Author |
Topic |
Joacim
Member
337 Posts |
Posted - 2009/11/22 : 00:05:00
|
Tack Gozzi Roligt att Du tycker om läsningen!
Jag har ju inte varit inne och skrivit i tråden på näst intill ett år nu. Innan nu dessa förändringar så har ju också systemet fortsatt att utvecklas genom fortsatt inspelning. Detta i sig har nog gjort att det lyft ett steg till mot för ett år sedan?!
Jo förresten högtalarna står ca 1,5m ut i rummet, och det är faktiskt dryga 40cm mer än tidigare.
Skall försöka få in den nya frekvenskurvan också samt kanske förklara lite till runt effekterna av de dubbla subbarna, och vad det egentligen är som de bidrar med... |
Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!? |
Edited by - Joacim on 2009/11/22 00:26:36 |
|
|
Ingemar
Member
261 Posts |
Posted - 2009/11/22 : 01:09:00
|
Ett sånt fantastiskt musikrum,lite månbas alpha över det men på ett mycket positivt sätt!!!!Är själv i startgroparna att ta itu med akustiken med hjälp av Claes Olsson på eora men inte riktigt lika extremt kanske? |
Temptation |
|
|
Joacim
Member
337 Posts |
Posted - 2009/11/22 : 23:01:32
|
Ingemar: Tack Ja, det har varit mycket slit med rummet för att komma så här långt... Har Du läst tillbaka i tråden (höll ju på och byggde utan lyssande i över ett halvår...)?
Utseendet är lite speciellt. Jag tycker om det. Känns lite "sakralt" när man går in i rummet och lyssnar. Jag har byggt det enbart utifrån att få det optimalt att lyssna i, utseendet eller känslan att sitta i rummet har varit sekundärt. Eftersom det ju är ett dedikerat rum så spelar det ju mindre roll, så länge funktionen är optimal. |
Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!? |
|
|
Joacim
Member
337 Posts |
Posted - 2009/11/22 : 23:11:20
|
Då var det dags att visa den nya frekvenskurvan för rummet.
Det har hänt en hel del. Tidgare låg kurvan totalt sett inom +/- 4,5 dB, men nu ligger den inom +/- 2,5 dB. Den har också jämnats ut sett till olika områden inom frekvensområdet, där topp resp botten fått bättre fördelningar. Ex områdena 20-100 Hz, 100-125 Hz hade jag tidigare lite utmaningar med när jag byggde rummet, 100-300 Hz.
Men, det är inte egentligen frekvenskurvan som har lett till de nya förbättrade intrycken, utan det är framför allt rumsresonansen som har förbättrats avsevärt. Detta genom utflyttning av högtalarna samt de extra subbarna.
Återkommer om lite mer resonemang runt detta... |
Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!? |
|
|
Joacim
Member
337 Posts |
Posted - 2009/11/25 : 21:41:03
|
Lite mer förklaringar runt anledningar till uppgradering och förbättring.
Tidigare hade jag högtalarna närmare frontväggen, och fick då också lite mer naturligt stöd från den. Genom utflyttningen så minskar detta naturliga stöd, medan jag vinner i andra parametrar som jag varit inne på (framför allt uppfattning av ljudbilden; djup/bredd/positioner av källor/närvarokänsla). Till detta hör också att just Avalon tillverkar sina högtalare utan topp i botten, dvs de är hyfsat raka i sin design. Andra högtalarmärken har många gånger en topp i botten, vilken också kommer ned när högtalaren flyttas ut i rummet.
Men det är också en annan finess som kommer av att ha just dubbla subbar längst fram i ett rum av Svanå-modell, när man flyttat ut högtalarna längre ut i lyssningsrummet... De få rumsresonanser som är kvar i de lägre registen jämnas ut. Det känns då som att ljudet blir tightare och att rumskänslan (inspelningen från källan) ökas avsevärt. Sweetspot blir också bredare, det går ex att sitta flera och lyssna i bredd och få samma typ av upplevelse i de lägre registren.
Det är bla detta som gjort att "helheten" i systemet nu blivit än mycket bättre. Lyssningsintrycket, vad för typ av musik jag än lyssnar på har blivit mer naturligt och enhetligt, och därav också bla att jag kan spela mycket högre utan att uppfatta "ansträngdhet" från örat/hjärnan. Låter kanske som mumbo/jumbo, men uppfattningen är helt sann.
Från början när Matts kom så hade vi också tänkt mäta energitidskurvan, men efter att ha ställt in och Matts bara lyssnat så var han inne på att det behövs inte mätas... Denna rapphet som jag tidigare pratat om kommer just från kombinationen; Svanå-rum/Utflyttade högtalare (utan starkt/direkt stöd från frontvägg)/Subbar absolut längst fram mot frontvägg och ut i hörnen. Subbasarna löser problemet som normalt alla högtalare har när man flyttar ut dem i rummet, dvs de utsläckningsfenomen som då normalt uppstår.
En annan finess med subbarna, bla tack vare att de har förval, är att jag kan justera upp kurvan några dB i botten-området om jag vill och ändå kunna ha kvar en bra balans i systemet. Jag kan ha ett förval (rak/optimal Hz-kurva), och en kurva för typ hårdrock eller bio-läge där man kanske önskar lite extra skjuts i botten för upplevelsen. När vi höll på och mätte och ställde in så kallade vi denna möjlighet för "Ozzie-läget" (jag har bla börjat lyssna en hel del på gamla Ozzie-låtar). Om jag i detta läge lyfter upp botten med säg runt +6dB så behålls ändå rappheten i basen i rummet!
Hoppas Ni fått en lite bättre förklarad bild nu av anledningarna till mina förändringar?
|
Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!? |
|
|
Ingemar
Member
261 Posts |
Posted - 2009/11/26 : 11:50:34
|
Är nyfiken på ditt arrangemang med Gh i taket,har du dom dikt mot taket eller i en pendlande kasset med luft imellan? |
Temptation |
Edited by - Ingemar on 2009/11/26 11:51:10 |
|
|
Joacim
Member
337 Posts |
Posted - 2009/11/26 : 22:15:48
|
Ingemar: De sitter i kasetter vilka sitter dikt an mot taket. De bygger ned ca 30 cm från taket, och det är luft inom kasseten mot taket. Det är också ett avstånd mellan varje GH-kasett, och detta avstånd är täckt med akustikpaneler med hål som är anpassade Hz-mässigt. Om jag nu kommer ihåg rätt (står tidigare i tråden) så tror jag att det är avstämning för 160Hz. Allt mellanrum uppe i taket ligger på ett par hundra liter, och det dämpar i basområdet. Hela konstruktionen om totalt 6 kassetter är hermetiskt inbyggd på utsidan med panel och list. GH i taket har alltså en dubbel funktion, diffusering såväl som avstämning av basen. |
Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!? |
|
|
Joacim
Member
337 Posts |
Posted - 2010/10/10 : 12:11:17
|
Det har nu gått nästan ett år sedan jag var in på tråden...
På det år som gått har det tyvärr inte blivit så mycket lyssnande jämfört med tidigare år, familj (två små barn) och arbete har varit tunga "tids-tjuvar"... Fördelen med det här intresseområdet är ju att man kan komma tillbaka in i det igen ordentligt, om man varit lite distanserad ett tag . Anläggningen finns ju alltid där, och musikintresset är ju grundmurat i själen. På sätt och vis kan det vara ganska skönt att få lite distans och perspektiv, då denna hobby ibland också kan göra en lite konfunderad och föra en in på lite olika vägar. Känns som att man så att säga kan begrunda sitt system i tanken, utan att vara påverkad av det?! Vad tycker jag om med systemet idag? Vad skulle kunna bli bättre sett till helheten? Kan dagens komponenter få möjlighet att än bättre kunna leverera deras inneboende styrkor?
Nu har jag kommit tillbaka till området igen under ett par månader tillbaka (börjat läsa runt lite, delta lite runt forum etc), och framför allt börjat lyssna lite mer seriöst igen.
Mina funderingar under senaste året har varit runt om det skulle kunna gå att utveckla beståndsdelar inom ljudbilds-området ytterligare. Detta område är den del jag känner som blivit en än mer betydelsefull del i hela systemet (komponenter och rum) sett till de uppdateringar jag löpande gjort under senare år. Man kan säga att "essensen" runt lyssnandet har "kokat ned" till delar av detta område. I begreppet "ljudbild" ser jag områden som: -tydlighet i presentationen sett mot bakgrunden -3D-bild, djup/bredd men också individuellt positioner i ljudbilden från olika källor som röster och instrument -bibehållande av parametrar inom ljudbilden i takt med att ljudnivå ökar (avslappnadhet om man nu kan säga så) -naturlighet i presentation och upplösning sett till inspelning
Detta har lett fram till att jag beslutat mig för uppdatering av systemet. Jag har funnit en ingrediens som svarat upp mot det område jag är inne på ovan, och förtydligat ett flertal parametrar.
Återkommer inom kort med mer info om vad det rör sig om, och vad det är jag uppnått |
Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!? |
|
|
Joacim
Member
337 Posts |
Posted - 2010/10/24 : 09:49:00
|
Den förändring jag varit inne på nu är på kabel-sidan!
Jag har tidigare haft intrycket att kablar kan vara ett sätt att "krydda" anläggningen, utifrån vilket typ av system man har (ex ljusare eller mörkare karaktär) samt att också upplösningen skulle kunna påverkas positivt. Jag har vidare heller inte tidigare haft intrycket att kablage skulle kunna påverka hela systemets karaktär och presentation på ett "stort" sätt.
Det hela började runt en diskussion om att jag borde prova något, utifrån det jag var ute och sökte efter (presentation och soundstage). Jag lånade hem en signalkabel, och kopplade in den mellan min Ayre CD och Boulder försteget.
Jag lät det hela stå på under 12 timmar, utan att ha lyssnat, spelandes endast Ayre's inbrännings-spår för kablage och utrustning. Dagen efter satte jag i en skiva, med en låt av Alisson Krauss, vilken jag lyssnat till många gånger som "referens" i systemet. Det räckte med att jag spelade runt 15 sekunder av öppningen för att inse en klar och remarkabel förändring... Förändringen var så stor, så den kunde liknas med om jag skulle bytt delar av systemet...! (Har tidigare inte upplevt detta runt kablage, trots att jag i det här läget heller inte hade "dåligt" kablage i form av Cardas Golden Ref.)
Upplevelsen var att hela min soundstage flyttades tillbaka runt en halvmeter mot frontväggen. Soundstagen fick också en klar förändring i upplevd 3D-karaktär, höjden växte rejält (Alisson's röst förflyttades runt 40cm snett uppåt vänster) tillsammans med att bredden blev mycket bättre. Kort sagt så växte ljudbilden på alla ledder. Detta var ju en "rysare"....-en kabel... Det var ju också detta jag var ute efter från början Vidare så blev det också en stor skillnad i upplösningen (än högre utan att bli för ljust eller vasst - bara mer och klarare/bättre) samt "svärtan" i presentationen. Ex Alisson's röst blev betydligt mer klar, tydlig och definierad sett till totala genomförandet (ex vibratot i hennes röst kom igenom klart och tydligt genom hela stycket samt att det tydligt gick att höra hennes röst-avslut vid varje tonstycke som ett klart hest "väsande"). Positionerna hos resten av bandets källor visade på samma effekter. På det stora hela kunde jag nu också spela betydligt högre samtidigt som ljudbilden fortsatt var framskjuten och avslappnad.
Hela testet slutade med att jag faktiskt har bytt ut hela kablaget mellan komponenterna...(högtalarkablar samt signalkablage mellan CD-Försteg samt Försteg-Slutsteg).
Jag återkommer närmare runt vad detta byte gjorde sett till ovan beskrivet med endast en kabel, samt vad det är för kablar jag egentligen talar om här |
Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!? |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/10/24 : 10:01:56
|
Visst är det härligt att bli förvånad. Eller i ditt fall fullständigt överrumplad. Upplevde samma glädje när jag flyttade fram mina högtalare och förbättringen blev den jag eftersträvade. Största kabelförbättringen fick jag med Monster M1500 signalkabel. Äntligen fick jag botten i det dåvarande systemet. |
Edited by - huzze on 2010/10/24 10:40:41 |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2010/10/24 : 10:12:52
|
Man ska aldrig sluta att förundras Har gjort liknande upptäckt quote: Jag återkommer närmare runt vad detta byte gjorde sett till ovan beskrivet med endast en kabel, samt vad det är för kablar jag egentligen talar om här
|
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
Joacim
Member
337 Posts |
Posted - 2010/10/24 : 16:17:04
|
huzze: Det Du är inne på runt flytt av högtalarna är talande Det är en förändring som går att likställas med en sådan åtgärd, dvs stor särskiljande effekt till totalt sett mycket bättre nivå. Jag har ju tidigare placerat mina högtalare, och mätt i både cm och med ljudutrustning för att verkligen få dem på bästa ställe (där de också står idag). Om jag ex idag skulle flytta högtalarna så skulle jag nog bara få det ett snäpp sämre, även om akustikrummet inte är lika känsligt för placering som ex i ett vardagsrum utan akustisk tillpassning?! |
Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!? |
|
|
Joacim
Member
337 Posts |
Posted - 2010/10/27 : 21:46:46
|
Efter inkoppling och inbränning av de andra kablarna, ytterligare en signalkabel samt högtalarkabeln, så var lyssningsintrycket att "allt" bara kom än mer på plats i systemet.
De intryck jag hade från den första kabeln förstärktes ytterligare ett steg. Ex Allison's röst tog ett litet steg till upp åt vänster uppskattningsvis inte mer än runt 10 cm, men hennes röst blev ytterligare ett snäpp tydligare. Ljudbilden förstärktes ett klart snäpp till, och blev nu mer tydlig och definierad framför allt utifrån 3D-karaktär. Det är än lättare att förnimma inte bara positionerna på källorna utan också djup-positionen emellan dem. Detta har kommit att bli än tydligare när jag spelar bra inspelad klassisk musik, där orkesterns olika delar framträder på ett mycket realistiskt sätt framför en såsom en mer "komplett" scen. Ljudbilden har också förflyttats totalt sett ännu ett litet steg mot frontväggen, upplevt som ytterligare runt 20 cm mot den tidigare förflyttningen. Sammantaget kan jag också säga att upplösningen blev ett steg bättre, ex Allison's väsande i rösten förtydligades än lite bättre. (Den första kabeln gav här ett större steg, än vid införandet av de andra två).
Jag upplevde en ytterligare förbättring mot tidigare kopplat till uppfattning av systemets frekvenskurva, och det var att botten i systemet tightades upp och blev renare samt tydligare. Upplevelsen är att jag fått lite extra botten, men det tror jag inte det är utan det är nog mer att den är "tydligare" definierad?! Det känns som att högtalaren drivs mer effektivt, och på ett mer klart och fast sätt än tidigare?! Vid jämförelse så är det framför allt nya högtalarkabeln som levererat denna specifika skillnad.
Totalt sett måste jag ändå säga att jag är mer än nöjd (trots en rejäl investering ), då jag fått fram det jag tidigare gått och funderat runt att kunna få fram från systemet. På ett sätt är det som om jag skulle bytt ut och uppgraderat någon komponent i systemet, så stor känns skillnaden! Jag kommer ihåg upplevelsen av steget när jag först började spela på Avalon Indra jämfört med min Ascendant (och det var också en stor skillnad i investering), men frågan är om inte detta steg på ett sätt faktiskt är större musikaliskt sett?! Indra contra Ascendant handlade mycket om upplösning sett till hela frekvensregistret, inte så mycket om själva soundstage-upplevelsen?!
De kablar jag uppdaterat med kommer från Wire World. Det är Platinum Eclipse på signalsidan, och Eclipse 6 på högtalarsidan.
|
Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!? |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/10/28 : 12:28:28
|
Som när jag bytte från NAD M55 multispelare till NAD M5 CD-spelare. Allt blev tydligare och placeringen glesades ut lite samtidigt som det blev mer exakt. Pinpoint, så att säga. Vi får inte göra fler såna här uppgraderingar, då får artisterna inte plats i vardagsrummet... |
|
|
Joacim
Member
337 Posts |
Posted - 2010/10/28 : 21:37:31
|
Touché vad gäller "...plats i vardagsrummet." Huzze.
Rent allvarligt, och nu är jag allvarlig och sanningsenlig ! Vissa delar är redan utanför rummet När jag spelar en låt från en grupp Stytz Syndicate så är bas-kaggen från trummorna utanför rummet och halvvägs på väg mot grannen . Oavsett om jag tittar eller blundar så känns det som om den är typ 10-15 meter bort, och utanför frontväggen, och det är nästan kusligt. När jag haft vänner och bekanta på besök, som inte är fullt så insatta i HiFi, och när jag bla spelat den låten så brukar de fråga "-men var har Du högtalaren i mitten, den syns inte...?" |
Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!? |
Edited by - Joacim on 2010/10/28 21:48:06 |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/10/28 : 22:40:33
|
Får ta o testa Roger Waters - Amused To Death imorgon. Får se om effekterna breddats.
Härligt att få läsa om liknande erfarenheter som jag själv upplevt. |
|
|
Joacim
Member
337 Posts |
Posted - 2010/11/08 : 20:53:52
|
huzze: Blev det någon breddning av effekterna? |
Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!? |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/11/08 : 21:08:40
|
Det har jag glömt.
Står fast vid "imorgon". |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/11/09 : 16:18:22
|
Nu har jag lyssnat på Amused To Death. Jodå, effekterna hamnar långt till höger och vänster trots att jag har toe-in på högtalarna. Helt galen skiva med fasvridningarna. |
|
|
Joacim
Member
337 Posts |
Posted - 2020/01/05 : 10:43:02
|
Åren har ramlat på #128517;... |
Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!? |
|
|
Joacim
Member
337 Posts |
Posted - 2020/01/11 : 20:55:20
|
Dags för lite update i systemet... |
Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!? |
|
|
Topic |
|
|
|