HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Rumskorrigering
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2005/10/09 :  13:22:20  Show Profile Send hanse1 a Private Message  Reply
De flesta nya surroundförstärkare har inbyggd funktion för att anpassa högtalarna till varandra och till rummets akustik. Jag har en bra processor som dock saknar denna funktion. Finns det någon tillverkare som tagit fram en separat enhet för detta ändamål, 5.1 el 7.1?

Hasse

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/10/09 :  15:45:34  Show Profile Send Hardseq a Private Message  Reply
Sådär på rak arm ska Tact, Meridian och TagMclaren har den funktionen vad jag vet. Eventuellt även Denon 5000 och 4000-serien.

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/10/09 :  17:20:52  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Köp en lös Behringer eller DBX eller BSS så kan du justera som du vill.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/10/09 :  19:20:50  Show Profile Send Hardseq a Private Message  Reply
Harry_up: Jag har hört på diverse ställen på nätet att behringern inte är särskilt användbar i ljudkedjan eftersom den degraderar ljudsignalen ganska kraftigt. Någon aning, och hur är det med DBX eller BSS ?

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2005/10/09 :  20:49:46  Show Profile Send hanse1 a Private Message  Reply
Det jag söker är en apparat typ Behringer men gjord för 5.1 ljud.

Hasse
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/10/09 :  21:30:49  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Hardseq:
Använder BSS själv och dom fungerar utmärkt, dock en helt annan prisklass.
DBX har jag ingen egen erfarenhet av men läs tester på nätet.
En färdig för 5.1 finns ifrån JBL men den kostar ungefär hur mycket som helst typ 12.000$ har jag för mig.
Så mycket bättre och mycket mer flexibelt att köpa 3 st 2-kanals apparater. Eller 2 st BSS 3-kanals apparater.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/10/09 :  21:35:45  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Håller inte med om att man kan säga att Behringern generellt inte är användbar. Det är inte bara att koppla in och ratta lite. Den måste mätas in med flera olika metoder. Och på flera olika lyssningsplatser om man har tänkt det. Automatiska program skulle jag aldrig lita på.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/10/10 :  18:16:38  Show Profile Send Hardseq a Private Message  Reply
Harry_up: Har du någon URL eller kanske ett modellnummer? Jag skulle vilja läsa mer om BSS.


Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2005/10/10 :  22:40:07  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Jag tvivlar inte på att jag skulle kunna tycka att prisvärda eq, som Behringers, är ok i en 5.1-anläggning tillsammans med bild. Mitt bekymmer är att hitta något som dessutom håller måttet när man lyssnar i två kanaler utan bild. Då jämför jag med 15-20 år gammal DAC och förförstärkare, som helt klart har sina brister, men som förmedlar mikrodynamik, timing, perspektiv och frihet från "electronic haze" som inga nytillverkade burkar jag hittills provat för under 30.000 kr kommer i närheten av. TACTs 2 och 2+2 kanalsprylar tycker jag har varit tillräckligt bra de gånger jag lyssnat på dem. Meridians G-serie har gett mig ett gott intryck i 5.1, har bara lyssnat lite på 2-kanal genom den hittills, men är inte övertygad om att "närvaron" håller måttet. Jag kommer att kolla detta närmare. Tyvärr har jag en känsla av att många i surroundsvängen inte vet vad de går miste om i musikalitet i vanlig stereo, men om de huvudsakligen använder sin anläggning till film -fine! (Inbjuder till mothugg;=)

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/10/10 :  22:48:20  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Hardseq:
www.bss.co.uk min apparat heter 366T

lennartj:
Du kan köra digitalt direkt in i en 366T. Den har mycket bra D/A omvandlare, men du måste ha en analog volymkontroll efter den.
Ja jag vet hur bra 2-kanal låter. Använder Meridian grunkor själv. Och jag skulle aldrig köra 2-kanal utan BSS eq'n igen, Den är endast inkopplad för framkanalerna så den har inget med center, bak eller subwooferkanalen.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

bambam
Starting Member

8 Posts

Posted - 2005/10/13 :  15:05:02  Show Profile Send bambam a Private Message  Reply
http://pcazeles.perso.cegetel.net/acxo.htm
http://www.ludd.luth.se/~torger/almusvcu.html#whatis

Inte för att det var det som var frågan,
men denna typ av ljudprocessing kan faktiskt
göras i PC med dagens CPU kraft.
Se ovan 2 länkar till fri programvara som gör detta.
Det kan ju vara intressant att prova innan man
väljer att annat alternativ.

- B
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/11/05 :  15:47:23  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Jag hörde en rumskorrigering från Copland som verkar intressant nu senast på Hifimässan i Malmö. Den är än så länge dock endast för stereoljud men det skall enligt Hans Karlsson på Audioactive komma en för flerkanaligt ljud. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/11/05 :  17:23:04  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message  Reply
Det finns ett företag i Linköping som heter Amnitech och de utvecklar rumskompenserande audioprodukter för hemmabruk.

http://www.amnitech.com/info/Amnitech_A-Line.pdf

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2005/12/05 :  20:05:29  Show Profile Send Kero a Private Message  Reply
Är oxå intresserad av rumskorrigering. Hur tror/vet ni att rumskorrigering i dom stora surround receivrarna lämpar sig för tvåkanal, som t.e.x Yamahas Z9 m.fl i den klassen ?
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/12/05 :  20:19:12  Show Profile Send soren a Private Message  Reply

Mitt tips är att använda pengarna till att fixa till akustiken i rummet istället. Ger 100 ggr bättre resultat än dessa "rumskorrigeringar".
Iofs så kan en parametrisk EQ användas i < 80Hz för extrema resonanser.

Har själv en Meridian G68, men rumskorrigeringen kan inte göra underverk!

/Sören
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/12/05 :  20:23:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag kör med en kraftigt moddad Behringer Ultracurve som DA-omvandlare.
Fast numera använder jag EQ:n sparsamt.
Problemet är att den mäter upp brus och inte skiljer på direkt och reflekterat ljud.
Den kompenserar i princip "fel" i ljudet som är en blandning av direkt och reflekterat ljud genom att tillföra fel ( förändrar tonkurvan)i direktljudet. Problemet är att vi till skillnad från apparaten kan separera direktljudet från det reflekterade, och hör felet i direktljudet. Oftast låter röster alltför tunna.
Däremot brukar jag koppla på EQ:n när jag lyssnar på anläggningen från ett annat rum.
Då hör jag ju bara reflekterat ljud och då blir det faktiskt ett lyft.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2005/12/05 :  22:17:11  Show Profile Send Kero a Private Message  Reply
Jovisst vore det fint och ha ett akustiskt perfekt rum men ska anläggningen husera i vardagsrummet så är det inte så bara och fixa akustiken, så gott som alla akustik tillbehör jag sett är strykfula och jag vill ha ett snyggt och funktionellt vardagsrum. Sen är det ju rent tekniskt inte alls enkelt, går ju inte bara att knalla in hos närmaste akustik firma och säga att jag vill ha grejer för 10000:- till mitt rum. Det är ju en hel vetenskap och ska det bli rätt måste man ju veta vad man gör, och att sätta sig in i det går inte över en kväll och så måste man ju vara intresserad av att lära sig det om det ska gå.

Men visst... när jag flyttade till den här lägenheten för några veckor sen var min tanke att fixa till akustiken men nu efter att ha bott här några veckor känns det som ett väl så stort och svårt projekt.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2005/12/07 :  15:13:16  Show Profile Send Kero a Private Message  Reply
Har kommit på att det är ju egentligen bara basen man skulle vilja "rums korrigera", resten är ju enklare att lösa akustiskt ( tycker jag det verkar som ialla fall ).

Vet någon nåt hembioförsteg eller receiver där man kan justera basen med några olika band, alltså som med en paramtriska EQ typ ?
Eller ska man skaffa en sån här EQ för endast basen istället, finns det någon vettig/prisvärd modell som är gjord för ändamålet, alltså en hemmabio/hifi anläggning ?
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/12/08 :  10:45:12  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Kero: Velodyne har ju släppt sin rumskorrigering från DD serien i en separat box som kallas SMS-1. komplett med mätmik och allt. Kan hantera upp till tre subwoofers. Listpris på ca 6995:-. Ett riktigt kap skulle jag säga....
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2005/12/08 :  14:53:39  Show Profile Send Kero a Private Message  Reply
Jo jag har läst om den men jag kör utan sub och skulle vilja kunna korrigera basen till frontarna. Tror inte det går med SMS-1 om jag fattat rätt.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/12/09 :  00:49:16  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
mattiasa:
Läs distorsionssiffran ifrån Velodyne SMS-1 Harmonic Distortion: less then 1%
High Pass Crossover: 80 Hz (6 dB/octave slope)

Knappast fleibel och knappast lågdistande. Och 3 basar justeras in med samma fasgång i 15° steg hur nu det är möjligt.

Tveksamt om det går att kalla kap snarare kompromiss.

Filter är oerhört svårt att få till bra och billigt. Och rätt så svårt att justera in så att dom inte "hörs".
Men att justera in ett rum för väldigt uttalade rumsresonanser med akustiska hjälpmedel är svårt. Tubetraps och dyl funkar inte i lägsta basen.
Men det är viktigt att akustiskt justera in rummet så bra det går först innan man tar till elektronik. Och elektronisk justering fungerar om det gör med måtta och efter ett antal mätningar och lyssningar.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/09 :  01:40:05  Show Profile  Reply
Har beställt prylar nu, nästa vecka blir det korrigeringsdags!



Har bara en fundering som någon gammal räv kanske kan svara på.. hur placeras mikrofonen? Rakt upp, riktad snett framåt? Eller spelar det ingen roll.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/12/09 :  07:24:56  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Martin.M:
Den är enligt uppgift rundstrålande men jag brukar rikta den snett ut i rummet. Och jag mäter alltid på flera lyssningsplatser så man kan göra något medelvärde så att man inte får bara en plats med bra ljud och dom andra blir sämre.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/10 :  23:05:07  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag vet ett enklare sätt. Håll micken i handen vid lyssningplats och rör mikrofonen i sidled. Då kan man täcka in olika lyssningplatser i soffan eller vad man nu sitter i. Nu får man ett medelvärde från lyssningpositionen.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/12/11 :  11:31:13  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Nja, stativ är att föredra då man skall låta bli att ge tillskott av mekaniska störningar och dessutom skall man ju sitta och justera och sedan lyssna. Det tar tid att göra det ordentligt. Mycket tid.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/12/11 :  12:56:59  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag använder en DBX driverack 260 för aktiv delning och rumskompensering, ett verktyg som jag numera inte kan tänka mig att leva utan, alla dessa möjligheter, ljudkvalitetmässigt?, ja alla har vi olika uppfattningar om sådant.

För min egen del kan jag dock säga att det kommer att bra lång tid innan jag överväger att byta ut den.

Jag är helt enkelt toknöjd! det var ett rejält lyft, och deras RTM (mätmick) är ett ypperligt komplement.

Detta gäller dock endast 2-kanal, vilket man löser lätt genom att köpa 2 apparater till, alltså 3 in alles, då jäklar :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/12/11 12:58:35
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000