HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 DIY-träff hos ud, Huskvarna
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/09/04 :  20:49:52  Show Profile Send XizzeriA a Private Message  Reply
I lördags blev det av, träffen dit alla "DIY-nissar från Jkpg-området" var välkomna. Tyvärr var det bara jag och Hasse som kunde komma och beskåda uds vackra system. Tyvärr också (för läsarna iaf) blev det inte så mkt fotande, men desto mer lyssnande.

ud hade högtalare i nästan varje rum, det mesta hembyggt om än några ärvda av brorsan (har de lokaliserat DIY-genen ännu?). Det är inte alla som kan njuta av lyxen att lyssna på klass A i sovrummet!

Här kommer iaf ett par aptitretare, som sagt blev bara 10-15 bra bilder så njut! Och för er som inte tycker det räcker, håll er up-to-date i tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42158 där ev. framtida möten lär aviseras!

Vi börjar väl med signalkällorna, en söndermoddad cd-spelare av märket TEAC:


Men vad är det här för snajdigt hantverk?


Bra lät det iaf, och vackert var det. Vad mer kan man önska?

XizzeriA

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/09/04 :  21:12:51  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
CD-Z5000...har haft en sådan....för väldigt länge sen...hmm söndermoddad...

mera bilder!...får inte dröja toklänge nu innan nästa träff blir av...hm sockerkaka ja...man har missat alldeles för mycket

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/09/04 :  21:17:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Vinyl, Mumma! Denna tråden kommer att följas med andakt!

Kanske skulle upp på framsidan också?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/09/04 :  21:20:00  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
Håller med föregående talare angående nästa träff. Fler bilder!:)

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/09/04 :  21:24:32  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Hmmm "apparathyllan" som CD-spelaren står i..är den hemmagjord?..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/09/04 :  21:33:32  Show Profile Send XizzeriA a Private Message  Reply
Ni tjatar ju som små hundvalpar. Men vad gör man? Man ger lite i taget, så det räcker så länge som möjligt..

Är den inte lite dammig?


Här iaf skivspelaren i all sin prakt, och vilken prakt!


Jag kan inte få nog, här kommer en till


Sammanfattningen av mitt möte med denna skapelse lyder: Det var sannerligen bättre förr!

ud var så pedagogisk att han tog fram en inspelning han hade både på CD och vinyl. Vilken skillnad, vinylen var som den en stor bioduk medan CDn symboliserade den i sammanhanget tama plasmateven!

XizzeriA
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/09/04 :  21:41:36  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
Ojoj..Detta är hifiporr på hög nivå:) Måste ju bara besöka Ud så snart som möjligt! Fler bilder Måste ju också få se lite bilder på högtalarna..

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/09/04 :  22:00:35  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
ud....jag FÖRSTÅR så väl om du lider av platsbrist...men det finns en lösning!..mm jag kan ta hand om en del grejer..så att du inte behöver känna att du känner dig trångbodd å obekväm där hemma.. ..klart man ställer upp

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/09/04 22:01:27
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2005/09/05 :  07:46:49  Show Profile Send ud a Private Message  Reply
Vadå platsbrist
Jag har bara prylar i 7 av mina 9 rum o kök
Så mina 3-4 projekt på G får nog plats dom oxå

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/09/05 :  17:59:38  Show Profile Send XizzeriA a Private Message  Reply
Dags att uppdatera.

Här är bilderna på uds mäktiga 3-vägare, bestyckade med Dynaudio-element. Häftig design tycker jag, likaså smart att separera bas/mellanregister/diskant. Delningen skedde visst passivt, via ett seriefilter om jag inte missminner mig.



Högtalarna står stabilt på plats, de enda vibrationerna man kände var de som fortplantade sig genom luften då 8-tummarna skakade loss, under en låt från Infected Mushroom var vi nog nära x-max, såg ut som +-5mm nästan..

XizzeriA
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2005/09/05 :  18:42:35  Show Profile Send ud a Private Message  Reply
Njaaaaaaä.
Inte helt korrekt.
Aktiv delning mellan bas och mellan.
Passivt seriefilter mellan mellan och diskant.
Basen är en Peerless medan mellan och diskant är Dynaudio.

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/09/05 :  18:48:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Snygga högtalare. fler bilder

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/09/05 :  19:22:41  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Seriefilter...låter svårt att få till...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/09/05 :  20:33:24  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
Synd för er som inte kunde komma. För vi hadde en fin dag hos ud.
Vi han med ganska många saker under besöket. det belev lite surround lyssning, vi lyssnade lite på högtalare med transmitionslinje, lite klass a i sovrummet. Och så mycket lyssnsande på ud:s "stora system".
Att lyssna på LP skivor med uds anläggning var en upplevelse i sig. Det var första gången som man har tänkt det låter som "på riktigt".
Dessutom fick jag låna några modifierade kretskort till sentec SC 8 och tips på hur man kan få den att låta ännu bättre.

Vi han också med en provlyssning melan mitt hypexsteg(i classd) och ett och välkonstruerat class B steg.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/09/06 :  00:37:16  Show Profile Send XizzeriA a Private Message  Reply
Såhär kan det se ut när ett gäng DIY-are ska ta reda på vad som låter bäst: Klass B eller klass D? Svårt val då båda stegen lät ganska lika, då jag var den enda som var partisk(?) får jag väl säga att B-steget klarade av pressade situationer bättre. När Power of Seven ljudade på högsta kräm ur Hasses klass D blev det lite ansträngt. Innan dess var dock hugget som stucket..



Ska tilläggas att Dynaudio-stativarna var väldigt trögdrivna, perfekta för att hårdköra stegen! Tydligen uds brorsa som konstruerat dem, väldigt välljudande i mitt tycke. Att de var vackra att se på skadade inte heller.

XizzeriA
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/09/06 :  00:38:36  Show Profile Send XizzeriA a Private Message  Reply
En närbild på högtalarna bara, man ser tydligt likheterna mellan Dynaudio-elementen.


XizzeriA
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/09/06 :  00:53:12  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
Riktigt snygga högtalare. Sur ut att låta mycket bra också

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/09/07 :  16:40:05  Show Profile Send XizzeriA a Private Message  Reply
Här kommer en close-up på uds spaciga försteg. Häftigt med fasta motstånd för volymkontrollen


Framsidan på det slutsteg som driver mellanregister/diskant. Gick att växla mellan klass A eller klass B. Snygg finish.


@ud: ursäkta för faktafelen, inte lätt att hålla allt i huvudet..

XizzeriA
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/09/08 :  23:10:38  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
Riktigt snyggt och rent slutsteg. Så ska det se ut UD! Kommer och hälsar på någon gång, förhoppningsvis inte en alltför avlägsen framtid.
Fler bilder!!!!

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2005/09/09 :  17:37:32  Show Profile Send XizzeriA a Private Message  Reply
Såhär ser det alltså ut när några DIY-nissar ska svara på frågan: Klass D eller Klass B? Svaret blev: JA!



Och så en närbild på Hasses fina slutsteg, väldigt välpresterande till det facila byggpriset 3'000kr.



Det var allt jag hade att bjuda på, fanns dock ännu mer att gapa över i uds skog av DIY-pryttlar

Hoppas fler dyker upp på en ev. uppföljare, kan bara rekommenderas!

XizzeriA
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/09/09 :  20:32:01  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
En sak som jag kommer ihåg som var speciellt med Teac-spelaren, är att den har subindex(heter det så?)..alltså visa CD-spår är uppdelade i mindre delar...ser man inte så ofta...å kanske inte behövs så ofta...men ändå...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/09/13 :  08:28:15  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
hej allihopa! kul att du lägger upp massa bilder! tyvärr har jag inte haft så mycket tid att skriva massa. det är fulltupp med massa annat.

Att försöka avgöra villket slutsteg som lät bäst var inte helt enkelt. jag kan säga att jag inte är o partisk efter son jag är ägare av det ena steget. Stegen är nästan samma uteffekt. Mitt steg har en normalstornätdel, medan klass b steget har en fetare trafo och en enorm kondingbank.

hur lät det då?
Det enda jag säkert kan konstarera är att stegen lät välldigt lika. Trots att dom fungerar så olika. Jag tyckte att klassD steget lät lite svängigare. Å andra sidan så tyckte jag att uds steg lät lite mjukare och lugnare. Men det är bara min egen uppfattning.

Jag ska nog prova att stoppa in lite fetare kondingar. 20 000uF kanske...

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/09/13 :  23:45:15  Show Profile Send planetaryice a Private Message  Reply
Riktigt snygga slutsteg båda två! Det börjar klia i fingrarna och man blir riktigt sugen på att själv testa på att bygga något liknande:)

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/09/14 :  20:54:14  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Vad är det för rör, Hasse? Vad får du för effekt? Och var hittar du billiga trafos?
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/09/14 :  22:31:17  Show Profile Send Hasse a Private Message  Reply
Hej Leffer. Du är till i raden som har blivit lurad av utseendet. Undet huven sitter st klassDmoduler (hypex.nl) rören sitter bara där för att det är kul. effektrören heter 6SN7 GT. Jag vet inte mycket om dom, dom lär vara ruskigt gammla tillverkades på 40-50 talet tror jag.Och så glöder dom fint! Om det är nån som vet mer så berätta!. Inte så konstigt att man blir lurad den ser ju precis ut som ett rörsteg. Får mig att tänka på en kille som hadde stoppat in em modärn v6a i en gamal saab v4.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/09/15 :  09:27:18  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Det var det j**ligaste! Jag tyckte det var konstigt med små dubbeltrioder som slutsteg i ett HiFi-steg. Kanske hade du kommit på en Ny Fantastisk Lösning... Men nej.

6SN7 är ett förstegsrör med goda kvaliteter, jag har planer på att bygga ett försteg med sådana när jag får tid. De du har är dessutom gamla RCA, fina grejer. Du kan få byta dem mot ett par op-ampar om du vill. Det har ju en komisk effekt att någon som vet vad vederbörande talar om får inte ihop att det där skulle vara ett slutsteg, men egentligen kanske du skulle byta ut 6sn7:orna mot el34, 6l6 eller kanske 6v6, ett litet effektrör.

Men jag måste säga att du har humor!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000