HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad har ni för byggen på gång?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/08/07 :  14:43:50  Show Profile Send Fuling a Private Message
(Jag antar att den här frågan hör hemma i Teknik och DIY eftersom de handlar om hembyggen)

Vad pysslar ni med för buggen för närvarande?
Vad har ni för projekt som ligger i pipelinen inför framtiden?
Det är svårt att få nån överblick när man kollar igenom forumet eftersom det oftast är ganska specifika detaljer som diskuteras i trådarna.

Jag tar mig friheten att inleda med vad jag har på gång:

Det jag arbetar aktivt med just nu är ett SE rörslutsteg med gamla pentoder, AL1; från 30-talet. Förhoppningsvis kan jag ordna lite bilder och scheman allt eftersom det tar form på allvar, just nu håller jag på med chassiplåten.

Parallelt med det håller jag på att linda ett par utgångstrafos till ett ganska spektakulärt SE-bygge med PL504. Tänkte göra allvar av en koppling som jag varit nyfiken på länge. Bygget kommer förmodligen inte att bli så seriöst utformat rent mekaniskt, tänkte skruva fast pryttlarna på en plywoodskiva och vika en hålplåt över som petskydd.

På längre sikt är det på gång ett bygge med lite större rör, närmare bestämt 813. Har samlat delar i ett par års tid och nu börjar jag få ihop det mesta. Har nog lagt ut 15000:- hitills, men då är det kvalitetskomponenter också.

Som synes sysslar jag mest med förstärkarbygge, men jag har ett par hornhögtalare som ska slipas och målas också. De har stått och spelat mer än ett år utan att jag orkat göra klart dem...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/07 :  14:53:36  Show Profile Send cittroman a Private Message
Närmast ligger ett bygge med 1st HiVi B3S bredbandare och 2 st Dayton 5 1/4" aluminiumbasar i en basrelex låda på runt 20L.
Kanske ngn diskant för att spetsa det hela.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/08/07 :  15:00:22  Show Profile Send Fuling a Private Message
Bredbandare och aluminiumbasar, det låter spännande!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/07 :  15:15:22  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag har tänker att bygga (eller låter nåt göra det ÅT mig )nåt liknande det här:
http://www.omegaloudspeakers.com/grande%206.htm

Alltså en fostex FE167E i en BR-låda på 15-17 liter..jag funderar på att inte ha samma lådform...utan placera elementet "osymetriskt".

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/08/07 15:16:02
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/07 :  15:21:01  Show Profile Send cittroman a Private Message
Men dom är som gjorda för dig ohmega.

Bredbandare är trevligt.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/07 :  15:28:52  Show Profile Send ohmega a Private Message
Vi får seeee det..men jag håller sakta men säkert på att rita upp baffeln...så man får lite "mer kött på benen" så att säga.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/07 :  15:31:51  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
De har stått och spelat mer än ett år utan att jag orkat göra klart dem...

Det där känner jag igen.


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/08/07 :  15:38:43  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
fostex FE167E i en BR-låda på 15-17 liter


En polare har byggt nåt liknande med samma element, men nu är han på väg att bygga kvartsvågspipor istället.

quote:
Det där känner jag igen


Jovars, det står en del halvfärdiga skapelser i vrårna hemma...!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Kari
Member

90 Posts

Posted - 2005/08/07 :  15:55:55  Show Profile  Visit Kari's Homepage Send Kari a Private Message
Tjo,
håller som bäst på med X-Bosoz försteg och Aleph-X slutsteg, ska bli klara om några veckor. Sen lovade jag att bygga ett steg åt farsan så jag ritade en X'ad Gainklon och beställde protokort. Denna tänkte jag knåpa ihop ikväll. Bild på kretskortet finns här:




/Kari

Edited by - Kari on 2005/08/07 15:58:42
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/07 :  15:57:24  Show Profile Send ohmega a Private Message
Fuling
quote:
En polare har byggt nåt liknande med samma element, men nu är han på väg att bygga kvartsvågspipor istället.


Berätta mer..pliiiiiiiiiiiiis

Kari: Det var inte lite du hade på gång..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/08/07 15:58:58
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/08/07 :  16:06:09  Show Profile Send Fuling a Private Message
Kari: Härligt med ordentliga transistorbyggen!

Ohmega: Jag vet inte så mycket om hans byggen, jag vet att han gjorde ett par BR-lådor med FE167 som han spelade på ett tag men nu är det planer på pipor. Jag har letat ritningar åt honom men det lutar åt att jag tar fram miniräknaren och konstruerar ett par istället.

Själv är jag lite skeptisk mot bredbandare i BR eller slutna lådor, jag har fått för mig att det ska vara ett horn eller en pipa bakom så att konen slipper röra på sig så mycket för att åstadkomma någon bas. Men det är min åsikt det!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/08/07 :  16:07:35  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Flexy Soffbord ;)

Stereo Audio
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/07 :  16:19:31  Show Profile Send ohmega a Private Message
Fuling:

Å 2:a sidan så är ju inte lådkontruktionen spikad ännu...så det finns ju möjlighet att ändra det hela...hmm

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/07 :  16:24:15  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Kanske inte pågång. Men drömmarna finns där.
http://bildarkiv.hififorum.nu/vemsom/koncept/koncept1.jpg

Vad som är mer under progress är mönsterkort till N5d-preampen.
Och så snart min a-kassa kommer (väntat tre månader :( så skall det börjas tänka på slutsteg att driva topparna med.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/08/07 :  16:32:24  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
För min del väntar ett upplag uppsågad björkplywood på att bli till horn för FE 206. Det är en gammal dröm är att få spela fullregister tillsammans med trioder i single-end.

Jag har även köpt mig ett par utgångstransformatorer till en Zeus a la Susan Parker. Ett mycket intressant koncept som jag vill fördjupa mig lite mer i.

Det blir också fler lågbashögtalare med TB 8-tummare.

I vilken ordning det blir återstår att se. Det dyker alltid upp saker...

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/08/07 :  16:47:48  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Hejhej.

Jag bygger en n5md preamp här:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41710 Håller på att finputsa på schemat och beställningslistan just nu.

Det byggs också ett ca 2x500w i 8ohms stereosteg parallellt.Bägge byggena blir långkörare pga penga/tidsbrist.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/08/07 :  16:48:14  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag säger som Ulf Ekman: Det är uuuunderbart!!! (att se alla spännande projekt som folk har på gång)

Ohmega: Enligt polarn så funkade det bra med BR också, men det blir nog lite extra med pipa eller horn gissar jag.

Lenn Art: Ojojoj, det är inte småpotatis på gång!
Zeus har jag också funderat på, har hittat ett sätt att få tag på utgångstrafos billigt utan att det krävs nån arbetsinsats. Fast på grund av begränsat tillgång håller jag nog den källan hemlig tills jag köpt på mig ett lager:)

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/08/07 :  16:53:53  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Projektet somjag mest håller på med nu är nog att byta rum til ett lite större. Kommer nog bli en hel del diskret akustikreglering där i form av diverse diffusorer m.m. Sen är det ju dvdn som håller på att moddas för fullt(så mycket jag vågar). Högtalarna ska väl målas nån gång.
T-ampsarna ska moddas lite, har en öppnad just nu.
Har testat lite med andra element i mina fostexhorn(som jag tidigare kört tb 3" i)... det lät skräp.

Sen är det planer på ett 6-kanals passivt stegat försteg till en framtida flerkanalsanläggning i det nya rummet.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2005/08/07 :  17:05:41  Show Profile Send PelleW a Private Message
Vad som skall bli en lite modifierad Zen med induktor som "strömkälla".



-Pelle
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/07 :  17:07:53  Show Profile Send ohmega a Private Message
Fisksmisk ola: många bollar i luften, man blir ju klart impad...hm.."modda en T-amp"....berätta lite vad du tänker göra vettja...snälla

PelleW: wow

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/08/07 17:08:38
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/08/07 :  17:43:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Samlar prylar till en HFTA rör förstärkare, väntar på att bättre filter komponenter skall dyka upp till mina horn och till sist men inte minst så skall jag börja renovera/modda lite i min gamla trotjänare nad 3020 från tidigt 80-tal.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/08/07 :  17:45:24  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
PelleW: Det där är den snyggaste monteringen av toroider jag hittills sett! Och chassi av trä - fantastiskt snyggt!


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/08/07 :  17:45:49  Show Profile Send Fuling a Private Message
PelleW: Sweeeeet!!
Jag stendiggar utförandet!
Är det "ren" SE med luftgap i induktorerna eller kör du balanserad koppling?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/08/07 :  18:14:35  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jag håller på med en uppgradering av mina Sinus element i line-sourcen. Fick hem lite reservdelar från Karlskoga som jag skall pussla med mågre kväller. Nya lätta koner, talspoler, och även ett par neodymium-magneter, som inte är med på bilden.


Sen skall jag till Skövde nångång och köpa kolfiberduk och polyester till en uppgradering av en skivspelare tillhörende ett annat forummedlem.

Men först renovera huset, slå gräsmattan, fixa bilen osv.......
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/08/07 :  18:18:09  Show Profile Send Fuling a Private Message
Här dyker det minsann upp både det ena och det andra som man inte sett röken av tidigare!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/07 :  18:25:53  Show Profile Send ohmega a Private Message
Sånt där "pill" vet jag inte om jag skulle våga mig på

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000