HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Seriekoppling före eller efter likriktning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/12 :  21:22:51  Show Profile Send ART a Private Message
Sitter och funderar. Givet att man har en trafo med två (lika dana) sekundärlindningar, men vill åt summan av spänningarna över dessa så finns det ju (minst) två sätt att gå till väga:

1. Koppla sekundärerna i serie och sedan likrikta.

2. Likrikta sekundärerna var för sig och seriekoppla efter bryggorna.

Att det blir olika många dioders spänningsfall inblandade inser jag, men är det i övrigt någon skillnad? Det borde väl inte vara det, tycker jag, men jag har ju aldrig provat just detta...

Jag får för mig att det skulle kunna göra skillnad om man har seriekopplade kondensatorer i glättningen. Eftersom det skulle kännas bättre att koppla in en brygga över varje kondensator istället för att ha mittpunkten flytande så kanske alltihop beror på just det (nojjor alltså... ), teorin säger (väl?) att det inte gör någon skillnad? Någon skillnad i andra fall?

Synpunkter? Har jag för mycket tid att sitta och fundera, månne?

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/08/12 :  21:41:01  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Jga har inget övertygande svar, men i min enkla värld gör det ingen skillnad (bortsett från den du nämner). Däremot har jag länge övervägt följande tanke: Tänk dig att du likriktar varje lindning för sig och sedan seriekopplar efter bryggorna. Om du samtidigt ser till att sekundärlindningarna kopplats i motfas, så borde väl de båda rippelspänningarna också vara i motfas.

Om de är det, och dessutom är ungefär lika stora, då borde den ena rippelspänningen subtrahera sig från den andra, och vi borde få en alldeles väldigt tyst likspänning. Eller?

Någon som provat?

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/12 :  21:41:01  Show Profile Send ohmega a Private Message
Mittpunkten blir väl inte flytande...mittpunkten kan man väl ta från "mittuttaget" på trafon?...MEN jag har haft lika dana funderingar å undrat...å gör det fortfarande

Edit: Just det ja...hmm så var det...äm stabbningen av kondesatorerna blir ojämn...den nedre spänningsmatningen kan lastas hårdare än den övre....med bara en diod brygga alltså....om jag nu tänker rätt

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/08/12 21:45:34
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/12 :  21:59:29  Show Profile Send ART a Private Message
quote:
Om de är det, och dessutom är ungefär lika stora, då borde den ena rippelspänningen subtrahera sig från den andra, och vi borde få en alldeles väldigt tyst likspänning. Eller?



Hmm. Som motrorerande vevaxlar (a la Honda NR750), inga vibrationer...
Klart intressant. På rak arm så bode det ju stämma. Synd att man (jag) har så ytterligt dåligt med mätinstrument...
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2005/08/12 :  22:01:44  Show Profile Send PelleW a Private Message
Lenn Art:
Om vi förutsätter att båda lindningarna är helt flytande och om du 'vänder' på ena lindningen så kommer de ju 180 grader ur fas. När detta sedan likriktas kommer det ju att se precis likadant ut. Du får alltså inte samma hjälp som om du t.ex. skulle använda dig av trefas och en trefastransformator där du får en försjutning på 120 grader mellan de tre sekundärlindningarna.

Jag skulle seriekoppla lindningarna och sen likrikta för att undvika ännu fler av- och påslag från dioder (som folk försöker förbättra genom t.ex. hypersnabba dioder och snubberkondensatorer).

-Pelle
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/12 :  22:07:46  Show Profile Send ART a Private Message
quote:

Mittpunkten blir väl inte flytande...mittpunkten kan man väl ta från "mittuttaget" på trafon?



Njää, den ligger ju inte still (med sekundärerna i serie är den en sinusvåg med halva totala amplituden?), eller så förstår jag inte hur du menar...

quote:

...MEN jag har haft lika dana funderingar å undrat...å gör det fortfarande

Edit: Just det ja...hmm så var det...äm stabbningen av kondesatorerna blir ojämn...den nedre spänningsmatningen kan lastas hårdare än den övre....med bara en diod brygga alltså....om jag nu tänker rätt



Jo. Kanske. Jag får som sagt inte riktigt rätsida på det, iallafall inte just nu. Jag får hela tiden känslan av att det verkar enkelt för att min modell är överförenklad...
Gör det ingen skillnad i praktiken så kan man ju i och för sig bortse från detta... Eller så gnager det...
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2005/08/13 :  00:15:55  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
PelleW: du har helt rätt. Tack!


Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000