Author |
Topic |
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2007/04/12 : 22:47:10
|
Hej Jag har nu lyssnat och utverderat GA högtalarmodden och kommit fram till att det blev lyckat. Jag har förbättrat hela registeret vad det verkar och jag känner mig lite glad över vad jag gjort och kommer inte så mycket längre ljudmässigt nu med denna cd spelare som jag har PDs904 men LC audio Clock2. Funderar på att byta ut opampar och utgångskondingarna.
|
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7965 Posts |
Posted - 2007/04/17 : 21:29:09
|
Det är inte så att du har ett par nya budgethögtalare att visa bild på...? |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2007/04/27 : 10:59:34
|
Hej på er. Detta är ett par gamla kompackt sterio högtalare som heter Akai SW-MX93 4ohm. Jag fick tag i dem gratis och kopplade genast upp dem och de funkade klnder fritt, givet vis så kunde jag efter lite lyssning höra dess kvalitet och brister. De lät öppet och dynamiskt men det var lite burkigt och den fula plast fronten med inbyggda basportar vibrerade och distade till ganska mycket så den åkte genast av och förbättrinen var ett faktum. Men det burkiga ljudet kvarstod och jag lossade ena basen och kunde inte se något dämpmaterial så långt ögat kunde se Inte så svårt att gissa vad jag gjorde då In med överbliena profilskums skivor på alla väggar utom botten och skruva dit elementen och lyssna, och vipps så blev det underbart ljud för gitarrer och röster. Visst fattas det lite lite granna uppåt i registeret och neråt men det som kom ur burkarna spelade musik på mellan och diskan på ett öppet och dynamiskt sätt som jag gillade. Det sitter endast en bipolär konding till diskanten som gör att den delar vid 10,000Hz. Jag pillade sedan in lite fårull vid ena port mynningen och då blev mellanregisteret mera 3D och, ja jag gillar verkligen soundet på röster och strängintrument. Jag tänkte då effter om jag hade något gratis att driva hötalarna med och då kom jag på att Bruttan min har ett par gamla data hötalare med inbyggda förstärkare som ör trådlösa med radioförbindelse som han ville slänga för det var bara skräp tyckte hon. Jag skruvade upp dem och ååååå dår satt förstärkar korten separat på eget kort så de skruvade jag ur och såg då att jag kunde använda mitt överblivena 12V batter på 7A. Jag gjorde en plankstek och kopplade in den efter NLE förteget och det funkade förvårnasvärt bra och det spelade musik. Jag vet inte Vilken IC som används i dem för det går inte att se för kylflänen/plåten som sitter fastlödd på under sidan jag skulle nog pajja den om jag försökte ta bort den. Datahögtalarne hette något i stilen/ unigted och var inhandlade på coopF mat kedjan.
|
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2007/04/28 : 17:02:04
|
Jag glömde visst att berätta att de dära rektangulära råsa kondingarna på planksteken inte är original, det är MKC 1,8uF som jag spidstrat de 1000mF som sitter där original. Dessa kondingar är att rekomendera och funkar väldigt bra till MKP till EX. Tyvärr så verkar de lite svårt att få tag i så ni får gärna rekonendera var de finns fler av MKC kondingar |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2007/06/03 : 20:37:58
|
Det var visst ett tag sedan jag uppgraderade här. Ja vad har då hänt på anläggningen??? Jag har uppgraderat CDn med en DA9 med fifo från Harmony Design, den spelar bättre än min pappas LC-audio moddade Cd spelare PD-s06 så det köpet var ju lyckat och för en tredjedel av nypriset Jag har även fått tag i ett försteg från Harmony Design PRE9 men den skall uppgraeras med en stegad volymkontoll för att möjligen prestera bättre än NLE försteget som är oslaget hittills, men PRE9 verkar helt klart ok med tanke på vilken volympott som sitter där nu. Visseligen har PRE9 även balanserade utgångar motför NLEn men jag har bara kunnat gemfört med RCA utgången, skall bli kul att jämföra sedan när PRE9har uppgraderats samt att kunna testa lite balanserat. Jag har också iförskaffat ett par B och W DM602-s2 för ett väldigt förnämligt pris, på denna har jag gjort ett nytt filter som spelade skjortan av orginal filteret(mycket bättre komponenter). En radiodel har jag hittat nästan gratis och den heter Akai AT-2200 och var i nyskick för 100kr, mycket trevligt att kunna avnjuta lite på radio också i bland Har lite mera på gång också så jag får väll ta några bilder när det kommer. |
Edited by - levande on 2007/06/04 21:33:18 |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2007/06/18 : 00:35:16
|
Ja det börjar dra ihop sig till lite bilder på min totalt nya anläggning. Försteg Harmony Design Pre9. Pioneers nyaste renodlade CD/Super Audio, (Pioneers återkomst på ren cd på flera år) Golden Age TP/Eton trokänare som jag pillat på under flera år nu skall avslutas med lite finich och fronttygram samt inbyggnad av filteret. Signalkablarna av egenhändigt silverflätade varianten har jag kvar och de kommer nog alltid att stanna, högtalarkablarna just nu är Lexcom 250. Som slutsteg kör jag fortfarande med the Power Follower by Andrea Ciuffoli fast jag har finslipat lite på ingångkondingarna och optimerat utgångskondingarna med 4st 2200µf 50volt per kanal för att klara av lägre laster och snabba upp det hela lite. Jag har även dragit om all kabel med massiva ledare:) Jag har givetvis skärmade nätkablar och skiljetrafos prylarna kvar. De pågående bygget med ett slutsteg baserat på enbart vakumrör som har på gått i några år nu tillsammans med Lord som konstruktör börjar lida mot sitt slut och lackning och inoljning återstå innan det börjas monteras ihop:) Rören är 811-3/5R4WGB/6n1p/6sn7 det vill säga 4st per kanal och i singel end koppling 15watt och tung som FN.
Men det kanske även blir frestande att prova högtalare från Mattias Stridbeck, han håller nämligen på att ta fram en hötalare också och förmodligen i samråd med sin Far som det verkar som har haft en egen firma som främst producerat hötalare (Stridbeck)men som mer eller mindre lagt ner (pensionerad). Nå ja vi får väll se på hemsidan hans när det blir aktuellt om det verkar inspirerande för en provtur även på den fronten:)
|
Edited by - levande on 2007/07/16 22:10:05 |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2007/08/14 : 20:09:13
|
Till 12tummaren använder jag denna trafospole för delning ca:120Hz 6db. Jag har även labbat lite med ett motstånd direkt efter spolen och får då ett bättre ljud.
Subbasen är en sluten historia med Perrless(12tum)
Diskanten som går in vid 10,000Hz är en Eton ER4 banddiskant med en konding som bildar ett 6db filter.
Men vad använder jag då mellan 120Hz och 10,000Hz då???? jo en Jordan 5,25tumare som har Alu membran och kan ses på helhetsbilden, det är en bredbandare som gå mellan 40Hz-21,000Hz. På detta vis får jag inge delningar i det känsliga registeren |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/08/14 : 20:13:27
|
He he, kul att 12-tummarna kom till användning. Ser ut att funka i alla fall, hoppas det låter bra också. |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/08/14 : 20:49:36
|
Verkar lite som att du satt elementen i kvadratiska lådor - det finns bättringspotential i något mer asymetriska lådor. Nu får du kraftiga effekter av kanterna.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2007/08/15 : 08:14:08
|
Testade nyss att koppla in Jordans rekomenderade kompencering för 3liter sluten låda som jag just har till mitt JX92S element. Jag kopplade bort banddiskanten och kör med enbart basen och bredbandaren, nu vet i fn om jag behöver någon banddiskant, låter mycket bättre med denna Dämp-länk(1,0mH spole och 4,7ohm motsånd) Blir detta modell MK3 eller inte får vi se, skall göra lite noggrannare tester nu när jag vet vad som skall göras MK4 får nog kanske bli den med lite mindre kubisk låda då
|
Edited by - levande on 2007/08/15 13:33:49 |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2007/08/15 : 08:41:30
|
Jag har nu hittat en mellanregisterkåpa som Ljudia säljer som är på 3liter och det sitter ju som handen i hansken för mitt lilla bygge 441010 är artikel no för den som är instesserad. Vad tycks/tros Engelholm? Kan detta vara något för MK4 modellen |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/08/15 : 13:52:31
|
Kul!
Inte för att jag VILL vara budbärare av kritik... Men en sån plastkåpa du nämner skall du nog varsamt men kraftfullt dämpa, bl.a. med bitumen.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2007/08/15 : 20:03:41
|
Engelholm, jag tänkte också på detta som du med att bitumena lite för att få bort eventuella resonanser. Jag har lekt och labbat lite i dag och det verkar som det blir bandiskant från 10,000Hz än då. Men det är ju enkelt att testa sedan när man byggt färdigt mellanregisterlådan som säkert ställer till lite i det övre registeret som den är nu. Kul som attan att bygga lite på eget bevåg |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2007/08/16 : 17:12:50
|
Har i dag testat lite nya delningar mellan 5000-6000Hz på diskant/bredbandaren och tycker att det faller samman bättre. Kul som fn när man hör så dramatiska skillnader mellan olika delningar. Örat hör det minsta lilla förändringar och funkar bra för lite labbande för mig Skulle vara kul att mäta lite på det hela sedan, kommer du Engelholm |
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2007/08/16 : 19:00:39
|
Kul moduluppbyggnad på högtalarn! Jag vet inte mycket om att bygga lådhögtalare, men det borde vara enkelt att testa hur ljudet ändras beroende på baffelformen omkring bredbandaren och diskanten. Bara att klippa till mallar av kartong eller nåt och sätta dit.
|
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2007/08/17 : 19:42:30
|
Kulig ide Ronnie Kanske funkar, vet ej men jag skall nog bygga med rör moduler till topparna som bildar ett litet så kallat vinställ för de enskillda elementen Funkar inte det något vidare så blir det något i din stil på bilden. |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2007/08/24 : 22:44:32
|
Jag har testat ytterligare en varigant och nu med enbart 12tumms basen och bredbandaren. Jag har börjat med att dela vid 500Hz efter som jag inte har MKP kondingar så det räcker, men fn vad mycket bättre bredbandaren jobbar nu när den slipper spela djupbasen bredbandaren är mycket mera dynamisk och upplevs mera exakt lättlyssnad med större ljudbild. Jag tänker testa att lägga delingen runt 250Hz när jag har fått hem lite mera kondingar Jag blir också impad på de bandspolarna som jag seriekopplade för att få ca:500Hz delning till basarna. Jag kommer att jobba vidare på detta konsept med två element, DVS en bredbandare som jobbar till CA:200-300Hz och en subbas till det nedre registerna.
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7965 Posts |
Posted - 2007/08/25 : 13:20:13
|
Var det inte ungefär så här du hade tänkt dig innan du började blanda in diskanterna? Nån gång när tid finnes ska jag komma förbi med mina aktiva filter så att du får prova aktiv biamping, jag tror det skulle kunna funka riktigt bra i ett sånt här system. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2007/08/25 : 19:38:23
|
quote: Var det inte ungefär så här du hade tänkt dig innan du började blanda in diskanterna?
Jo när jag tänker efter så var det något i den stilen som jag trodde skulle funka bra Välkommen är du Fuling |
|
|
Topic |
|