Author |
Topic |
|
Sudden
Member
475 Posts |
Posted - 2007/12/24 : 22:48:36
|
Då mina KOSS Porta Pro börjat knastra i vänster kanal (2a paret som gör det) så var jag i stort behov av nya hörlurar. Då jag befinner mig i Kosovo just nu så är väl utbudet inte jättestort, men döm om min förvåning då jag springer på ett par Sennheiser PXC 250 för 100¤. Då jag har lyssnat på några Sennheiser modeller tidigare så blev det ett impulsköp.
Bildlänk: http://www.ipodnews.de/media/pools/1/tests/Sennheiser_PXC-250/P1000189_290.jpg
Jag visste från början att dessa skulle vara mer "audiofila" än mina tidigare KOSS-lurar. Men OJ vilken skillnad, redan från första sekund så insåg jag vad det var för lurar jag hade på huvudet.
Under mina första timmar så var jag dock mest besviken, var har basen tagit vägen, och varför har jag ett bakgrundsbrus? Att lyssna på musik var inte kul längre, dom känndes till och med för "dåliga" för att ha i datorn då jag spelade.
Jag gav dem en sista chans och tog med dom till sängen för lite lyssning på Kent´s nya skiva. Efter en stund så började jag "vänja" mig. Visst fanns basen där, dock inte lika mycket, men oj vad mycket bättre, man hör verkligen allt även i dom lägre registren, och rösterna känns riktigt bra, likaså högsta diskant, inga s-ljud eller "jobbiga toner".
Men, bakgrundsbruset finns fortfarande.... Dessa lurar är utrustade med "Noise Guard", en liten svart pinne som drivs med batteri. När den är urkopplad så får man ett platt, tunt och livlöst ljud, och ett par hörlurar som är enormt tungdrivna.
Men när man sätter på "pinnen" så får man djup, detaljer, liv och tyvärr bakgrundsbrus.
Noise Guard funktionen funkar dock över förväntan, det är en mäktig känsla man får, av att det utomstående ljudet stängs ute, trots små lurar som knappt täcker öronen.
Åter till bakgrundsbruset, efter några dagar nu så har jag helt kommit till rätta med lurarna, längtar efter nästa lyssning. Det är nämligen så att bakgrundsbruset (som noise guarden är skylldig till) är försvinnande litet då musik spelas, dock ganska högt då signalkällan är av. Det är till och med så lågt så att jag glömmer helt bort det efter några minuters lyssning, om det påverkar upplevelsen kan jag inte svara på, jag vet att Noise Guarden gör det, och det till det bättre.
Till slut, en mycket bra lur som är anpassad för bärbart-ljud. Och där gör den också ett mycket bra jobb!
Om du kan offra lite tid för inspelning, både för dig och för lurarna, samt leva med ett litet litet bakgrundsbrus så tycker jag absolut att du skall ta dessa hörlurar som ett starkt kort nästa gång du skall uppdatera ditt bärbara ljud.
Från att ha varit besviken, till att vara mycket nöjd!
/Sudden
Kringutrustning: Ipod Nano (G2 8gb), både MP3 och Apple Lossless.
Har Grado SR80 hemma, så jag "vet" hur lurar kan/skall låta |
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2007/12/24 : 23:39:16
|
Hej! Hur tycker du dom står sig mot dina SR-80 då jag funderar på att köpa ett par Grado? |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Sudden
Member
475 Posts |
Posted - 2007/12/25 : 20:47:43
|
Om du inte ska ha dom på stan, utan i soffan hemma. Köp Grado!
Helt annan typ av lur, bättre på alla punkter (förutom att stänga ljud ute).
|
|
|
|
Topic |
|
|
|