Disclaimer: jag är en usel fotograf i vanliga fall. Idag försökte jag mig dessutom på att fotografera i en mörk lokal. Hoppas ni har överseende med bildkvaliten.
Perfekt tänkte jag, det vill jag absolut inte missa och nu idag var det alltså dags. Efter att ha lämnat jobbet flera timmar i förväg och en kortare tur på buss 271 hittade jag följande
Det såg ju ut som om jag hittat rätt tänkte jag och stegade in i butiken.
Jag blir lite osäker men om jag inte tar helt fel är det ett par Linn Artikulat 350, en Linn Klimax Kontrol, ngn av Linns multispelare plus lite andra lösa lådor som möter i entren, läckert Tyvärr var det ett tyst system. Det står för det mesta något intressant innanför dörren, tidigare var det B&Ws jättesnäckor som mötte besökarna. Men nu var det ju inte för entrens skull jag var där.
Nu blir det ganska mycket text...... Tyvärr insåg jag redan nu att det nog inte skulle bli speciellt mycket tid för en ordentlig lyssningssession. Det var fullt i rummet med high-end systemet när jag kom dit och sessionen efter var redan fullbokad. För att fördriva tiden klämde jag mig in i rummet där den nya Naim n-Vi presenterades. Det är en multi bild/musik allt-i-ett historia, 5 inbyggda förstärkare, radio som tillval mm. Vi fick den presenterad för oss kopplad till Naims n-System bestånde av två n-SAT i fronten, två till på sidorna/bak, n-CENT i mitten plus en n-SUB för de låga frekvenserna. Ljudet då? Tja, vad ska man säga, vi lyssnade/såg på Blue Man Group (vet ej låt) och jag tyckte det lät helt ok, bra kontroll, lätt att följa med i musiken. MEN, musik från alla håll????? Inte min kopp of tea. Lite klassisk musik gav mig samma känsla, bra men varför sitter jag i diket med alla musiker. Här inne var det mörkt men en bild lyckades jag fånga. Ser ut som Naim gör mest (tror jag, bilden är kass)
Över till den stora anledningen till att jag var där, CD555. Denna spelare är en tvådelad skapelse, spelare plus kraftförsörning , CD555 och PS555 på Naimiska, ihopkopplade med två kablar, en för analogdelen, en för digitaldelen (om ngn är intresserad tror jag de är tillverkade av Burndy). Så här ser den ut
Observera den blåa kabeln ner till höger. Detta är en prototypkabel och kommer i färdigt skick i handeln kosta cirka £500. Sessionen inleddes med en presentation av den (tydligen den bästa kabeln som någonsin gjorts enligt Naimkille). Efter det tragglander fick vi äntligen lyssna på lite musik. Uppställningen var Naim Nac 552, Naim Nap 500 och ett par sådana här
Först ut som källa var en Naim CDS3 (tror jag den heter) med en XPS2 som gav den kraft. På med Leonard Cohen, Alexandra Leaving, and away we went. Jag tänker inte slänga mig med några termer jag antagligen inte förstår utan säger helt enkelt, det lät riktigt bra, lite bumlig bas, kanske en antydan till Leonard på ena sidan, kvinnlig medsångerska i andra men det här är efterhandskonstruktioner påkomna efter att den BLÅA kabeln stoppats i. Samma låt en gång till, rösterna lät mer i harmoni, basen stramades upp en smula och det var lite som att en ytterst fin slöja lyfts bort. Samtliga sex personer i rummet var överens om att skillnaden hördes direkt, kul.
Nu var vi uppvärmda och äntligen kopplades CD555 in. Vi tar en dålig bild till
(Det är jag som öppnat luckan, jag fick röra den!!!!)
Fel av mig, innan vi övergav CDS3 lyssnade vi en Tracy Chapman låt för att använda den som test även med CD555. Det låter lite hårt och brutalt, brutalt djup bas som får åtminstone min betongkeps () att nästan ramla av. Ingen vidare trevlig bekantskap och Naimrepresentanten förklarar det med att på en demo vill de använda skivor som vanligt folk köper, inte superduper inspelningar. Det må så vara men....... NU kopplades CD555 in. Det är (som ni säkert redan sett) en lite annorlunda Naim design och det förklarades med att detta är top of the line, hit men inte längre. Bl a kan man se att mittendelen med loggan "slutar" i en båge över loggan, än en gång, hit men inte längre. En annan specialare på färdig modell är att den lilla pucken som läggs ovanpå skivan kommer att vara trekantig, "superior" tydligen. På med Tracy Chapman igen (med blå kabel från början) och se (hör??), det är skillnad. Den något brutala framtoningen har tonats ner en smula, rösten känns svagare men renare.
Var var jag? Nu hade vi lyckats komma fram till att det var en skillnad mellan CDS3 och CD555 men tyvärr, tyvärr, våran tid är ute. Vi hann med lite Van Morrisson med CD555 (HÖGT och bra) men ingen mer jämförelse, det blev bara en teaser i slutändan.
Ta alla mina uttalanden om ljud med en nypa salt, 45 minuter ger inte mycket kött på benen men det var kul att få komma i närheten av en toppanläggning. Ännu roligare hade det varit att få lyssna på en jämförelse mellan t.ex. CD12 och CDS555 men enligt Naimkillen ville de inte förnedra konkurrenter......
En riktigt tung anläggning du fick lyssna på. Klart roligt att få förhandsvisningar på lite mer exklusiva produkter. Den där CD555 verkar vara omöjlig att fånga på bild. Jag har ännu inte sett NÅN bra bild av den.
".....Naimrepresentanten förklarar det med att på en demo vill de använda skivor som vanligt folk köper, inte superduper inspelningar. Det må så vara men......." Frågade du honom om potentiella köpare av Naim CD555 verkligen hör till "vanligt" folk??