Author |
Topic |
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/05/25 : 19:54:13
|
Grattis :) Lite dämpning på väggen bakom där, sen kommer det bli kanon! |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
Edited by - Martin.M on 2006/05/25 19:55:48 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/05/25 : 19:57:29
|
quote: Varför det? Du har stativ under och högtalare på, så dom är som golvare platsmässigt... eller !?
Tänkte på vikten...som är mycket lägre nu än när jag hade golvare, vilket gör det lättare att flytta högtalare+stativ.
quote: Lite dämpning på väggen bakom där, sen kommer det bli kanon!
Ska se vad jag kan använda som dämpning, tips?? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Ranefjord
Member
422 Posts |
Posted - 2006/05/25 : 20:13:05
|
Prova att flytta ut högtalarna riktigt rejält, bara för sakens skull. Extremernas väg leder till vishet... eller vad vad det nu Blake sa. |
Snoogens |
|
|
Ranefjord
Member
422 Posts |
Posted - 2006/05/25 : 20:18:48
|
rättelse: "Överdrifternas väg leder till visdomens palats."
Undrar om inte de flesta av oss passar in här. Når vi fram? |
Snoogens |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2006/05/25 : 20:36:52
|
Ino Audios dämpväggar kanske? Acu någonting heter de...
Eller varför inte vanliga markskivor i något snyggt tyg. Så har jag och de är kalas och gör underverk för ljudbilden.
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/05/25 : 20:58:41
|
Markskivor är ju billigt och bra, sen en bit snyggt tyg över dom Jag har köpt ett gäng såna här precis, men markskiva funkar nog lika bra om inte bättre! Hur som helst ska man ju gärna ha en liten luftficka bakom. Finns många fina guider här på forumet!
|
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/05/27 : 14:22:42
|
Ljudet från dessa små juveler är klart större än man kan tro när man ser dem. Jag tänkte: Vad små de är, det lär väl bli ett putteljud...men ack vad man bedrog sig!! De spelar stort för att vara stativare och med en skön klang. Basen är faktiskt tillräcklig i mitt rum, som ju inte är så stort. Kvaliteten på basen är grym, riktigt snabb och rapp om än inte så djup. Diskanten är luftig och mellanregistret är grymt bra! Sångare/sångerskor låter enormt rent och fint. Dynamiken är också mycket vass, och de spelar "rakt på" lyssnaren, vilket jag gillar. Har inte testat med hårdrock än men det kommer. Saknar kanske pyttelite mer värme i ljudet, men å andra sidan lirar jag inte med rörförstärkare som rekommenderat. Men det viktigaste: Det är kul att lyssna på musik! De engagerar och spelar med stor spelglädje.
Kombinerat med 1-2 subbar av hög kvalitet och en vass rörförstärkare blir dessa högtalare mycket mycket svårslagna, åtminstone i deras prisklass. Men även utan sub är detta de bästa stativare jag hört hittills i denna prisklass (runt 20k). |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2006/05/27 14:24:37 |
|
|
Ranefjord
Member
422 Posts |
Posted - 2006/05/27 : 14:34:16
|
quote: Men även utan sub är detta de bästa stativare jag hört hittills i denna prisklass (runt 20k).
Ja... Jag håller bara med dig. |
Snoogens |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/05/27 : 14:40:08
|
Glömde lägga till, att de kräver en del trixande med placering osv. Nu har jag en liksidig triangel från lyssningsplats och får en del luft till bakväggen när jag flyttar ut dem för finlyssning. Jag är inte riktigt klar än med placeringstrixandet, men just nu låter de bättre än innan då jag hade dem lite för nära varandra.
Hittills är jag nöjd alltså!
Glömde lägga till att byggkvaliteten är riktigt bra! |
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 17:01:38
|
Nämen Matte!! Vad blir det för högis nu då???
//W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 17:10:58
|
quote: Nämen Matte!! Vad blir det för högis nu då???
Ja du Wolfgang...den som lever får väl se!! om det nu blir något, måste ju isåfall först få sålt dem jag har! |
|
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 18:03:22
|
Lite smått komiskt detta , men det är ju ditt liv hehe. Om inte annat har du ju en gedigen erfarenhet av högtalare, du kan ju extraknäcka som ljudkonsult vad gäller högtalare . |
|
|
bruce
Member
395 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 18:32:55
|
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 18:46:17
|
Snutten: Kommentarer som dina slipper jag gärna i denna tråden
Som jag skrev i annonsen, enda orsaken till en ev försäljning denna gång är att en ekonomiskt bra möjlighet till en STOR uppgradering har uppenbarat sig. |
|
Edited by - matte76 on 2006/06/01 18:46:42 |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 18:54:52
|
Ok matte , då får du lycka till med uppgraderingen. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 19:07:10
|
Tack! Om det nu blir av alltså.. |
|
|
|
EmilH
Member
484 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 21:47:52
|
Gött matte... kör på bara... tycker det är härligt med någon som vill/vågar köra på i sitt eget race! För min del så innebär ju en hel del intressant läsning på forumet :-) Go Go Go! :-)
Blir spännande att följa dina intryck av stativarna när du lyssnat in dig lite på dem... lycka till med eventuell uppgradering också!
|
|
|
Jonne
Member
1102 Posts |
Posted - 2006/06/02 : 07:54:38
|
quote: Gött matte... kör på bara... tycker det är härligt med någon som vill/vågar köra på i sitt eget race! För min del så innebär ju en hel del intressant läsning på forumet :-) Go Go Go! :-)
Tycker jag också kör på matte76
/Jonne |
Edited by - Jonne on 2006/06/02 07:55:18 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/06/02 : 09:12:33
|
Tack för stödet EmilH och Jonne! Vi får se om det går i lås... |
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2006/06/02 : 13:10:31
|
Ojoj... detta var snabbt må jag säga, till och med för att vara Matte...
Att du inte helt enkelt sadlar om och blir hifihandlare? Då kan du ju sälja prylar på löpande band, och dessutom tjäna en slant på det!
; ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/06/02 : 13:18:29
|
Blue: Jag håller på att utbilda mig till det, varför tror du att jag byter grejor så ofta? |
|
|
|
UFFE T
Member
316 Posts |
Posted - 2006/06/02 : 15:16:40
|
Det måste vara något riktigt häftigt du har på gång, om du ska klå den anläggning du har idag.
Jag kan bara önska dig lycka till. Och hoppas nu att allt går i lås.
mvh, Uffe |
Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature. |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2006/06/03 : 13:53:55
|
Hmm... Jag misstänker att Matte har fått nys på en kombo med Krell-pryttlar och några stora B&W-burkar ur 800-serien... "Alla" audiofilers våta dröm... Men tänk på rummet nu Matte, glöm inte att du kom fram till att det passade bäst med stativare i förra vändan!
; )
För... i ärlighetens namn, finns det så värst mycket bättre stativare än Dulcet på marknaden? Visst finns det dyrare alternativ, och så Pip som enligt somliga ju är "korrekta" redan på budgetnivå. Men egentligen, blir det så mycket "bättre" än Dulcet och liknande när vi snackar stativare?
: ) |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/06/03 : 14:32:56
|
quote:
Hmm... Jag misstänker att Matte har fått nys på en kombo med Krell-pryttlar och några stora B&W-burkar ur 800-serien... "Alla" audiofilers våta dröm... Men tänk på rummet nu Matte, glöm inte att du kom fram till att det passade bäst med stativare i förra vändan!
Blue: Du är helt ute och cyklar...
quote: För... i ärlighetens namn, finns det så värst mycket bättre stativare än Dulcet på marknaden? Visst finns det dyrare alternativ, och så Pip som enligt somliga ju är "korrekta" redan på budgetnivå. Men egentligen, blir det så mycket "bättre" än Dulcet och liknande när vi snackar stativare?
Det finns betydligt bättre stativare än Dulcet, ja...vilka kan jag dock inte avslöja! |
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2006/06/03 : 14:48:58
|
Jaja... kör på bara! Men glöm inte att dyrare inte alltid är det samma som bättre. Särskilt inte när man lägger in subjektiva värderingar i det hela. Men ja, man börjar ju undra om du över huvud taget VILL få ett slut på din byteskarusell...
Även jag kan förstå det roliga i att byta prylar hela tiden, fast personligen har jag helt enkelt varken råd eller tid till det.
: ) |
|
|
Topic |
|