HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Denon 4306
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/12/28 :  13:16:11  Show Profile Send soren a Private Message  Reply

Fick se denna i ett mail från Hifiklubben.
Jag måste säga att jag är MYCKET imponerad efter att ha läst databladet!

http://www.hifiklubben.com/se/Produkter/Hemmabio/Receiver/detail/DENON_AVR4306.htm?id=7650#

God fortsättning!

/Sören

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/12/28 :  15:54:14  Show Profile Send KingX a Private Message  Reply
ja den där vill man juh lära känna bättre =)

dock så funderar man juh nu på hur det blir under nästa år då det kommer att komma liet nya ljudsystem osv. som inte finns med i en sådan här spelare..
kommer man kunna upgradera den eller måste man köpa en helt ny reciver iaf?
Dolyb digital kommer juh att komma med ett nytt ljudspår som inte är så kompirmeerat som dagens (troligtvis i och med lansering av både blu-ray och HD-DVD)

Men den låter riktigt smaskig iaf.


//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/12/28 :  16:38:49  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
KingX> Har man Denon både på reciver och spelare använder man D-lnk. Den har bandbredd nog att klara av betydligt kraftfullare ljudformat än vad som kommer på HD-DVD.
Annars får man väl ansluta som alla har gjort under de senaste åren, via 7.1-ingången. Det blir ju ingen skillnad mot när man idag använder SACD/DVD-A-spelare. Finns ingen surroundförstärakare/reciver (förutom Meridian) som kan koda av någon av desa format eftersom bitströmmen är kodad.
Mer och mer avkodning kommer att ligga i spelarna istället, på samma sätt som trenden har sett ut de senaste åren. Det är spelarna som avkodar ljudet, upsamplar, korrigerar bilden och scalar upp till vald upplösning.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/12/28 :  20:50:37  Show Profile Send KingX a Private Message  Reply
ok tack för infon. men måste inte chippen i spelaren/recivern ändå uppgraderas ifall det kommer ex en helt ny DD med ex. 8.1 eller nån ny DTS format osv.?
ifall de bara kör med mindre komprimering så är det väll iofs inga problem
?!

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/12/28 :  22:29:35  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Det kommer nog behövas helt nya dekoders, men det behövs även helt nya spelare för att ens kunna spela skivorna. Så sätter man bara in rätt DA-omvandlare och utgångar där så bör det inte vara något problem.
Det finns idag surround-produkter med diskret ingång för 10 oberoende kanaler, men jag tvivlar på att det kommer att behövas. Enda skälet skulle vara med fem högtalare fram, men jag tror inte det finns någon hemmabio som har så brett mellan fronthögtalarna att det kan utnytjas till någon fördel.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/12/29 :  01:38:01  Show Profile Send KennethS a Private Message  Reply
Inte imponerad av den effekt som Denon ger däremot. Såg en mätning på den mindre föregångaren AVR3805. När en finsk tidning mätte den i fem kanaler så gav den 5x39w i 8Ohm....Finns att läsa på minhembio.com. Men som rena försteg är dom nog väldigt trevliga!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2005/12/30 :  15:47:31  Show Profile Send octavia rs a Private Message  Reply
quote:
Annars får man väl ansluta som alla har gjort under de senaste åren, via 7.1-ingången. Det blir ju ingen skillnad mot när man idag använder SACD/DVD-A-spelare. Finns ingen surroundförstärakare/reciver (förutom Meridian) som kan koda av någon av desa format eftersom bitströmmen är kodad.


Alla spelare och recivrar eller försteg som har firewire kan överföra både dvd-audio och sacd i sin naturliga form så det finns rätt många produkter som kan detta.
Jag använder själv firewire mellan min Ax10i och min 989 dvd.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/12/30 :  22:40:56  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
quote:
Alla spelare och recivrar eller försteg som har firewire kan överföra både dvd-audio och sacd i sin naturliga form så det finns rätt många produkter som kan detta.
Jag använder själv firewire mellan min Ax10i och min 989 dvd.

Men klarar en pioneer att ta imot en firewire-signal från philips?
Jag trodde inte det, men det kanske har hänt något som har slupit förbi mig...det skulle ju iofs inte vara första gången.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2006/01/14 :  16:05:59  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
KennethS:
Det är inget specifikt för Denon. Tror inte de andra stärkarna i den prisklassen lämnar mer. I senaste Home Cinema testar de Pioneer AX4:an, dvs samma prisklass som 4306:an. Gissa vad den lämnade? Japp, 5x45W.....
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/01/17 :  12:21:13  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Det finns en intressant tråd på ett annat kännt svenskt HiFi-forum där de har mätt just Denon 4306:
quote:
Vi mätte upp maxeffekt till 170W i 8ohm (specat 130W)

Distorsionen vid runt 25W var 0.003 vid 1kHz och
0.006 vid 10kHz.

Bandbredden ligger på +0-0.1dB 20-20kHz


För att slippa cross-posts så vänligen posta eventuella kommentarer till dessa mätningar i tråden på Faktiskt.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000