Author |
Topic |
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 15:09:14
|
Bubben, det var mer recievern som var i åtanke..
klart vi har pIP i standard uniform |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 15:10:14
|
Passar denna Gromits ?
Kanske en till ?
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 15:18:52
|
Det var här det hela drog i väg...
Skivhögarna var många och det var mycket att lyssna på
Mellan No39 och pIP så finns en 2 kanals Grendel,,,
Tyvärr få kom den inte med på bild. Gromits kanske kan bistå med nån sen tidigare ?!
|
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 15:20:47
|
Ah, ser man på. Några vinylplattor och mina för stora stativ (med spikes!) syns också. Tig-svetsade och fyllda med marmorkross.
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 15:23:24
|
Vi böjrar nu närma oss slutet,
Som de flesta har vi inte skrivit så mycke om vad vi tyckte om ljudet, mest för att vi ville ha båda anläggningarna att falla tillbaks på.
Så nu är vi snart där
Undrar om det blir samma stohej som när Mayro besökte INO ?! |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 15:54:31
|
Det var nog efter det som Mattias drar upp ur den gröna påsen, som fotograferingen la av, som Rydberg så snällt uttryckte det |
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 15:54:41
|
quote: Tyvärr få kom den inte med på bild. Gromits kanske kan bistå med nån sen tidigare ?!
Jag har inte någon bild tillgänglig just nu. Tills vidare kan jag kanske få bjuda på två bilder som visar a2:orna?
Vänster bakkanal:
Höger bakkanal:
/Gr.
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 16:33:47
|
Efter närmare 10 timmar i Linköping, så började det bli dags att dra sig hemåt.
Så vad säger man då när man har fått lyssna till en av sverigesforumsvärlds mest omtalae (?) högtalare ?!
Kommer det att stå en pIP hemma hos Zalve inom en snar framtid ? Säljer Mattias sina Sonus Faber och blir ägare till denna "plutt" ?
När Mattias och jag började samtala i bilen, på vägen hem, så insåg vi båda att vi var ganska eniga i vårt "tyckande". Väldigt eniga tom. Lägg till att vi spelar på två ganska olika stilar anläggnigar.
Så det kan väl bara bli på ett sätt när pIP är med i bilden
|
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 16:50:23
|
Jag undrar över Rydbergs placering av lyssnare och högtalare, främst piP men även pi60s, - funkar den bra? Lite långt från bakvägg och relativt nära sidovägg ser det ut som? Tänker på dels rumsellips, tidiga reflexer och den lilla frekvenskompensering vid ett par hundra hertz som piP skall ha inbyggd för att motverka första bakväggsreflexen om jag inte minns fel, dels geometrier. Ofta är det svårt att få till optimalt, men hur funkar detta? |
markih |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 16:59:12
|
Hur placering är uttänkt kan jag inte säga så mycket om, men jag tror att vi kan komma till det andra, om en stund
Edit: Rumselips (Nagrefs bild).
|
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 17:49:41
|
quote: När Mattias och jag började samtala i bilen, på vägen hem, så insåg vi båda att vi var ganska eniga i vårt "tyckande". Väldigt eniga tom. Lägg till att vi spelar på två ganska olika stilar anläggnigar.
Som sagt vi var eniga trots olika egna hemma anläggningar. Sen har man sin förkärlek till sina egna grejer och i mitt fall lär denna sk kärlek på högtalarsidan aldrig att upphöra. Mina lådor blir kvar helt klart. Tydligen många som bytt spår sålt av sina grejer efter de lyssna till Ino-högtalare, och gått på dessa spåret och handlat "direkt" vilket jag mycket väl kan förstå.
/Mattias |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 18:13:19
|
Jusstja glömt nämna att, som bilderna visar har vi lyssnat på mycket musik samt av musik av olika typer! Den egna musiken bestod i majoritet av klassisk och jazzsångerskor med en del undantag. Kul att lyssna till de andras musik i sådanahär smamanhang, men den där böneutroparen tog priset hade dock goo djupbas.
Vi kanske kommer till ljud och sånt snart, vi får väl se Bestämt oss att skriva om ljudet hos Gromit då rummet hos Rydberg har en del egenheter för sig i basen samt att reflexer från sidovägar sabbar lite.
/Mattias |
|
|
balrog
Member
391 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 18:15:15
|
Slutsatsen var att det är väldigt bra högtalare då eller? |
http://balrog.true.ws/ hemsidan !! |
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 18:24:07
|
Med "böneutroparen" antar jag att du menar Nitin Sawhneys låt Anthem Without Nation... Det är go bas i den...
/Gr.
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 18:37:31
|
Slutsumering INO AUDIO pIP Mina personliga tycken efter ha lyssnat på Gromit och Rydbergs burkar.
På plussidan
- Otroligt mycket ljud ur dennna lilla låda
- Spelar mer bas (djupbas) än mina golvare
- Går att spela till en ljudnivå som kan betracktas som PARTYNIVÅ, utan att låta illa
På Minussidan
- Otroligt kräsna på ett BRA akustiskt rum
Tror att resten av punkterna har med första punkten att göra
- Låg ljudbild
- Inget djup i ljudbilden
- Si så där med stereoperspektivet
Jag sticker väl ut hakan nu och säger att skall man köpa ett par pIP eller värre modeller, så fixa till rummet REJÄLT! Ta med det i berkäkningen av priset för pIP! För annars får ni bara ut hälften av den högtalare ni har köpt. Gör som alltid - Lyssna på konstruktörens råd!
Skillnad mellan Gromits och Rydbergs ? Gromit har ett klart bättre stereoperspekt, troligen kommer detta av att han har ett större avstånd till sidoväggarna. Det var nog den största skillnaden som jag kan ta på att det VAR en skillnad.
Det är ganska olika storlekar på de båda rummen. Rydberg har inte så mycket "klassiska pIP-dämpningar" bakom och på sidan av lådorna,, Troligen mest för att han normalt spelar på de större pi60s.
Gromit har några mindre dämpkuddar bakom sina, detta gav nog lite bättre djup, men max till väggen
Jag vet att Rydberg är medveten om att hans rum behöver en liten övergång,,, (Vems gör inte det ?) Tror även Gromit är på det klara med att rummet bråkar en del. Gromit har lagt en beställning på ett par pi60s (Rydberg har även gjort det, ett par till )
Tack för er gästfrihet grabbar. Vi kommer gärna tillbaka och tar en dubbellyssning på pi60s.
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 18:40:02
|
quote: Slutsatsen var att det är väldigt bra högtalare då eller?
Potensialen finns,, Det är upp till dig att göra nåt av dem. Fixar du inte akustiken som den är tänkt, så finns det bättre val, enligt mig. |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 18:42:02
|
Så du lyssnade aldrig på pi60s? |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 18:49:31
|
Visst lyssnade vi på pi60s. Men det är en HELT annan historia
De är klart bättre än pIP (annat vore konstigt), men de lider mycket pga rummet. Stereoperspektivet var MYCKET bättre med samma förutsättningar...
Lyssna på AC/DC - Stipp upper lip. Var står Young och spelar gitarr, var ligger sången ?! |
|
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 18:53:31
|
Nästa fråga: Zalve, är ditt utlåtande om pIP gjort med deras pris i åtanke? Hur är deras prisvärdhet? |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 19:00:40
|
Jag inväntar prisuppgifter, då det var Mattias som skrev ner sånt.
EDIT: Fått en uppift på att en färdigfanerad pIP kostar drygt 8000:- (Färdigmonterad)
Terminator: Jag antar att du tänker på att jag sa "så finns det bättre val"
Det tycker jag nog. Det känns som att man får en halvhögtalare, om man inte fixar sitt rum. Bättre att lägga till 2000:- och fixa sitt rum.
|
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 19:46:01
|
Vad har Rydberg för fanér på sina pIP, är det körsbär eller? |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 19:46:29
|
quote: Bernt Jansson: Skivan på Gromits bord känner jag igen i alla fall.
Trodde du skulle känna igen en som låg på fotpallen hos Rydberg.
Ingen annan ? |
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 21:02:05
|
JonasY:
quote: Vad har Rydberg för fanér på sina pIP, är det körsbär eller?
Japp. I det utförandet kostar högtalaren 5550 kr. (Monteringssats, sätts ihop på ett par timmar.)
Mina är i äkta MDF , 3950 kr.
/Gr.
|
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 21:12:49
|
Angående lyssningsintrycken så kan jag förstå era intryck när det gäller djupet i ljudbilden. Jag har inte fått upp ordentliga absorbenter bakom högtalarna och det borde göra en del för djupet. De små kuddarna jag har nu är lite av en nödlösning.
Dock så håller jag inte riktigt med om att det skulle vara problem i sidled. Jag tyckte t ex att man tydligt hörde var sångarna stod när ni kastade i Sankta Lucia (till mina grannars förskräckelse... ). Ännu tydligare blir det på en skiva som Cantate Domino, som vi tyvärr inte lyssnade på.
(Kuriosa: piP är ju faktiskt framtagen på uppdrag åt Bertil Alving som har spelat in just Cantate Domino.)
Ni är hemskt välkomna tillbaka när jag har fått mina pi60s eller när som helst när jag har satt upp lite bättre absorbenter bakom högtalarna.
/Gr.
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 21:20:47
|
På Rydbergs fotpall skymtar jag Blue Man Group - Complex. Tror det är Peter Gabriel - Us som ligger ovanpå men är inte 100. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Topic |
|