HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Äntligen, en lyssning på 2st pIPar!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/09/19 :  21:25:47  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
När inte bakväggen är dämpad brukar ju illusionen av djup öka ju längre fram högtalarna kommer från bakväggen.. Men det blir ju lite svårt i Pips fall eftersom basen då nästan helt försvinner. Tacka vet jag med basmoduler, då kan man placera lite friare

Edited by - David A on 2005/09/19 21:29:53
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/09/19 :  21:37:34  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Blue man Group redan hittad, vi lägger till "Brothers In Arms" då (?)

--------------------------------

Z & M:
Ett riktigt trevligt reportage, detta!
Ska väl stilla lite av den undran många har angående främst pIP'arna...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/09/19 21:57:21
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2005/09/19 :  22:00:26  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message  Reply
På pallen ligger även favvo skivan Yim Hok-Man - Poems of Thunder. Fruktansvärt bra inspelat.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/09/19 :  22:06:10  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Jag sticker väl ut hakan nu och säger att skall man köpa ett par pIP eller värre modeller, så fixa till rummet REJÄLT! Ta med det i berkäkningen av priset för pIP! För annars får ni bara ut hälften av den högtalare ni har köpt. Gör som alltid - Lyssna på konstruktörens råd!
Jag har ju varit hemma och lyssnat på pi60 hos två olika ägare, modellen under Rydbergs burkar. Hos den ena så var det inte några akustiska förbätringar alls, utan ett helt vanligt möblerat vardagsrum. Den andra killen bodde i en mycket mindre lya som var mycket välmöblerad (lite trångt) och så hade han fixat med lite olika akustik förbättringar. Och pi60 presterade verkligen HELT olika hos dessa två ägare,jag blev faktiskt lite förvånad över att det var så "stora" skillnader. Så det är helt klart att Ino högtalare är mycket krävande angående miljön som de ska spela i.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2005/09/19 :  22:10:10  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Stämmer in i David A:s reflektion över placering kontra djup i ljudbild. Jag kan inte komma på att jag upplevt något påtagligt djup på någon högtalare som stått nära bakvägg...är ganska övertygad om samma sak i detta fallet, basstödet försvinner och då får man nog komplettera med basmoduler om det som erbjuds inte räcker ändå...

Tjusiga bilder, såväl Zalve:s som Mattias!

\\K-man
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/19 :  22:22:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
* Blue man Group - RÄTT
* Yim Hok-Man - Poems of Thunder - RÄTT

Brothers In Arms/ Peter Garbiel - US, kollar om Mattias eller Gromit hade med sig den.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/09/19 :  23:01:43  Show Profile Send gromit a Private Message  Reply
Jag hade varken Dire Straits eller Peter Gabriel med mig.

Det är mina skivor på pallen. The Complex fanns där men översta bilden på sida 2 visar inte The Complex... Kolla igen!

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s

Edited by - gromit on 2005/09/19 23:02:30
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/09/19 :  23:21:05  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Några har rätt på skivorna, men det finns en riktigt lätt skiva på bordet... kanske 2 skivor, sen är det två som är svåra oxå

/Mattias
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/19 :  23:27:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
En av mina är RIKTIGT svår, så den kan vi ta bort ur "tävling".
Mattias, hade du med dig Dire Straits ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/09/20 :  07:54:16  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Jo, Dire Straits - brother in arms finns med, men den finns inte fritt i bild utan i ngn av högarna. Duktigt att hitta den

/Mattias
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/20 :  08:26:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Gromit, inte överst på sidan två. Tänkte på den här bilden, på filten längst bort under den andra (Som jag trodde var Peter Gabriel.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/09/20 :  10:31:01  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Den jag tror är "Brothers..." är den som ligger på bordet, närmast fotpallen, bortom de två högarna med andra CDs.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/09/20 10:33:12
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/09/20 :  12:49:42  Show Profile Send gromit a Private Message  Reply
Jepp, det är The Complex som ligger under Poems of Thunder, Bernt. Den undre av de två närmre då? Eftersom det är samma grupp så måste det vara skivan..?

På det svarta fodralet i mitten av bordet ligger en film. Har vi några cineaster här?

Gr.

Edited by - gromit on 2005/09/20 12:50:51
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/20 :  13:43:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jo det är ju Blue man också. Men den har jag inte hört.

Trodde just den var Arne Domnerus - Antiphone Blues först.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/20 :  15:33:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply

quote:
Trodde just den var Arne Domnerus - Antiphone Blues först.

Synsk elller ?! Den ligger i mitter av högen till höger.

Ingen som plockar filmen som ligger mitt på bordet ????

Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/09/20 :  16:19:59  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
U571

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/20 :  18:48:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Bra jobbat. Knoxville.

Det finns en Carola och en Kari Bremnes överst i högarna oxå.

Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/09/20 :  21:47:34  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Tack för ett fint reportage.
Då har man äntligen fått lite mer kött på benen kring några av Ino´s produkter, i både bild och text.
Får man fråga hur ni upplevde ljudet vid hemmabionyttjande? med tanke på U-571 filmen.
Lite intressant med tanke på tapetserandet av bakhögtalare :-) är lite sugen på detta koncept själv faktiskt :-)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/20 :  22:21:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
U-571 var inte den enda filmen som vi testa clip ifrån.

Jag upplevde att det var bättre hemma hos Rydberg (även om det var lite för hög nivå bak) än hos Gromit.
Kan bero på en del olika saker. Rydberg kör med effektkanalerna bak (6.0) och Gromit med 5.0
Nivåerna var bättre hos Gr.

Andra saker kan vara luften bakom lyssningsposition.

Är man intresserad av detta bör man nog ta kontakt med Ino Audio för konsultation.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/20 :  22:24:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Gromit: Vad var det mer för filmklipp vi såg ?!

Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/09/20 :  22:40:33  Show Profile Send gromit a Private Message  Reply
Vilka var det nu..? Jo..

Filmer:
House of the Flying Daggers
Superhjältarna
Sagan om ringen
Red Planet
Butterfly Effect

Musik i flerkanal:
Robbie Williams Live at the Albert
Tipper - Surrounded
Blue Man Group - Audio

Hm, undrar om jag glömde någon?

/Gr.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/20 :  22:46:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Just ja... Hade glömt hälften av dem redan =)

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/09/21 :  00:01:49  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
Filmer:
House of the Flying Daggers
Superhjältarna
Sagan om ringen
Red Planet
Butterfly Effect

Hulken är annars en mycket imponerande upplevelse hos Rydberg

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/21 :  00:03:36  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det snackades om den, men jag tror inte att vi han med den...
Det fanns en del att snacka om,,

A2or skulle man nog titta lite närmare på..

Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/09/21 :  07:48:25  Show Profile Send Llönnblom a Private Message  Reply
Superbra reportage!
Att så många skriver att piparna både går långt ner i frekvens och är hyffsat ljudtryckskapabla gör ju att man så smått börjar tro på det

Oooh va sugen jag är på att höra dom.
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000