HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 MullBenkt - Uppdaterad (även sista sidan)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/02/19 :  08:27:32  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Tack!

En ballad CD med HDCD-filter vore mumma nu

Sonyn gör dock ett förvånansvärt bra arbete som primärkälla.

Början även märka tydliga stående vågor nu när jag kan lita lite mer på det som högtalarna spelar upp. Det är MYCKET jämnare och finare än förut, men stående vågor kan ingen högtalare eller förstärkare i världen få bukt med. Jag får se över akustiken innan en ny CD införskaffas.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/03/15 :  10:23:22  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
En akustikförbättring(?) från IKEA har kommit! Nåja, den är mjuk, skön och fin också

Återkommer med utlåtande, men först, lite bilder

Edited by - MullBenkt on 2006/03/15 10:29:52
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/03/15 :  10:58:46  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message  Reply
Trevlig matta, det blev riktigt fint!

Hoppas att du även får ljudmässiga förbättringar.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/03/15 :  15:04:21  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Jag märkte direkt att man kan spela högre utan gäll diskant. Med gäll diskant menar jag övre regionen av det höga mellanregistret, så kallade spikar i öronen. Dessa försvann inte HELT, men tonades ned markant. Jag flyttade dessutom bak mina högtalare för att hjälpa dem i basen lite. Blev skitbra, ingen tendens till bumlig bas eller otydligt i snabba passager.

Helnöjd!
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/03/20 :  20:47:53  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Nu börjar du få riktigt snyggt i rummet ju.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2006/03/20 :  21:12:27  Show Profile Send hifi-carl a Private Message  Reply
Nice! Extra plus för gitarren!

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/04/24 :  11:40:33  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Nya lurar

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/04/24 :  16:11:48  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Är din dracenapalm ett offer för din musiksmak eller har du försökt att lärt den av med vatten?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/04/24 :  21:49:01  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Haha, den fick för mycket vatten och för lite solsken. En annan förmåga har tagit dess plats
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/06/10 :  19:19:29  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
Jag var på "Loppis" i morse. Köpte 24 LP för 230,00. Efter en cykeltur runt sjön (38 km) så började genomspelningen av dagens fynd. Det fanns ett par riktiga "höjdare" bl.a. Christine Walewska spelande Dvoraks Cellokoncert och några Beethoven sonater på Saga med en lika okänd Albert Ferrer. Nåt konstigt med synt och trummor av Klaus Schulze åkte med av bara farten eftersom de såg helt ospelade ut, jag får väl försöka lysssna på det även om jag inte var särskilt övertygad om det "musikaliska djupet" i framförandet.

När jag tittar på din anläggning och "utvecklingen" av den, funderar jag på vad du eftersträvar. Vad är det för musik som ger dig mest och hur mycket lyssnar du på musiken? Jag skulle nog kunna klara mig gott med alla de anläggningar du haft genom tiden och får nästan intrycket att det kvalitativa förbättringarna vid varje byte är liten i relation till investeringen, men här kan jag givetvis ha fel eftersm jag inte haft alla grejor hemma i min miljö och kunna gjort utvärderigen under kända förhållanden, mycket av grejorna har jag lyssnat på i butiksmiljö och på mässsor men det är en annan sak.

Någon har föreslagit investering i miljöanpassningen. Det är väl de jag närmast ser som en förbättring. Det första är kanske att få en mer symmetriskt placering av högtalarna och ge dom en friare placering för att minimera tidiga reflexer. En variant kan vara diagonal placering, gärna med högtalarna riktade inåt även om det inte ser så kul ut (eller det kanske det gör?). Nästa steg är att få en matta framför högtalarna, för att mildra golvreflexen. Lite absorbenter på väggarna brukra ocks hjälpa.

Det här med basåtergivning och subwoofers. I ett mindre lyssningsrum räcker det gott med ett traditionellt tvåvägssystem om elektronik och signalkällor gör sitt jobb. En subwoofer både "stjäl och ger". I många fall har jag visat att förnuftig högtalarplacering och anpassad lyssningsmiljö eliminerar behovet av subwoofer om man inte specifikt är ute efter dunkandet.

Lycka till!

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2006/06/11 :  09:46:51  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Bo

Kan nog hålla med dig, har själv märkt att i strävan efter att hitta det perfekta ljudet glömmer man lätt bort det viktigaste, nämligen att verkligen lyssna på musik. Har själv trillat dit i den fällan och det är lätt att gå bort sig, och som du säger, att göra en åtgärd när det gäller akustiken gör säkert större nytta.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/06/18 :  03:36:19  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
En flexybänk har tagit plats för att få upp elektroniken lite. Inte helt färdig, men man hajar konceptet iaf. De flesta materialen är personalförmåner på sommarjobbet (Beijer).

Blockbokbänkskiva, M20 gängstång med muttrar och brickor samt plastfötter. Stadigt och luftigt.

Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/06/18 :  08:40:25  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Mycket smart flexibel och enkel løsning!!

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/10/04 :  21:07:11  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Jag vet inte om det här är någon HiFi-uppgradering, men det märker jag nog efter ett tag.

Före: Tunn kappa av lin

Efter: Tjocka bomullsvepor

Detta är mest för den estetiska förändringen, men kanske (i retrospektiv) också för den auditiva förändringen
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/10/04 :  22:25:49  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Ska bli intressant och läsa vidare om det blev någon förbättring.
Hur ser stereobänken ut när/om den blev färdig?

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/10/04 :  22:31:19  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Den blev fin, men lite för stor

Nu står den i källaren och skäms. Bortskänkes mot hämtning
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/10/05 :  15:52:25  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Och så kom det ett paket från CDON.com. Några Live-DVDs och några skivor. Men roligast av allt:

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/05 :  16:55:36  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
såg att du hade något i slutet på dina gärngstavar vad är det för plast duttar?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/10/05 :  17:12:24  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Plastduttar! Det är invändigt gängade plasthattar/fötter för en lite större dimension. Men de jag köpte först var för små. Så jag lindade lite vulktjep runt gängstången och tryckte dit fötterna.

Alla grejer finns på Beijer
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/05 :  17:52:21  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
schysst tack för infon

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/12/31 :  00:32:05  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Med små enkla (och billiga!) medel kan det se ut såhär.

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/12/31 :  09:46:44  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Det blev ett riktigt lyft det där!

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/31 :  11:23:14  Show Profile  Reply
Jättesnyggt!!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/12/31 :  11:39:09  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Vacker gitarr! Exponera mera!
Hoppas du kan använda den också ;) Hade det inte varit för det hade jag haft fler gitarrer, gärna en sådan.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2006/12/31 :  12:07:08  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Fint! Har du något bakom bambugardinerna? Där måste ju avara perfekt att gömma div akustikmaterial...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000