alla fanér kan erbjudas med flera olika ytor; obehandlat, oljat, sidenmatt lack eller Ino™ Audios egen ultrablanka och UV-täta specialklarlack (Inogloss90). Lacken kan dessutom i sistnämnda fallet vara normalt pålagd (yta med trästrukturen bevarad) eller gravitationslackerad (spegelyta).

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/04/18 :  18:24:50  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
De jag har sett med blank lack har sett så "plastiga" ut...
Inte bra alls.

Detta ÄR jättesvårt.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/04/19 :  16:00:36  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Jag gillar inte heller blanklackat trä. Undrar om den UV-täta lacken går att få sidenmatt kanske?

Å andra sidan, hur mycket kan faneret tänkas förändras? Såklart beror det väl på luftkvalitet och om de utsätts för mycket ljus men är det så kritiskt?

Mina föräldrar har ett par Chario-högtalare(mina gamla) i Italiensk valnöt och de ser fortfarande väldigt bra ut efter 4 år.

Mvh

Christian


Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/04/21 :  20:11:31  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Som det står i trådens första inlägg blev det alltså pi60 i rå MDF "för fanéring" d.v.s. med vassa kanter för lättare fanéring.

Den nya modellen av pi60 har alltså en nya bas med väsentligt bättre prestanda.
Den har numera även diskanten från pi60s (Signature)!!! Detta tillsammans med bättre filterkomponenter anpassade för den nya basen och diskanten gör dessa nya pi60 nästan till riktiga pi60s!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/04/22 :  13:08:32  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Va? Är det nya diskanter också???

Det var det värsta!
Då är det alltså mest ljudtryck man saknar med pi60 vs pi60s. De lär ju låta väldigt lika varandra. Eller ännu mer lika varandra kanske man borde säga.


Vad kostar de nya pi60 i rå MDF?



Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/04/22 :  13:44:12  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
IÖ trodde på minst 5000 SEK mer för de nya jämnfört med förra prislistan.
Det är helt okej med tanka på vad man får EXTRA s.a.s.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/04/22 :  13:55:52  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Prisvärt som fan! Iofs kanske det är många som skulle nöja sig med den förra varianten för 5k mindre men det kostar ju att ligga på topp som det heter.

Hoppas att du blir nöjd!

Vad blir det för finish då? Valnöt?


Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000