HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Ayre, Thiel, möss, Project, Pagode! Update 071129
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2005/08/19 :  21:35:57  Show Profile Send Gustaf a Private Message  Reply
quote:
varför inte resolut bara "låna" pappas stereo... Föräldrar har ju försörjningsplikt HELA livet ju....

Detta med att det slutar vid sk "vuxen ålder" är inget att bry sig om... Så långtidslåna den bara..


Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2005/08/19 :  21:38:39  Show Profile Send Gustaf a Private Message  Reply
Och slutligen då hela uppställningen



Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2005/08/19 :  21:54:23  Show Profile Send Gustaf a Private Message  Reply
En del läsare kanske funderar hur systemet låter. Jag tror man kan karaktärisera Thiel och Advantage som ganska utpräglade hifi-produkter i den meningen att återge musiken på ett korrekt sätt (utan att vi här börjar diskutera vad "korrekt" kan betyda). I min mening är det kombinationen av dessa produkters neutralitet och korrekthet med cd-spelarens fina kvaliteter vad gäller att sätta liv i musiken som gör detta system så behagligt och välljudande att lyssna till.

Jag vet inte om man kan säga att systemet passar bättre eller sämre till någon genre. Komplexa orkesterverk återges med stor dynamik och blir aldrig grötiga, basslingor i poplåtar är lätta att följa, det är lätt att känna atmosfären i jazzmusik osv.

Återigen: det är förbaskat kul att lyssna till musik genom det system som jag här presenterat. Och det är ju det som är poängen at the end of the day.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/08/29 :  19:20:16  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
grymmt system! har en fråga bara, du skrev
quote:
smart nog har Thiel designat högtalaren så att tyget kan vara på vid lyssning utan att ljudkvaliteten försämras.
Vad är det Thiel har gjort för något speciellt till skillnad från andra tillverkare? skulle vara kul att veta

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/29 :  21:39:57  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
Jaha, här var det apparatporr!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2005/08/29 :  21:49:54  Show Profile Send Gustaf a Private Message  Reply
kul att ni gillar det!

Vad beträffar Thiel och fronttyget skriver de bara kortfattat om att högtalarna och frontbaffeln är designade så att tyget kan vara på utan degradering av ljudkvalitet. Vi har aldrig upplevt problem med att ha på tyget vid lyssning.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/29 :  23:34:27  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Saknas bara ett bara ett par amp-stands till blocken så de kommer upp från golvet så kommer pricken över i:et på plats

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/08/30 :  08:59:43  Show Profile Send denada a Private Message  Reply
hmmmmm tja med ett sådant system att fördriva tiden med skulle jag nog ha bott kvar hemma ;-)

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/09/14 :  15:01:14  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Hmmm... Man kanske skulle skicka en länk till den här tråden till min flickväns pappa, han har för tillfället en biffig Marantz integrerad som driver ett par Thiel 2.2, och funderar på Advantage. Thiel kan prestera ett riktigt grymt välljud, med dynamik, djup och kraft i basen och fina nyanser, det vore kul att höra Thiel och Advantage... Det enda jag håller mot Thiel är att de jag har hört (2.2 och 2.4) har liiite för mycket diskant, men de har ju allt annat.
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2005/10/13 :  09:23:35  Show Profile Send juha a Private Message  Reply
Har liiite erfarenheter med Thiel Hgt/soundet, det behövs jobb efterklangstider för att få Thielar att låta neutrala i toppen. Advantage slutstegen passar säkert väldigt bra här för dessa har kropp ända upp i övre registren. Har man minsta "sisslig" eletronik så hörs det via ett par Thiel, o andra sidan stämmer allt så får man fin fin luft med på köpet: )
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/10/13 :  09:38:29  Show Profile Send Draken a Private Message  Reply
Åj, åj, åj va fint!
Grattis Gustaf!
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2005/12/28 :  19:51:10  Show Profile Send Gustaf a Private Message  Reply
Ayre CX-7 har nu fått se sig ersatt av denna pjäs:



Ayre C-5xe Universal Stereo Disc Player

Som det fulla namnet antyder spelar denna maskin det mesta: CD, SACD och DVD Audio.

Även stereobänkarna är nya:



Jag fick inte till några bra närbilder, men som en del kanske ser är det Skilfing vi talar om. Hyllorna är fjäderupphängda och dessa bänkar har specialutrustats med kopparplåtar på undersidan av varje hylla för att minimera störningar mellan apparaterna.

Några överblicksbilder:





Den svenska Ayreimportören levererade den nya spelaren personligen och passade även på att finjustera högtalarens uppställning enligt gyllene-snittet-formeln (en princip som Cardas f.ö. tillämpar i sina kabelkonstruktioner).

Systemet är oerhört känsligt för att lyssnaren sitter i sweetspot vid lyssning (annars faller tyvärr stereoperspektivet). Sitter man i emellertid i just sweetspot bjuds man på en återgivning av särdeles hög klass (och det var riktigt bra även med den tidigare CX-7an). Ljudet har en fascinerande spänst, grym dynamik och rytmisk känsla.


Edited by - Gustaf on 2005/12/29 14:43:57
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/12/28 :  20:01:36  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Grymt snyggt system, jag skulle också vilja testa ayre i min anläggning, grymt snygga är dem

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2005/12/29 :  12:54:24  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/12/29 :  13:11:20  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Ja jösses,

Heltrevligt system må jag säga.. Sitter ibland och tänker på varför inte JAG sitter med en S2:a i mitt system.. Klart bättre förstegsdel än i min S1:a..

Ja dessa kompromisser!!

Nåja! Men Thiel och Advantage och Cardas!! Hujj vikken vinnar kombo!! Råkar inte vara Thielen som stod hos hificonsult för drygt ett år sedan?? Var lite småsugen själv då!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/01/06 :  23:48:46  Show Profile Send fidelityn a Private Message  Reply
Trevligt system med undantaget Advantage.
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2006/03/13 :  12:46:49  Show Profile Send Gustaf a Private Message  Reply
Ikväll presenteras en liten (dagens understatement) trevlig uppgradering (hoppas bilderna blev bra!). Så mycket kan jag avslöja att det är Advantagekombinationen som fått ge vika...
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/03/13 :  16:18:05  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Ojj ojjj!!

Ja det lär ju definitivt vara en understatement om man betänker hur välljudande S2+S250 är!!!

Fingret är fastklistrat på F5 tangenten!!! Ser fram emot bilderna!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2006/03/13 :  18:46:51  Show Profile Send Gustaf a Private Message  Reply
Hej Mahler,

kul att du är på g...lämnar jobbet alldeles strax...bilder kommer inom de närmaste timmarna.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2006/03/13 :  20:03:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
spännande!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/13 :  20:11:27  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


En helvild gissning är kanske att advantage åkt ut för Ayre grejor eftersom det bytts cd redan...

Japp. Där sätter jag min enkrona..Ayre elektronik har ersatt ...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2006/03/13 :  21:31:28  Show Profile Send Gustaf a Private Message  Reply
mayro: jag är imponerad av din intuition
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2006/03/13 :  21:33:36  Show Profile Send Gustaf a Private Message  Reply
S-250 monoblocken har ersatts av...Ayre V-1xe


Edited by - Gustaf on 2006/03/13 21:35:11
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2006/03/13 :  21:38:34  Show Profile Send Gustaf a Private Message  Reply
...och Ayre K-1xe har ersatt S-2:an.

Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2006/03/13 :  21:47:00  Show Profile Send Gustaf a Private Message  Reply
K-1xe

Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000