HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Cd-skiva att avmagnetisera med?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

snaggvovve
Member

114 Posts

Posted - 2005/10/23 :  22:45:37  Show Profile Send snaggvovve a Private Message  Reply
Jag var på Malmö-mässan idag och där stod en kille och sålde cd-skivor. En av dem var till för att avmagnetisera anläggningen + att värma upp högtalarmembranen med innan man börjar spela. Den kostade bara 180:- så jag var sugen på att testa, men tyvärr blev det inte av att gå tillbaks till honom och köpa den.
Nu undrar jag om ni har några tips på bra skivor att "underhålla" anläggningen med. Gärna ev- länk där jag kan beställa dem också.

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/10/23 :  23:03:33  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Purist Audio Design har en skiva för detta ändamål. Skall "bränna" in det mesta fort och smidigt. Och håller den i trim vartefter.

http://www.puristaudiodesign.com/Catalog.html

Klicka på "System Enhancer".

Sök även på nätet så hittar du säkert nåt.


Mvh,
M
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/10/25 :  17:26:59  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Det låter som riktig ormolja i mina öron.
En CD för att avmagnetisera låter inte som det rimligen kan fungera. Den kan inte ens veta om du har magnetisering till att börja med och dessutom är CD-spelaren inte rätt ställe att avmagnetisera på.
Att värma upp högtalarmembranen kan man bäst göra med en hårtork, fast du vill förståss inte värma upp dem alls.
Att en anläggning behöver "underhållas" genom att ibland spela vissa toner låter bra sjukt. Finns det någon förklaring förutom ormolja som anges för detta påstående?

När det gäller skivan från puristaudiodesign så kan de säkert ha gjort en skiva som gör att burn-in går fortare. Frågan är om slutresultatet blir bättre eller sämre än burn-in via vanligt användande.
Alltså denna skiva har nog en viss poäng om man har bråttom med burn-in.
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/10/26 :  06:25:08  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
quote:
Finns det någon förklaring förutom ormolja som anges för detta påstående?

Jag kan inte se någon annan förklaring.

quote:
Alltså denna skiva har nog en viss poäng om man har bråttom med burn-in.

Inbränning handlar uteslutande om mekaniska delar (viss reservation för radiorör) och jag tror att skillnaden mellan vilken signal du spelar med är mycket liten, så länge signalen täcker in hela frekvensbandet.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/10/26 :  15:10:21  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message  Reply
Densen (http://www.densen.dk/) har en CD och DVD skiva som tar bort magnetism som heter DeMagic. Jag har både CDn och DVDn, De gånger jag har testat har jag inte upptäckt några skillnader i ljudet, eller bilden.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/10/26 :  22:39:23  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
snaggvovve frågade efter tips på skivor.

System-Enhancer skall fungera så som snaggvovve beskriver. Den är dock väldigt dyr. Så 180kr på en mässa för ett liknande resultat vore förträffligt.

Vet inte med mig namnet på fler skivor som är som efterfrågas, men vet dock med mig att det finns en handfull eller så på marknaden.

M
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/10/27 :  10:09:41  Show Profile Send MartinH a Private Message  Reply
Jag har använt densens platta, även Isotek m.m., dom gör förbättringar, har man dock ett ganska lögupplöst system så kanske inte skillnaderna kommer fram lika tydligt. men i mitt system så märks det.

När det gäller inbränning så visst kan man använda vanlig musik, fördelen med en inbränningsskiva är att den täcker hela registren på en gång, vilket ingen musik gör...

Så det blir en mer jämn inbränning och den går fortare..

Silvervarg: Har DU själv prövat en liknande skiva ??? Om inte, så gör gärna det, du kanske blir omvänd...

Mvh, Martin
Go to Top of Page

snaggvovve
Member

114 Posts

Posted - 2005/10/28 :  14:38:46  Show Profile Send snaggvovve a Private Message  Reply
Jag köpte denna på eBay för $35.00 + porto. Lämnar rapport när jag har fått den och testat.

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/10/28 :  20:24:44  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
"Den som söker..."

Helhäftigt! Ny bekantskap för mig.

M
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/10/29 :  12:39:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag använder Demagic regelbundet.
Det gör faktiskt nytta, öppnar upp frekvensytterändarna och ger ett klarare ljud.
Signalen påminner säkert om dom som avmagnetiseringskassetter, som finns för kassettbandspelare, alstrar och som avmagnetiserar tonhuvuden.
Inget konstigt med det även om jag inte vet hur det funkar.
Gryphon har ju en manick som man ansluter till en ingång på förstärkaren och som ger en motsvarande signal för avmagnetisering.
Detta är väl värt att pröva.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/11/02 :  11:58:24  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Bäst att utfärda en varning för att många säkert kommer att tycka att jag låter negativ i detta inlägg. Jag ser det som att jag försöker hålla med vetenskapligt objektiv.

quote:
MartinH: Silvervarg: Har DU själv prövat en liknande skiva ??? Om inte, så gör gärna det, du kanske blir omvänd...


Det finns säkert 1000 saker som man kan prova som kostar någon hundring styck och ett par timmars provande. Dvs jag kan lägga ut några hundratusentals kronor och massor med tid som jag annars kunde lyssnat på musik istället.
Om ett visst "tweak" har en bra chans att förbättra saker, dvs har en vetenskaplig förklaring till varför det skall fungera så är jag beredd att prova. Övriga 990 saker som verkar vara ormolja avstår jag ifrån att prova.

Snabbare burn-in via speciella skivor är enkelt att ge en vetenskaplig förklaring till.
Jag har i liten utsträckning provat olika typer av burn-in, så den delen går jag inte in på.
Övriga påståenden ställer jag mig skeptisk till innan jag hört en vetenskaplig förklaring till varför de skall fungera.
Väl genomförda jämförelser som påvisar effekter är också godtagbara som semi-vetenskapliga förklaringar. Dvs tillräckligt för att det skall vara intressant för fler att prova samma tweak.

quote:
Jag har använt densens platta, även Isotek m.m., dom gör förbättringar

Pratar du om enbart inbränningen?
Eller pratar du även om avmagnetisering etc? Dvs har du märkt någon förbättring efter avmagnetisering mha CD-skiva?

På samma sätt som det finns 1000+ möjliga "tweaks" inom HiFi så finns det 1000+ saker som du kan äta för att må bättre, minst 100 saker du kan blanda i bensinen på bilen etc. Någonstan måste man dra gränsen för vad man skall prova, annars kan man enkelt spendera en förmögenhet och en livstid med att prova allt.

quote:
Björn-Ola: Jag använder Demagic regelbundet.
Det gör faktiskt nytta, öppnar upp frekvensytterändarna och ger ett klarare ljud.
Signalen påminner säkert om dom som avmagnetiseringskassetter, som finns för kassettbandspelare, alstrar och som avmagnetiserar tonhuvuden.
Inget konstigt med det även om jag inte vet hur det funkar.


Avmagnetisering av tonhuvuden för kassetbandspelare görs normalt med fysisk avmagnetisering (=enkelt att vetenskapligt förstå).
Avmagnetisering med hjälp av en ljudsignal låter i mina tekniker öron mycket suspekt.
Vad är det man försöker avmagnetisera? Laserdioden i CD-spelaren?
Jag har tex jobbat lite på en radio-studio och så vitt jag vet gjordes aldrig någon avmagnetisering med hjälp av musiksignal.
Först bör man veta vad man vill uppnå med ett tweak, sedan kan man utföra tweaket och förhoppningsvis efteråt kunna göra en objektiv bedömning om reslutatet blev annorlunda.
T.ex. kan man spela in en låt som spelas upp innan tweaket och efter tweaket och sedan göra en A/B/X lyssning av det inspelade. T.ex. mha gratisprogrammet ABX comparator. Efter ett fåtal lyssningar så får man resultatet specificerat med statistik signifikans på blindtestet. Dvs all tänkbar placeboeffekt är borttagen.
Go to Top of Page

snaggvovve
Member

114 Posts

Posted - 2005/11/07 :  16:29:21  Show Profile Send snaggvovve a Private Message  Reply
Nu har jag fått min skiva och använt den enligt instruktionerna. Tycker mig ha fått ett lite klarare ljud med bättre stereo-perspektiv.
Skivan är en XRCD så ljudet är ju kanon på avsnitten med akustiska instrument. Känner mig nöjd med mitt köp.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/11/09 :  09:12:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Silvervarg:
Det är bra att vara skeptisk, det är också bra att prova innan man är skeptisk.
Att avmagnetisera med en elektrisk signal med snabba fasskiftningar är inget konstigt, det har man gjort länge med tonhuvuden på bandspelare.
Att komponenter i signalvägen kan bli magnetiska är också väl känt.
Det är det man åtgärdar.
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2005/11/09 :  10:19:42  Show Profile Send Schmutziger a Private Message  Reply
Glöm bara inte att köra avmagnetiseringsskivan i en avmagnetiserare innan man kör den i anläggningen, risk finns att skivan blivit magnetiserad under transport och i så fall är det ingen mening med att köra den i cdspelaren.
Tips på avmagetiserare:

för endast 3400:-
Och för att pressa ut det där lilla extra så rekomenderas en cd-svarv, så att informationen på skiva kommer fram så bra det bara går, tex:

för ynka 4400:-

Ska det göras, så ska det göras ordentligt!
Annars går det utmärkt att underhålla både anläggningen och sig själv med skivor av ex Jesper Thilo, Lars Demian eller annan bra musik som hittas i närmsta skivbutik.

Om det inte gick fram så är jag som Silvervarg en aning skeptisk till sånt här.
Har testat en grönkantsmålning.
Det blev skillnad, skivan blev betydligt fulare.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/11/09 :  10:56:06  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Nja, lite hårt åtgånget där va? Men det med "gröna kantmålningen" var kul.


Men så som det är tänkt att fungera med Purist Audio skivan, så är det ung. så här:

Det spelas toner i en speciell ordning. Vilket innebär att tonerna kommer (iaf teoretiskt) färdas på olika djup i allt kablage man har i anläggningen och som signalen passerar. Och beroende på hur man alternerar signalerna får man nån slags "avmagnetiserings"-effekt på kablaget.

Tydligen testat och skall tydligen ha effekt "mätbart". Har ej sett det ena eller det andra - men äger skivan - och är nog benägen att påstå att det har en effekt då man spelar skivan några cykler emellan åt. Ljudmässigt positivt. Lugnar ned och "renar" liksom upp lite. Svårt att föklara, men så tycker jag. Och är en helt annan grej än "gröna" kanter.

Mvh,
M
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2005/11/09 :  12:04:14  Show Profile Send Schmutziger a Private Message  Reply
Där ser man,
brukar inte kommentera saker jag inte provat själv men kom att tänka på fysiken där man fick lära sig att ström i en ledare genererar ett magnetfält. mao när anläggningen är påslagen har du magnetiska fält. Dock inga permanenta utom i en o annan motor mm.
Därav det "hårda" sättet. Även om man kan ha spänning utan ström så tror jag nog att det strömmar lite i ledningarna... :)

för den intreserande
http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetism
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/11/09 :  12:25:48  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Principen kallas "degaussing", man startar med en stark signal (ex. från en vanlig sinusgenerator) och sänker sedan amplituden. I princip kan det användas för att avmagnetisera material. Vanmligtvis degaussar man med ett fält (dvs strömmen går genom en spole som genererar ett fält, objektet man vill degaussa sitter i spolens mitt), är strömmarna höga kan man dock avmagnetisera ledare direkt.

MEN när det används "på riktigt" så talar vi om stora strömmar (storleksordningen 1 A, vilket ger rätt höga fält), i ex. en CD spelare är strömmarna så små att det fält de genererar är försumbara ex. jämfört med det jordmagnetiska fältet (som är på 50 uT, vilket är ganska högt). JAg tvivlar på att man kan "degaussa" något alls med de ynka mA som flyter runt.
Dessutom så försvinner bara det statiska fältet vilket inte påverkar nånting i vanlig elektronik (undantaget ex. elektronrör om fältet är höga, det är därför det brukar finnas en "degauss"-knapp på CRT monitorer).
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/11/09 :  16:57:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Mitt råd: Testa!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/11/13 :  22:27:40  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Jag tycker att det låter som placebo all form av magnetisering av cd samt även givetvis att måla cd i olika färger, och att man med en skiva skulle kunna avmagnetisera sin anläggning låter osannolikt. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2006/01/03 15:50:22
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/11/14 :  17:23:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
All electronic parts (resistors, capacitors etc) contains small amount of magnets. Due to the DC leakage from all electronic equipment, these magnets will gradually be orientated in one direction, when this happens it will start to affect the signal transfer through the system. This will lower the quality of the signal. With a very special signal the magnets can bereorganized so they are not only located in one direction. When this re-location has been done, they will not affect the signal any more. The result of this re-location (or de-magnetizing) is astonishing: transparency, dynamics,details, soundstage, and all other parametres will be extremely improved. This effect simply has to be heard to be believed.



About DeMagic, the Densen Company writes:

"Some years ago we discovered that a strong signalfrom a signal generator through the signal path of anamplifier had a positive effect on the sound. Oneyear later, during which we had experimented withcomplex signals, we found an algorithm of signalsthat gave a stunning improvement in soundstage,transparency, details and dynamics of audiosystems.

The reason behind this is that small magnets in thesignalpath are, with time, orientated in one direction.This produces a detrimental effect on the signal. TheDeMagic signal actually relocates the magnets, andthereby breaks the magnetic field and it's negativeeffect on the sound.

In 1997 the University of Seoul, Korea, madescientific tests that positively proved the Densentheory behind the DeMagic signal, and today theDeMagic is a must for any serious audiophile andmusiclover."



Amen!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/11/14 :  17:28:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Denna är naturligtvis ett måste också.
Även den från andra sidan sundet.



The entire signal path from preamplifier input to speaker drivers contains conductive parts that can be magnetized. When an audio signal passes through a magnetic field, it is prone to magnetically induced distortion (MID) that manifests itself as a "whiteness," a lack of inter-transient silence and reduced sound-stage depth. Regular use guards against the gradual degradation and ensures the highest level of musical performance by dispelling magnetic buildup.

The Exorcist System Demagnetizer is housed in a perfectly-finished metal extrusion sized like a hand-held remote. It is powered by a 9V battery and carries instructions on the upper surface.

To use, simply plug the Exorcist onto a line socket, switch on, set the preamp's level as per the instructions and let the signal do its work until fade-out, after about 35 seconds.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/11/14 :  17:29:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Menar ni att ni inte avmagnetiserat era anläggningar?

Jösses!
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2005/11/14 :  21:10:11  Show Profile Send Schmutziger a Private Message  Reply
Nu när vi har lämnat den vetenskapliga världen sjunkit in i "fiction-träsket", så är det dags för ett tips:
Magnetisörens femte vinter av P.O Enquist
"Är han en bedragare, den egenartade magnetisören Friedrich Meisner, eller är han en man med förunderliga gåvor - eller bådadera? Han botade en blind läkardotter hösten 1793 och fick staden nästan helt i sin hand - tills den f.d. blinda flickans fader gjorde en upptäckt..."
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/11/15 :  12:06:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har läst boken.
Värdelös.
Man får inte ett enda tips om ljudförbättrande åtgärder.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/11/15 :  14:38:49  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Det jag ställer mig skeptisk till är i främsta hand att man skulle kunna avmagnetisera en cd som i själva verket är en optisk källa. Därav att det för min del verkar osannolikt ,men framförallt med hjälp av en annan cdskiva. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/11/15 :  15:40:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Vi pratar inte om avmagnetisering av CD-skivor, även om vi kan göra det också.
Det fungerar underligt nog det med.
Utan om avmagnetisering av komponenter i signalvägen.
Att man inte vet hur en sak fungerar är inte en intäkt på att det inte finns.
Jag hör tydliga skillnader och kör min avmagnetiseringsskiva en gång i veckan.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000