HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 HemmaBio-Receiver 4000-5000:- ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zargon
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/10/23 :  04:03:58  Show Profile Send Zargon a Private Message  Reply
Hej, jag planerar att köpa en hemmabio-receiver ganska snart, jag har inte riktigt hållit mig uppdaterat i Surround-världen, så jag har inte så stor koll på vad som gäller atm...

Men jag har kollat omkring lite på nätet iaf, och de som jag tycker ser mest intressanta ut just nu är:
Harman/kardon avr-235 och
Yamaha RX-757/657

Just nu har jag ett par XTZ W2MT som jag tänker använda som frontar, och tänker komplettera resten av högtalare-systemet med XTZs produkter..

Jag läste precis att Bild&Ljud testat b.la H/K 2353 och Yamaha 657, och de tycke tydligen att 657 va den bästa bland de som ingick i testet, jag har inte fått tag i hela recensionen dock...
jag TROR det va i senaste nummret, någon som har den tidningen?

jag blev lite fundersam eftersom 657 nästan är 1000:- billigare än h/k 235..
och är inte 757 nyare och "bättre" än 657.

iaf så behöver jag hjälp och tipps :)

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/10/23 :  08:46:52  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jag skulle nog sattsa på en beg förstärkare.
Ett till två år gammal.

Andrahandsvärdet på just hembiorecivers är ju inte allt för bra.
Så man kan göra riktigt bra fynd

En Denon 3802 kanske kan vara något.
Har sett att man kan få den för runt 4000:-
Den är visserligen tre år nu, men har fått fin kritik.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2005/10/23 :  09:43:31  Show Profile Send cofra a Private Message  Reply
Jag skulle personligen välja en Denonapparat. Någon av modellerna 2105, 1905,2106 eller liknande. Du kan hålla koll här:
http://hifiklubben.se/lagersalg/

Ska tilläggas att jag själv har en Yamahareciever idag som jag är hyfsat nöjd med men jag tycker att Denon är snäppet bättre efter att ha hört dom. 2105 modellen är väl den som är rekommenderad av Lts och andra också, det skadar ju inte.

MVH. Christian
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/10/23 :  10:32:05  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
denna kanske vore nåt: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=20564
den ska vara riktigt bra läste jag när den släpptes...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Zargon
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/10/23 :  12:44:17  Show Profile Send Zargon a Private Message  Reply
ok..... tack för att ingen svarade på en enda fråga....

jag vill ha en ny receiver...
och skrev jag inte 4-5k...?
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/10/23 :  12:50:13  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Posta i rätt tråd så kanske du får hjälp......

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/10/23 :  12:56:51  Show Profile Send KennethS a Private Message  Reply
Tycker pesonligen inte om Yamaha av nån anledning och jag har inte lyssnat på dom senaste, sådär kan jag inte hjälpa till. Men jag kan erkänna att jag gillar H/K:n däremot. Ägde själv en H/K 230 och var mycket nöjd. Ljudet är lite mer rakt på lyssnaren och har en väldigt trevlig i botten. Sen när det gäller H/K:s effekt angivelser så är dom mycket starkare än vad som står, brukar ha förmågan att driva det mesta! Enda riktiga smolket i bägaren tycker jag är deras EZ-setup funktion, som är ganska värdelös, så låna hem en ljudtrycksmätare istället för att ställa in dina högtalare. Denon har ju fått riktigt trevlig kritik och är också väldigt kapabla, har nog mera processorkraft, vilket gör att dom nog är lite bättre på att förflytta runt ljudet i hemmabio-läget. Är lite mera detaljerade i ljudet och lite ljusare än H/K. Och det är ju en smaksak vad man gillar. Skulle personligen låna hem apparaterna för en provlyssning, då allt ändå låter annorlunda i deras provrum jämnfört med ditt.

Hoppas jag gav dej lite mer kött på benen!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Zargon
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/10/23 :  13:19:40  Show Profile Send Zargon a Private Message  Reply
tack för svaret, jag har ju en Harman/Kardon HK670 just nu, så jag litar ju på H/K och har inget tvivel om att det är något jag kommer vara nöjd med, men man blir ju fundersam när L&B tycker ett en revicer för 1000:- mindre spelar bättre...

men jag har hört lite rykten om H/K's autokalibrering, då jag tycker att det är en viktig funktion så vill jag iaf ha med den,
vad är det som inte är bra med den, jag vet att de gjorde om den mellan 230, och 235.. de kanske har fixat till det?
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/10/23 :  13:31:43  Show Profile Send KennethS a Private Message  Reply
Det vet jag dock inte. Det jag vet är att storebröderna 435 och 635 har autokaliberering. H/K brukar av nån anledning inte vara populära hos tidningarna, men dom säljer bra och jag brukar inte generellt lita på tidningarna. Jag rekommenderar att du helt enkelt struntar i tidningarna och går efter dina egna öron.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/10/23 :  13:37:52  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
"ok..... tack för att ingen svarade på en enda fråga....

jag vill ha en ny receiver...
och skrev jag inte 4-5k...?"

Tycker det här var lite väl aggresivt skrivet, särskillt med tanke på att du bara ställde en enda ordentlig fråga i förra posten och den var; ...någon som har den tidningen?

Och om du bara vill ha svar på dina frågor så hade nog räckt med en första-post där det stog: "Är det någon som har numret av Bild&Ljud där de testar b.la H/K 2353 och Yamaha 657?"
Men jag antar att det kanske var något annat du ville ha svar på?

Eller? Skärp dig, folk är snälla och ger dig tips!

Euroline - T-Amp - DIY

Edited by - Fisksmisk ola on 2005/10/23 18:08:00
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/10/23 :  14:09:19  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
quote:
iaf så behöver jag hjälp och tipps :)

Tyckte nog du både fick hjälp och tips?

Recensionen i tidningen sa att Yamaha var bra. Det stämmer säkert då deras hemmabiostärkare ofta och frekvent vinner tester i alla "prissegment" för sitt bra ljud, enkelhet för användare och prisvärdhet. Sen att den skulle vara rakt av "sämre" pga. att den är billigare med en tusing, verkar lite hårddraget. Tror att den är en säkert kort om du skall ha en bio-stärkare till högisarna du har och planerar köpa.

Mvh,
M
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2005/10/23 :  16:26:25  Show Profile Send cofra a Private Message  Reply
Zargon:
Då lovar jag att aldrig svara dig igen. Tack själv.

Mvh. Christian
Go to Top of Page

Zargon
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/10/23 :  18:50:47  Show Profile Send Zargon a Private Message  Reply
@Confra, NP :D

@Fisksmisk ola, oj, jag trode alla kunde tolka vissa saker från min först post... t.ex.

1. jag vill ha en receiver. (jag skrev iof inte ny, men eftersom jag gav exempel på 2 nya, och inte nämde ett ord om begnad så trode jag det va givet, menmen.
2. jag har kollat runt på nätet, och vet vad jag inte vill ha.
3. efter gallring, så har jag kommit fram till 2 st jag är intresserad av.

iaf, eftersom jag är en sådan hyvens kille så kan jag förklara så även du förstår... så:

1. Vad vet du om H/K AVR-235?
2. Vad vet du om Yamaha RX-757(eventuellt också RX-657)?
3. Hur är de 2 olika i gämförelse, vad har de för för-/nack-delar?
4. Vilken är mest optimal för det högtalarsystemetjag planerar att köpa?

sådär :D

Edited by - Zargon on 2005/10/23 19:08:12
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/10/23 :  19:20:33  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
Zargon: Din ton är J*****t dryg. Skärpning!!

Jag skulle valt yamahan hur som helst. Den skall tydligen blivit bra mycket bättre i tvåkanal och deras kalibreringssystem är riktigt bra enligt mina erfarenheter.

H/K tycker jag har tveksam kvalitet och är omotiverat dyra för det man får.

Lycka till med köpet!

mvh
ERik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Zargon
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/10/23 :  19:55:16  Show Profile Send Zargon a Private Message  Reply
@ Knoxville, tack :)
det är ungefär så jag upp fattar det hela.
jag bor ju i karlstad, så jag kan ju utan problem låna hem HKn från stereo och testa, men det är ju halvt värdelöst om jag inte har något att gämföra med, så är det någon som vet någon Yamaha-återförsäljare här i närheten?

Edit:
btw, när du säger yamahan, menar du 657an eller 757an, för ärligt talat så hittar jag ingen större skillnad på dom.

sen tycker jag Yamaha har krånglat till det lite med deras modeller, för de har ju 4 st som kostar UNGEFÄR samma just nu, 650, 657, 750, och 757, något som, jag förstår ju att 650 är den äldsta..och att de ändra är snäppet bättre, men efter det så blir jag abra förvirrad, någon som kan reda ut lite? :P

Edited by - Zargon on 2005/10/23 20:06:16
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/10/23 :  20:13:52  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Håller med knoxville.

Ta Yamahan (vilken som hellst av dem). Klått H/K i alla tidningstest jag läst här nu. Är nog benägen att hålla med om att det stämmer efter egna intryck oxå. Yama är mer användarvänlig, låter (i mitt tycke) bättre och tror den passar hyggligt med planerade högtalare. Köp.

M
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/23 :  20:20:28  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Nu ska vi se här.

Receiver i dags läget för 5000kr då finns det en del att välja på.

Jag ahr testat det flesta märkerna idag och i ungefär dennna prisklass..

De jag gillar bäst är Denon och Marantz.

Ska du lägga 5000kr tycker jag tvaklöst du ska gå på marantz.

Marantz

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=20810

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=64291

Denon

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=45678

Pioneer

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=30958

Detta kan också vara en kandidat.

Överlag skulle jag vilja säga att Yamaha låter bra, men har lite problem med effekten till just musik.

Denon Låter bättre än Yamaha både på musik och film

Pioneer låter enligt mig sämre än Denon på musik, men de är jämna då det gäller film.

Marantzen däremot den låter underbart till både musik och film, lider dock av en del sjukdommar i deras auto setup.

Receivers jag själv ägt är Yamaha RXV 740RDS och Marantz SR7500.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/10/23 20:38:01
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/10/23 :  21:12:19  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Jag måste bara fråga dig Zargon, försöker du medvetet att reta upp folk som är vänliga och ger av sin tid för att ge dig tips o förslag? Det var längesedan, om någonsin, jag sist såg nån använda sig av ett sådant tonfall på forumet. Vad säger att alla självklart ska utgå från att du sökte en ny produkt, även fast du listade 2st, när du inte skrev det? Vill inte hälla bensin på elden, men jag tyckte du var rent oförskämd mot folk som bara försökte hjälpa.
Nu ska jag inte lägga mig i din tråd mer, utan lämnar den med rådet att du får nog mkt mer hjälp om den uppskattas när den kommer.
Mvh
Jonas

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/23 :  21:49:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Hej Zargon och välkommen till HiFiForum.nu.

Man brukar säga att som man ropar får man svar och det är uppenbarligen så i denna tråden.

På HiFiForum.nu försöker vi hålla en stämning ungefär som man har när man sitter runt kaffebordet och fikar med varandra. Vi vill att vi skall bemöta varandra som människor och verkliga individer med den respekt som kommer med det. Vi jobbar ganska hårt för att bibehålla den stämningen och uppskattar allas hjälp.

Jag tror att jag flyttar tråden till vår Flerkanalsavdelning.

Keep on posting!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zargon
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/10/23 :  23:45:49  Show Profile Send Zargon a Private Message  Reply
@ maydat, frågan är ju hur du tolkar "hjälp" isf..
om du frågar mig om du ska köpa en en saab, eller volvo, och jag svarar att en porsche utan tvekan skulle va det bästa valet, på vilket sätt har jag hjälpt dig då... blir du klokare av det hela?

iaf, tack för den hhjälp jag fick..
Go to Top of Page

matsen
Member

83 Posts

Posted - 2005/10/24 :  15:16:33  Show Profile  Visit matsen's Homepage Send matsen a Private Message  Reply
Det är skoj med en tråd med lite attityd!! Fast tråkigt om det är en attityd som gör folk förbannade... Man ska vara kåt glad och tacksam!!


För att spä på lite... Om jag hade frågat en polare om jag skulle köpa en Saab eller Volvo (varför jag nu skulle vilja ha en volvo...) och han tipsar mig om en Porshe för samma pengar skulle jag vara rätt tacksam! ;)

INGEN kan säga vilken av de 2 receivrar du listat som är bäst för DIG - det är en ren smaksak om vilket ljud man gillar. Det är bara du som kan avgöra ifall den ena låter bättre än den andra hemma hos dig!

Yama får ofta bra kritik men det får även H/K - jag skulle nog dock kört på Yaman då jag har polare som haft problem med H/K.

Fast skulle jag lägga ut 4-5k idag på en receiver så skulle jag inte köpa ngn av dessa. Jag skulle antingen köpt en beggad, då får man en dubbelt så bra för samma pengar. Eller så skulle jag köpt Marantz, Onkyo eller en Cambridge då de levererar bra mycket bättre stereoljud i mina öron!

Men nu verkar du vilja ha en receiver med automatisk rumskorrigering (har inte förstått vitsen med den då man ändå måste finjustera själv för att få det som man vill ha det...) och det har ju Yama haft på de senaste generationerna och förhoppningsvis har deras korrigerare blivit bättre med tiden. De första var sisådär på den biten...

Så summa sumamrum så det enda rätta för dig är att låna hem båda maskinerna och jämföra mot varandra - och det är ju bland det roligaste som finns!

Lycka till...

____________________________
Man ska inte kasta pil i kuvös!

Lekstugan
Go to Top of Page

Zargon
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/10/24 :  16:38:58  Show Profile Send Zargon a Private Message  Reply
jo, jag vill ju låna hem dom, men jag vet inte varit i karlstad jag kan få tag på Yamahan..

men om det bara är lite skillnad i ljud och inte kvalité som separerar dom, så tror jag nog jag satsar på Yamahan då den ändå är lite billigare, och har lite funktioner jag nog skulle sakna på H/Kn..

tack för svaren :)

(btw, en porsche har inte lika stort bagageutrymme som en saab eller volvo, och om man är inne på det spåret så vore en porsche hel-fel :P)
Go to Top of Page

matsen
Member

83 Posts

Posted - 2005/10/25 :  11:47:03  Show Profile  Visit matsen's Homepage Send matsen a Private Message  Reply
Porsche Cayenne har väl rätt hyggligt bagageutrymme???

Fast det är ju ingen rättvis jämförelse med en SAAB 93 Aero - SAAB:en är ju snyggare!

Du blir nog nöjd med Yaman... Det är bra bang for the buck!!

____________________________
Man ska inte kasta pil i kuvös!

Lekstugan
Go to Top of Page

Zargon
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/10/25 :  19:30:52  Show Profile Send Zargon a Private Message  Reply
En till fråga, om man gämför min HK670 (som har några år på nacken)
med yamahan, hur är skillnaden i stereo-ljud, stereo-ljudet på en surround-receiver är ju inte lika bra som 5.1..
men är det tillräckligt bra för att vara bättre än en stereo-förstärkare från 2001?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/10/25 :  22:41:31  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Hoppas jag tolkar din fråga rätt.

HK670 har visserligen några år på nacken, men den var en BRA stärkare på sin tid (och är nog fortfarande!), som fick bra kritik i press och i allmänhet i HIFI-kretsar för sin fina prestanda och lilla peng. Jag har svårt att se att en receiver för 4-5tusen skall slå den på fingrarna när det kommer till stereo och avseenden där omkring.

Jag har nu iofs inte jämfört objekten i ditt intresse rakt av, men jag tror att det blir en tuff match för en ev. Yamaha att möta upp en så uppskattad stärkare som HK670...

M
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2005/10/25 :  22:46:56  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Ta du Volvon, pålitlig, bekväm och ett tryggt köp med bra andrahandsvärde!
Annars är mitt tips:
Yamaha RX-757 (657). Komplettera med ett separat slutsteg till frontarna så blir även stereo-ljudet bra då Yamaha brukar ha en bra förstegsdel. Finns många bra begagnade slutsteg för en rimlig peng.
Är själv nöjd Yamaha-ägare (AZ-1).

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000