HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Bc Acoustique demo på Ljudmakarn i AÖ
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/09/04 :  00:34:40  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Här kommer det att ramla in lite bilder, samt en del text, från Audiogrupp Östs besök hos Ljudmakarn i Stockholm och provlyssning av högtalarna Bc Acoustique. Pga lite minnesfel - får nytt minne på måndag/tisdag - så kraschar datorn ibland och förlorar jag nedlagt arbete vid ombooten tar det en stund innan jag vill sätta igång igen...

Som ett arrangemang i klubb Audiogrupp Öst ordnades en demo av Bc Acoustiques högtalarmodeller i Ljudmakarns butik på Drottninggatan i Stockholm lördag 3/9.

Efter en del avhopp pga bl.a. sjukdom samlades FBK, Joav och undertecknad och Ljudmakarn representerades av Jonas Carlsson.

Edited by - Cyber on 2005/09/04 11:48:11

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/09/04 :  01:07:04  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
SLäpar man med sig en gammal digitalkamera och en blixt (orkade inte ta med mig stativ) så har man privilegiet att slippa vara med på bild. Det har man däremot inte om man demar utrustning för intresserade forummedlemmar, som Jonas Carlsson här gör.


Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/09/04 :  01:25:38  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Ljudmakarn har ett demorum nere i källaren, snett under butiken - och direkt under 7-Elevens espressomaskin... Därför är taket väl ljudisolerat, och mitt förslag att vibrationsdämpa 7-Elevens kaffekokare hade man redan genomfört. Rummet har nog bättre möjligheter till bra ljud än de flesta andra demorum i Stockholm. Däremot blir det lika syrefattigt och nästan lika varmt som de andra efter någon timme.

Ett väggfäste till en bortplockad plasma-TV ger kanske ett lite "skämmigt" intryck just på den bakväggen mot där de flesta bilderna togs, absorbenterna är väl inte de vackraste heller. Men annars är det ett trevligt rum.

Här ses utrustningen som vi började med: Bc Acoustique ACT A3 högtalare, Meridian G08 24 bit upsampling CD player samt lite Hegel. Vet inte om Meridian-spelaren var med på HighEnd-mässan i Sollentuna, men Hegel och Bc hjälpte i alla fall till att få fram ett imponerande ljud i de (relativt) kassa rummen där. Dvs inte enbart i det rummet högtalarna stod - de hördes in i flera andra rum också...

Racket är Solid Tech's Radius Solo, strömkablarna är Ljudmakarns egna. Exakt vilka Heglar det är såg jag inte, kanske P2A/P4A försteg samt H2A slutsteg. Joav eller FBK kanske kan konfirmera eller korrigera.


Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12

Edited by - tommypeters on 2005/09/04 14:28:25
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/09/04 :  08:46:12  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Ytterligare lite närmare, så dyker det upp en "svart låda" i bild också. På grund av blixtanvändandet är den också verkligen svart...


Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/09/04 :  10:12:07  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Jag har minnesfel i datorn och får nytt RAM tidigast i morgon kväll, så om det plötsligt slutar komma inlägg för att min jag tröttnat på att min dator kraschar för ofta så har ni här förklaringen i förskott... Det här är andra gången jag skriver det här inlägget, nu skriver jag först i en textfil som jag sparar ofta. Det var förstås mycket mer intelligent och inspirerat skrivet första gången, men det är sådant vi får leva med.

Här har vi gått närmare en Bc Acoustique ACT A3 och dess tre element. Först den härliga horndiskanten "BC100" som går upp till 50kHz. Många upplever ljudet från diskantelement som går klart över det hörbara området klart bättre än de som stannar "precis vid gränsen". Om orsaken är att elementet då spelar bättre inom det hörbara området, om örat/vi "märker" att annars ohörbara övertoner inte klippts bort, om de korta ljudvågorna påverkar luften och de andra ljudvågorna i rummet - eller någon mer kvantfysisk förklaring finns, det lämnar vi därhän i den här tråden!

Skulle rumsakustiken göra att diskanten låter något för påträngande och vasst så finns det inställningsmöjligheter på högtalarens baksida, via en jumper. Man kan förändra kapacitansen och därmed sänka tweeterns utnivå med upp till 3dB. Vill man ha mer diskant än "standard" kan man för övrigt höja nivån med upp till 3dB också.

Jag tog ingen bild på denna baksida - vi var där huvudsakligen för att lyssna - men jag kanske kan gräva fram en bild jag tagit vid tidigare tillfälle.

För mellanregistret finns ett 18cm polypropylen-element och för basen ett sidoriktat 26cm element av aluminium.


Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/09/04 :  10:35:00  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Jag lyckades inte få någon bra bild på elektroniken - på grund av kombinationen av kamera, blixt, tidsbrist och fotograf - men här är i alla fall Meridian och Hegel på lite närmare håll:


Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/09/04 :  10:41:53  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Här ses FBK och Joav i lyssnarsoffan, samt Jonas i "Basfåtöljen". Rummet är relativt bra akustiskt sett, men det finns ett par platser där basen är bumlig - och där placeras förstås personalen .

På bordet står min Pepsi - något som rekommenderas om ni ska ta en lyssningssejour. Ta med dricka.



På väggen bakom syns en Meridian DSP33 aktiv högtalare, men bakhögtalarna användes inte under demon. Det var tvåkanal som gällde.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/09/04 :  11:44:30  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Trevliga bilder du har fått till tommypeters

Hehe, närmast i bild ser man AÖs "A-rankade lyssningsexpert"

Kul oxå att se ett nytt ansikte i AÖ, joav, välkommen

Kul att FBK och ljudmakarn möjliggjorde den här Bc Acoustique demon. (Synd att man missade tillställnigen pga sjukdom )

Fler bilder om du har tommypeters

/Cyber

Edited by - Cyber on 2005/09/04 11:55:02
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/09/04 :  12:58:50  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Jadå, det kommer fler bilder

Jag bestämde mig, efter lite tvekan, att göra ett bildreportage av den här provlyssningen - men huvudorsaken till att vi var där var ju just för att lyssna. Så vad lyssnade vi på, och hur lät det?

Förhoppningsvis kommer Joav och FBK in med sina lyssningsintryck från kombinationen Meridian - Hegel - Bc Acoustique ACT A3, här kommer i alla fall mina spår, men de kördes inte riktigt med den kombinationen :

Jag slängde ihop en "test-CD" (något ska man ju ha för privatkopieringsavgiften) med en blandat urval av musik, en skiva som jag kommer att lyssna på hemma idag som jämförelse. Skivan innehöll:

Erich Kunzel - "Introduction To Also Sprach Zarathustra" (Time Warp)
Yello - "Blender"
Kraftwerk - "Elektro Kardiogramm"
Philip Glass - "Koyaanisqatsi"
Oliver Shanti and Friends - "Tara Shakti Mantra"
Ett spår från en Chesky testskiva
Jean Michel Jarre - "Zoolookologie"
Vangelis - "End Titles From Blade Runner" (Themes)
Enya - "Orinoco flow" från "Watermark"
Led Zeppelin - "When The Levee Breaks" från "IV"
Budgie - "In For The Kill" från skivan med samma namn
Focus - "Hocus Pocus"
Kinks - "You Really Got Me"
Pink Floyd - "Comfortably Numb"
Peter Green/Fleetwood Mac - "Oh Well"
John Lee Hooker - "One Bourbon One Scotch One Beer" (Hooker & The Hogs)

Första spåret med Kunzel (och Cincinnatis Pops Orchestra) innehåller en hel del riktig lågbas och det märkte man att A3-orna kunde återge riktigt bra för en högtalare i den storleken (32kg) och man saknade inte direkt subwoofern man har hemma. Dock skulle det säkert vara stor skillnad med ACT A4, den största modellen, eller med riktigt stora högtalare från andra märken. Då kommer man dock upp i en annan prisklass.

Yellos och Kraftwerk skapelser innehöll också mycket bas, vad som också ofta kallas "lågbas", men även om de går relativt lågt så är de flesta basvågorna inte nere och leker i 20-50Hz-området. Det här låter riktigt bra, ska man anmärka på något så kanske basen kunde varit något "direktare". Men det kan ju bero på rummet också.

"Koyaanisqatsi" är soundtracket från en härlig "Art Movie" (i en serie om tre) med samma namn. Den visade sig dock inte säga något speciellt om högtalarna, det låter bara bra.

När Oliver Shanti gled in letade Joav direkt efter papper och penna och undrade vad det var - det är en vanlig reaktion när någon av hans skivor spelas Härlig "World Music" där han åker världen runt och spelar lokal "ursprungsmusik" tillsammans med lokala musiker. Med nordamerikanska indianer, i Tibet, i China, arabisk musik osv. Detta är från skivan "Tai Chi Too" vilken är en av de bästa tillsammans med "Well Balanced" och "Medicine Power". Trots att tekniska inspelningskvaliteten kanske inte är optimal lät det mycket bra, Jonas tyckte också att det var "mycket intressanta panoreringar".

Jag ser att det blir lite mycket text om jag tar alla spår, så jag väljer lite. "Zoolookologie" innehåller ett sammelsurium av ljud som tillsammans blir en mycket smakfull ljudmatta. Om systemet fungerar bra. Det gjorde det här, varken högtalarna eller övriga utrustningen gjorde bort sig. Glömde kolla (fy! ) om högtalarna kördes bi-ampat, det lät så här, nästan lite åt "Aktiv Delning-hållet". Nja, det kanske var att ta i...

Enya har ju många låtar som kombinerar hennes finstämda sång med en mycket trevlig basgång, och det som kännetecknar ett bra system är att man kan gå ner på väldigt låg volym och det låter fortfarande bra. Inga problem här!

När "When The Levee Breaks" började ljuda sken Jonas upp, det träffade hans (och min) musiksmak rakt på. Det räcker med ett första trumslag från det spåret så vet man vilken låt det är. Kanske lite olyckligt tajmat med New Orleans, men det var för bra musik för att utesluta. En underskattad låt på Zeppelins repertoar, en av deras absolut bästa. Trummorna, och övriga musiken, klarades av bra.

När vi sedan kom in på avsnittet med hårdare musik märktes d

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/09/04 :  13:07:58  Show Profile Send Joav a Private Message  Reply
Detta van en mycket intresant provlyssning.
Mycket bra musik och många bra diskutioner om inspelningsteknik och akustik mm.
Här kommer en bild på den lite anorlunda diskante



Lite närmare kan vi ju gå...



Jag glömde i allhast att tacka ljudmakarna för en jätte fin provlyssning, TACK!

Jag ser redan fram mot nästa träff med AÖ

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/09/04 :  13:10:46  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Tack tommypeters för din utförliga och intressanta beskrivning. Kul oxå att få musiktips på köpet

/ Cyber
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/09/04 :  13:44:05  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Innan vi stoppade in min skiva fick som redan nämnt Herr Hegel maka på sig för Darth Vader. Mr Meridian fick flytta ner en våning och dess plats i racket togs av de svarta skapelsen som nu tagit av sig masken:



Men vänt nu! Vad gör en rörförstärkare (på 38 Watt dessutom) här? Är du säker på att det inte är ett försteg?


Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/09/04 :  13:54:55  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
Innan vi stoppade in min skiva fick som redan nämnt Herr Hegel maka på sig för Darth Vader. Mr Meridian fick flytta ner en våning och dess plats i racket togs av de svarta skapelsen som nu tagit av sig masken:


Star Wars varning

/Cyber
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/09/04 :  14:03:27  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Man får buga och tacka för ditt utmärkta reportage om denna Demo tommypeters, riktigt trevligt! Som du påtalade om elektroniken så var det Hegels försteg P4A och slusteget H2A. CD-spelaren däremot var Meridians G08 och den svarta lådan heter Prima Luna ProLogue Two.
Joav!! Klockren bild på diskantenDe ser lite speciella ut, men låter riktigt underbart!
quote:
Hehe, närmast i bild ser man AÖs "A-rankade lyssningsexpert
He he he Vilken bild alltså, roliga ansiktsytryck

Ljudet ja! Dessa Bc Acoustique ACT A3 är mina favorit högtalare under 50.000kr. Hade det inte stått 44900kr på prislappen, så hade jag ägt ett par redan.44.900 är mycket pengar, men i detta fall så är det faktiskt prisvärt anser jag! De är vidöppna,oerhört snabba och framför allt naturliga i ljudet på ett sätt som man lätt blir charmerad av, och när man väll har börjat att lyssna så är det svårt att sluta helt enkelt, då de gör allt så rätt. Och sedan så kan de flytta luft ocksåoch gillar man musik som Kraftwerk,Infected Mushroom så får man sitt lystmäte tillgodosett med dessa högtalare.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/09/04 :  14:10:06  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
gillar man musik som Kraftwerk,Infected Mushroom så får man sitt lystmäte tillgodosett med dessa högtalare.


Låter ju klockrent

/Cyber
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/09/04 :  14:31:54  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Rättade G07 --> G08, sskrev fel bara - det syntes ju faktiskt på bilden

...och här kommer en bild där man faktiskt kan se att det står PrimaLuna ProLogue Two och inte Darth Wader:



Nu är det dags för en promenad/klippklättring, säger hunden...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/09/04 :  15:24:17  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
"Och vad har en 38W rörförstärkare på en demo med 150W/300W Bc Acoustique ACT A3 att göra?"

Javisst ja, det var ju frågan. Om ni är tysta nu så ska Johan berätta det:


Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/09/04 :  15:36:42  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Det verkar som det var något fel med ljudet, så det verkar som om jag måste göra en kort sammanfattning skriftligt:

Bc Acoustique designfilosofi är bl.a. att inte ha någon svag kedja, man använder WBT-kontakter, Tara Labs internkablage, 30mm MDF med intern stagning, dämpning och diffusion samt rejäla delningsfilter av hör kvalitet. Och så bra element. Men förutom det så är de ju ett franskt märke, och fransmän "är galna i rör". Alltså har man gjort högtalarna mycket lättdrivna - tror de har 94dB känslighet/4 ohm. Så en rörförstärkare på 38W klarar av att driva dem, och det var precis vad den gjorde med alla mina spår.

Dags för Ashtanga Yoga-träning, återkommer med fler bilder ikväll...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/09/04 :  16:22:37  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
återkommer med fler bilder ikväll...


Ser fram emot fler bilder och kommentarer ikväll


/Cyber
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/09/04 :  21:19:26  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Efter att ha lyssnat på ACT A3 i två och en halv timme var Joav tvungen att lämna sällskapet, medan Jonas och FBK i sin tur var tvungna att ta en paus och dricka litet. Eftersom jag skulle behöva åka hem lagom när de kom tillbaka, stannade jag och tog några bilder till innan jag gav mig ut och letade syremolekyler.

De högtalare jag ställt mig in att lyssna på var ACT A2.5, som stod parkerade i väntan på att Jonas skulle komma tillbaka och koppla in dem:



Eftersom jag inte skulle få lyssna på dem denna gången frågade jag Jonas om en jämförelse mellan dem och A3. De skulle inte ha så mycket mindre bas än A3 som man skulle kunna tro, men de skulle spela klart stramare. Alltså inte alls en "mindre kopia" utan för att passa en lite annan smak.

För övrigt, eftersom Ljudmakarn också har erfarenhet av Audiovector-försäljning, så pratade vi lite löst om en jämförelse mellan A3 och Audiovector Mi3 Avantgarde. A3s riktpris är ju 45 tusen medan Mi3 Avantgarde kostar 40 tusen, och innan Bc Acoustique var tillräckligt kända i Sverige var man tvugna att ett tag gå ner till motsvarande pris och klart minska på marginalerna. Nu har man kunnat gå tillbaka till ordinarie pris igen, och högtalarna är lättsålda bara folk kommer in och lyssnar. Som numreringen indikerar finns det även de två mindre modellerna A1 och A2 (samt de större A4). Stora fördelen för Audiovector (min kommentar) är ju att man kan köpa en enklare modell och uppgradera utan en massa extra kostnader.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/09/04 :  21:34:20  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Här ser vi A2.5-orna igen, tillsammans med lite olika Meridianutrustning:


Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/09/04 :  21:38:52  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Här har vi dragit oss lite närmare. Färgen är för övrigt den mellanbruna varianten (högtalarna finns åtminstone i denna färg, den ljusa varianten vi såg på A3-orna samt en mörkbrun nyans).


Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/09/04 :  21:57:23  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Ska bli intressant att höra jämförelsen från FBK och Joav

/Cyber
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/09/04 :  22:06:45  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Joav kunde ju inte heller vara kvar och lyssna på A2.5 - så där får vi helt förlita oss på FBK. Bäst att boka en ny demo snarast möjligt.

På den här bilden ser man djupet på högtalarna:


Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/09/04 :  22:10:37  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Går man ytterligare närmare ser man elementen lite tydligare, har jag hört.


Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/09/04 :  22:15:17  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Trevlig närbild på elementen du fick till där

quote:
Joav kunde ju inte heller vara kvar och lyssna på A2.5 - så där får vi helt förlita oss på FBK


Ja, just det..det skrev du ju tidigare. Kom igen FBK, allt hänger på dig nu

/Cyber

Edited by - Cyber on 2005/09/04 22:17:30
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000