HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ogg till mp3 utan kvalitetsförlust?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2005/10/10 :  18:41:20  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message  Reply
Jag hoppas att det går bra med en fråga som gäller digitala ljudformat. Även om det kanske inte har så mycket med hifi att göra så är det något man lätt kommer i kontakt med som musikälskare. Och musikälskare och hifi-entusiast borde gå hand i hand.

Frågan är som lyder: kan man konvertera en fil som är i ogg vorbis-format till mp3 utan kvalitetsförlust? Ogg vorbis-filen är lagrad i mellanhög kvalitet (Q3 på vorbis-språk) och som alltid med variabel bithastighet. Mp3-filen ska helst vara av ungefär samma bithastighet, lite högre går bra om det gör att man inte tapp
ar i kvalitet.

Är det så att man alltid får en kvalitetsförlust, eftersom man går från ett förstörande (lossy) format? Eller kan man klara det utan kvalitetsförlust genom att ha en högre bithastighet?

Det är främst ett teoretiskt resonemang vi är ute efter, men huruvida det blir en hörbar skillnad kan också vara av intresse. Inget flamewar dock, snälla? Vi har tyvärr inte gjort några lyssningstester.

En kompis och jag har länge diskuterat denna fråga utan att komma någonstans. Jag har inte heller direkt hittat något svar på nätet när jag tittat. Här finns det dock många med stor kunskap, som lätt lär kunna ge svar.

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/10/10 :  19:08:39  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Att gå från ett förstörande format till ett annat innebär obevekligen kvaliteteförlust.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/10 :  19:41:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Tjenare!

Våra flerkanalsmedlemmar har nog bättre koll på detta så jag flyttar in den frågan till flerkanalsdelen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/10/10 :  19:59:47  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Ogg komprimerar ju på sitt sätt, tar bort en del av musiken. När du går till mp3 så är dessa delar borta och dessutom så tar mp3 bort en andra delar av musiken.

Original musik - > Ogg = 70% av musiken kvar (uppskattning)
Original musik - > Mp3 = 60 % av musiken kvar (uppskattning igen)
Original musik -> Ogg -> Mp3 = 70% x 60% = 42% av musiken kvar - detta är ju klart i värsta fall, men som ett exempel.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/10/16 :  06:37:11  Show Profile Send Mnyb a Private Message  Reply
Hej man råkar tydligen ut för ett fenomen som på svenska kallas "kaskadkodning".
Detta händer mer eller mindre alltid då konverterar mellan två förstörande komprimeringsformat.
Skall tydligen låta rejält illa, jag försökte använda forumets sök funktion, för detta har varit uppe förut, men råkade ut för nån timeout ? de tekniska detaljerna kanske någon annan kan bidra med :-)
Fenomenet är förekommande då man tex konverterar mp3 till minidisc.

Jag undrar vad det kallas på engelska så kan man googla lite

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000