HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 SACD
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hertz
Starting Member

17 Posts

Posted - 2005/10/31 :  09:54:02  Show Profile Send Hertz a Private Message  Reply
Funderar på att uppgradera min anläggning med en ny CD-spelare.
Frågan är om jag ska köra på en traditionell CD, eller någon
med SACD (alt. DVD-Audio) möjlighet.

Bakgrund:
Jag har en 2-kanalig förstärkare som jag är nöjd med,
Denon PMA2000, och har inga planer idag på att byta denna.
Mina högtalare är ett par Snell Acoustics E5 mk2.
Signalkablar: AudioQuest Jaguar
Högtalarkablar: MarcusCables Black Silver Maestro (bi-wire)

2 kanaler är alltså det som gäller.

Fråga 1: blir det bättre med SACD (eller DVD-A)?
Fråga 2: tips på spelare?


Livet är för kort att inte njutas

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/10/31 :  10:03:57  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Om du inte tänker dig att byta ut din förstärkare så blir svaret att åtminstone jag inte ser någon anledning till att du skulle få något direkt utbyte av vare sig SACD eller DVD Audio, så då vore det bättre att satsa på en vanlig cdspelare. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Hertz
Starting Member

17 Posts

Posted - 2005/10/31 :  10:36:38  Show Profile Send Hertz a Private Message  Reply
Håller inte SACD bättre kvalité än vanlig CD
om det körs i 2 kanaler?

Livet är för kort att inte njutas
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/31 :  11:15:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Jo det tycker iaf. jag. Men ett bra tips är att söka i våra arkiv angående SACD och DVD-A. Vi har haft många, långa och heta diskussioner om dessa format tidigare.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2005/11/02 :  01:14:21  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
jag tycker det här är mycket intressant!

enligt min erfarenhet låter SACD redan i två kanaler MYCKET BÄTTRE än de flesta vanliga CD-skivor, men bara under 2 viktiga förutsättningar:
(och jag ser här ingen generellt giltig skillnad mellan formaten dvd-audio och SACD--de är i dessa avseenden likvärdiga, tycks det mig)

Att (1) det verkligen handlar om en medveten, nyproducerad inspelning där formatet är med redan från början vid själva inspelningstillfället

och (2, och vilket förefaller ännu viktigare) att det inte e en söndermixad inspelningsprodukt--med detta menar jag att rumsligheten måste uppkomma genom lämplig utplacering av flera mikrofoner i konsert-salen snarare än genom "konstgjord" mixer-separering av ursprungsmaterialet

det finns kanske några här som begriper detta bättre, som kan förklara saken närmare och eventuellt föra mig till rätta?

2 konkreta exempel på vad jag menar: väldigt bra i både SACD och DVD-audio--Lang Lang live at Carnegie Hall--en i alla hänseenden ypperlig inspelning

uselt, ja långt uslare än original-vinylerna: Barry Whites Greatest hits, etc

Zory
Polen
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/11/22 :  19:11:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Jo visst är SACD bättre än cd men det ställer en del krav på resten, vilket kan göra att det lätt springer iväg prismässigt: Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2005/11/22 19:11:59
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/12/10 :  11:41:32  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Jag kan ibland uppleva att en BRA cd-spelare piskar många sacd spelare på marknaden.

Jag andvänder själv både sacd/dvd-audio spelare, men också separata drivverk till dac, & även också bra cd-spelare.

Det finns fortfarande mycket att hämta ur vårt gamla cd-media med självklart bra inspelningar, men också högkvalitativa cd-spelare.

Jag tror att många tar en "genväg" för ett bättre ljud med en "midfi" sacd-spelare, istället för en "HighFi" cd-spelare?.
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2005/12/11 :  12:25:24  Show Profile Send TBA a Private Message  Reply
JAg har en Krell SACD Standard och har väl aldrig hört CD låta så bra som med den. Men SACD är ännu bättre. Hel makalöst. Däremot kan jag inte se någon vits med att köpa en spelare som klarar SACD om man har en lite enklare anläggning. Klarar den inte av att visa vad CD går för, lär den inte göra det med SACD heller. Men har man en någorlunda bra anläggning och ska köpa sig en spelare i det dyrare segmentet så bör man titta även på de spelare som klarar SACD.

Så till frågorna.

Är det en DVD spelare du tänkte köpa och vad får den kosta?
Go to Top of Page

Hertz
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/01/13 :  15:06:02  Show Profile Send Hertz a Private Message  Reply
Nej, jag hade inte tänkt mig någon dvd-spelare utan en ren cd-spelare alt. sacd.
Har provlyssnat en del på Arcam CD36. Tycker den låter bra, men kanske lite ansträngda S-ljud...
Har även provlyssnat någon Marantz spelare där man kunde växla mellan vanlig cd och SACD. Tycker nog att CD36:an står sig starkare i separation och öppenhet, oavsett formatet.

Jakten går vidare

Livet är för kort att inte njutas
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/01/13 :  16:16:35  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Sonys nya NS9100ES har fått mycket bra recensioner (trots att den förutom SACD/CD också klarar DVD).

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/01/22 :  19:21:12  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply


Sonys rena SACD-spelare utan DVD
e min rekommendation

mycket bra prestanda både i 2 kanaler och i multikanal
optimerade för musik

liten efterfrågan--billiga när man hittar dom

jag har en och den är exceptionellt bra

nu har jag lyssnat en del på SACD och DVD-audio och måste säga att det helt och hållet handlar om själva inspelningens kvalité

gamla omgjorda i flerkanal e ingen vits tycker jag

ö h t

e remixer ett otyg nästan alltid

men en medveten bra nyinspelning rätt gjord som utnyttjar formatets fördelar låter väldigt, väldigt bra

förslag: Lyssna på Naxos multikanalskivor

billiga att experimentera med och föredömligt gjorda anser jag

Zory
Polen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000