HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ICEPower bygg och konstruktionstips
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2005/08/09 :  14:43:56  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Tänkte det kunde vara på sin plats med en tråd om konstruktion och bygge av förstärkare med ICEPower moduler eftersom det varit en hel del intresse runt just dessa.

Dessutom råkar det samanfalla med att jag själv inte är någon superfena på elektronikbyggen men ändå tänker ge mig i kast med ett. Jag hoppas därför på lite hjälp från er forummedlemmar som jag vet är duktiga på elektronik och kanske har en smula erfarenhet från ICEPower.

Mina förutsättningar är 1st ASP500, 1st 500a & 1st 250a per kanal. ASP-modulerna har knepiga mått vilket medför problem vid monteringen. Någon som känner till någon färdig låda som går att anpassa någotsånär enkelt?

ASP-modulen har utgång för clip-lysdiod men jag har inte lyckats hitta någon på dom andra modulerna. Kan man på något sätt implementera en sådan?

Jag skulle också bli glad om någon hade en lösning på hur man via stby-pin kan få ASP-modulen att trigga igång respektive stänga ner beroende på om signal finns/inte finns från försteget.

Till sist, för nu, hur pass känsliga är modulerna för störningar från varandra och kablage? Någon som vet?

M.v.h.
// Erik

The truth is out there. You just have to find it!

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/09 :  15:45:55  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Skall du ha tre kanaler?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2005/08/09 :  16:15:23  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Japp, det var min tanke.

Eventuellt tänkte jag stuva in alltihop i samma låda, om det går. Svårt det där med lådor.
Standardlådor låter sig bara övertygas med en hel del våld.

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/08/09 :  16:20:47  Show Profile Send UrSv a Private Message
Du tänkte alltså hänga en 500A och en 250A på ASPn?

Edited by - UrSv on 2005/08/09 16:22:46
Go to Top of Page

Lasse Å
Member

118 Posts

Posted - 2005/08/09 :  17:12:20  Show Profile Send Lasse Å a Private Message
Jag har tänkt samma tanke, har två ASP500 som jag ev ska "bygga ut" då tid och pengar finnes.. A-modulerna är ju pyttesmå så jag ser inget större problem i att få plats i en normalstor låda, hur tänker du? (förutsatt alltså det du skrev ovan i en låda, inte 2 x ovanstående i en låda, då blir det ju trångt!).

Lådor: www.audiokit.it eller kanske http://www.atiresearch-anodized.com/ .. finns nog en hel del andra ställen också, t.ex elfa.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/08/09 :  17:32:22  Show Profile Send UrSv a Private Message
"Standardsvaret" på fina chassin:

http://www.thlaudio.com/casebpwrE.htm
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2005/08/09 :  18:11:19  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Oooo, snygga lådor! Tack för länkarna!
Där fanns det att gotta sig i. Måste genast gräva mig igenom sidorna för att se om det går att hitta någon storlek som passar.
Någon som vet om det finns liknande lådor att få tag på här hemma?

Det stämmer, en 500A & en 250A ska hängas på en 500ASP. A-modulerna är små och lätta att placera så det bör inte bli något problem, ASP:n däremot ställer till det lite mer. Har börjat fundera på om man i alla fall skulle lägga den i botten på lådan för att underlätta letandet. Värmen lär ju knappast bli något större problem i alla fall.

Jag var kanske lite otydlig till en början med antalet steg, det är frågan om 2 uppsättningar av ovan, alltså totalt 6 moduler. Troligen får det bli två 3-kanalslådor om jag inte lyckas hitta en större att stuva in alltihopa i. Det återstår att se. Kan bli problem med ev. skärmning med alla steg i samma har jag fått för mig.
Någon som har erfarenhet?

Tänkte återkomma med lite bilder när arbetet startat. Kunde kanske vara kul att se.

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2005/08/09 :  21:24:59  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Någon som har koll lite mer åt elektronikhållet?

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2005/08/11 :  08:44:23  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Hjälp Please

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/08/11 :  09:04:15  Show Profile Send ART a Private Message
Beklagar, jag kan inte diskutera B&Os moduler (kommer t.om. att bygga med Hypex 'privat' för att kunna prata om min förstärkare... ). Kanske är det likadant för andra som har tillgång till dokumentationen?
Denna (dokumentationen) är god och tillhandahålles av B&O.
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2005/08/11 :  09:15:51  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Nu förstår jag inte riktigt, varför blev allt plötsligt så hemligt?

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/08/11 :  09:21:16  Show Profile Send Hasse a Private Message
hm va mystiskt. då får måla modulerna blåa och skriva höjpex på dom...

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2005/08/11 :  09:24:56  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Hej Blackhawk

Det är inte särskilt hemligt.

Standby/Protect (gul kabel om du har BO:s kontakter) sänker du till 0V (GNDP) så aktiverar du funktionen.

I manualen till 500A-modulen finns ett exempel med en transistor, men du kan även göra det med en potentialfri kontakt på ett relä (om du vill separera galvaniskt från försteg).

mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2005/08/11 :  10:48:56  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Tack deerhunt

Du råkar inte ha en enkel lösning på "hyllan" hur man lyckas trigga STBY genom att lägga någon slags "sense" på signalen från försteget?
Relä eller trissa kvittar väl egentligen bara den kan hålla modulen vid liv i 10 minuter eller så efter sista signal.

Jag söker även en "clip" indikering på a-modulerna. Är det något du vet hur man kan få till?

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2005/08/11 :  12:07:48  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Jag förstår vad du menar - men tyvärr, har inget förslag på detta.
Varför vill du slå ifrån slutsteget?
Skonsammare för elektroniken att vara till konstant (sparar inga pengar heller).

A-modulerna indikerar inte klipp på annat sätt att röken kommer ut.
Du kan t.ex. mäta strömmen (med strömsensor, typ LEM) och göra en egen detectering mha op-amp.

Fast du skall ju mata från ASP:n (o den har ju inbyggt skydd).

mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2005/08/11 :  13:14:44  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Jo, det är ju förståss sant, besparingen blir ju ringa, tänkte inte på det. Däremot skulle det ha varit bra med någon form av clip-indikering. Även om ASP:n har en så känner ju inte den av när dom andra modulerna drivs för hårt, vilket hade vara fint att ha koll på. Jag får nog lägga det på hyllan tills vidare, såvida ingen annan här på forumet har någon idé. Stärkarna funkar ju trots allt fint utan... Tack i alla fall deerhunt, jag ska kolla dina tips och se om jag kommer på något.

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/08/11 :  13:15:42  Show Profile Send UrSv a Private Message
LC Audios subfilter innehållen sådan funktion. Övre delen i följande schema slår till när signal finns och slår av när det försvinner. Som vanligt bör man fundera på tidskonstanter dvs hur snabbt skall steget slå av för att det inte skall ställa till det. ite anpassning krävs:

http://www.oliveaudio.com/index.php?page=27

Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2005/08/11 :  13:55:22  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Kanot!

Den set ju riktigt mumsig ut!
Måste testas!

Tack UrSv!

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/08/11 :  16:44:32  Show Profile Send time a Private Message
Lite OT men det vore kul att veta vad lådorna kostar hos THLAUDIO, de såg ju väldigt bra ut, sambeställning ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/08/11 :  16:49:35  Show Profile Send UrSv a Private Message
Den champagnefärgade PWAD-A40 skulle kosta SEK 1500 inklusive porto senast jag var intresserad vill jag minnas. Helt rätt pris. Stämmer det och någon organiserar en sambeställnign så hugger jag nog en.

Edited by - UrSv on 2005/08/11 16:51:29
Go to Top of Page

Lasse Å
Member

118 Posts

Posted - 2005/08/11 :  17:12:58  Show Profile Send Lasse Å a Private Message
Jag måste bara inflika att enligt min åsikt är ser lådorna hos audiokit.it fett mycket bättre ut, de har bland annat nu 10mm frontplatta på några av sina lådor! När jag går in på sidan nu så får jag dock inte fram några bilder, vet inte varför.. De kanske kommer tillbaka, lådorna jag pratar om kostar 63€ + frakt, vilket borde bli ca hälften av de från Thlaudio!
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/08/11 :  17:32:00  Show Profile Send Kmj a Private Message
Lasse Å

Vilka menar du? tänkte mest på produktserien. Bra lådor kan ju aldrig skada, billiga är inte heller helt fel.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2005/08/11 :  17:32:39  Show Profile Send fenwick a Private Message
Håller med, Slimline med 10 mm front är jättefina. Är intresserad av samköp av låda.
/axel
Go to Top of Page

Lasse Å
Member

118 Posts

Posted - 2005/08/11 :  21:40:55  Show Profile Send Lasse Å a Private Message
Kmj: Som fenwick sa, t.ex slimline ser mkt bra ut. Vill man ha kylflänsar så har de "Heavy & Heat Dissipator" (finurliga namn de har, eller hur!). Priser finns på hemsidan, som sagt ovan verkar det vara utan bilder, någon annan som ser bilderna?
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2005/08/11 :  21:48:02  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Känns som om diskussionen kring apparatlåda borde flyttas...

Men jag ser bilder (inte särskilt detaljerade dock) här:
http://www.audiokit.it/ENG/Frames/Introduction1.htm

10mm front kan bara fås till 1HE (44mm) höjd verkar det som.
Själv är jag med på ett gruppköp. Behöver en 2HE-låda.

mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2005/08/11 :  22:00:17  Show Profile Send fenwick a Private Message
vill bara inflika att jag förstår det som att 2HE finns med 10 mm front.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000