HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Retrofuturisten V8 visar bilder...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/07/26 :  19:06:06  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Hej, glada människor på HifiForum! Dagen har kommit att visa vad jag trycker på för trevligt och välljudande.

Jag började mina hifidagar med funderingar på Sennheiser hd580 tillsammans med Creek OBH-11 lurstärkare. Av dessa planer blev intet. Inte förrän runt år 2000 så blev jag carlssonbiten, ett år senare hade ett par oa51 hittat hem till mig. Min väg startade med en students lövtunna plånbok, och vägen till dagens datum har varit krokig och oväntad. Först hittades en DUX Sounproject av mindre sort på vinden. Ena kanalen var tämligen död, så en Harman Kardon pm640 skaffades tillsammans med tunern tu610. Dessa två tillsammans med dvd:n Pioneer dv-444 spelade glatt via mina Carlsson-burkar under hela studietiden. Nu när jag flyttat hem igen pga dålig ekonomi i samband med arbetslöshet så räckte lönen från diverse DJ-jobb till en bättre förstärkare. Den gamle HK:n visade en del ålderskrämpor och var ganska nära att lämna in handuken, och kanske ta högtalarna med sig i fallet. I värsta fall. Jag hade investerat i ett par nya baselement till burkarna, så lite rädd om dem var jag. En Harman/Kardon HK6600 skaffades raskt.

DJ-jobb och visstidsanställningar som produktionsingenjör har givit välkomna bidrag till kapitalhobbyn, så nu ser anläggningen ut som följer:



Carlsson OA51.3 med deLuxe-filtret. Originalfanér i palisander. Fotograferat hemma hos Flit-Harry himself, avr7000.







Delningsfiltret.




Thorens td318 mkII, med Sumiko Pearl




Harman/Kardon HK6600, över den ses tunern TU610. Inget speciellt avancerad sådan, men har en snygg feature att skalan växlar om till grön färg när station hittats.




Senaste tillskottet; Yamaha B-2, ett 26kg-monster på moderata 2x100W, dual mono, V-FET-trissor med ett sjujäkla drag! Utrustad med två läckert viftande VU-mätare.




Under locket...


Over and out!

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/07/26 :  19:24:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tjenare!

Har HK'n RIAA eller har du en liten låda till gömd någonstans?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/07/26 :  20:44:53  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Pac; skarpögd som en räv med glasögon!

HK:n har ett inbyggt RIAA, snäppet bättre än 'usel'. Blev dock bättre med slutstegsskaffandet, men är ändå ganska platt och luddig i toppen.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/07/27 :  00:22:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Yamahan är rätt stabil.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/07/27 :  08:16:14  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Ingångsväljaren och mute-knappen i B2:an skall få sig lite rengöring idag, ena kanalen tappar volym ibland. VU:n visar lägre insignal, så man kan se ganska precis vart problem uppkommer i kedjan. Snitsigt!

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/07/27 :  08:19:11  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Just det; glömde att skriva ovan att jag lirar på en Pioneer dv575, en mkt bra budgetmaskin som dessutom är riktigt bra på dvd. Nackdelen är att dess motor väsnas en del. Men man skall väl ha volymkontrollen till ngt den också?

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/07/27 :  14:17:52  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Härligt.

Yamaha kunde göra bra grejor dom också, hade ett tag Yamaha M-2.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/09/07 :  21:11:57  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Har uppgraderat flexyn:



Gamla åker ut...




Nya på sin plats. Samma gängade stänger, nya hyllplan i hårdvaxoljad acajou-mahogny.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2005/09/08 :  00:55:40  Show Profile Send gudmundsson a Private Message  Reply
Dom nya skivorna ser ut att passa bättre ihop med Sjuanstolarna
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/09/08 :  13:26:26  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Jäpp! Men det är två tråkiga fakta ang stolarna; det är kopior, och de används inte för tillfället. Jag bor hos mina päron för tillfället, huset är fullknökat med mitt bohag i div flyttkartonger. Men å andra sidan så har det sk lyssningsbåset (mkt litet) funkat ganska bra, trots att högtalarna hellre vill spela i ett större.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/12/15 :  13:10:48  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
RIAA-bryderierna är till ända ett bra tag framöver, tack vare x2000. Jag har skaffat en sådan;





Vad säger man?! Världsklass!

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se

Edited by - Vee-Eight on 2005/12/15 22:31:02
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/15 :  13:13:30  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Jag ser att du köpt silvertråd från Svalander

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/12/15 :  19:59:20  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Levande:

Silvertråd?! Nej inte vad jag vet?

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/12/15 :  22:31:47  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Ah, insåg att bilden inte funkade.. åtgärdat.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/15 :  22:33:47  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Jag såg nog fel, det är nog koppartråd som sitter på högtalarfilterna

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/12/15 :  22:36:52  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Jopp! I ngn slags teflonslangliknande sak. Synd bara att det är så urbota svårt att byta kabeln mellan terminalen och filtret.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/12/15 :  22:58:59  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Kul att se att du har en av H/Ks bättre modell-serier som de gjort hemma hos dig V8 Serien efteråt var också riktigt bra, sedan gick det utför med detta märke när de utvecklades i Danmark

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/12/15 :  23:12:05  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
FBK:

Det var helt otippat faktiskt... det skaffades då min förra HK pm640 visade ålderstecken i utgångskondingarna (trodde jag), dvs i all hast. Så en någorlunda kraftig integrerad var det jag sökte till ett litet pris. Men den visade sig överträffa de flesta av mina förväntningar. Dock står dess slutstegsdel sig slätt mot nuvarande Yamaha, men turligt nog så är försteget i den helt ok. Tyvärr saknas fjärr...

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/12/15 :  23:20:22  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Synd att du inte hittade ett ex av serien efter, då de har fjärr

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/12/15 :  23:39:45  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Det är väl inte direkt en sådan jag spanar efter härnäst... En vapenbroder i hifiträsket i Trollhättan är såld på sentec; tanken på att ha en SC9 i närheten av soffan är rätt tilltalande. De skall enligt uppgift kunna driva kabel rätt ordentligt, så fjärr är onödigt egentligen.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/12/16 :  00:00:42  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
På tal om Sentec, ser ut att vara i mycket bra skick.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=26827

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/09/19 :  11:30:12  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
HK6600 har åkt ut, ett riktigt försteg är på väg in. Gissa vilket...

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/09/20 :  00:00:19  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Trevligt med Flexy! Någon gång måste jag också få lyssna på Carlsson.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/09/20 :  00:54:24  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Leo:

Kommer du förbi Trollhättan så kan det ordnas.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/09/21 :  22:59:27  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Just det, svängde ihop en kabel till basen också. Använde mig av standard lösmeter gurakabel och skosnöre. Resultatet blev rätt hyffsat, tycker jag.


- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/09/22 :  03:42:02  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Skitsnyggt ju!

Nu vet jag äntligen hur jag ska få till den där tele-kabeln som polaren tjatat på mig att jag ska göra till hans bas!

Tack för inspirationen,V!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000