Author |
Topic |
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/07/09 : 14:49:18
|
Lika "rolig" som vanligt Blue!
Bilder på högtalare, kablar etc. kommer när jag orkar, det är för varmt just nu Blir dock bilder under nästa vecka, så håll ut!! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2006/07/09 17:34:23 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/07/11 : 09:32:44
|
Jag lyssnade på ett gäng plattor igår kväll och ja jäklar vad bra det lät!! Följande plattor lirades och lät mer eller mindre mycket bra:
Bruce Springsteen - Darkness on the edge of town Johnny Cash - Unearthed Accept - I´m a rebel (nåja, lät väl sådär men; ingen bra inspelning) Jimi Hendrix - Blues (faktiskt riktigt bra inspelning, är remastrad) Paul Simon - Paul Simon (den sjukt bra debuten remastrad!) Thåström - Skebokvarnv. 209 på fredag är det dags i Folkets Park! Mando Diao - Bring ´em in (helt ok ljud för en rockplatta på cd) Bad Religion - The empire strikes first helt ok inspelning!
Summa sumarum är jag väldigt nöjd just nu, det som kan bli bättre är akustiken och högtalarplacering! Som det känns nu ska varken Audian eller Dropleten säljas. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2006/07/11 : 09:48:10
|
Kul att du är nöjd igen!
Men killen på fotot måste vara 2,5m lång eller så har någon lekt i Photoshop! Är dom så små? |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/07/11 : 10:25:55
|
Tack Ledzepp!
quote: Men killen på fotot måste vara 2,5m lång eller så har någon lekt i Photoshop! Är dom så små?
Bilden ser ganska konstig ut, men jag vet ju inte. Såå små är de inte, visserligen bara 79 cm höga men jag har mina på Soundcare superspikes och då kommer de upp en liten bit. Diskanterna är ungefär i öronhöjd när jag sitter i soffan. |
|
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2006/07/11 : 11:02:31
|
Spendor är trevliga högtalare! - Grattis till inköpet Matte76!!!
Själv skruvar jag ihop mina pi60(-06) idag. Så om allt går bra spelar jag också musik om 4 timmar eller så!
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/07/11 : 11:06:52
|
Tack Magnus! Jag förstår att du längtar tills Pi60 står färdiga för leverans av välljud... Så bygg på! |
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/07/21 : 14:05:32
|
Nu drar jag till Korfu för en veckas sol och bad på underbara stränder!! Nya bilder på min anläggning ska jag lägga upp efter...ha det gott alla, nu väntat tsatziki, Ouzo och Moussaka och absolut nada hifi! |
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/07/21 : 16:29:29
|
håll i pengarna nu så du inte måste sälja av för att betala resan då du kommer hem igen...
Ha en trevlig resa....
MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2006/07/21 : 23:46:30
|
jag tar en 5.v sem från stereon... ujuj vad grym den blir efter sem ! Mvh |
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/08/13 : 11:00:35
|
Några nya bilder på min anläggning här i Malmö gott folk! Håll till godo och njut!
Först en överblick...högtalarna Spendor S5e på Soundcare Superspikes, cd-spelaren Opera Consonance Droplet och förstärkaren Audia Flight One.
Anti-kablar...mycket tunna högtalarkablar men ändå med en grymt bra bas! Djup, väldefinierad och rapp.
Vänster högtalare...
...och höger, med många skivor på
Solid Tech Radius Solo med cd-spelare, förstärkare och hörlurar (Philips SBC-HP1000)! Har ingen hörlursförstärkare än dock.
Anti-kabel igen, denna gången signalkabeln bredvid en Silver Resolution nätkabel som Dropleten nyttjar. Audian är än så länge kopplad till den medföljande, skärmade Audia-kabeln. En ny ska ev. köpas senare, blir isåfall säkert Silver Resolution igen vilken jag är nöjd med.
Högtalarkablarna igen, de kan böjas och viras lite hur som helst. Längden till höger högtalare är överflödigt lång och därmed hopvirad.
That´s it for now, more to come soon on a forum near U!
Jag är medveten om att väggen bakom högtalarna inte är optimal, där finns stora förbättringar att göra. Får hitta något som både är snyggt och samtidigt akustiskt riktigt! En ny och större matta ska också köpas senare i höst. |
|
Edited by - matte76 on 2006/08/13 11:47:40 |
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2006/08/13 : 13:15:25
|
Så länge ledarna inte är på samma avstånd från varandra kommer du obevekligen att få skillnader i frekvensgången. Och framför allt om du formar dem som spolar! |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/08/13 : 21:23:45
|
freann: Förstår inte rikktigt hur du menar med ledare...och formade som på bilden ska de vara enligt tillverkaren om man inte behöver den fulla längden. |
|
|
|
Soulman
Member
441 Posts |
Posted - 2006/08/13 : 22:49:40
|
Jag har i för sig för mig att de rekommenderar att man skall göra en sprial av den... Typ som din rulle fast med "höjd". Men mitt minne är inget att lita på ;)
/Stefan |
-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things -- |
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2006/08/13 : 23:24:04
|
Om du lägger trådarna som du gjort har du skapat en Knappast önskvärt, eller hur? Kabelns kapacitens och induktans betsäms bland annat av avståndet mellan ledarna. Vilket alltså påverkar frekvensgången. Jag gjorde just en DIY-Anti Cable av tråd från en spole, eftersom mina högtalare låter betydlig bättre bi-wirad. Funkar utmärkt helt friliggande som dina - körs på basen. För mig är detta en tillfällig lösning tills jag orkar knåpa ihop ett till par av mina DIY-kablar (fyrflätor). |
Edited by - freann on 2006/08/13 23:25:44 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/08/14 : 07:47:19
|
Nåväl, så länge jag är nöjd med ljudet så får kablarna ligga som de gör nu. Skulle jag börja bli missnöjd får jag veckla ut kablarna och se om det hjälper! Teoretiska resonemang kring kablar är alltid intressant men jag kör på så länge ljudet är bra. Vänster högtalare har inte kabeln virad som höger, men ändå hör jag ingen skillnad i ljudet mellan höger resp. vänster högtalare. |
|
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2006/08/14 : 10:53:06
|
...inte teoretiska resonemang - fakta :-)
Nåväl - solid core och minimalt med isolering tror jag mycket på. Har samma ljuderfarenheter som du av denna typen av kablar. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/08/14 : 11:09:56
|
quote: inte teoretiska resonemang - fakta :-)
ok då
quote: Nåväl - solid core och minimalt med isolering tror jag mycket på. Har samma ljuderfarenheter som du av denna typen av kablar.
Ja, hittills är jag mycket nöjd med dem ljudmässigt. Hanteringsmässigt finns det enklare kablar men ljudet väger upp den nackdelen. |
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2006/08/14 : 11:12:42
|
quote: Nåväl - solid core och minimalt med isolering tror jag mycket på. Har samma ljuderfarenheter som du av denna typen av kablar.
Låter som EK. Enkarderlig koppar med lite isolering.
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2006/08/14 : 13:39:59
|
EnKardeligKopparkabel :-) EKK har dock väldigt mycket mer isolering (plast) i uppbyggnaden. Skillnaden kan knappast vara större. |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2006/08/14 : 13:57:53
|
Jag pratar inte om EKK utan om EK, enledare.
Hur tjock isolering är det på AntiCables?
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2006/08/14 : 16:35:30
|
Don't worry Mattan! Liksom du har jag ena högtalarkabeln ihoprullad ett par varv eftersom den är för lång. Och det gör ingen som helst skillnad för det hörbara ljudet, vad jag kunnat höra efter mitt testande i alla fall!
: ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2006/08/14 : 18:19:30
|
quote: Don't worry Mattan! Liksom du har jag ena högtalarkabeln ihoprullad ett par varv eftersom den är för lång. Och det gör ingen som helst skillnad för det hörbara ljudet, vad jag kunnat höra efter mitt testande i alla fall!
Va hör du ingen skillnad på något som är mätbart Ps. Du vet väl Blue att allt som mäter dåligt låter dåligt, i alla fall enligt en del |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2006/08/14 : 18:21:59
|
Har du ingen fet matta på golvet matte?, om inte så köp det! |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/08/14 : 19:23:53
|
quote: Har du ingen fet matta på golvet matte?, om inte så köp det!
Vi har en matta, dock är den inte så stor eller tjock. Syns inte på bilderna. Men en ny ska köpas till hösten |
|
|
|
Admin
Forum Admin
97 Posts |
Posted - 2006/08/17 : 20:06:58
|
Matte är på semester igen så av respekt till honom låser vi hans medlemstråd. |
Vänligen, Per Adelsson// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|