HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 eoJUED har besökt ART sound Danmark del4 sid16
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 18

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/21 :  11:00:10  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
NN samt nicks.

Ni kan vara lugna. Flaskan var VÄL avtorkad...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2005/09/21 :  11:52:22  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message  Reply
Köpte du tweak-material i Danmark för att prova hemma?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/21 :  11:59:19  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Nej.. lena vann en flaska vin på båten..Det var allt..

Nej vi har ju lite illa ställt med kr o ören. Så dom kronor vi har la vi på att köpa lite presenter till barnen i form av gosedjur. samt godis.och spel. Det va till 5 och 10 åringen.. Vår 19 åring fick en back Hon sa det va klart bättre än gosedjur....

Men undrar om man får va med i eoJUED om man flyttar till Danmark tro

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/09/21 :  12:45:03  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Klart du får va med i eoJeud ändå, vi är ju nästan danskar...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/21 :  12:57:06  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Ja en sak är då säker, ni pratar lika obegripligt som våra Danska grannar

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/09/21 12:57:22
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/21 :  13:01:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply

Årets coolaste glasögon? Fantastiskt!

Lät det något vidare ur de där hornen då?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/09/21 :  13:15:27  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Årets Sötaste HiFi Tok skulle jag vilja säga

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/09/21 :  13:24:24  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Alltid jeansväst, hallå Mayro du har väl ingen sån där stor bil kvar längre.. Kör du inte Volvo nu? Då är det väl inte sådan Jeansväst man skall ha.. Man ska väl typ ha en beige pullover och en skjorta under.. eller nått !

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/09/21 :  13:29:27  Show Profile Send vole a Private Message  Reply
Tobbe, du får modebranchen att storkna !!

Jag får säga att det är klart roligare att kolla bilden nere ifrån och upp, då med tanke på;
-Tatueringar...
-Uppkavlad skjorta (tatueringar syns)..
-Jeans väst...

Ser man nu bara detta, dvs. om man rullar tråden nerifrån & upp så kan man lätt ta detta för vilken buse som helst.. Slutklämmen kommer dock med;

-LILA BRILLOR !!!!!

-Slutsatsen blir ???
- Detta är verkligen ingen buse utan en helt mode riktig raggare som platsar väl ibland de andra följsamma mode busarna i eoJUED !!

Tobbe, mycket trevlig repotage !!
Nu vill jag bara ha mer bilder !!!!!!!!!

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/21 :  13:32:42  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
GALNINGAR!!!

Moderiktig.. rosa brillor.. Visa inte mina raggarkompisar denna bild bara

Bilder kommer här.. ska hämta dom bara...Men besöket närmar sig slutet.... Men en bit är kvar ju...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/21 :  13:49:38  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Här är den aktiva basen som sitter längst ner på Avantgarde Duo. Framsidan tog jag ingen close up på då den enbart ju är svart.. Och min kamera klarar ju inte ac detta tyvärr..

Det man ser är ett 250 w slutsteg med en massa olika inställningsmöjligheter på. Man kan köra den via XLR direkt från försteg samt med högtalarkablarna som vanligt. Såvida jag inte missuppfattade Hans. Det är en rätt massiv sak detta. Jag vet det då jag ju haft en dylig i min bil för transport...

Att den är välbyggd samt utsrålar kvalitet behöver man inte säga. Det är ju en kvalitetsprodukt. Och ingen dussinvara...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/21 :  13:57:51  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Och så här ser mellanreg samt diskanternas "tillhåll" ut bakifrån.

Att det är en spektakulär högtalare står utom alla tvivel. Och igen. GISSA om den troligen tar sin man att montera upp.. Det är verkligen ett plockepinn av stag..pinnar o grejor. Samt en rad möjligheter att sätta sakerna på . För det är en bunt av olika hål för montering av dom olika elementen..

Men men. Som en sann hifitok så anser vi ju dyliga "problem" vara av trevlig art.. Att få sitta o meka ihop en nyinköpt pjäs som detta handlar om anser nog köparen vara en ren "lisa för själen"...

Jag skulle då göra så i alla fall.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/21 :  13:59:29  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Tar en bild av hela högtalaren igen här så man ser den sammansatt i sin helhet också...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/21 :  14:20:39  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Hmm Såg just jag raderat några bilder bilder av misstag... Det var ju lite mer av samma iofs.. Så inget att gråta över...

Då skall vi komma till att berätta lite om ljudet här via dessa grejor..

Kablar var ju en del van den hul blandat med olika andra. Så kablar osv las ingen vikt vid alls. Och som alltid berättar jag som den som visar grejorna väljer att visa. Jag debaterar aldrig det uppsatta senare vid texten. Utan lyssnar på det visade och inget annat...

tar även denna bild i repris. Så man kan se "helheten mera också..

Så nu ska här skrivas lite.. Återkommer...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/09/21 14:23:38
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/21 :  15:47:02  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

jaha. Då skall man försöka återge en text som kan förmedla er vad jag samt Lena kom fram till vid lyssningen av kombon hos Hans. ARTsound.

Jag kan direkt säga följande. Detta är för mig snudd totalt okänd mark. Hornhögtalare spelar inte direkt som något annat jag hört. För vissa på ont. Och för en del på gott. Sedan finns nog därimellan olika åsikter-
Dom som söker exakt pinpoint bör inte direkt söka sig till horn... För det är INTE direkt vad denna högtalartyp återger.

Betder detta att det är en dålig musikförmedlare då tro?

Svaret är absolut INTE.. det är en rent vansinnigt god musikförmedlare som berör en starkt genom att just göra det den säkert är avsedd samt konstruerad till. DVS spela musik och lämna sin ägare sittande med alltid ett smile i mungipan.

lena och underteknad kännde igen oss omedelbart i ljudbilden på så sätt att man med lätthet kan ligga i var sin hörna och bara njuta musikens magi utan att ha "ena högtalaren i örat" om ni förstår hur jag menar. Den supergoda spridningen gör att man inte blir sittande i ett skruvstäd med huvudet ensam njutande toner. Utan att FLERA i ens familj kan delta utan att handikappas av tinitus via att en högtalare spelar en massa enbart...

Betyder detta då att det INTE finns en spot i mitten? Nej. Absolut inte.. Självklart så har man i sweet spot en ännu bättre uppsikt av händelserna. Men för mig är det roligare att berätta om detta att man kan njuta flera av högtalarens kapasitet utan att förlora så mycket av det viktiga. DVS musiken...

Vad finner man då i max lyssningsposition...

Svaret är mycket enkelt. MUSIK.. Jag säger som hasse alfredson. "Musik förfan"

Sätter man sig hos Hans o spisar en platta så sitter man inte o letar efter exakta placeringar av allt. Man Lyssnar enbart på musiken.

Då man som jag nu ska resa o sedan försöka återge med termer så tvingas man ju mot sin vilja att även plocka ut olika saker såsom perspektiv. djup o en massa olika saker som vi använder för att återge upplevda parametrar.

På ett sätt skulle jag vilja slippa göra så här. Detta PGA att detta vore bättre att enbart berätta om med ett enda ord. det ordet är MUSIK.

Mewn för att alla skall finna mer inputt ska jag ge mig på att beskriva mer "vanligt"..

Dessa högtalare, (eller kanske högtalartyp?) med sin storlek är inget man stoppar in i studentrummet på 17,5 kvadrat. Dom kräver lite mer storlek då dom har kapasitet att fylla ut varje vrå i stora stora rum med ljud. men man kan ju förbereda sig inför nästa rum o spela ändå ju...

Dom markerar INTE på detaljer som en vanlig låda gör. DVS att om man uppskattar att sitta o peka ut exakt var triangeln plingar. eller exakt var knarret från stolen kommer ifrån.. Ja då får man söka sig till dom saker som mer inriktar sig på sådant.

Här talar vi endast spelglädje o musikalitet.. Såsom helhet...

Det betyder INTE att man inte hör alls var saker sker. Endast att det INTE är där dom markerar sakerna..

När Hans satte på första plattorna så tänkte jag. "NEJ NEJ NEJ IGEN DESSA FÖRBANNADE REFERENCESKIVOR SOM ALLTID LÅTER KANON..."

men jag sa inget om detta självklart. Hans var värden. Och bestämmde VAD vi skulle höra.. Efter en hög med skivor så... Då bytte hans stil på musiken o en skitig rå brutal Bluesgitarr tog plats med ett brak i huvudet...

ordet för detta "brak" är DYNAMIK!!!!!!!!!

Och nu hörde man tydligt att detta inte var högtalare enbart för finlir. Utan högtalare för mer skitig rå musik också..

Mayro kände sig hemma

Så lite fint nämndes att den volymen som spelades var tomgång hemmavid kl 0300 på natten... Då växte hornen på vår Danska vän Hans. Och volymen steg avsevärt...

Och flinet försvann direkt från "Mr bångstyrig mayro" Detta var ju kanonskoj ju

Så efter detta så inser man.. Det var och är ett system med klar kapasitet att ge många timmar av musik.. Det är inte ett imponatorsystem där flingande o klingande är det som gäller.. Detta är en produkt för en kräsen musikälskare..Få förunnat att äga tyvärr. Prislappen gör den ju lite oåtkommlig tyvärr...ca 90000-100000 kr är ju inte en barnlek direkt. Fast man får ju se detta i perspektivet att man har slutsteget till basen redan däri. Och endast behöver en liten liten plutt stärkare till topparna för att va hemma. Därmed kan man ju se det så att det är rent billiga högtalare sett på helheten.

kritik då.. Sådan finns ju alltid..

Eftersom jag är transistorkille så är det ju rätt mycket som här skiljer ifrån mitt invanda ljudideal..

Spelsätt. Ljudtyp. pinnpoint osv osv osv.. O sedan detta med glödande varmt ljud ifrån rörgrejor... Som ni ser så har jag svårt att skriva kritik ju. detta ÄR inte dummt alls i musiklyssnandet ju.

Men lite kommer ändå här.. Jag skulle önska LITE mer pinponint. LITE mer artikulation i basen via kari bremnäs...LITE mer släpp..
Detta då i jämförelse med det jag anser vara det bästa jag hört på dyligt. DVS Aúdio Artistry. Men då talar vi helt andra prislappar också som ni inser..HELT andra...elektroniken är astronomiskt mycket dyrare till dessa system för att få dom att vakna..

Sett utan denna jämförelse då? Då sitter jag nöjd. Jag skulle lätt kunna ha dessa hemma här.. Utan ens att blinka.. En månad efter jag fått händerna på dom skulle dom lira som aldrig förr...
Jag kan nämna dom svarar direkt på kablar.. Så intweeka dom till sitt eget ideal är nog rätt lätt..

Detta är en högtalare tillverkad för musiklyssning. Och sådant är i alla lägen det som styr allt jag ser som bra.

Och detta ÄR bra.mycket bra..

Avslut.

Jag tror en högtalare eller rättare sagt ett system med dessa grejor skulle dela upp oss i två läger..

Ens skulle sakna sina exakta "pekpinnar". Den andra (som innehåller mig själv) skulle gilla musikens självklarhet..

och båda grupperna skulle ändå säga "detta låter bra"...
troligen sa alla "detta är MUSIK"

En del är dipolkillar.. en del lådkillar. sedan finns det hornkillar..

Jag skulle mycket enkelt kunna bli hornkille MYCKET lätt...

hoppas ni förstår HUR jag här beskriver MINA tankar o känslor.

För att bedömma denna högtalare är lättare med känslor än ord nämligen. Den kan beröra en musikälskare.
Och detta är vad den gjort med mig. Berört.

SÅ...fördelar då ifråga om rumsakustik osv...

Vid mitt besök hos Inoland så sa jag att man bör vara medveten om att inos produkter ställer stora krav på att man fixar rummet..

Hos hans var i stora stora drag rummet INTE alls bra. Det fanns klara klanger av kvarhängande typ vid en handklappning.

Men detta var ändå inte katastrof.. Det betyder att trots kala rum så kan dom spela. Vilket gör dom som jag förstår det lätta att bli ägare till om frun vill ha annat än en studio..

Detta är ett klart plus för många.

Så... med detta överlämnar jag mina tankar här. Jag skulle gärna äga en Avantgard Duo. LÄTT..

Om man bortser från ljudet helt. Ja då skulle ett konstverk av en medelkänd konstnär kosta tre ggr priset för dessa högisar...Man kan ju få hornen exak i den kulör man vill.. Vilket gör dom till en del av hemmet direkt...färganpassade horn.. med bra ljud..

De ni.. Göm tråden för fruarna nu..

Ser dom den vackra snyggingen med sina färganpassade horn sååå

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/21 :  15:59:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Låter som min typ av högtalare!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/21 :  16:52:50  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Säkert som amen en högtalare som skulle tilltala en stor mängd musikälskare Bernt... Mig med

Så nu börjar vi avrunda med lite bilder ifrån kvällens begivenheter. Men nu utanför det Hanska "hemmets goa vrå...

Efter en massa diskutioner osv så vart resturang bokad. Diskutionen uppstod då vår granne ju hade hämtat info på nätet om resturanger i viborg.. Så Hans och Kerstin hade diskutioner om vilken som var ok.. Hans är väletablerad besökare av dom dyliga ställen som serverar god mat. Så valet föll på en fin liten dylig matplats...

Så här står man o väntar på att få kliva in

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/21 :  16:54:41  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Väl inne så såg det ut som så här.. och dagen till ära så lånades en finfin dansk flagga för att fira vår grannes stora dag..

Ser ni hur hungriga dom ser ut

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/21 :  17:00:26  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Efter lite prat så bestämde vi oss för två olika rätter. Ingen ville ha förrätt.. Det hade vi fått ljudmässigt ju.

Så Lena valde Torsk. Och så här serverades den...

Vi andra valde att äta en liten köttbit som såg ut så här då den serverades..

Och på denna bild ser man dryckesvalet... Lite gott vin...o vatten.

Om ni tycker det ser gott ut så ska ni veta att det var klart godare än ens utseendet berättar om...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2005/09/21 :  17:05:39  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Jag skulle mycket enkelt kunna bli hornkille MYCKET lätt...

mayro det är man redan och du förstår nu varför då de låter bra.

Hmm... man kanske kan rädda dig från dipolträsket.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/21 :  17:10:16  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Efter allt upplevt under dagen hos Hans med go musik. Välkomnande som vi vore rent av kungliga. Ordnande av motellrum osv. Ja kort sagt top class service o motagande så.. Ja då på kvällskvisten ser man bara ett sätt att visa vad man känner inför all denna gästfrihet...

Jag tror alla ord är onödiga...Ibland säger en bild mer än tusentals ord.... TACK TACK TACK HANS för en oförglömlig resa...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/21 :  17:29:23  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Sedan dagen efter så packades bilen. Och hemresan påbörjades...

Resan till färjan blev händelselös. Så här avslutas denna hifiresa med en bild snudd där resan började..

Resan förbi varberg vart till o med UTAN polisanfall. Och hemma stog vi kl 21,30 med granne hemkörd o klar...

Så var resan slut... Och vi också... Tack igen HAns för allt. Och hoppas snart få visa dig Jämshögs klassiska nattklubbpizzeria. Deras Pizza är välkänd i hifikretsar...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/09/21 :  17:42:42  Show Profile Send Draken a Private Message  Reply
Härligt å kul läsning!
Blir lite sugen på resa själv, men pengar saknas just nu.

Plockar lite med en "transing" på 1000 VA, så länge.

Tack Mayro!
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/09/21 :  17:43:46  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Vänta lite nu! Köpte inte du en Volvo för att kunna...

Retro låter fint.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/21 :  18:02:29  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Vad Jeppe72? såg du nån "skillnad" mellan packningen iväg o den som syns på väg hem

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/09/21 18:03:31
Go to Top of Page
Page: of 18 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000