Author |
Topic |
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2005/11/07 : 22:21:39
|
NN: Jaså, jag uppskattade en del av deras egenskaper. Så då kanske jag diggar SR80 då.
Ayn: Han hade fler Linn prylar... Dock är väl kanske Ikemi'n den man drägglar över mest. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
BosseBula
3057 Posts |
Posted - 2005/11/07 : 22:49:48
|
Sagan fortsätter
Vi var båda överens om att vi inte ville ha någon blindtest, men att vi ändå skulle försöka vara så seriösa som vi kunde/orkade. Ibland blev det lite mindre seriöst och mer kaos när vi bytade fram och tillbaka.
Båda hörlurstärkarna kopplades in på Ikemi'n samtidigt nu, efter att ursprungligen bara ha haft Ear90'n inkopplad och båda lurarna till den. Nu utbröt ett vilt bytande, ofta till samma låt ett flertal ggr så lite seriöst blev det på det sättet.
Första spåret från Christian Willisohn - Hold On spelades ett antal ggr. Tror brewitz fastnade lite där, men han försökte inte sno min skiva iaf... Jag snor en liten bild från creative-audio på den skivan.
Det började byggas upp en aning i våra huvud om karaktärerna på både hörlurar och hörlurstärkare. Både grado-lurarna och stärkare spelar rakt på lyssnaren medan Ear90 och Sennheiser lurarna båda har en laid-back stil.
Så vad man gör då? Jo, man kopplar ihop grado stärkaren med sennheiser lurarna och ear90 med grado lurarna. Och detta blev lite av en "match made in heaven", eller lite mer svenskt "gudomlig ihopmatchning". Grado lurarna spelade lite lugnare och sennheiser alstrade lite mer energi i ljudet. Så egentligen kunde vi bytt hörlursförstärkare rakt av och förmodligen levt lyckliga i alla dar. Men så enkelt kan man inte göra det ju.
Vi insåg väl kanske även lite smått att det hade varit bra med flera par lurar i sin ägo för att lyssna på olika sorters musik. Till exempel så provade brewitz att spela en låt med Misery Loves Company, rätt hård musik som nog kunde njutas lite mer i sennheiser lurarna. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2005/11/07 : 22:53:24
|
NN: Jag hade ett par SR80 innan jag köpte mina SR325 men jag kan inte hålla med dig eller säga emot dig eftersom jag ärligt talat inte kan komma ihåg hur jag uppfattade skillnaden när jag provlyssnade för fyra (+) år sedan. SR80 vandrade vidare till min syster så jag har lyssnat på dem senare men aldrig tillsammans med 325, kanske läge att göra det. Jag vill gärna tro att jag upplevde och uppfattade någon skillnad.... En sak kan jag hålla med dig om, de är snygga (med reservation för min något bristfälliga kamerahantering)
Edit: stavning |
|
|
BosseBula
3057 Posts |
Posted - 2005/11/07 : 23:02:00
|
Mm, hade vi bara gått på utseende så hade grado lurarna vunnit så enormt överlägset att det hade varit pinsamt. Men det är ju bara min åsikt de. Iofs är sennheiser klart behagligare att ha på sig. När vi ändå pratar om behaglighet så kan ju nämnas att mina porta pro överlägsna där, ibland 7h/dag lyssning på jobbet och ingen större tendens till varma/svettiga öron.
brewitz: Så du har vaknat. |
|
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2005/11/07 : 23:09:51
|
BosseBula har helt rätt, flera par lurar är tydligen vad som krävs (eller lurstärkare). Nu förstår jag ännu bättre varför jag till 99% lyssnar på lugn musik i lurarna För övrigt var det en mycket trevlig tillställning, Bosse gjorde ett bra jobb som hittade hem till mig och visade sig sedan vara en trevlig prick. Tjejen sa att han gärna får komma tillbaka eftersom vi var så tysta och lugna, undrar varför....
Edit: Vaknat??!! Det är en timme förbi läggdags för mig |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/11/07 : 23:14:18
|
Linn Ikemi är värd att dregla över! Sen jag skaffade min har jag inte haft en tanke på att skaffa något annat, såna tankar som man vanligtvis brukar kunna få ganska snart annars...det är helt enkelt en sjukt bra CD-spelare.
Angående hörlursförstärkare har jag haft en klon av Grado RA1 hemma. Vet inte hur stor skillnad det är mellan klonen och 'the real thing', men det funkade inte alls bra med klonen till mina Sennheiser HD-600. Livlöst, oengagerande. Då funkade det faktiskt bättre att köra direkt på hörlursutgången från förstärkaren jag hade då, en Linn Majik. Det är inget bra betyg till klonen. Köpte en beggad Musical Fidelity X-Can v2 till dem istället, och förstår varför det är en populär kombination! Mycket mer 'sparkle' i ljudet, det händer grejer liksom. Det berör! |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
BosseBula
3057 Posts |
Posted - 2005/11/07 : 23:48:14
|
brewitz: Du hämtade iofs mig på vid närmsta tunnelbanestation... Hehe, 2 män som lyssnar på hörlurar, kan nog inte bli mycket tystare. Iofs tog vi av lurarna var 3e minut eller så och diskutterade lite. Och jo, jag vet att det är efter din läggtid.
Ayn: Jaså, jag som tänkte fråga dig om du hade jämfört Grado klonen mot originalet. Men då var klonen inget bra alltså. Synd. För den grado stärkare vi lyssnade på det liv i. Får kanske prova en X-Can V3 då. Bra att du säger att Ikemi'n är så bra, eftersom jag tyckte den lät rätt likt min DA-omvandlare. |
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/11/07 : 23:53:39
|
Rolig läsning det här. Speciellt då jag inte har lyssnat på lurar sen mitten av 90 talet Är där mycket "mitt i huvud känslan" på dom ??
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2005/11/07 23:54:11 |
|
|
BosseBula
3057 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 00:00:27
|
Eftersom jag vet att ni/vi älskar bilder så tar vi väl en till. Den tillför egentligen inget till historien men vad gör väl det. Kort och gott så kom brewitz sambo in och tog en bild på oss. Eller ja, brewitz ropade in henne...
Imorron kommer vi till biten som intresserar mayro lite mer... I shall say no more. Förutom gonatt. |
|
|
|
BosseBula
3057 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 00:09:06
|
Johan: Jo, i början kan det kännas så. Vissa kan inte vänja sig vid det, medan andra älskar det. Jag har vant mig men ärligt talat så föredrar jag högtalare framför hörlurar än så länge... Jag gillar klart hörlurar oxå. Men med hörlurar sitter man liksom i orkesterbåset istället för att vara en av åskådarna med högtalare. |
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 00:11:11
|
hahahaha.. där va ju snyggigarna igen med sina lurar... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 00:22:04
|
Lite väl sansad träff för att vara eoJEUD |
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 00:24:10
|
inte så konstigt.. dom har ju lurar på för att SLIPPA ha kontakt MED varann ju... Då blir det lugnt ju.. inte ett ot ens.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 00:28:25
|
Dom var kanske blyga |
|
|
|
BosseBula
3057 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 00:30:54
|
Haha. brewitz stod ut med mig i nästan 10h. Vi lyssnade på lurar kanske 2-3h av dom 10. Iofs.. Vi gick inte ut på stan för att slåss heller. |
|
|
|
HJ
Member
799 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 08:41:25
|
En helt fantastisk bild BosseBula
Inte lite hifi-nördig men underbar. Tysta män som träffas över en pilsner.
edit: Tack för ett trevligt repportage förresten. |
"So here I am once more..."
|
Edited by - HJ on 2005/11/08 08:42:22 |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 09:13:45
|
Härlig tråd. |
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 09:24:45
|
Så här i efterhand inser jag att några Norrlands Guld från närmaste IKEA hade suttit klockrent. |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
|
BosseBula
3057 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 19:05:17
|
HJ: HiFi-nördar e vi väl alla här?
Per100: Tack kompis
brewitz: Kanske, eller nån engelsk dryck...
ryst: Tack? |
|
|
|
BosseBula
3057 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 19:11:24
|
Kanske lite för mayro oxå?
Linn Ikemi har ju inte bara 2st rca utgångar utan även en balanserad utgång. Denna har iofs aldrig blivit använd av brewitz, så ta inte följande så allvarligt, om nu Ikemi'ns balanserade utgångar är riktigt balanserade så har hälften av utgångstrissorna kanske aldrig använts. (Om det nu var korrekt uttryckt.)
I varje fall. Jag hade med mig min silver resolution xlr kabel, så den kopplades in till Ear90'n. Båda lurarna kopplades in till Ear90'n och vi körde loss.
Intryck kommer snart.. Ska bara pallra mig hemåt först... |
|
|
|
BosseBula
3057 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 19:47:39
|
.. fortsättning
Till att börja ska jag bara nämna att silver res kabeln lät alltför ljus hemma hos mig, inkopplad mellan da'n och ear90'n. Mina förhoppningar var därför inte alltför höga. Så när den kopplades in hos brewitz så blev jag förvånad. Sennheiser 650 lät rätt bra, inte alls så ljust och (lite) skrikigt som hemma hos mig. Däremot så lät nog grado lurarna lite väl ljust nu, det var inget för dom. Det lät inte dåligt, men de lurarna ville nog ha en lite mörkare kabel. Och nä, vi hade inte en massa silver res nätkablar för att kompensera för detta.
Vi/jag uppfattade inte skillnaden som så stor mot den kabel vi använde innan när det gällde sennheiser lurarna, möjligen/förmodligen lite ljusare med silver res'n. Kan va att den danska drycken agerade som öronpropp eller tweak...
Har brewitz något att lägga till på denna sista biten tro? |
|
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 21:51:14
|
Jag håller med angående Sennheiser, lite ljusare, öppnare, ganska trevligt. Mina Grado klarade inte silverkabeln alls , det blev nästan outhärdligt ljust, lite som att dra en gaffel mot en tallrik. |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 22:26:09
|
Den där Ikemin har man ju haft hemma Den överglänste lätt min dåvarande spelare...
Ja, det blir lätt en del öl då man hälsar på brewitz! |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2005/11/08 : 22:28:34
|
Jag ser att akustikåtgärderna i rummet fortfarande verkar vara begränsade till att innfatta tvätt som hänger på torkställning?
Gradolurarna är klart tuffare men min Sennheiser sitter skönare.
|
Edited by - Roq on 2005/11/08 22:30:17 |
|
|
Topic |
|