Author |
Topic |
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2005/07/26 : 19:06:06
|
Hej, glada människor på HifiForum! Dagen har kommit att visa vad jag trycker på för trevligt och välljudande.
Jag började mina hifidagar med funderingar på Sennheiser hd580 tillsammans med Creek OBH-11 lurstärkare. Av dessa planer blev intet. Inte förrän runt år 2000 så blev jag carlssonbiten, ett år senare hade ett par oa51 hittat hem till mig. Min väg startade med en students lövtunna plånbok, och vägen till dagens datum har varit krokig och oväntad. Först hittades en DUX Sounproject av mindre sort på vinden. Ena kanalen var tämligen död, så en Harman Kardon pm640 skaffades tillsammans med tunern tu610. Dessa två tillsammans med dvd:n Pioneer dv-444 spelade glatt via mina Carlsson-burkar under hela studietiden. Nu när jag flyttat hem igen pga dålig ekonomi i samband med arbetslöshet så räckte lönen från diverse DJ-jobb till en bättre förstärkare. Den gamle HK:n visade en del ålderskrämpor och var ganska nära att lämna in handuken, och kanske ta högtalarna med sig i fallet. I värsta fall. Jag hade investerat i ett par nya baselement till burkarna, så lite rädd om dem var jag. En Harman/Kardon HK6600 skaffades raskt.
DJ-jobb och visstidsanställningar som produktionsingenjör har givit välkomna bidrag till kapitalhobbyn, så nu ser anläggningen ut som följer:
Carlsson OA51.3 med deLuxe-filtret. Originalfanér i palisander. Fotograferat hemma hos Flit-Harry himself, avr7000.
Delningsfiltret.
Thorens td318 mkII, med Sumiko Pearl
Harman/Kardon HK6600, över den ses tunern TU610. Inget speciellt avancerad sådan, men har en snygg feature att skalan växlar om till grön färg när station hittats.
Senaste tillskottet; Yamaha B-2, ett 26kg-monster på moderata 2x100W, dual mono, V-FET-trissor med ett sjujäkla drag! Utrustad med två läckert viftande VU-mätare.
Under locket...
Over and out! |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/07/26 : 19:24:43
|
Tjenare!
Har HK'n RIAA eller har du en liten låda till gömd någonstans?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2005/07/26 : 20:44:53
|
Pac; skarpögd som en räv med glasögon!
HK:n har ett inbyggt RIAA, snäppet bättre än 'usel'. Blev dock bättre med slutstegsskaffandet, men är ändå ganska platt och luddig i toppen. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/07/27 : 00:22:26
|
Yamahan är rätt stabil. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2005/07/27 : 08:16:14
|
Ingångsväljaren och mute-knappen i B2:an skall få sig lite rengöring idag, ena kanalen tappar volym ibland. VU:n visar lägre insignal, så man kan se ganska precis vart problem uppkommer i kedjan. Snitsigt! |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2005/07/27 : 08:19:11
|
Just det; glömde att skriva ovan att jag lirar på en Pioneer dv575, en mkt bra budgetmaskin som dessutom är riktigt bra på dvd. Nackdelen är att dess motor väsnas en del. Men man skall väl ha volymkontrollen till ngt den också? |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2005/07/27 : 14:17:52
|
Härligt.
Yamaha kunde göra bra grejor dom också, hade ett tag Yamaha M-2. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2005/09/07 : 21:11:57
|
Har uppgraderat flexyn:
Gamla åker ut...
Nya på sin plats. Samma gängade stänger, nya hyllplan i hårdvaxoljad acajou-mahogny. |
|
|
gudmundsson
Member
166 Posts |
Posted - 2005/09/08 : 00:55:40
|
Dom nya skivorna ser ut att passa bättre ihop med Sjuanstolarna |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2005/09/08 : 13:26:26
|
Jäpp! Men det är två tråkiga fakta ang stolarna; det är kopior, och de används inte för tillfället. Jag bor hos mina päron för tillfället, huset är fullknökat med mitt bohag i div flyttkartonger. Men å andra sidan så har det sk lyssningsbåset (mkt litet) funkat ganska bra, trots att högtalarna hellre vill spela i ett större. |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 13:10:48
|
RIAA-bryderierna är till ända ett bra tag framöver, tack vare x2000. Jag har skaffat en sådan;
Vad säger man?! Världsklass! |
Edited by - Vee-Eight on 2005/12/15 22:31:02 |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 19:59:20
|
Levande:
Silvertråd?! Nej inte vad jag vet? |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 22:31:47
|
Ah, insåg att bilden inte funkade.. åtgärdat. |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 22:36:52
|
Jopp! I ngn slags teflonslangliknande sak. Synd bara att det är så urbota svårt att byta kabeln mellan terminalen och filtret. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 22:58:59
|
Kul att se att du har en av H/Ks bättre modell-serier som de gjort hemma hos dig V8 Serien efteråt var också riktigt bra, sedan gick det utför med detta märke när de utvecklades i Danmark
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 23:12:05
|
FBK:
Det var helt otippat faktiskt... det skaffades då min förra HK pm640 visade ålderstecken i utgångskondingarna (trodde jag), dvs i all hast. Så en någorlunda kraftig integrerad var det jag sökte till ett litet pris. Men den visade sig överträffa de flesta av mina förväntningar. Dock står dess slutstegsdel sig slätt mot nuvarande Yamaha, men turligt nog så är försteget i den helt ok. Tyvärr saknas fjärr... |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 23:20:22
|
Synd att du inte hittade ett ex av serien efter, då de har fjärr
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2005/12/15 : 23:39:45
|
Det är väl inte direkt en sådan jag spanar efter härnäst... En vapenbroder i hifiträsket i Trollhättan är såld på sentec; tanken på att ha en SC9 i närheten av soffan är rätt tilltalande. De skall enligt uppgift kunna driva kabel rätt ordentligt, så fjärr är onödigt egentligen. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2006/09/19 : 11:30:12
|
HK6600 har åkt ut, ett riktigt försteg är på väg in. Gissa vilket... |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2006/09/20 : 00:54:24
|
Leo:
Kommer du förbi Trollhättan så kan det ordnas. |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2006/09/21 : 22:59:27
|
Just det, svängde ihop en kabel till basen också. Använde mig av standard lösmeter gurakabel och skosnöre. Resultatet blev rätt hyffsat, tycker jag.
|
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/09/22 : 03:42:02
|
Skitsnyggt ju!
Nu vet jag äntligen hur jag ska få till den där tele-kabeln som polaren tjatat på mig att jag ska göra till hans bas!
Tack för inspirationen,V! |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
Topic |
|