Author |
Topic |
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 13:11:35
|
quote: Hmmm... varför har bara det vänstra skåpet visat sitt innehåll? :-) Tror det gömmer sig något ytterligare i det högra?!
Det högra skåpet innehåller....
Bild kommer vid senare tillfälle..
quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- hon har ju en Accuphase P360 utanför skåpet att leka med --------------------------------------------------------------------------------
Aha, det är ett sådant som står i hörnet bredvis skåpet
Bra att ha ibland |
Edited by - Per100 on 2005/11/14 13:12:07 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/11/14 : 18:22:34
|
quote: Bra att ha ibland
Bra att ha iblandDet är inte alla som har "reserv" Hifi av den digniteten Grymt trevligt och intressant system du har Per100, jäkligt synd att det inte finns handlare som har Vienna i Stockholms trakten då man är nyfiken på att lyssna på detta märke. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2005/11/19 : 08:10:14
|
Ska man byta till denna?
Audio grade omagnetisk jordad nätbrunn. Med guld- eller rodiumpläterade kontaktytor. Nylon- eller teflonisolerad. |
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/19 : 22:35:28
|
japp blir finfint det....
är du lödkunnig så klipper du samtidigt bort o direktlöder alla "biltema" kabelskor innuti också
Fråga jeppson vad som händer med ljudet då man gör detta.. Han har gjort det ju..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2005/11/20 : 07:22:42
|
Jämfört med min sambo är jag lödkunnig Jämfört med dig är jag det inte. Jag avvaktar nog med övriga kabelskor, men om man bör ta bort stiften - är det inte bättre att välja denna typ isf:
Den är ju dessutom teflonisolerad. |
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/11/20 : 09:35:16
|
Jo.. Men inuti din spelare sitter om jag inte minns vad per g jepsson sa ett tjugotal sådana att löda..
En eller två gör inte så stor skillnad.. Men då det är så många dåliga anslutningar i strömvägen så finns att vinna. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2006/01/07 : 10:12:14
|
Tog lite bilder igår och denna tycker jag blev så fräck att jag måste visa upp den.
Om någon vill ladda ner ett större ex och tex ha som skrivbordsunderlägg så finns den i ett större format här: http://bildarkiv.hififorum.nu/StefanB/ref22big.jpg |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
Edited by - StefanB on 2006/01/07 10:12:40 |
|
|
plind
Member
1378 Posts |
Posted - 2006/01/07 : 19:25:21
|
Bra Stefan Jag har en variant på samma grund
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/01/13 : 21:19:06
|
Trots "Opera Audio Quality Control" kan man ju inte vara helt säker - man måste öppna locket och kolla
Nädå, men jag vill dels byta nätbrunn och dels kolla om man kunde byta op-ampar. Delar med mig med lite fler närbilder inifrån:
Det sitter som synes (sista bilden) tre OP-ampar, OPA2604AP, men jag vill inte ge mig på att byta dem eftersom de är snyggt ditlödda och vad jag förstår är OPA2604 en 2-kanals opamp och kräver en adapter för att sätta dit 3xtvå 1-kanals.
Den nätbrunn som sitter där ser ut såhär:
|
Edited by - calle_jr on 2006/01/13 21:23:11 |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2006/01/13 : 22:32:01
|
Snyggt Calle (på många plan)!!! / Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/01/13 : 22:45:57
|
Byte av nätbrunn är en kvick och helt oförstörande operation. Såhär blev det med Furutech teflonisolerad Audio grade Fl-10:
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/01/13 : 22:50:17
|
Spännande detta.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/01/14 : 07:44:46
|
Hur passade Furutech in i standardhålet? Passade skruvhålen? |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/01/14 : 08:39:43
|
quote: Hur passade Furutech in i standardhålet? Passade skruvhålen?
Hålet är några mm för smalt och för högt, så man får karva lite i kontakten. Det finns inga skruvhål, jag limmade dit den. |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/01/14 : 10:52:35
|
Ljud? |
Retro låter fint. |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/01/14 : 11:24:13
|
Ljudmässiga förändringar?
M |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/01/14 : 13:48:29
|
Nej, jag konstaterade också att även min inte har några skruvhål..
Påverkas inte garantin när det "karvas" i chassiet? |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/01/14 : 13:52:04
|
I dom två spelare jag har rotat i så gick brunnen in direkt utan karvande...
Så om jag inte ville karva så skulle jag fila lite på brunnen bara om den inte passar rakt in... Och inte på spelaren.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/01/14 : 14:39:17
|
quote: Påverkas inte garantin när det "karvas" i chassiet?
Jo, säkert. Det var därför jag karvade i kontakten (brunnen) Men det är ytterst lite som behövs, inte ens en mm som jag skrev.
Jag kunde inte höra några ljudmässiga förändringar av denna mod. Det betyder inte att de inte finns. Hursomhelst tycker jag man bör göra detta med sin cd 2.2/II eftersom just nätbrunnen inte håller samma höga kvalitet som allt övrigt i spelaren.
Man blir dock mer än lite sugen på att ge sig på resten av stiften
|
Edited by - calle_jr on 2006/01/14 22:56:06 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 00:58:07
|
Ingen skillnad
Här formligen "ropade" Per jeppsons spelare ut skillnaden vid bytet. Och detta var väl via infinityburkarna om jag inte minns fel..Eller hade jag bytt redan då...Hmm ålder o minne sviker igen. För många byten tror jag har skett här...Så man glömmer bort vad som varit när osv...
Ja där ser man hur olika saker kan slå inom hifi...Inte underligt att vi alla får olika resultat samt därvid åsikter heller
hifi är ju inte en direkt "exakt" hobby Nu vart man sugen att tigga till sig att få besöka dig o höra hur grejorna lirar..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 01:04:48
|
Calle vad har du för nätis på brunnen ??
//W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 09:00:31
|
Jaha!
Där har vi svart på vitt: Nätkablar gör ingen skillnad!
Eller?
När Jeppe72 var här och lyssnade så anslöt även en vän som egentligen bara skulle hämta sin bil(dagen före var lite blöt..), men denne ville stanna då han är lite intresserad.
Efter ett par timmars lyssnande så ville Jeppe & jag labba lite nätkablar.. Min vän vart helt ställd! -"Vilken j-a skillnad!, Helt sjukt, vad gjorde ni!"
-"Jo vi bytte till Silver Resolutions nätkabel" -"Är det sant? Skillnaden är ju påtaglig!" -"Det vart ju som en ny spelare, vilken upplösning!"
Samma kväll så satt denne vän och pratatde med en elektriker(som också är kompis till mig)och diskuterade detta "fenomen".. Han trodde inte sina öron, han bara skrattade och sa -"Ström är ström, thats it."
Hehe, okunnig skulle jag säga! |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 09:39:20
|
quote: För många byten tror jag har skett här.
Det var det jag menade. Det har hänt så mycket senaste tiden i mitt system så jag klarar inte hålla isär begreppen, sorry för detta. Skulle jag ge mig på en efterhandsbeskrivning skulle det bli helt fel. Obs att jag endast bytt nätbrunn, inga andra stift. Helst skulle man vilja gå fram metodiskt, men det funkar inte i mitt fall. Jag får en kvart då och en halvtimme då.
quote: Calle vad har du för nätis på brunnen ??
Se bara där, jag har i snabb följd skiftat från Xindak PC-03 till Jorma JPC2.5 till Signal Cable MP Digital. Dessutom kom det igår kväll en annan kabel in i spelaren men på annan plats. En blå en.
quote: Ström är ström, thats it
På samma sätt finns det fortfarande många som tror att en digital signal är antingen perfekt eller så finns den inte.
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 09:48:17
|
Calle.. Va inte ledsen. Bytessnurren stannar upp rätt va de e.. O då får man tråkigt upptäcker man på ett sätt.. Upptäckaren i en får mindre att gotta runt i..
Det är skoj att byta grejor.. Men sedan då inget är riktigt i trim så blir man desilutionerad o förvirrad...
Idag hämtar man Ayre grejorna, samt cardaskablarna ifrån mig...
DET kommer höras kan jag garantera.. det kommer inte vara några tvivel som helst
Denver o lakris känns inte lika skoj längre på nåt sätt..
Tror jag kopplar ner Baten också så får den gamla skräpstärkaren lira. Då blir skillnaden så stor så man lider inte av det direkt.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 11:18:07
|
Spännande att följa dina äventyr inne i Operan. Enligt mig, är det en riktigt fin cd-spelare. Jag sitter lite i samma sits som du, har svårt att få lugn och tid till utvärderingar mellan stegen. Jag vet hur det känns. Det kan vara väldigt svårt att identifiera vad som gjorde vad. Nu är det dock bara inspelning kvar av bitarna och då håller jag mig ifrån lyssning, förutom lite kort, då och då. Min tanke är att jag inte ska anpassa mig själv för mycket till ljudet så att möjligheten till någon form av objektiv uppfattning blir bättre. |
Retro låter fint. |
|
|
Topic |
|