HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fostex FT-17H
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/06 :  19:50:04  Show Profile Send cittroman a Private Message
Någon som lyssnat på på Fostex FT-17H?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2005/08/06 19:50:25

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/06 :  21:17:42  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Själv har jag inte men,här är en som har lyssnat:
http://www.diyparadise.com/ft17h.html

Björn

Gignos
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/06 :  21:45:21  Show Profile Send ohmega a Private Message
Själv sitter jag här å velar om jag verkligen skall ha Fostex FT-17H till mitt bredbandselement (FE167E)-håller på att "spela in" en av dessa element i ett 2 liters glasspaket!......Du milde vilken verkningsgrad (94 dB enligt spec)

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/08/06 21:59:02
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/06 :  22:04:25  Show Profile Send cittroman a Private Message
Gignos:Tack den länken har jag varit inne och kikat lite på tidigare.

ohmega:Varför velar du?


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/06 :  22:10:43  Show Profile Send ohmega a Private Message
Är osäker om diskanten verkligen behövs...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/08/06 :  22:28:21  Show Profile Send hobbes a Private Message
quote:
Är osäker om diskanten verkligen behövs...

Hehe... Känner igen det där..
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/06 :  22:30:54  Show Profile Send ohmega a Private Message
HAHA..ja...kan tänka mig det

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/06 :  22:36:27  Show Profile Send cittroman a Private Message
Även jag funderar på att ha den som komplement till bredbands element.
HiVi 3"


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/08/06 :  22:51:57  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Har funderat lite på att ha den som komplemant till AD9710m. Men är inte heller säker.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/06 :  22:54:32  Show Profile Send ohmega a Private Message
cittroman
quote:
Även jag funderar på att ha den som komplement till bredbands element.
HiVi 3"

Oj...då får du dämpa diskanten rätt rejält...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/08/06 22:54:56
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/06 :  23:08:40  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Oj...då får du dämpa diskanten rätt rejält...


Tror du?

Finns det någonstans i Sverige man kan handla eller är det utomläns som gäller?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/06 :  23:24:16  Show Profile Send ohmega a Private Message
Vet inte om de går att köpa i sverige...jag köpte mina av hobbe!!...som jag tror köpte dessa just på madisoundhttp://www.madisound.com/cgi-bin/index.cgi?keywords=fostex

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/08/06 :  23:30:33  Show Profile Send hobbes a Private Message
Jag köpte dom här...
http://www.boxen-baustelle.de/index.html?target=dept_28.html&lang=de

Fungerade bra, han vill ha betalt i förskott men han skickar via tyska posten så det är bara att hämta ut på posten här hemma när det kommit...
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/06 :  23:37:34  Show Profile Send cittroman a Private Message
Men inte behöver du dom, dina FE 167E klarar sig utan dom.
Skicka dom till mig istället.
Har varit in på deras hemsida och kikat lite.

Skall först testa och köra utan diskanter, idag kör jag mina TB 871s utan ngt extra uppåt och det har funkat bra, man kanske saknar "lite" av det sista luftiga.


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/08/06 :  23:47:10  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
http://www.spectrumaudio.de/
Har dem.
Väldigt bra kontakt, leverans och ja... allt var i stort sett bra.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/07 :  00:05:12  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
I början på sjuttiotalet då en Celestion HF1300 + en STC 2000 super tweeter var i ropet, experimenterade jag mycket med filter och placeringar av dessa på olika bafflar.

Delningsfrekvensen var ganska lika som det måste bli för en Fostex FT 17H,dvs kring ca 6 kHz.

Försökte byta ut HF1300 (3,5 tum?) mot ett femtumselement, men det blev aldrig bra pga en våglängd vid delningen max är ca 6 cm.

Avståndet mellan elementen blev för stort för god frekvensgång.

Elementen var vertikalt alignade i början.
Jag återgick till Celestion HF 1300 efter detta.

Tycker alltså att element som skall delas mycket högt som Fostex 17H bara går bra mot element under <= 4 tum och allra bäst om denna placeras horisontellt i öronhöjd nära tex en Celestion HF 1300 eller något annat lämpligt element och med jämn ordning på akustiska delningsfrekvensen för att inte strålningsloben skall tilta ned.

Jag har också provat med AD 9710 M och en supertweeter men detta gav en diffus mittfantom.

Däremot har jag erfarenhet att vilken 2-4 tums bredbandselement(med lämplig känslighet) som helst med goda FR egenskaper för höga frekvenser och AD 9710M delat under 2 kHz blir bra.

Björn

Gignos
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/07 :  00:05:45  Show Profile Send ohmega a Private Message
cittroman
quote:
Men inte behöver du dom, dina FE 167E klarar sig utan dom.
Skicka dom till mig istället.


vad bradet hade varit om jag var lika övertygad

Fisksmisk ola: är du nöjd med ljudet annars?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/07 :  00:08:56  Show Profile Send cittroman a Private Message
Min tanke var att köra 3" bredbadaren fullt ut och dela FT17H mkt högt runt 15-16kHz.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/07 :  00:17:49  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Om det är en HIVI 3BS så skulle jag dela bort de två ringningarna som finns vid ca 10 och ca 13 kHz!

Björn

Gignos
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/07 :  00:29:12  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jovisst är det en B3S.
Först skall jag köra utan diskant.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/07 :  00:34:03  Show Profile Send ohmega a Private Message
Enligt fostex rekomendationer så går det dela FT17H ner till 5KHz...precis som mina epos (2-vägshögtalare med 5,25-tumselement). Fördelen med FT17H är att dess ytterdiameter är mindre än på den diskant jag har i mina nuvarande högtalare...fast det är väl inte helt idealskt...hm 340/5000 = 0,068 m är väl det maximala avståndet (C-C)?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/08/07 00:35:02
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/07 :  00:41:46  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Cittroman! Hur ser din konfiguration ut på en baffel?

Ohmega! 344/5000 =0,0688,ung 7 cm (Lufthastighet vid ung 20 grader) är nog det största c-c som blir bra.

Björn

Gignos
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/07 :  00:46:14  Show Profile Send cittroman a Private Message
Finns ingen baffel ännu, element ligger på havet och guppar.
Kör på TB 871s idag, aktivt delade vid 550hz där en 6,5" tar vid.

Har inte bestämt ngt än.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/08/07 :  00:52:28  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
På Zaph Audio kan du hitta B3S kurvor. http://www.zaphaudio.com/minitest/

Björn

Gignos
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/08/07 :  00:54:33  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
ohmega - Jag är ungefär hur nöjd som helst, särskilt nu när resten av anläggningen börjar falla på plats. Enda invändningen jag har är att mina högtalare inte riktigt passar i det som ska bli mitt nya rum, basen finns liksom bara ordentligt i ett hörn.

Gignos - Tack för tipset!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/08/07 :  00:55:07  Show Profile Send cittroman a Private Message
Det var han som inspirerade mig till TB 871s och nu HiVi B3S.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000